Nyt fra Energistyrelsen Victor Hug, Energistyrelsen, 23. april 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Fremtidens energiplanlægning
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
v. Erik Thorlund Jepsen Funktionsleder, Biblioteksudvikling
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Landbo-Limfjord Pressemeddelelse fra Økonomi- og Erhvervsministeriet, den 17. marts 2009 Pulje på 1,5 mia. kr. skal sikre vækst i byggeriet og mere energirigtige.
Regulatoriske rammer for fjernkøling
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Klimatilpasning, fælleskomponenter og Open Source
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Spørgeskemaundersøgelse. ­Møde i Elbilsnetværket, 4. maj 2011 ­v/Niels Frees.
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
Se.dk/bigblue 1 SE Big Blue Fordi energireduktion skaber værdi og synergi.
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Dagsorden Elbil netværksmøde den 2/ kl i Energistyrelsen 10:00 Velkommen, nyt siden sidst fra CGT og ENS 10:20Bordrunde, kommunernes erfaringer.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Copenhagen Electric - det regionale elbilsekretariat - Hvem er vi - Projektindhold - Partere.
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Uddrag af kendskabsanalysen 2014 CLEVER A/S. Q8. Hvis du skulle købe en elbil i morgen, hvad ville så være dine stærkeste argumenter for at vælge en elbil?
Norddjurs Kommune 30. april 2015
HVAD ER FREMTIDEN FOR ELBILER v/Lærke Flader, Det Økologiske Råd, den 7. december 2015.
Inklusionsboliger Bolignetværksmøde den 24. februar 2016.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Jonas Mortensen Tlf Agenda: Deltagelse i elbilpartnerskab Tilskud til indkøb af elbiler Få viden om elbiler Vejledning fra Copenhagen Electric.
Indkøb af elbiler Temadag – PRIMES 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Elbilnetværksmøde for kommuner og regioner, 30. september 2014 Nyt fra ENS og TS 10:00 – 10:20 TS & ENS Bordrunde 10:20 – 11: 10 En kommunes historie 11:10.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Elbilnetværksmøde for virksomheder 23. april 2015 – København 50 håndværkerbiler på el - Et projekt støttet af energistyrelsen Mette Hoé, Copenhagen Electric.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
1 Blue Corridor NGV Rally 2013 administrerende direktør Susanne Juhl.
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og.
Aktuelle emner fra Energistyrelsen Rikke Holgersen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Siden sidst i Trafikstyrelsen Helene Duprat, fuldmægtig Elbilnetværk for virksomheder 23. april 2015.
Michael Rask & Claus Lewinsky Elbilnetværksmøde Tirsdag d. 27. marts.
NT og kommunerne Strategisk samarbejde om opgradering af stoppesteder og terminaler Kristoffer MartensNordjyllands
Status for forsøgsordning for elbiler Elbiler kan inddeles i 4 kategorier Ombyggede elbiler - små elbilproducenter. Støttet 26 stk. 1. generations.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Temamøde 3: Strategisk energiplanlægning i kommunerne Bjarne Juul-Kristensen, Energistyrelsen, d. 14. april 2011.
Før 2. behandling Gl. lov: Lovforslag L20: Randers-afgørelse hermed ”løst”…
Tilskud til partnerskaber Informationsmøde 19. september 2016 Renato Ezban Energistyrelsen.
Energieffektive og Intelligente Bygninger –
Arrangementer på færdselslovens område
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Status på CO2-neutral landtransport på Bornholm
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Vintertjeneste på fortove
Pressemøde Region Midtjylland
Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H
13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale.
OK18 Det kommunale og regionale forlig
Elbilers totalomkostninger (TCO)
Bæredygtige indkøb i Gladsaxe Kommune
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

Nyt fra Energistyrelsen Victor Hug, Energistyrelsen, 23. april 2015

Nye partnerskaber 4 Elbilpartnerskaber er støttet med 15,4 mio. kr nye elbiler og ladeinfrastruktur 5 gaspartnerskaber med 9,6 mio. kr. 4 offentlige biogastankstationer og tunge køretøjer på biogas 1 brintpartnerskab med 9,8 mio. kr. 4-5 nye brinttankstationer

Elbilpartnerskaber Elbilpartnerskab Østdanmark ledet af Copenhagen Electric 12 kommuner, Region Hovedstaden og 14 virksomheder. 6,1 mio. kr. til anskaffelse af 491 elbiler. Elbilpartnerskab i Vestdanmark ledet af Dansk Elbil Alliance 16 kommuner og 13 virksomheder. 6 mio. kr. til anskaffelse af 377 elbiler Elbilpartnerskab ledet af LeasePlan. Partnerskab med deltagelse af LeasePlan, Europcar, Clever, Copenhagen Electric og GoMore. 2,7 mio. kr. til anskaffelse af 225 elbiler. Fremme af elbiler til borgere uden adgang til egen p-plads ledet af Dansk Elbil Alliance Deltagelse af DEA, CLEVER, E.ON og CleanCharge. 0,5 mio. kr. til ladestandere og analyser

Nye projekter under forsøgsordning for elbiler 15 projekter er støttet med 5,5 mio. kr. (oprindeligt 17 men to projekter er lukket ned). F.eks.: 50 elbiler til håndværkerkørsel, Andersen Biler Mød elbilen V2.0, Copenhagen Electric Service- og vedligeholdsomkostninger for elbiler, samt restværdier og forsikring, Dansk Elbil Alliance El-delebiler i boligforeninger, Insero E-Mobility Forlængelse af GO, Magasinværkstedet Analyse af bilforhandleres evne til at imødekomme kundernes krav, Zero2 Analyse af potentialet for elbilkørsel baseret på data fra Test- en-elbil, flextrafik og hjemmeplejekørsel, Aalborg Universitet

Resultater fra elbilpartnerskaber i 2014 og plan for kommuner og 1 region har anskaffet 146 elbiler i virksomheder har anskaffet 596 elbiler i 2014 (heraf stod AVIS for 392) 30 kommuner og 1 region har planlagt at anskaffe 428 i virksomheder vil anskaffe 1123 elbiler i 2015

Puljer til støtte af alternative drivmidlet til transport Strategiske partnerskaber for el og gas til transport Forsøgsordning for elbiler Elbuspulje Indkaldelse af ansøgninger til puljerne i efteråret 2015 Ansøgningsfrist okt.-nov. 2015

Pulje strategiske partnerskaber for el og gas til transport Elbilpartnerskaber – ca. 3,5 mio. kr. i 2015  Tilskud til anskaffelse af elbiler og ladeinfrastruktur  Formål er at støtte storskala udrulning af elbiler og øge synlighed af elbiler  Tildelingskriterier er bl.a. antal elbilår og kørte elbil-km set i forhold til tilskudsbeløb. Gaspartnerskaber – 9,7 mio. kr. i 2015  Tilskud til etablering af offentlig tilgængelige gastankstationer og anskaffelse af tunge køretøjer  Formål er at fremme en varig omstilling af biogas i tung transport  Tildelingskriterier er bl.a. anvendelse af biogas og projektets langsigtede, økonomiske bæredygtighed

Forsøgsordning for elbiler 7. tilskudsrunde – ca. 6,2 mio. kr.  Tilskud til anskaffelse af elbiler og gennemførelse af analyser  Formål at tilvejebringe ny viden om muligheder og barrierer ved anvendelse af elbiler  Støtte til flådeejere, som anskaffer større flåder af elbiler eller særligt interessante køretøjer, og projekter, som samler data og analyserer forhold vedr. drift af elbiler

Pulje på 14 mio. kr. til elbusser i rutekørsel Støtten ydes til trafikselskaber m.v., som ønsker at indfase elbusser i rutedrift enten i form af elektrificering af hele busruter, indsættelse af en eller flere elbusser i rutedrift eller løbende udskiftning af dieselbusser med elbusser i eksisterende kontrakter. Støtte til anskaffelse af busser og ladeinfrastruktur. Design af ordningen finder sted i samarbejde mellem ENS, TS, trafikselskaber og kommuner

Transport er omfattet af energiselskabernes spareindsats Energiselskaber kan støtte energieffektiviseringer i transportsektoren Personbiler eller varebiler Krav til ny personbil: A++ (0,35 kWh/km) Krav til varebil afhænger af vægt: A++ til B Minimum 5 biler i samme flåde – alle A++ eller bedre Støtten beregnes ud fra fortrængt energiforbrug ved første års drift (kWh * km) kr. per bil Støttemodtager er ejer dvs. leasingselskab ved leasing Læs mere på:

Bestand af ladestationer i DK Kilder: CLEVER, E.ON, CleanCharge Solutions og Tesla Motors

Forberedelse af bygninger til ladning af elbiler COWI har okt – feb gennemført analyse for ENS af omkostninger ved at forberede bygninger til elbillading Alene omkostninger, som ikke kan afholde senere er omfattet Sammenligning af omkostninger for nybyggeri med ændringer i eksisterende byggeri 5 cases undersøgt: enfamiliehus, beboelsesejendomme, kontorbyggeri, detailhandel og p-huse Ved at forberede føringsveje kan der opnås store besparelser Vigtigt at sørge for plads til at udvide tavleanlæg i teknikrum COWI konkluderer, at det er økonomisk meningsfyldt at stille krav til 1 plads ved villaer, 15 % p-pladser i terræn ved beboelsesejendomme og 5% ved andre faciliteter

Anlægsomkostninger for føringsvej Kilde: Analyse af de økonomiske konsekvenser ved forberedelse af bygninger til ladning af elbiler, COWI, 2015

Ny vejlov og mulighed for at differentiere parkring i frohold til miljø Nyt stk. 4: Mulighed for differentiering af betaling ”Stk. 4. Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om, at vejmyndighederne kan differentiere betalingen efter stk. 1 og 2 i forhold til formålet med parkeringen, varetagelse af miljøhensyn og andre hensyn, der kan varetages efter denne lov.” Der er ikke tale om en direkte hjemmel, men kræver, at transportministeriet udarbejder en bekendtgørelse. Vejloven er vedtaget. Bekendtgørelsen er i øjeblikket i høring og forventes at træde i kraft 1. juli.

Fra bekendtgørelsen (udkast) Kapitel 5 Differentiering af betaling § 14. Vejmyndigheden kan differentiere betalingen af parkeringsbilletter og parkerings-licenser på baggrund af formålet med parkeringen, trafikale hensyn, miljøhensyn og mobilitetshensyn. Stk. 2. Vejmyndigheden kan tage særligt hensyn til miljøvenlige køretøjer, således at disse pålægges en lavere betaling end andre køretøjer. Stk. 3. Vejmyndigheden kan bestemme, at der ikke skal opkræves betaling for parkering af bestemte trafikanttyper eller bestemte typer køretøj. Kommuner får stort handlerum til at fastlægge vilkår for p-afgift fra elbiler.

Tak for opmærksomheden! Victor Hug, Energistyrelsen