Mobication Anders Ladegaard Centerleder UU-Lillebælt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Aftale om Uddannelse og Job Fredericia og Middelfart Kommuner Overskrift.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
UEA & UU-Vejledning Info til forældre fra 6.klasse.
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.

Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning Skole.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem.
UU vejleder Lene Skovgaard.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Velkommen til forældremøde
8.CD Erritsø Centralskole Efterår 2012 MOBICATION.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Præsentation af os og vores efterskolevirkelighed: 12 km vest for Herning to vejledere 106 elever – tre 9. kl. og to 10. kl. størstedelen to år på Nøv.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Uddannelses- og erhvervsvejledning Vingsted, september 2011.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
Karrierelæring Reformer, motivation der daler og den fragmenterede ramme Når systemblikket og ungeblikket skal forenes Karrierelæring – hvad mener vi?
Forældremøde i 9. klasse
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start
Unges uddannelsesvalg
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
(og lidt om Arbejdskendskab)
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
Præsentationens transcript:

Mobication Anders Ladegaard Centerleder UU-Lillebælt

Udfordringer i uddannelsessystemet Der er stadig for mange unge som afbryder deres uddannelse af de forkerte årsager og konsekvensen for en del af gruppen er, at de aldrig får gjort en uddannelse færdig. Der er for få, som i en ung alder, vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse. Flere unge skal gennemføre deres uddannelse på normeret tid. Sammenhængen mellem arbejdsmarkedets behov og de unges uddannelsesvalg fremstår ikke tydeligt nok for de unge. Der er for mange unge, som dobbeltuddanner sig i ungdomsuddannelsessystemet. Den sociale arv bliver ikke brudt i tilstrækkeligt omfang.

Klare mål i en fragmenteret ramme KOLLEKTIV VEJLEDNING Indføring i ungdomsuddannelserne, indhold, struktur og muligheder, vejledning om udfyldning af u-planer, optagelse.dk, introduktion til at arbejde med ug.dk og eVejledning, orientering om hele uddannelsessystemet, herunder sammenhæng mellem uddannelser og job. UDDANNELSE OG JOB Opnå kompetencer til at træffe karrierevalg på baggrund af egne ønsker og forudsætninger, forståelse for betydningen af livslang læring samt alsidig viden om uddannelses- og erhvervsmuligheder. Udfordre eleverne på deres udannelsesvalg samt styrke deres uddannelsesparathed. GRUPPEVEJLEDNING OG INDIVIDUEL VEJLEDNING Gruppevejledning og individuel vejledning gives til de elever, der er vurderet ikke-uddannelsesparate. UU tilrettelægger vejledningen på en måde, det tager udgangspunkt i denne elevgruppes særlige behov for vejledning. UU vurderer konkret hvordan gruppe- vejledning og individuel vejledning kan supplere hinanden. Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg, deres uddannelsesparathed skal styrkes og de skal vælge den uddannelse de er bedst egnet til. VEJLEDNINGSLOVEN Valg af uddannelse og erhverv bliver til størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet, herunder at alle unge gennemfører en erhvervskompetencegivende uddannelse Frafald fra og omvalg i uddannelserne begrænses mest muligt, og at den enkelte elev eller studerende fuldfører den valgte uddannelse med størst muligt fagligt og personligt udbytte

Baggrunden for Mobication 2011: Det timeløse emne uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering lever en anonym tilværelse i grundskolen! Hvad ville vi? Synliggøre erhvervsuddannelserne som en attraktiv karrierevej Bygge bro fra grundskole til erhvervsskoler og videre til virksomheder Sikre et anvendelsesperspektiv på de faglige discipliner i grundskolen Give nyt liv til UEA

Mobication – fra grundskole til erhvervsliv Klassetrin, indgang og virksomhed Involverede fagFagmål og indholdOpgaver eleverne stilles overfor 8. kl., SSI, Fredericia Spildevand og Arla Dan., Mat., Fysik og Tysk Genrekendskab, skriftlig tysk, ligninger, strøm, spænding og effekt. Fremstilling af en gennem- gangstester. Fremstilling af dokumentar- film om uddannelse, job og karriere i en virksomhed. Fremstilling af brugsanvis- ning til gennemgangstester på tysk. 8. kl. TRL, Scania Biler og Bendix Transport Mat, Geo, Sprog, Fysik og samfundsfag. Valutaberegninger, afstande, målestok, rumfang, massefylde, målomregninger, forurening, CO2, tyngdepunkt, bremselængder. EU og EØS Lande, arbejdsmarkedets parter og overenskomster. Planlægning af chauffør- ruter. Udfyldelse af fragtbreve. Budgetarbejde. Jobansøgning.

Et konkret eksempel på et mobilt læringsforløb Faglige temaer: Økonomi, markedsføring og produktion i detailhandlen Partnere i forløbet: Erritsø fællesskole, Superbrugsen og International Business College DagIndhold MandagUgeplan fremlægges for eleverne, rundvisning i Super-brugsen og samtale på klassen om besøget TirsdagKlassen undervises på IBC i økonomi og markedsføring OnsdagEleverne skal omsætte den nye viden fra tirsdagens undervisning til et konkret produkt. Der anvendes innovative arbejdsformer, samt lykkepose med diverse materialer. Det nye produkt skal præsenteres med tanke for økonomi, markeds- føring og produktion. TorsdagSuperbrugsen stiller eleverne en opgave: Hvordan får vi flere unge og børnefamilier til at handle i Superbrugsen? Der arbejdes med udfordringen ud fra en camptanke. FredagLøsningsforslagene præsenteres for en gruppe repræsentanter fra Superbrugsen.

Processen over et skoleår Runde til erhvervs- skoler: Hvor mange hold, på hvilke indgange og i hvilke uger? Skema til grundskoler: Hvor mange klasser, hvilke indgange og hvilke uger? Opstartsmøde for lærere på grundskoler og EUD: Det gode eksempel, match, faglige mål og konkrete aftaler Detailplanlægning og virksomheder: Planlægning på tværs og tilknytning af virksomheder Mobicationuger: Forløbene gennem- føres. Materialeplatform: Undervisningsforløb lægges på UU´s hjem- meside til inspiration.

Mobication – fra grundskole til erhvervsliv Spørgsmål Ja, i høj gradI nogen gradDet var OKI ringe gradNej, slet ikke Var du tilfreds med under- visningen på erhvervsskolen? 37 %39 %24 %0 % Fik du noget ud af besøgene på virksomhederne ? 46 %39 %15 %0 % Er det blevet lettere for dig at se hvad fagene i skolen skal bruges til? 17 %45 %29 %9 %0 % Spørgsmål JaNejVed ikke Har du lyst til at begynde på en erhvervsuddan- nelse? 24 %31 %45 %

Sammenligning af fem 8. klasser fra samme skole Klasse8v8w8x8y8z Karaktersnit6,45,86,26,44,6 Intro EUD13%14%28%9%38% Intro GYM88%86%72%91%63% U-plan EUD7%18%28%15%29% U-plan GYM86%82%60%70%36% U-plan ?7%0%12%15%36% Elevtallet i undersøgelsen:136