 Organisationskultur Hvordan gør jeg den god?. Hvem er jeg?  Thomas Pulawski  B.Sc. Datalogi  Master of Science in Psychology  Ph.D. student i organisationspsykologi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gitte Rosholm Advice A/S
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Motivation Sidde 4 og 4. af andre.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Når hospital og kommuner samarbejder om genoptræning
Ledelse af forandringer
Der er penge i kommunikation
Arbejdsglæde.
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Kvinder i Ledelse IT Brancheforeningen 2. juni 2008 Alfred Josefsen
Ledelse af innovative medarbejdere
Thomas’ ledelsesværktøjer
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
NOEA/Aalborg Universitet
TEMAGRUPPEN VEDRØRENDE IMPLEMENTERING
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Floor Heating arketype processen
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Men hvad med motivationen?
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Personligheden og selvet
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Shine og virksomhedskultur
Innovationstyper & Innovationsrader
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Organisations kultur Organisationskultur handler om, hvordan de ansatte modtager organisationskulturens karakteristika. Det handler ikke om, om de kan.
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Implementering - fra hoved til hænder
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Workshop d juni 2010 Selskabets ledergruppe var d. 8 & 9. juni samlet i Hillerød for at affyre startskuddet til den kommende strategiske planlægning.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Engagement og vinderkultur i en omstillingsproces Lilian Mogensen, direktør for Kundeservice og HR Tryk Alt+F8 og Afspil auto_open for at vise værktøjslinien.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Henkastet affald handler om etik og fællesskab En ren natur giver tryghed og glæde for de fleste mennesker. Henkastet affald er, i særlig grad, et etisk.
Ansvarlig.
Mere MOST - mindre fravær
Business Model Generation
Tag snakken – bryd vanerne
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Værktøj: Check dine relationer
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

 Organisationskultur Hvordan gør jeg den god?

Hvem er jeg?  Thomas Pulawski  B.Sc. Datalogi  Master of Science in Psychology  Ph.D. student i organisationspsykologi  Underviser og konsulent for projekter, ledelse, forandringer, organisationsudvikling  Større projekt hos LEGO, ledelsesinformation.

Overordnet Dette webinar søger at svare på spørgsmålene  Hvad er virksomhedskultur?  Hvordan påvirker kulturen virksomheden?  Hvorledes skaber man en god virksomhedskultur?

Virksomhedskultur  Kulturen opbygges af de fælles værdier, visioner, overbevisninger, traditioner, handlinger, skikke, der eksisterer mellem virksomhedens medarbejdere.  Et sæt grundlæggende antagelser omkring en virksomhed, som er bredt anerkendt af alle i virksomheden  Ikke kun virksomheder men organisationer generelt

Spørgsmål  Hvilke virksomheder kender du, som har en stærk virksomhedskultur?

Karakteristika (+, - )  Hensyn til andre (McDonalds, UPS)  Interesse i nyheder og innovation (Google, Disney)  Villighed i at tage risici (banker, dot-com)  Holdning til kommunikationsveje (Yahoo, IBM)  Venlighed og hjælpsomhed (Lego, Mattel)  Værdien af medarbejdere

Spørgsmål  Hvad er forskellen på en sund kultur og en stærk kultur?

En sund kultur  Åbenhed og ydmyghed  Alle påtager sig sit ansvar  Der er frihed til at tage risici (indenfor grænser)  Højt engagement i at gøre tingene rigtigt  Fejl betragtes som udviklingsmuligheder  Der er høj integritet  Integration og samarbejde mellem virksomhedens enheder  Mod og vedholdenhed værdsættes

En stærk kultur  En klar vision og filosofi omkring forretningen  Høj fokus på kommunikation af værdier og overbevisning  Entydige erklæringer af virksomhedens værdier  Værdier og normer er delt og dybt funderet  Potentielle medarbejdere vurderes for en personlighed, der er sammenfaldende med kulturen.

Hvad afgør stærk kultur  En sund kultur hvor der er respekt omkring kulturens elementer. Kulturen kan således også påvirke medarbejdernes adfærd og handlinger.  Ses ofte i nyere, mindre virksomheder, hvor grundlæggerens aftryk består.  Finansielt succesfulde virksomheder har ofte en topledelse, der handler i tråd med kulturen

Kulturens rolle i virksomheden  Giver medarbejdere en følelse af tilhør og medlemsskab  Føler sig en del af virksomhedens mål og vision  Skaber engagement for virksomhedens mission  Går ud over den umiddelbart hvad-får-jeg-ud-af-det  Synliggør og forstærker normer for adfærd  Gør det klar hvad man gør og hvornår

Kulturtyper KlanAdhockrati HierarkiskMarked Fleksibilitet Stabilitet Eksternt fokusInternt fokus

Spørgsmål  Hvordan kan man skabe og påvirke kulturen?

Skabe og påvirke kultur  Grudlæggernes vision. (Microsoft, Lego, Disney)  Eksterne hændelser – virksomhedens hukommelse. (Sony)  Udveksling af kultur – uddannelse/træning – onboarding  Symboler – Bygninger, planter, bordfodbold  Slogans – ”The best a man can get”

Skabe og påvirke - 2  Fortællinger (Jysk, Microsoft, Lego)  Jargon og særligt sprog (lokationer, genstande)  Ceremonier (månedens medarbejder, direktørens kantinetale)  Skrevne kulturdefinitioner (plakater og opslag af vision)

Kulturændring - naturlige  Sammensætning af medarbejdere  Mange nye medarbejdere fra andre kulturer kan ændre.  Fusioner og opkøb  Kan medføre kultur-kamp (DaimlerChrysler)  Strategisk kulturændring  Ledelsesstyret kulturændring – Forandringer  Internettet

Kulturændring - styret  Gør dig den fremherskende kultur klar  Find og vurder virksomhedens intellektuelle kapital  Involver folk fra forskellige (sub)kulturer  Kommuniker klart, tydeligt og konstant

Kotter’s 8 trin til ændringer  1. Skab følelse af nødvendighed  2. Dan en kraftfuld beslutningsgruppe  3. Find en motiverende vision  4. Kommuniker visionen  5. Sæt handlinger i gang  6. Skab hurtige resultater  7. Byg videre på resultaterne  8. Forankre i organisationen

Afslutning  Kulturen er forholdsvis fast og konstant.  Den kan ændres og vil blive ændret  Virksomhedens styrke afhænger i høj grad af hvordan den kan tilpasse sin kultur til indre og ydre pres, samt hvordan den kan bruge sin kultur til at danne særpræg.

Spørgsmål ?

Referencer  Greenberg, J. (2011). Behavior in organizations (10th ed.). Prentice Hall.  Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work Related Values. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.  Kotter, J. P. (2006). Leading Change. Why transformation efforts fail. Harward Business Review - Best of HBR, 1–10.  Pinder, C. C. (2008). Work motivation in organizational behavior (2nd ed.). New York: Psychology Press.  Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2008). Organizational Behavior (13 edition). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.