Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 21. september 2016 Introduktion til Lean Vedligehold.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 21. september 2016 Introduktion til Lean Vedligehold."— Præsentationens transcript:

1 1 21. september 2016 Introduktion til Lean Vedligehold

2 2 21. september 2016 Agenda dag 1 TidAktivitetBeskrivelse 1Præsentation af deltagerne 2Afklaring af forventninger (alle) Hvad forventer I …. 3Indlæg om vedligehold (vedligeholdsleder) Ledere i vedligeholdet fortæller om … (mål, strategi, succeskriterier og handlingsplan for vedligeholdet) 4Systematisk vedligeholdsformer 4 gode grunde til systematisk vedligehold – fordele – hvad er systematisk vedligehold – fejludvikling og levetider- forebyggende – afhjælpende – produktionsvilkår – målsætning for vedligeholdet. 5Værdistrømmen og processerne i vedligeholdet Indsamling og analyse af oplysninger i vedligeholdet – anlægsregister - arbejdsordre-jobspecifikation- reservedelsstyring-vedligeholdshistorik (fejl-årsag- konsekvens-time- og materialeforbrug). 6Øvelse med fejlopsamling, analyse og visning i Pareto diagram Firmaet ’De Hurtige Cykelbude’ har tekniske problemer med cyklerne,- og det koster dyrt!. Vi ser på hvordan vi med en Paretoanalyse kan få synlighed og prioriterer vedligeholdsindsatsen så den teknisk og økonomisk gør mest gavn. 7Systematisk problemløsning Vi anvender en systematisk fremgangsmåde for at sikre en problemløsning baseret på fakta: 1.Definer problemstillingen 2.Indsaml data 3.Bestem de vigtigste få problemer 4.Fastlæg mulige årsager 5.Afdæk symptomer og find rodårsagen

3 3 21. september 2016 Systematisk Vedligeholdsformer

4 4 21. september 2016 Fordele & Ulemper +/- Afhjælpende vedligehold Vedligehold udføres kun når det er nødvendigt Omkostningseffektivt på billigt udstyr Kan med fordel anvendes på udstyr som er redundant  Vanskeligt at planlægge (brandslukning)  Havari på dyrt udstyr medfører høje reparationsomkostninger  Havari på kritisk udstyr giver nedetid for produktionen  Vedligeholdspersonalet må tilkaldes med kort varsel  Kræver et stort reservedelslager  En belastning for samarbejdet mellem drift og vedligehold

5 5 21. september 2016 Fordele & Ulemper +/- Forebyggende vedligehold (tidsbaseret) Organisatorisk let at planlægge/administrere Effektiv når levetid og svigt er kendt Reservedelsforbrug og indkøb kan planlægges Driftspersonel er ofte positive, fordi de ved hvornår vedligeholdet skal udføres  Erfaringer viser at metoden er uegnet for mange typer fejl  For korte intervaller medfører stort ressourceforbrug  For lange intervaller kan medføre uplanlagte havarier  Vedligehold af udstyr, fører ofte til fejl på udstyret = Initialfejl - “Man skruer tingene i stykker”

6 6 21. september 2016 Fordele & Ulemper +/- Tilstandsbaseret vedligehold Rigtigt udført, vil metoden hindre havari og unødvendigt vedligehold Vedligeholdsaktiviteter kan planlægges Metoden giver motiverede og engagerede medarbejdere Vedligeholdet gøres kun når det er nødvendigt Omkostningseffektivt på kritisk og dyrt udstyr Aktiviteter er baseret på faktuelle data, ikke formodninger  Udført forkert, kan metoden medføre havari og unødvendigt vedligehold  Kræver ekstra kompetence / afhængighed af leverandør  Investering og vedligehold af måleudstyr

7 7 21. september 2016 Fastlæggelse af optimalt vedligehold

8 8 21. september 2016 Introduktion til systematisk vedligehold Hvorfor systematisk vedligehold Hvad er systematisk vedligehold 4 gode grunde til systematisk vedligehold Fordele ved systematisk vedligehold Forudsætninger og krav for at få systematisk vedligehold Fejludvikling og levetider

9 9 21. september 2016 De 6 fejlmønstre og fordeling af fejl B. Aldersrelateret f.eks. pumpeimpeller C. Stadig øgende sansynlighed for fejl f.eks. materialefejl A. Indkøring – tilfældige fejl – udslidning f.eks mekaniske sliddele D. Øgende sansynlighed for fejl efter indkøring (i driftsfasen) E. Tilfældige fejl i hele levetiden (elektriske fejl) F. Øgende sansynlighed for fejl ved indkøring

10 10 21. september 2016 Fejludvikling

11 11 21. september 2016 Værdistrømmen i vedligeholdet

12 12 21. september 2016 Systematisk Problemløsning CASE: De Hurtige Cykelbude

13 13 21. september 2016 CASE: De Hurtige Cykelbude

14 14 21. september 2016 CASE: De Hurtige Cykelbude

15 15 21. september 2016 CASE: De Hurtige Cykelbude (Pareto Analyse)

16 16 21. september 2016 CASE: De Hurtige Cykelbude (Pareto Analyse)

17 17 21. september 2016 CASE: De Hurtige Cykelbude (Fejl & konsekvens)

18 18 21. september 2016 Systematisk Problemløsning

19 19 21. september 2016 Systematisk Problemløsning

20 20 21. september 2016 Systematisk Problemløsning

21 21 21. september 2016 Systematisk Problemløsning

22 22 21. september 2016 Systematisk Problemløsning

23 23 21. september 2016

24 24 21. september 2016 5xHvorfor på cykel 1xHvorfor er gearkablet knækket? ”Fordi det sætter sig fast” 2xHvorfor sætter det sig fast? ”Fordi det er rustet” 3xHvorfor er det rustet? ”Fordi det er ikke er smurt” 4xHvorfor er det ikke smurt? ”Fordi der ikke er fast- lagt noget vedligehold” 5xHvorfor er det ikke fastlagt noget ved- ligehold? ”Fordi det er der ikke nogen der har sagt der skal være” 1xHvordan ”Gennemfør ugentlig inspektion af gearkabel og smør og udskift efter tilstand”

25 25 21. september 2016 Systematisk Problemløsning

26 26 21. september 2016 OEE Øvelse

27 27 21. september 2016 Nøgletal i vedligeholdet

28 28 21. september 2016 Tak for Jeres engagement og på gensyn!


Download ppt "1 21. september 2016 Introduktion til Lean Vedligehold."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google