Model-tour… Uddrag af modeller, der kan anvendes til fagprøven Marianne Bechmann.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

Dias juni 2014Jørgen Grønnegård Christensen Omstillingsmuligheder i sundhedsvæsenet Organisatoriske muligheder og udfordringer.
Virksomhedsforståelse og økonomi Pindene er kun eksempler – der skal indøves en tankegang – lad nogle af pindene være valgfrit. Det vil være individuelt.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Head Lean Netværks-gruppe.
& Økonomistyring Organisationer
Værdistrømsanalyser.
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
Kapitel 2.
Deltag i konkurrencen om at blive regionens mest succesfulde eller modigste initiativ på Center for Telemedicins konference den 11/ Beskriv jeres.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
IS-Strategi.
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
13. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Organisation og omverden
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Udarbejde af den fremtidige flow
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 11, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen B B udgettering.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Ledelsestilsyn, hvad er det?
25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
DBs kvalitetsmålingsredskab Strategi, værdi og kvalitet Af Niels Ole Pors.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
Business cases.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Juridiske Organisation Byggemodningen (Funktionsprincip)
26. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
Leavitts model.
ERP og BPR.
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
TFV teorien Produktion som en transformation af input til output.
ERP og BPR.
Leavitts model.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Virksomhedens livscyklus
Interne survey som ledelsesværktøj
Firmanavn Forretningsplan.
Medarbejder-resultater Partnerskaber & Ressourcer
Præsentationens transcript:

Model-tour… Uddrag af modeller, der kan anvendes til fagprøven Marianne Bechmann

PDCA ”Forbedringshjul” En struktureret fremgangsmåde til at skabe løbende forbedringer Link til yderligere information

FAKIR Fasemodel, der skal være med til at sikre en god systemudviklingsproces. Modellen kan betragtes som en køreplan for, hvad der skal være på plads inden næste fase påbegyndes. Link til yderligere information

Leavitts model Teorimodel (Leavitts diamant), som forklarer virksomhedens interne og eksterne processer og deres indbyrdes sammenhænge og afhængighed. Hvis man ændrer i ét af områderne, vil dette påvirke de andre områder Link til yderligere information Omverden

Gantt kort Simpelt grafisk system til planlægning og kontrol af arbejdsopgaver Link til skabeloner

Styrings- og ledelsesværktøj, der bygger bro mellem strategi, vision og daglig drift – og mellem indsats og resultater. The Balanced Scorecard Udover traditionel økonomistyring måler The Balanced Scorecard også på de tre ikke-økonomiske perspektiver: kundeperspektivet, den interne forretningsproces og lærings- og vækstperspektivet Link til youtube-film

Redskab/metode, der belyser forholdet mellem udgifter/ulemper og indtægter/fordele Budget for bestemt aktivitet/projekt, hvor både økonomiske og ikke- økonomiske fordele og ulemper medtages i vurderingen Eksempel (youtube) Cost-benefit-analyse Klarlæg alle omkostninger Klarlæg evt. indtægter Klarlæg besparelser/ økonomiske fordele Læg en plan med tidslinje Vurdér øvrige fordele og omkostninger Go/no go

LEAN Lean handler om at skabe mere værdi med færre ressourcer. Lean betyder trimmet, og går ud på at øge produktiviteten og kundernes tilfredshed gennem effektivisering. Pointen er, at de virksomheder, der systematisk arbejder med at trimme arbejdsgangene, klarer sig bedst. Link til yderligere information

Yderligere materiale om LEAN  Lean hvad og hvordan   Værdistrømsanalyser   5S – orden og ryddelighed   Målstyrings og forbedringstavler   Andre LEAN-værktøjer   LEAN i administrative processer  pdf pdf  Den gode LEAN-leder   Problemløsningsværktøjer  C3%B8sning.pdf C3%B8sning.pdf  SMED – den praktiske gennemførsel  Forfatter til hæfterne:

Andre….  Organisationsteori  Service management  Ledelsesteori  Motivationsteori  Læringsstile  Værdikæden  Osv.