Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Fortolkning af AMO reformen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Nyt ansvar.
Supervision og faglig feedback
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Stress og ledelse.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Procesværktøjer.
Hvad er mål/resultat (output)?
Kodeks for offentlig topledelse
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Workshop 2 De usynlige organisatoriske barrierer for stresshåndtering v/ Tanja Kirkegaard.
Lederrollen Hvad betyder mest? Hvad er hjælpsomt? Hvor er der barrierer? Dig selv og din lederrolle Din egen leder Dit netværk Dem du leder Dine leder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Implementering af PALS
Statistik, bøder m.m. Statistik
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Skriv jeres overvejelser på en flipover og hæng den op i lokalet.
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Ansvarlig.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Mere MOST - mindre fravær
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Introsidernes betydning
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Fortæl din makker hvad dine vigtigste arbejdsopgaver er.
Meningsskabelse som relationskompetence
Fra anledning til udvikling
RRR Modellen.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
APV - Arbejdspladsvurdering
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Hvad er krav for en størrelse? Krav fra arbejdsgiver, Politikere, lovgivning Krav fra borgere, pårørende, samarbejdspartnere Faglig Integritet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Hvad er krav for en størrelse? ”Du er en fucking bitch!!! ”Du skal lave den rapport inden sommerferien” ”Vi skal lave ny organisering i år – det bli´r godt!” ”Husk at dokumentere!!” ”Vi skal have mere kvalitet ind i vores afgørelser” ”Nu skal vi også liiiige huske at loven skal overholdes” ”Hvordan er min rolle i den nye reform?” ”vi skal have folk hurtig tilbage på arbejde” Det er et spændende projekt – det skal vi deltage i” ”Vil du ikke godt hjælpe mig?” HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Hvad gør vi, når kravene ikke står til at ændre? HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Stabilitet > < Forandring Vi er alle forskellige… …Men vi har alle brug for mening

Spørgsmål til drøftelse: Befinder du dig bedst med stabilitet eller forandring i dit liv? Gælder det samme for privatliv og arbejde? I hvilke situationer - i vores arbejde, er det vigtigt med stabilitet. I hvilke er det godt med forandring? Øvelse: Tegn modellen op på en tavle eller lignende. Skriv Jeres navne på post-its, og placér på modellen. Fortæl hinanden, hvorfor I tænker, I er placeret, som I er. Vær åbne og nysgerrige overfor hinanden. HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Krav – Ressource modellen Let job Kedsomhed Mgl udfordring Udviklende job Flow Energi Passivt job Rutiner Stagnation Stressende job Belastning HR Arbejdsmiljø, O&P 2015 Høj kompetence Mange ressourcer Stor indflydelse Lav kompetence Få ressourcer Lille indflydelse

Spørgsmål til drøftelse Hvilke krav har vi i vores team – hvad handler de om? Hvordan oplever vi balancen i vores team? Er der nogle krav vi ikke kan ændre på – hvilke? Hvilke ressourcer kan vi bringe i spil, for at imødekomme kravene Hvornår ”kører det bare” - hvornår er vi i flow? HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Er du offer eller aktør? Det du har indflydelse på (indflydelses-sfæren) Her er det lettest at være aktør Det du ikke kan gøre noget ved (interesse- sfæren) Her oplever man sig ofte som offer HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Spørgsmål til drøftelse Hvad ligger i vores interessesfære, og hvad ligger i indflydelsessfæren? Hvordan – og hvor kan man ”udvide blommen”? I hvilke fora? Hvordan? Hvad kendetegner om man er offer eller aktør? Find et konkret eksempel fra dagligdagen, som man kan bruge denne model på. Hvordan kan I helt konkret ”udvide blommen”, så I får en eller anden indflydelse på det, som egentlig ligger udenfor Jeres indflydelsessfære? HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Haster/Vigtig - Model Opgaver der er VIGTIGE Opgaver der IKKE er VIGTIGE Opgaver der HASTER Opgaver der IKKE HASTER HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Spørgsmål til drøftelse Tegn modellen på en flipover eller en tavle Skriv Jeres forskellige arbejdsopgaver op på post-it Sæt dem i de relevante bokse Drøft: hvorfor er de placeret som de er? Hvem vurderer om en opgave er vigtig og/eller haster? Hvordan kan vi sikre en god balance så ikke alle opgaver er både vigtige OG haster HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Fravalgspyramiden Prioriterings-trekant, Plan B 1. Fravalg 2. Fravalg Må IKKE Fravælges HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Spørgsmål til drøftelse Hvornår har vi en ”skæv dag” eller en ”skæv periode” – I hvilke situationer må vi prioritere? Hvilke opgaver kan vi fravælge først? Hvilke opgaver MÅ ikke fravælges hos os? Konkret øvelse: Lav en Plan B – ”Det sikre kort” Udarbejd en side (kun 1) med en oversigt over, hvilke arbejdsopgaver en eventuel vikar skal varetage. Forestil Jer, at man kan stikke vikaren dette kort, når han/hun kommer Øvelsen kan bruges til at skabe klarhed over – hvilke opgaver der skal prioriteres på en ”skæv dag” – og hvilke der kan vælges fra. HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Standard-modellen - hvor godt skal vi gøre det? Over standard Standard Under standard HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Spørgsmål til drøftelse På hvilke områder drøfter vi oftest behovet for at sætte en bestemt standard? Hvad er det der er retningsgivende for, hvilken standard vi sætter hver især (faglig interesse, egne normer, gældende retningslinjer eller andet) Hvad sker der, hvis der ikke arbejdes efter samme standard – hvilke konsekvenser vil det give hos Jer? HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

PBU – Modellen I en forandringstid… P arkere noget vi skal: Stoppe Skrotte forlade B evare Noget vi skal : Huske Værne om beskytte U dvikle Noget vi skal: Begynde på lære HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Spørgsmål til drøftelse Har vi opgaver vi burde parkere? Er vi gode nok til at værne om de ting vi skal bevare? Er der opgaver/områder vi skulle udvikle på? HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Social støtte i arbejdet Kollektivt organiseret: Man arbejder fagligt tæt Løser opgaver sammen Sparrer med hinanden Man ændrer på forholdende sammen Det bliver en stresshåndteringsstrategi at række ud mod hinanden Stress er vores allesammens problem – handler om kultur og barrierer Stresshåndteringsstrategier kan udbredes på tværs Individuelt organiseret  Arbejdet er tilrettelagt i søjler  Man ”deler ikke opgaver” (der kan godt være fælles faglighed)  Man arbejder sig ud af tingene  At søge hjælp er et tegn på svaghed  Stress bliver min skyld – det er min uformåenhed – jeg slår ikke til i mit job  Stresshåndteringstrategier bliver hos den enkelte HR Arbejdsmiljø, O&P 2015

Spørgsmål til drøftelse Hvordan er vores arbejde organiseret – teams, individuelt? Når vi rammes af travlhed eller andre krav i arbejdet, hvordan håndterer vi det? Er det en kvalitet hos os ”at man klarer problemerne selv”? Overvej om der er områder eller konkrete situationer, hvor der er høj social støtte i arbejdet. Hvad er det, der lykkes i disse situationer? Hvilken betydning har det? HR Arbejdsmiljø, O&P 2015