Kultur og kulturelle udtryksformer ”Gamle dage”. Projektplan – smør Uge 18-26 Hvilke kompetencer vil vi give børnene mulighed for at tilegne sig. Mål.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Advertisements

Jeg støtter barnet ved:
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
EVALUERING AF LÆREPLANER SOLSTRÅLEN Sprog.
Projekter over længer tid Årsager og virkning. Oplevelser, læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
- Er dine rettigheder Foto: Ken Hermann Børns rettigheder.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
INFO.MØDE FOR BØRN OG FORÆLDRE Før turen Afgang Praktisk Dernede Hjemkomst.
Målgruppe 6 – 13 år (skoleelever) Drenge og piger Fra 5 MJ til 9 MJ. 13-årig dreng på 9 MJ. Der er ekstra behov for jern da de er i voksealderen. Hvis.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Krop og bevægelse for de ½ - 2 årige Barnet skal tilegne sig verden, ikke kun mentalt men også fysisk. Børnenes kropsbevidsthed skal styrkes, så de oplever.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Præsentation af resultaterne fra
Fordybelse i et projekt
Modul Januar/februar 2017 Kunstprojekt Modul Januar/februar 2017.
Velkommen hos natur Mettes dagpleje.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et pilotprojekt på naturskolen
BOG: DEN LILLE GULE PIGE
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Læseløft Syd og ”Den sproglige Dimension”
Må jeg kigge i din ble? Kulturelle udtryksformer og værdier
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Vidensbrønden Et interaktivt læringsgulv
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Rikke Danielsen & Inge Amby-Fog
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
Trivsel og værdier - i skoletasken
Kærlige hænder brødet nu ta'r
Skriv ansøgning 10 gode råd.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Onsdag den 4. til fredag den 6. juli
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Er græsset også grønt om natten.
Han vil ud og møde sin Gud
Præsentation af mad vafler
Forventninger til jer forældre
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Quiz Uge 2 – mandag.
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Reaktionen ved små snitsår
Trivsel og værdier - i skoletasken
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
KURSUS FOR MAKKERLÆSERE
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Kultur og kulturelle udtryksformer ”Gamle dage”

Projektplan – smør Uge Hvilke kompetencer vil vi give børnene mulighed for at tilegne sig. Mål. Aktiviteter Hvad har vi brug for f.eks. materialer Hvad gør vi Ansvarlig/pædago gens rolle Hvilke tegn skal vi se, for at have opnået målet. Det skal være meget konkret. Børnene skal præsenteres for, hvor ost kommer fra. Introducerer processen – tale om hvad ost består af Varme kærnemælk Putte massen i et klæde og lade det dryppe af Kærnemælk, Rist Gryde, grydeske, stofklæde og en sigte Jannie H + en voksen forklarer og fortæller. Pæd.(med.hj.) varmer mælken op mens der hygges ved bålet med børneen LP-gruppen udvælger grupperne fra uge til uge. Grupperne er på tværs af stamgrupperne. Spirerne deltager ved at komme ned til bålet og kigge på. Børnene kan fortælle om (dele) af processen. Børnene kan fortælle hvad ost er lavet af. Børnene skal lære: Reglerne for færdsel ved bålstedet. Sikkerhedsprocedur er Tænde bål Spand med vand Tændstikker Avispapir Brande Pæd.(medhj.) laver bål sammen med børnene. Fortæller om reglerne for sikkerhed og hvordan man tænder bål Børnene får et bålbevis De voksne er ansvarlige for formidling, inddragelse og motivation Børnene viser at de har forstået reglerne for færdsel ved bålstedet, ved at de agerer efter dem efterfølgende. De kan fortælle om, hvordan man laver et bål – eller dele af processen. Give børnene en viden om, hvad vi kan få af madvarer fra naturen i Danmark. Samle urter på grunden Blande urterne i osten. Sakse Skåle og skeer En voksen fra det pædagogiske personale går i køkkenet og vasker på. Børnene ved hvad en brændenælde og et skvalderkål er.

Projektplan – Legetøj Uge Hvilke kompetencer vil vi give børnene mulighed for at tilegne sig. Mål. Aktiviteter Hvad har vi brug for f.eks. materialer Hvad gør vi Ansvarlig/pædag ogens rolle Hvilke tegn skal vi se, for at have opnået målet. Det skal være meget konkret. Legetøj kan være mange ting. Man kan selv lave det – i gl. dage havde vi ikke legetøjsbutikker. HalmdukkeHalm, bastbåndNår vi lige har tid, så kan vi finde aktiviteten frem og lave den med nogle børn En voksenBørnene leger med dukken/legetøjet. De bliver inspireret til at lave legetøj selv. Materiale kendskab. Styrkelse af finmotorik og grovmotorik KæphestRundstokke, reb, krydsfinner, søm/skruer, maling, save, hammere, pensler, forklæder Børnene vælger om de vil lave stylter eller en kæphest. Aktiviteten foregår både formiddag og eftermiddag. To voksne om kæphest og stylter. 6 børn på tværs af stamgrupperne. 1 spirer, 1 træ, 2 Brumbasser, 2 rødder Børnene kan gøre brug af værktøjet i samvær med de voksne. StylterTrælægter, søm/skruer, sav, hammer. Det er de voksnes opgave at hjælpe børnene til at kunne bruge redskaberne selv.

Projektplan – Minilandbrug Uge Hvilke kompetencer vil vi give børnene mulighed for at tilegne sig. Mål Aktiviteter Hvad har vi brug for f.eks. materialer Hvad gør vi Ansvarlig/pædag ogens rolle Hvilke tegn skal vi se, for at have opnået målet. Det skal være meget konkret. Præsenteres for at hesten var et transportmiddel i gamle dage. Ridning - Efter lyst Nana kontakter minilandbruget. Der udvælges 2 børn per gruppe af gruppens voksne. Der går én fra LP- gruppen med hver gang + 1 anden voksen. Vi skifte til at tage der ned så alle børn og voksne kommer på med. Deltagelse på turen. Reddet hvis de havde lyst. Børnene skal vide at maden kommer fra bl.a. Dyrene – det kommer ikke fra Føtex alene. Viden om at man kan bruge alt på dyret. Hente æg Høre om hvad vi får fra hhv. hønen, foråret og grisen. 2 voksne går med 8 børn. 1 træ, 2 rødder, 1 spirer Genfortælle lidt af det, de har hørt om. Viden om dyrene på minilandbruget: får, grise, høns, kaniner og heste. Finmotorik Sprog Genkendedyrene Fortælle hvad vi får fra dyrene Dyrepuslespil Dyrebilleder Katrine printer dyre billeder og køber puslespil. Styrke kendskabet til dyrene – bruge billederne ved samling/spisning Snakke med barnet mens puslespillet ligges Finmotorik Viden om dyrene på puslespillene.

Projektplan – Gamle lege og sanglege Uge eftermiddag Hvilke kompetencer vil vi give børnene mulighed for at tilegne sig. Mål Aktiviteter Hvad har vi brug for f.eks. materialer Hvad gør vi Ansvarlig/pædag ogens rolle Hvilke tegn skal vi se, for at have opnået målet. Det skal være meget konkret. Kendskab til gamle lege Bro bor brille Hinke Hoppe elastik Elastik Hinkesten Leger gamle dage Åben aktivitet på pladsen En fra LP-gruppen + en af anden Børnene bruger nye ord og leger andre lege Legetøj Udtryk regler Bjørnene sover Sjippe Hinke Sjippetorv Kridt Danske lege Sprog, motorik, opmærksomhed på andre Fgtelehe Skomager polka Katrine køber ind

Projektplan - Blomsterhaverne Hvilke kompetencer vil vi give børnene mulighed for at tilegne sig. Mål Aktiviteter Hvad har vi brug for f.eks. materialer Hvad gør vi Ansvarlig/pædag ogens rolle Hvilke tegn skal vi se, for at have opnået målet. Det skal være meget konkret. Forståelse for naturens og årets gang Sanser: farver, dufte, føle, smage Køre jord Vande Gøde Vi inddrager børnene i mindre grupper til at kører jorden over til bedene + til at så, gøde og vande. 1 personale. Det kan både være en fra LP-gruppen samt en anden fra personalegruppen Børnene viser interesse for bedene og vil gerne være med til at passe dem. Børnene kan huske blomsternes navne Indkøb i Silvan Købe blomster i Silvan + gødning i pille form Vi tager en gruppe børn med i Silvan og handler Nana og Patricia Evt. blomster med hjemmefra Vi tager de børn, som er interesseret – vi motiverer og inspirerer alle børn til deltagelse.

Plan uge 19 Tirsdag Formiddag Lave legetøj: Rasmus og Peter Blomsterhaverne - indkøb: Patricia og Jannie P Eftermiddag Smør: Marianne og køkken Jannie – Sebastian går i køkkenet Onsdag – tur til minilandbrug Formiddag: Tur til minilandbruget: Peter og Mikkel Eftermiddag Gamle lege: Katrine og Anemone