Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Søren Smidt UCC  De pædagogiske aktiviteter  De pædagogiske rutiner  Leg og børnekultur.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Velkommen til minikonference.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
EVALUERING AF LÆREPLANER SKRUPSAKKERNE Barnets alsidige personlige udvikling.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Voksenansvar for anbragte børn og unge Opfølgning på konflikter - samtale med barnet eller den unge Målgruppe: Alle plejefamilier.
Karrierelæring på egen krop
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
- for samarbejdspartnere
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Ordenes betydning Alkoholiker
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Læring gennem registrering og indberetning
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Anerkendende pædagogik
Professionsetik I organisatorisk praksis
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Sund Mund til Byens børn
Personlighed og Kompetencer
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Nysgerrighed og indsats
Tendenser i forældresamarbejdet
Knallertens udstyr.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Er græsset også grønt om natten.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
- En genre som alle andre
Arbejdsglæde & samarbejde
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt Arbejde og cand.psyk., lektor Lisbeth Rask, Institut for Velfærdsfaglig Efter- Videreuddannelse

Hvorfor tale om dette emne her? – og på denne måde? Hyppigere kontakt til familien fordrer øget opmærksomhed på potentialet for at arbejde processuelt i det sociale behandlingsarbejde Der findes ikke specifikke metoder der garanterer udviklingsstøtte, men anvendelse af klassiske socialfaglige kompetencer er hensigtsmæssige

Børneperspektiv og barnets perspektiver Et voksent udefra perspektiv Et voksent (tilstræbt) indefra perspektiv Børnenes artikulerede perspektiver Se: Hanne Warming (2011) Børneperspektiver. Børn som ligeværdige medspillere i socialt og pædagogisk arbejde. Akademisk Forlag At se det barnet ser – og samtidig se længere end barnet Til formålet anvendes flere former for viden

At give og ikke blot få En samtale kan fungere udviklingsstøttende, når den professionelle ikke blot spørger for at ”få noget” til sin undersøgelse/status el. andet Men når den professionelle også udfolder autentisk nysgerrighed, afstemmer sig relevant, spejler og checker sin forståelse og fungerer potentielt udfordrende til barnets hidtidige forståelser og syn på handlemuligheder Se: Elholm, Birthe, Haack, Maja og Rask, Lisbeth (2016) ”Udviklingsstøttende samtaler med børn og unge i mistrivsel” Akademisk Forlag

fortsat Når den professionelle interesserer sig for intentioner og værdier i barnets handlinger og forsøger sig med formuleringer der fungerer identitetsmarkerende. Eks. ”Forstår jeg det rigtigt, når jeg tænker du er én for hvem retfærdighed er vigtig?” …”at du er et menneske, som gerne vil gøre andre glad?” Myndighedssagsbehandler: ”… det, der rører mig eller gør, at det bliver noget særligt, er nærheden til den, det handler om. Der kan man ikke længere fastholde en distance. Der møder man det lille menneske, som viser alt muligt på sin egen måde … ”

Kunsten at møde barnet eller den unge Barnet giver udtryk for sine indtil-videre-levede erfaringer med kontakt og kommunikation Den professionelle får altid noget at vide – uden altid at kunne vide, hvad hun får at vide Der er en tendens til, at de børn der har størst behov for udviklingsstøtte samtidig er de, der har sværest ved at indgå i dialogiske processer

Egne erfaringer 1. Individuel refleksion: Identificer en periode, en relation eller en situation i din barndom eller ungdom, hvor du oplevede dig set, hørt og forstået. Hvilken betydning havde det for dig? Hvilken betydning har det for dig i dit arbejde i dag?