Optakt 20 minutter Program Optakt 20 minutter Dilemma #1 40 minutter Pause 10 minutter Dilemma #2 40 minutter Evaluering 10 minutter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Præsentation af materialer på personalemøde
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Klimatilpasning i virksomheder
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
Krisehåndtering 2013.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Helhedsorienteret beredskabsplanlægning
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Inspiration til reformarbejdet
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Sundhed og vandkvalitet Henrik L Hansen, Sundhedsstyrelsen Fremtidens drikkevand.
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
’Klar til brug’ dilemmaøvelse Skybrud Kraftig regn [indsæt organisation] [indsæt dato]
Præsentation af materialer på personalemøde
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
En ny Tjernobyl ulykke?. Fire krav til sikkerhed 1. Stabil drift 2. Sikker nedlukning 3. Nødkøle-systemer 4. Indeslutning 27. april 2011.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
At tale om sexualitet.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Chefkonsulent Mads Ecklon
’Klar til brug’ dilemmaøvelse Pandemisk influenza [indsæt organisation] [indsæt dato]
Søren Kofoed Weeke Rambøll Management A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Justering af programmet På styregruppemøde.
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Pandemisk influenza ’Klar til brug’ dilemmaøvelse
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
En skabelon for erhvervsfolk (du kan bruge denne PPT og tilpasse den efter dine egne behov) Dato, forfatter, emne/tema mv. "Østersøregionens udfordringer.
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Strukturreformen i Danmark
SUF - gevinstrealisering
Sikring af kolonne 3-virksomheder
Beredskabsstyrelsen rådgiver og vejleder statslige myndigheder, regioner og kommuner om generel beredskabsplanlægning og strategisk krisestyring. Denne.
Centralforeningen for Stampersonel
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Stresshåndteringsgruppe
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Kompendium: Scenarier - Øvelseskoncept for kommunale krisestabe
Nyhedsbrev 2 Fælles side om Syddjurs Kommunes implementering af Aula -
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Facilitator: Observatør:
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Optakt 20 minutter

Program Optakt 20 minutter Dilemma #1 40 minutter Pause 10 minutter Dilemma #2 40 minutter Evaluering 10 minutter

Velkomst Præsentation af øvelsens facilitator og log-fører Præsentation af øvelsens deltagere Hvilke forventninger har I til øvelsen?

Formål opnå en bedre forståelse for, hvilken indvirkning en nuklear ulykke kan have på organisationens fortsatte drift og opgavevaretagelse undersøge beredskabsplaners anvendelighed i forbindelse med forhøjet en nuklear ulykke klarlægge roller og ansvar i forbindelse med håndtering af følgerne af en nuklear ulykke

Spilleregler fortrolighed engagér jer i diskussionerne vær nysgerrige og konstruktive der er ingen skoleløsninger der er ingen rigtige eller forkerte svar der er ingen rigtige eller forkerte ideer

Kernekraftværker i Europa

Kilder til nukleare ulykker kernekraftværker anlæg for produktion og behandling af reaktorbrændsel nukleart drevne fartøjer nedstyrtning af en satellit med en nuklear kraftkilde lagre og depoter til brugt brændsel transporter af brugt brændsel

Nukleart beredskab

Planlægningsgrundlag Er nukleare ulykker en del af organisationens risikobillede? Har organisationen beredskabsplaner, der kan anvendes i forbindelse med nukleare ulykker? Har organisationen tidligere oplevet nukleare ulykker, der har krævet krisehåndtering?

Dilemma #1 40 minutter

Problemer i Nordtyskland Voldsomme oversvømmelser har medført alvorlige problemer på kernekraftværket Brokdorf i Nordtyskland, ca. 100 km Syd for Danmark. Der er ikke sket udslip fra kernekraftværket, men det er uvist om problemerne kan bringes under kontrol og et udslip undgås. De tyske myndigheder er i færd med at iværksætte en evakuering af nærzonen omkring kraftværket.

Konsekvenser af et udslip Skulle der ske udslip fra Brokdorf, vurderer Nukleart Beredskab (vurderingen angår alene dette specifikke scenarie) at udslippet ikke vil give stråling, der kan forårsage akutte sundhedsskader at udslippet kan medføre sundhedsskader, der udvikler sig over tid – bl.a. kræft at udslippet kan medføre angst, stress og utryghed i befolkningen at udslippet kan medføre store økonomiske og samfundsmæssige konsekvenser

Spørgsmål Hvilken betydning har problemerne på kernekraftværket for jeres organisation? Hvilke tiltag vil I iværksætte på baggrund af problemerne på kernekraftværket? Hvordan holder I jer opdateret om situationen?

Aktivering og drift af krisestab? Vil I aktivere organisationens krisestab? Hvem kan aktivere krisestaben? På hvilket aktiveringsniveau skal krisestaben etableres? Hvordan skal krisestaben sammensættes? Hvilke støttefunktioner skal aktiveres? Hvor og hvordan skal krisestaben afholde møder?

Håndtering af informationer? Hvordan vil I skabe og fastholde et overblik over, hvordan situationen udvikler sig? Hvordan vil I dokumentere og skabe overblik over jeres beslutninger? Hvordan holder I jer opdateret om aktuelle nyheder og informationer om situationen?

Pause 10 minutter

Dilemma #2 40 minutter

Radioaktiv forurening Der er sket et omfattende radioaktivt udslip fra kernekraftværket Brokdorf. Et regnvejr, som har bevæget sig fra Syd op over dele af Danmark, har ført et udslip af radioaktive stoffer fra Brokdorf med sig. Dele af Danmark er derfor blevet ramt af radioaktiv forurening. Jeres lokalområde er blevet ramt af forureningen.

Beredskabsmeddelelse Der er udsendt en beredskabsmeddelelse gældende for de næste 24 timer: al unødig udendørs ophold og færdsel for mennesker og husdyr frarådes personer, dyr og genstande, der kommer i berøring med nedbør, skal renses med vand afgrøder fra landbrug og nyttehaver må ikke indtages

Spørgsmål Hvilken betydning har den radioaktive forurening for jeres organisation? Hvilke tiltag vil I iværksætte for at imødegå konsekvenserne af forureningen? Hvorledes vil I varetage jeres organisations fortsatte drift trods forureningen?

Koordinering af handlinger og ressourcer? Hvilke organisationer eller myndigheder vil I underrette om jeres håndtering af situationen? Hvordan kan I få assistance til at håndtere situationen? Hvilke tværgående krisestyringsfora kan jeres organisation indgå i? Har I udpeget forbindelsesofficerer og klarlagt mandat for deres virke?

Krisekommunikation? Hvordan vil I kommunikere om jeres håndtering af situationen? Hvem vil I informere om den radioaktive forurenings konsekvenser for jeres organisation? Hvordan vil I informere internt? Hvordan vil I informere eksternt?

Evaluering 20 minutter

Hvad har du lært? Hvad har du særlig hæftet dig ved under øvelsen? Hvilke styrker har du bemærket under øvelsen? Hvilke svagheder har du bemærket under øvelsen? Hvilke emner fortjener særlig opmærksomhed fremover? Hvad vil du selv gøre anderledes fremover?

Hvad har vi lært? Hvordan kan øvelsen bidrage til at styrke organisationens beredskab? Hvordan kan erfaringerne fra øvelsen indarbejdes i organisationens beredskab? Hvad vil vi gøre anderledes fremover?

ENDEX Tak for din deltagelse