Mediebåren patient kommunikation Projekt skriftlig patientkommunikation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inddrag nu Kick-off møde
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Naturfagsstrategi – i din kommune
Opfølgning på web-undersøgelse
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Samarbejde Ringsted/Sorø - Indkøb - IT - Digitalisering
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Projekt måleredskaber
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Ledelse på tværs i VEST. Gødstrup Nye patienter i akutmodtagelsen Neurologi.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Potentialevurdering.
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Hvad er mål/resultat (output)?
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Orienteringsmøde for AU´s tillidsrepræsentanter den 29. oktober - HR-Sporet Den Administrative forandringsproces.
Quality Management Systems
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
1 ▪ Møde for danske partnere 25. jan
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
Kort om baggrunden Fusion og strategi Strategiens mål om intern støtte og service, bygningsdrift m.v. Eksternt pres.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Hvad er det gode skolelederliv?
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
KORT OM KVIS Temadag fredag den 29. januar Odense Temadag 29. januar Odense.
Ny styringsmodel og ny model for porteføljestyring i DR PMI netværksmøde Flemming Højskov Andersen, Porteføljechef,
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Hvad er det gode skolelederliv?
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Aftale format – Use cases
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Ved Arnfred Bjerg og Søren Knudsen
Aftale format – Use cases
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Arbejdsgruppen vedr. patientrettet forebyggelse
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Sundhedsaftale
Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts
Øget administrativ kvalitet og sammenhængskraft FASE 3 - bemandingsproces Styregruppemøde 25. maj 2018.
Patientens møde med sundhedspersonalet
Administrativ organisering
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Mediebåren patient kommunikation Projekt skriftlig patientkommunikation

Etablering støttefunktion for patientkommunikation Med det formål at: Med det formål at: Understøtte og være med til at udvikle Understøtte og være med til at udvikle Kompetence og viden til at Kompetence og viden til at –Understøttet den enkelte afdelings patientkommunikation Bedre organiserert Bedre organiserert Mere ensartet Mere ensartet Tage højde for øget digitalisering Tage højde for øget digitalisering

Mål: Kommunikations faglige ressourcer anvendes så effektivt som muligt Kommunikations faglige ressourcer anvendes så effektivt som muligt Større del af patienterne modtager skriftlig information om Større del af patienterne modtager skriftlig information om –Undersøgelser –Behandling –Diagnoser

Styregruppe nedsat dec Tværgående projekt – sygehusforankret Tværgående projekt – sygehusforankret 3 afdelinger indgik 3 afdelinger indgik Følgende afdækkes for at løse opgaven Følgende afdækkes for at løse opgaven –Øget indsigt i pt’s behov –effektivt samspil mellem forskellige kanaler –Skabe standardisering og sammenhæng på tværs

Resultater Konkrete produkter i involverede afd. Konkrete produkter i involverede afd. Generelle anbefalinger til løft af skriftlig inf.’s kvalitet Generelle anbefalinger til løft af skriftlig inf.’s kvalitet

Projektet gennemført i 3 faser Analysefase, fokus på patienter og afd. Analysefase, fokus på patienter og afd. Forandringsfase, løfte kommunikationen i involverede afdelinger. Forandringsfase, løfte kommunikationen i involverede afdelinger. Perspektiverende anbefalings fase. Perspektiverende anbefalings fase.

Afrapportering - anbefalinger Disse er inddelt i: Disse er inddelt i: –Observationer (fra projektperioden) –Resultater (konkrete produkter og delresultater fra projektet) –Vurderinger: på baggrund af ovenstående –Anbefalinger: På baggrund af ovenstående.

Observationer, resultater, vurderinger Patienternes behov Patienternes behov Patientkommunikation, enkelte afd. Patientkommunikation, enkelte afd. Patientkommunikation, på tværs Patientkommunikation, på tværs Organisering og processer i afd. Organisering og processer i afd. Organisering og processer på tværs Organisering og processer på tværs Økonomi Økonomi

Patienternes behov Vigtigt at modtage information Vigtigt at modtage information –Egen situation –Hvad skal der ske, gør det ondt, o.l. –Skriftlig inf. Vigtigt supplement til mundtlige Mulighed for repetition, forståelse m.v. Mulighed for repetition, forståelse m.v. –Bevidste om at kerneydelser er behandling –Information vigtig men ikke prangende –KONK: Ønsker gode informative basisydelser

Patientkommunikation enkelte afd. Indkaldelse Indkaldelse Patientpjecer Patientpjecer Spørgeskema Spørgeskema Patientrettigheder Patientrettigheder Hjemmeside Hjemmeside –Styregruppen valgt kun at arbejde med de 4 første

Patientkommunikation enkelte afd. Indkaldelsen Indkaldelsen –anses af pt. for meget vigtig –Arb. Med mere konkret information –Struktur iog overblik –Klar forventnings afstemning og bydeform –Patientpjecer Standardisere indholdspassager Standardisere indholdspassager Struktur og overblik Struktur og overblik Ens opbygning på tværs af afd. Ens opbygning på tværs af afd.

Patientkommunikation på tværs Arbejdes på øget standardisering Arbejdes på øget standardisering

Organisering og processer i afd. Tre typer af roller Tre typer af roller –Overordnet ansvarlig, prioriterer ressourcer, –Koordinator: sikre sammenhæng og ensartet kvalitet i afd. –Indholdsansvarlig: sikre kvaliteten og faglige indhold i pjecerne

Organisering og processer på tværs Ikke arbejdet med denne problemstilling Ikke arbejdet med denne problemstilling

Anbefalinger Todelt strategi, øget fokus på digitalisering. Todelt strategi, øget fokus på digitalisering. Implementering af fælles indkaldelses pakke Implementering af fælles indkaldelses pakke Hver afd. Udpeger roller i afd. Hver afd. Udpeger roller i afd. Regelsæt for minimum pt. inf. Regelsæt for minimum pt. inf. Ansvar for standardisering og sammenhæng Ansvar for standardisering og sammenhæng Tværgående støttefunktion (afklaring af en sådan) Tværgående støttefunktion (afklaring af en sådan)