Leveringssikkerhed Hændelser der påvirker vores kunder – ændret fokus Tekniske og ikke tekniske virkemidler Gevinster ved automatisering og videnopsamling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

Landbrugets perspektiv på referenceværdier
OEE Når man arbejder med OEE målinger ser man på den enkelte maskines effektivitet og laver dernæst en analyse, så man let og overskueligt kan se hvad.
Djursland Landboforening
Scientific Investigation
Velfærdsteknologi 3 eksempler på resultater og erfaringer fra Danmark
Værdistrømsanalyser.
kortslutningsberegning
Implementering af it-system
Rådgiverseminar Schneider Electric Danmark A/S 1 Den globale specialist i energiovervågning video – inspiration - produkter.
Den globale specialist i beskyttelses udstyr
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Kommunikation alvor og sjov
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
City Sense™ og City Signals™
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
Fremtidens Indhold Virtuelle verdener © Serious Games Interactive Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO Serious Games Interactive (Ph.d., Cand. Psych.)
NY TEKNOLOGI - VEN ELLER FJENDE? FOREDRAG AF P. LAURIDSEN.
Energi 4 Klimaændringer Naturlige variationer Menneskets bidrag
Accepttest  Test områder: Filter frekvenskarakteristik:  Overensstemmelse mellem teoretiske filtre og de implementerede? Lydtryksmåling:  Er systemet.
Baggrund for etablering af infosystem
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Ekstra desktop ArcIMS Ekstra desktop ArcIMS 2001.
VVM og Miljøvurdering Biogasanlæg øst for Brande Borgermøde den 20. oktober 2014.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Dias 1 / / FM / BSF / IS Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut Intelligent Sikkerhed Hvad er det?
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
Principper for stationsvalg Hvad er en station - og hvordan udlægger vi den Jesper Bak DMU/TERI.
Naturkvalitetsplan i Århus Amt.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
SQL Server konsolidering i Nordea Maiken Bjørn Jensen 5. september 2002  Mainframe baggrund – Siemens/BS2000, CA/IDMS  Ansat i Nordea september 1996.
Søg om støtte til et mere sikkert og rummeligt arbejde for alle Danielle Caspersen og Lærke Frøslev Bella Center, 15. april 2015.
Situationsbestemt metodevalg
Hjemmet som et Distribueret System Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing.
Stress En folkesygdom?.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
1 21. september 2016 Introduktion til Lean Vedligehold.
Hvordan skal man se ud? Hvem kan træne? Alle kan træne Alle kan træne MEN –Cleares af lægen –Forskel på behandling og forebyggelse –Målsætning –Vælge.
DSO og Automatisering Louise Jakobsen Dansk Energi/DEFU.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Informationsmøder om miljøansvar Jens Ulrik Jensen 21.okt. 08 Miljørisikovurdering Informationsmøde om miljøansvar - Kolding.
Bæredygtighed og produktionsoptimering :. Overordnet program:  Definition af bæredygtighed  Definition af besparelser  Gennemgang af matrix  Strukturering.
Driftoptimering af distributionsnettet! Velkomst.
25. september 2016SYD ENERGIDia nr. 1 Driftsoptimering af distributionsnettet via fjernaflæsningsudstyr 10. juni 2008.
Fleksible krav ved ændret vandløbsvedligeholdelse kan reducere omkostningerne Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet IDA.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Nordic Risk Consulting
Datadrevet Asset Management: Mere med mindre
SUF - gevinstrealisering
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Gevinstrealisering og fastholdelse
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Gevinsttræ - Skærmbesøg
optimering af ejendomsdriften
OPP som effektiv samarbejdsform!
DuPont Grindsted Bent Seemann 10. marts 2015 Efter uddannelse I Dupont.
Tidlig virksomhedskontakt - hvad er det virksomme for psykisk sårbare
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Signalprojekt, udbud og drift
Intern tidsmæssig omkostning
Hovedresultater af Trivselsundersøgelse 2019
Brugernes praksis – betyder det noget for indeklimaet?
Præsentationens transcript:

Leveringssikkerhed Hændelser der påvirker vores kunder – ændret fokus Tekniske og ikke tekniske virkemidler Gevinster ved automatisering og videnopsamling Hvilke spændingsområder bidrager mest Forskelle i netstrukturer Hvor langt kommer vi for x millioner kroner

Hændelser der påvirker vores kunder - den traditionelle vinkel ifm. beredskab lavspændingsfejl 10 kV fejl Hovedstationsfejl Orkan / naturkatastrofe System- sammenbrud FOKUS DE SJÆLDNE STØRRE HÆNDELSER (ANTAL KUNDER) Antal berørte kunder dage 1 dag 5 timer 1 time ½ time Maksimal varighed

Orkan / naturkatastrofe 10 kV fejl NYT FOKUS PÅ MELLEMSPÆNDINGSNET lavspændingsfejl Hovedstations- fejl System- sammenbrud Hændelser der påvirker vores kunder - den 'nye' vinkel ift. leveringssikkerhed Antal berørte kunder, vægtet med hyppighed Maksimal varighed

4 Tekniske og ikke-tekniske virkemidler Indflydelse på kvalitetsparametre Tekniske 1.Beredskab 2.1. generations automatisering (Discos type A) 3.1. generations automatisering (Discos type B) 4.Grænser i 0,4 kV nettet 5.2. generations automatisering (’selvhelende net’) 6.Re-investeringer 7.Pålidelig jordfejlsudpegning i hovedstationer 8.Netstruktur (10 kV radialantal, 0,4 kV maskenet) 9.Tilstandsvurdering (kabeldiagnostik) 10.Begrænse antal udviklende jordfejl (kompensering) Ikke-tekniske 11.Gravetilsyn, ledningsejermøder 12.Tilbagestille / vedligeholde kortslutningsindikatorer 13.Tilslutning af elværker i alle stationer 14.Geninstruktion af koblingspersoner 15.Bedre funktionalitet af GISiNET til koblingspersoner 16.Sikre gode adgangsforhold til netstationer 17.Svarberedskab (Kundecenter) 18.Kundeinformation (www) 19.Kompensation af kunder SAIFI SAIDI Tiltag, der begrænser konsekvensen af fejl Tiltag, der forebygger fejl 1 – 4 12 – 16 5 – – 19 Tiltag, der alene påvirker kundens oplevelse af fejl Ældning af anlæg

Fejlhåndtering, sekunder Fejlhåndtering, minutter Daglig drift og koblinger Korttids planlægning Langtids- planlægning Asset Management Momentan fejludkobling (< 1 s) 'Selvhelende' net – aut. omkobling Hurtigere fejllokalisering Overblik, belastninger Udnytte (over-) belastningsevne Udnytte eksisterende anlæg optimalt Tilstands- overvågning Hurtigere retablering Spændings- grænser Optimering af belastnings flow Udbygge / forstærke anlæg optimalt Belastnings- historik, komponenter Bedre information Enklere koblinger Bedre planlægge omlægninger Bedre statistikker og datagrundlag Reinveste- ringsstrategi 5 SekunderMinutterTimer Dage, uger Måneder, få år Flere år Eksempler Vores 'vej' til fremtidens distributionsnet - gevinster ved automatisering og vidensopsamling Aktivitet

6

7

8 Gennemsnitstal for 2004 – 2006: SAIFI påvirkes i væsentlig af 3 ting: Kunder / radial km kabel / radial fejl/år/km kabel

9 Først SAIFI Punkt 1 Nord: kunder / ca. 600 radialer = 917 kunder / radial City: kunder / ca. 537 radialer = 670 kunder / radial Forhold N:C 1,37 Punkt 2: Nord: 4813 km / ca. 600 radialer = 8,03km / radial City:1651 km / ca. 537 radialer = 3,07 km / radial Forhold N:C 2,61 Punkt 3: Her bruges Nord fejlfrekvenser, da City ikke umiddelbart kan findes. Forskelle skyldes alene forskel i andelen af APB-kabler. Nord: 0,0348 fejl/år/km x 3162 km APB + 0,012 fejl/år/km x 1651 km PEX = 0,027 fejl/km/år City: 0,0348 fejl/år/km x 1370 km APB + 0,012 fejl/år/km x 281 km PEX = 0,031 fejl/km/år Forhold N:C 0,87 Teoretisk samlet forhold N:C 1,37 x 2,61 x 0,87 = 3,11 Reel forhold N:C 0,55 / 0,25 = 2,20 Afvigelse skyldes muligvis forskelle i fejlfrekvens / km for Nord og City

10 Så SAIDI SAIDI = CAIDI x SAIFI Forhold i SAIFI er 2,20 jf. ovenfor. Forhold i SAIDI = 29,3' / 16,5' = 1,78 Forskel i CAIDI (fejlsøge- og retableringstid) er da 1,78 / 2,20 = 0,81. Retablering sker altså hurtigere i Nord Én mulig forklaring kan være manglende fjernkontrol i City, der forlænger fejlsøgningsprocessen. Check på CAIDI: CAIDI for Nord = 53,52 CAIDI for City = 67,11 Giver faktor 0,8 mod de 0,81 gennemsnitligt bestemt ovenfor!

11 Muligheder for at påvirke leveringssikkerheden ”Hvor langt kommer vi for X mio. kr. i Nord ?” Vores konklusion for Nord er at: Automatisering er det mest effektive middel til at fastholde eller forbedre leveringssikkerhed Hvis alene SAIDI er for høj, er Discos bedst Hvis også SAIFI er for høj, er 2. generations automatisering bedst – kombineret med afbrydermodernisering Teknologisk løsning afhænger meget af definitionen på en afbrydelse (60 s eller f.eks. 1 s)  SAIFI  SAIDI 0  5 %  10 %  15 %  12 %  10 %  8 %  6 %  4 %  2 % 0 1. Beredskab generations automatisering (Discos type A) generations automatisering (Discos type B) 4a. 2. generations automatisering – marginalkost 4b. 2. generations automatisering – totalkost 5. Re-investeringer 6. Netstruktur (10 kV radialantal) 2 4a 5,6 Nu Vores konklusion for City er at: Implementere fjernstyring på alle hovedstationer i City Undersøge, hvordan hovedstationslayout / driftform i City kan gøres mere robust overfor fejl og hændelser 13 4b