17. – 25. august 2016. Kl. 16.00: Velkomst Kl. 16.05 – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ledelse af læsning - hvordan ledes et læseprojekt, så viden og visioner bliver omsat til konkret handling? Flemming Olsen Børne- og Kulturdirektør i Herlev.
Advertisements

Lederudvikling.
Formål med lokalpolitisk indsats Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi gøre det? 1Basiskursus september 2012 Bente Röttig.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Go´morgen og velkommen Velkomst og præsentation Praktiske forhold Dagens program Formandsmøder – formål og værdi.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Alle børn er alles ansvar
Organisationsuddannelsen – 3. oktober 2011 Nye konsulentfunktioner Teamdannelse og sagsbehandling i sekretariatet Oplæg: Poul Krogstrup 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
DN - Hvem? Hvad? Hvordan? Forstå organisationen Forstå organisationen DN’s ”hovedstol” DN’s ”hovedstol” Afdelingsbestyrelsens rolle Afdelingsbestyrelsens.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Overblik over afkast/resultat mål ifm. klubpolitikken Klub- politik - Udvikle og styrke det gode ungdoms- liv Overgang skole og klub Samarb.aftale vedr.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
VirksomhedsnetværkCabi – Danmarks største netværk for socialt ansvarlige virksomheder 1.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
1 Ledelse af ledere Konference. Anders Balle 2 Anders Balle 3 Organisationernes roller? Hvad kan vore to foreninger gøre for at fremme den gode ledelse.
VirksomhedsnetværkCabi – Danmarks største netværk for socialt ansvarlige virksomheder 1.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Ingen forskning uden brugere Eller hvad kan brugere, rekvirenter og andre interessenter gøre for børnekulturforskningen? Chefkonsulent Jan Helmer-Petersen.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Kulturrådet i Slagelse Hvordan sikre vi de bedste rammer? Næstformand Troels Brandt Diplom i ledelse Master i ledelse af forandringer - Erfaringerne fra.
Mundtlig beretning Et enestående år Et udfordrende år 4 reformer.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Synlighed i foreningen: kommunikation og markedsføring V. kommunikationskonsulent, Mette Vittrup Schmidt Seminar for seniorer Glostrup den 5. oktober 2015.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Samarbejdsaftale Badminton
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Sådan arbejder den gode TR
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Overenskomst-forhandlinger 2018
Den værdifulde arbejdsplads
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Kvalitet i folkeoplysningen
Skolebestyrelsens beretning 2018
KORA temamøde Motivation og ledelse.
HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august Flemming Steen Jensen Rektor, Horsens Statsskole.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

17. – 25. august 2016

Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus Hjortdal Kl – 17.10: Pause KL – 17.30: Orientering og dialog om ledelsesvilkår v/ Dorrit Bamberger Kl – 17.45: Oplæg om indflydelse og kommunikation v/ Michael Diepeveen Kl : Afsluttende debat og evaluering v/ Dorte Andreas og Claus Hjortdal 2

1.Skolestart 2.Samarbejdet med MBUL 3.”Folkeskolen, det naturlige valg” 4.Evalueringsrapporter i efteråret 5.Mobning 6.BAR og ”Ny lærer” 3

4 Formål/vision At skabe en tættere kobling mellem de lokale afdelinger og den centrale forening. Understøtte formændene lokalt i forhold til løn- og arbejdsvilkår At øge medlemmernes mulighed for at påvirke foreningen fagligt og politisk. Tydelig kommunikation Indsatser (før nutid) Min side – medlemssystem Regionale dialogmøder (aug.) Formandsmøder Nyhedsbrev fra næstformanden Nye formænd besøg af næstformand Tværkommunale netværksmøder SL grupper TR kurser Processer (nutid) Drøftelse af oplevede vilkår for skoleledere samt oplæg om kommunikation Oplæg af Ulrik Kjær samt drøftelse af ”Folkeskolen det naturlige valg” og koblingen centralt. Næstformand og HB medlemmer deltager og sørger for at information og handling går begge veje Oplæg på TR kursus v. Palle Isbrandt om arbejdet med vilkår Tegn Dialog med forvaltningen lokalt om vilkår for god skoleledelse. De lokale afd. der har behov understøttes af foreningen centralt. Gensidig information og velinformerede medlemmer og sekretariat. Virkning (fremtid) Stærkere og synlig forening lokalt og centralt.

5 Min side – medlemssystem Regionale dialogmøder (aug.) Formandsmøder Nyhedsbrev fra næstformanden Nye formænd besøg af næstformand Tværkommunale netværksmøder SL grupper TR kurser

1.Tilstrækkelig ledelsestid i f t opgavernes omfang 2.Tilstrækkelig sparring og kompetenceudvikling 3.Tydeligt decentralt råderum præget af tillid og med plads til udvikling og innovation

Største udfordringer: Største udfordringer: Tid, løn og ressourcer Største tilfredshed Største tilfredshed Relationerne i ledelsesteam og til nærmeste leder Største forskel mellem kommuner Største forskel mellem kommuner - - Udviklingsplaner- og samtaler - Oplevelse af indflydelse - Samarbejde med forvaltning

Flere SL end ML får udviklingssamtale og -plan SL vurderer samarbejdet i teamet bedre end ML gør SL har større indflydelse og bedre mulighed for ledernetværk. ML får mere støtte, sparring og anerkendelse end SL ML løser færre forvaltningsopgaver end SL. ML savner systematisk videndeling

Kommunalt partnerskab for læring BKF og SKL lægger op til en tættere og mere forpligtende dialog Et redskab til - at skabe et nyt fundament for samarbejde - en bedre, mere ærlig dialog - også med de lokale politikere. vaerktoejer/pjecer-om-skoleledelse/kommunalt-partnerskab-for-laering/ 9

Et bedre skolelederliv Et værktøj til at: - Forbedre trivsel - Styrke roller og identitet - Styrke rammer og vilkår for ledelse i skolen vaerktoejer/pjecer-om-skoleledelse/introduktion-til-selvevaluering/ 10

Hvordan har I arbejdet lokalt for at opnå bedre vilkår? Hvad kan foreningen centralt gøre for at hjælpe jer med processen?

STÆRK, ATTRAKTIV & SYNLIG Folkeskolen og samfundet Kerneopgave > < synlighed Hvad er historien, narrativet Strategi, data, argumenter Budskabet kort, vinkling 12

KLAR, PARAT, SKARP… Hvem vil I påvirke, hvordan? Alliererede > < modstandere Forvaltning, skolebestyrelse Politikere, udvalg, organisationer Hvem har magt, beslutningskraft 13

TRADITIONELT OG SOCIALT Invitér nyhedsmedierne Fra formidling til kritik Ny platform: Sociale medier Alle har en strategi, indtil... Kontakt gerne foreningen! 14

KONTAKTER OG RELATIONER Uformelle netværk, møder Åbenhed, humor, påvirkning Nøglepersoner, politikere... Problem, årsager, løsning Et lokalt eksempel 15

Din mening er vigtig Links til evalueringsskemaet: medier/kalender/regionale-dialogmoeder august/ 16

17