Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Beskæftigelsesregion
Advertisements

Mariagerfjord Kommunes indsats på beskæftigelsesområdet
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Styringskrav for jobcentre
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Arbejdsgivernes forslag til beskæftigelsesplan 2010 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Fokus på en målrettet indsats.
Personlig jobformidler
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Temadag for kommende RBR-repræsentanter 18. maj 2010.
BPU Karen Il Wol Knudsen, beskæftigelsespolitisk konsulent Februar 2009 Kursusdag 1 for DH’s repræsentanter i LBR og RBR.
Udfordringer for beskæftigelsesindsatsen i Lemvig Kommune Mogens Jensen, Kontorchef Beskæftigelsesregion Midtjylland 6. marts 2013.
Beskæftigelsespolitikkens synsvinkel
Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Anbefalinger til arbejdet med ”Det gode CV” Oplæg til lokal dialog.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Overenskomstens sociale kapitel Det rummelige arbejdsmarked Oplæg til Hovedudvalgets møde den 17. juni 2009.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
Systematisk og opsøgende kontakt med virksomhederne v /Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværk for teamledere på sygedagpengeområdet.
Kontaktgruppe-seminar D. 29. oktober 2008 Golfhotellet, Viborg.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Beskæftigelses- og erhvervspolitikken i Skanderborg Kommune Konference 26. januar 2012 Det Regionale Beskæftigelsesråd Tale ved Borgmester Jørgen Gaarde.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
HOVEDSTADENS REKRUTTERINGSSERVICE. HVEM ER HRS? Hovedstadens Rekrutteringsservice (HRS) er et samarbejde mellem 18 kommuner (16 jobcentre) i Hovedstadsområdet.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Udspil til en ny beskæftigelsesindsats og en ny refusionsmodel Rådsmøde d. 4. juni 2014 v. Karl Schmidt, Beskæftigelsesregion.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Job og virksomhed Arbejdsmarkedsudvalget Mandag d. 1. februar
Netværksrekruttering til Bygge-anlægs-branchen i Østjylland.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Virksomhedsberedskabet Teamledernetværksmøde d. 6. maj 2014.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
Virksomhedsservice Mariagerfjord. Hvorfor? Det skal være NEMT og OVERSKUELIGT. Vi gør det HURTIGT og EFFEKTIVT for din virksomhed at håndtere personalemæssige.
Fællesskab med perspektiv. Et job for mandfolk Sjakkultur.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
HOVEDSTADENS REKRUTTERINGSSERVICE. OM OS Hovedstadens Rekrutteringsservice (HRS) er et samarbejde mellem 18 kommuner (16 jobcentre) i Hovedstadsområdet.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
FTF Projekt Styrkelse og understøtning af jobrotation på tværs af Jobcentre.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Integrations- og oplæringsstillinger Etablering af integrations- og oplæringsstillinger i Haderslev Kommune.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
1 Viden om arbejdsmarkedet i Midtjylland  Kontrakt 2012  Årlig analyserapport  Kommunebeskrivelser (april)  Udviklingen på det lokale arbejdsmarked.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Udfordringer, samspil og beskæftigelsespolitisk indsats v. Gert Bjerregaard Repræsentant for Kommunekontaktrådet, KL, i Det Regionale Beskæftigelsesråd,
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
Hvad kan Jobcenter Thisted gøre for virksomhederne?
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
Vision Det skal være let at etablere og udvikle sin virksomhed på HR-området i Mariagerfjord Kommune Det gør vi på følgende måde: Du får hurtig og effektiv.
Virksomhedspulje til bedre match
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Opkvalificeringsjob og Den regionale uddannelsespulje
Vækst via Viden – Højtuddannede som vækstskabere i Nordjylland
KKR NORDJYLLAND Indsats for at få højtuddannet arbejdskraft ud i hele Nordjylland KKR-møde d. 21 juni 2019.
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland

2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller større krav til virksomhedernes inddragelse.  Når opsvinget kommer, kan det gå stærkt:  Historisk lav ledighed.  Positiv udvikling inden for byggeriet og andre brancher.  Begyndende mangel på visse typer af arbejdskraft.

Hvad skal virksomhedskontakten bruges til?  Give viden om virksomhedernes arbejdskraft- og kompetencebehov.  Rekruttering – sikre det rette match mellem ledig og virksomhed.  Målrettet opkvalificering af ledige.  Øget anvendelse af jobrotation, voksenlærlingeforløb og opkvalificeringsjob.  Afdække og synliggøre ledige job.  Hjælpe unge i praktik- og lærepladser.  Hjælpe flere af de svagere grupper ud på det ordinære arbejdsmarked.  Yde bistand til virksomhederne ifm. fastholdelse af medarbejdere. 3

4 Den politiske aftale  Jobcentrene skal oprette et serviceberedskab:  Rekrutteringsservice  Dialog med virksomhederne om arbejdskraftbehov  Formidling af ledige til konkrete stillinger  Hjælp til at slå stillinger op på Jobnet.dk  Uddannelse og opkvalificering af medarbejdere  Information og hjælp ifm. voksenlærlingeforløb, jobrotation og opkvalificeringsjob.  Fastholdelse af medarbejdere  Bistand ifm. varslinger og fastholdelse af sygemeldte og skadelidte medarbejdere  Beskæftigelsesregionerne skal oprette et paradoksberedskab og et koordinerende serviceberedskab.  Et nøgleord er tilgængelighed.

Ét landsdækkende virksomhedsberedskab  De fire beskæftigelsesregioner har oprettet en fælles, landsdækkende hotline  Telefonnummer  Virksomhederne guides til den rette beskæftigelsesregion.  Hotlinen gik i luften 1. april  13 henvendelser indtil nu  Heraf 3 i Midtjylland (Holstebro, Herning og Aarhus)  Der kører en mindre markedsføringskampagne i øjeblikket. 5

Hvilke opgaver er relevante for hotlinen?  Jobcentrene og beskæftigelsesregionen skal samarbejde, når:  Virksomheder oplever paradoksproblemer.  Virksomheder oplever mangel på arbejdskraft (og ledige med de rette kompetencer evt. findes i andre kommuner).  Virksomheder efterspørger mere arbejdskraft, end en enkelt kommune kan levere.  Ledige i flere kommuner har behov for opkvalificering inden for samme område.  Virksomheder ønsker at samarbejde med flere jobcentre.  Henvendelser fra virksomheder, der efterspørger 1 medarbejder, er ikke relevante for hotlinen – men vi sender dem selvfølgelig videre. 6

7 Hvad gør vi i en konkret sag? 1.Første kontakt a.Når en virksomhed henvender sig til hotlinen, tager vi en indledende drøftelse med virksomheden. Herefter kontakter vi det jobcenter, hvor hovedkontoret ligger, eller hvor opgaven skal udføres. b.Når vi via overvågning erfarer, at en virksomhed har rekrutterings- eller paradoksproblemer, kontakter vi også det jobcenter, hvor hovedkontoret ligger, eller hvor opgaven skal udføres. 2.Herefter forankres opgaven i dét jobcenter. 3.Vi understøtter jobcentret i at etablere et samarbejde med andre relevante jobcentre. 4.Vi understøtter jobcentrene i at samarbejde med a-kasserne og de faglige organisationer, hvor det er relevant. 5.Vi følger løbende op på opgaven.

Et ensartet serviceniveau  Fra centralt hold ønskes et ensartet serviceniveau på tværs af jobcentre og regioner.  Der er aftalt følgende minimumsstandarder:  Virksomheden kontaktes af en jobcentermedarbejder senest 1 arbejdsdag efter henvendelsen til regionen.  Der er fundet eller aftalt en løsning i løbet af 3 arbejdsdage.  Jobcentrene vil udsøge og screene relevante kandidater inden for 3 hverdage.  Ved større rekrutteringsopgaver vil jobcentrene afholde et møde i jobcentret, hvor virksomheden kan præsentere sig og tale med relevante ledige.  Ved problemer med at finde kvalificerede medarbejdere vil jobcentrene tilbyde bredere rekruttering og opkvalificering.  Jobcentrene vil hjælpe med papirarbejdet ved f.eks. ansættelse med løntilskud. 8

Overvågning af arbejdsmarkedet  Aftale med Infomedia  Daglig overvågning af artikler i lokale, regionale og landsdækkende medier om:  Virksomheder, der giver udtryk for et udækket behov for arbejdskraft.  Ekspanderende virksomheder, nye entrepriser mv., der måske kan forårsage et øget rekrutteringsbehov inden for specifikke målgrupper eller brancher.  Relevante artikler sendes videre til jobcentrene til orientering. 9

Et godt eksempel er bygge- og anlægsområdet 10

11 Stort behov for arbejdskraft i Midtjylland