1 Foreningen af Statsautoriserede Revisorer - Værdien af revision.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Advertisements

Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Rejsekort Kundeundersøgelser I Pressebriefing 26. februar 2012 Centerchef Anders Due, Trafikselskabet Movia.
TNS Gallup - Public Tema: Hjemmehjælpere 23. – 25. august 2010 Public
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Undersøgelse af danske virksomheders erfaringer med krisekommunikation Undersøgelse af Plus Public Relations as.
Brugertilfredshedsundersøgelse På området for Voksne med Handicap 2015 De små bofællesskaber.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Forstå din årsrapport. Nyt arrangement Forstå din årsrapport Feedback fra deltagerne er derfor meget vigtig. Specielt er vi meget interesseret i, hvordan.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Dialogforum - Engrosmodel
Virksomhedens udvikling
Modul 6: Personlig salgscoaching
CfL 2016 INDIKATOR™ om Organisation og HR
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Antal besvarelser: 52.
Ny risiko-bekendtgørelse
Ny ressourcetildelingsmodel
25. Logistisk effektivitet
Ny ressourcetildelingsmodel
Rapportskrivning og fund
Forberedelse til eksamen
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Iværksættere og finansiering
Udviklingen i boligsituationen i København og nybyggeriets virkninger
Kursus for nye efterskoleledere
Udvalgte resultater Januar 2016
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
DET GODE MINISTERIUM.
Social – og Beskæftigelsesudvalget
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Rygsmerter Information og øvelser
Dagsorden Rapportering og økonomistyring i Djøf Hvilke overvejelser har vi gjort os, Hvad kræver vores løsning, Hvad kan vores løsning, De 10 bud, Eks.
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Indkøb under tærskelværdierne
Medarbejderaktier TDC
Karl Henrik Flyums model
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Nyt fra ministeriet Billeddias
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
En introduktion af Otto
Hold dit NemID for dig selv
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
Årsmøde
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Manual til indsendelse af BUDGET
Præsentationens transcript:

1 Foreningen af Statsautoriserede Revisorer - Værdien af revision

2 INDHOLD Indledning og metode Hovedkonklusioner fra kvalitative interview Resultater fra survey til pengeinstitutter

3 Indledning og metode I denne rapport beskrives resultaterne af en undersøgelse om ”værdien af revision”, som Epinion har gennemført for Foreningen af Statsautoriserede Revisorer i august og september Undersøgelsen består for det første af kvalitative interviews med øverste kreditansvarlige i syv ud af de otte største pengeinstitutter i Danmark. De otte største er valgt, fordi de tilsammen har mere end 80 pct. af omsætningen blandt danske pengeinstitutter. De kvalitative interview har til formål at få en nuanceret afdækning af betydningen af revision og konsekvenserne af at afskaffe revisionspligten for mindre virksomheder. De kreditansvarlige er indledningsvis kontaktet pr brev og siden hen pr. telefon, og interviewene er ligeledes gennemført over telefonen. Interviewene har haft en varighed af ca min. For det andet består undersøgelsen af en survey til alle danske pengeinstitutter. Der er i alt gennemført interview med 73 ud af 121 danske pengeinstitutter (kun hovedsæder). Det giver en svarprocent på 60 pct. Surveyens formål er at give et samlet billede fra de danske pengeinstitutter af betydningen af revision og konsekvenserne af at afskaffe revisionspligten for mindre virksomheder. Surveyen er gennemført vha. telefoninterview af cirka 5-6 minutters varighed. Der er ved kontakten spurgt til den øverste kreditansvarlige i koncernen eller en person med tilsvarende overblik over virksomhedens politikker og retningslinjer for kreditgivning.

4 Indledning og metode Hovedkonklusioner fra kvalitative interview Resultater fra survey til pengeinstitutter

5 Revideret regnskab og revisors rolle For de fleste er et revideret regnskab vigtigt, når de skal vurdere en erhvervskunde. Det er et troværdigt udtryk for virksomhedens driftsudvikling og en kvalitetsstempling, når en revisor har underskrevet. Enkelte udtrykker, at revision ikke betragtes som en eviggyldig sandhedsgaranti, men snarere som et tegn på, at regnskaber bygger ordentlighed og redelig metode. Omvendt er der også pengeinstitutter, som peger på, at kreditgivning baseres på to hovedfaktorer, henholdsvis viden om virksomheden (låntageren) eller sikkerhed. Det fremhæves, at hvis mængden af viden om låntager reduceres qua manglende revideret regnskab, så øges kravet om sikkerhedsstillelse tilsvarende. Flere af de interviewede kreditansvarlige udtrykker, at de principielt bakker op om at nedbringe administrative byrder for mindre virksomheder. I henhold til, hvordan pengeinstitutterne fremover vil vurdere virksomheder, der fravælger at få deres regnskaber revideret, oplyses, at det i høj grad er en vurdering fra sag til sag. Nogle gange vil pengeinstitutterne kræve revideret regnskab alligevel. Der er flere faktorer, der spiller ind i vurderingen af, om revideret regnskab vil være nødvendigt eller ej, eksempelvis historik, troværdighed, tillid, risikoprofil mv. Ud fra et markedsmæssigt synspunkt vurderes det ikke realistisk at kræve reviderede regnskaber pr automatik og i alle sager. Generelt har det stor værdi, at virksomheder bruger en revisor som rådgiver. Specielt er det værdifuldt ved mindre virksomheder, der ikke har en selvstændig økonomiafdeling. Pengeinstitutterne har generelt stor tillid til revisor og værdien af reviderede regnskaber.

6 Holdningen til grænsen for revisionspligt Holdningerne til at grænsen for revisionspligt er hævet til (8 mio) er varierede. Nogle er skeptiske omkring det:  det er noget rod, og man gør i virkeligheden virksomhederne en bjørnetjeneste.  det hænger ikke helt sammen, at man løsner i den ene ende, og strammer i den anden. Nogle er mere neutrale omkring det:  pligten i sig selv er ikke afgørende - Man vil kræve revisionen, hvis man har behovet for det.  man vælger ikke at have en holdning til lovgivningen, man indretter blot sine procedure derefter.  Principielt udtrykkes sympati for ønsket om at nedbringe administrative byrder for små virksomheder. Holdningerne er de samme i relation til yderligere at hæve grænsen for revisionspligt.

7 Indledning og metode Hovedkonklusioner fra kvalitative interview Resultater fra survey til pengeinstitutter o Betydning af revision o Ophævelse af revisionspligt for små virksomheder

8 Betydning af revideret regnskab (I) Hvor stor betydning har det for jer som pengeinstitut, når I foretager kreditvurderinger, om en virksomhed kan fremlægge et revideret regnskab fra revisor om virksomhedens finansielle situation? Procentandel Meget stor betydning 29 % (21) Stor betydning 58 % (42) Nogen betydning 8 % (6) Mindre betydning 4 % (3) Slet ingen betydning 1 % (1) Ved ikke 0 % (0) Total 100 % (73)

9 Betydning af revideret regnskab (II) Hvor stor betydning har det for jer som pengeinstitut, når I foretager kreditvurderinger, om en virksomhed bruger en revisor som rådgiver? Procentandel Meget stor betydning 32 % (23) Stor betydning 49 % (36) Nogen betydning 11 % (8) Mindre betydning 7 % (5) Slet ingen betydning 1 % (1) Ved ikke 0 % (0) Total 100 % (73)

10 Betydning af revideret regnskab (III) Vurderer du, at betydningen af et revideret regnskab eller anden erklæring fra virksomhedens revisor i forbindelse med kreditgivning er blevet større eller mindre som følge af finanskrisen? Procentandel Betydningen er blevet meget større 6 % (4) Betydningen er blevet større 55 % (40) Betydningen er uændret 36 % (26) Betydningen er blevet mindre 0 % (0) Betydningen er blevet meget mindre 1 % (1) Ved ikke 3 % (2) Total 100 % (73)

11 Betydning af revideret regnskab (IV) Hvis der er økonomiske problemer hos en kunde, i hvor høj grad vil dit pengeinstituts beslutningsgrundlag for at give kredit så være bedre med et revideret regnskab? Procentandel I meget høj grad 27 % (20) I høj grad 47 % (34) I nogen grad 25 % (18) I mindre grad 1 % (1) Slet ikke 0 % (0) Ved ikke 0 % (0) Total 100 % (73)

12 Ophævelse af revisionspligten for små virksomheder (I) Folketinget har vedtaget et lovforslag, som lemper revisionspligten for mindre virksomheder. Fra 1. januar 2011 er det frivilligt for virksomheder med en omsætning på op til 8 mio. kr., om de vil have revideret deres regnskab eller ej. I hvor høj grad vil I som pengeinstitut i forbindelse med kreditgivning til en virksomhed uden revisionspligt alligevel kræve reviderede regnskaber? Procentandel I høj grad 36 % (26) I nogen grad 49 % (36) I mindre grad 10 % (7) Slet ikke 4 % (3) Ved ikke 1 % (1) Total 100 % (73)

13 Ophævelse af revisionspligten for små virksomheder (II) Har dit pengeinstitut en mere lempelig kreditvurderingspraksis for virksomheder med under 8. mio. kr. i omsætning end for større virksomheder? Procentandel Ja 11 % (8) Nej 88 % (64) Ved ikke 1 % (1) Total 100 % (73)