Privat beskæftigelse under pres personer Aktuel mangel på arbejdskraft – Demografisk tab af arbejdsstyrke Offentlig finansieret beskæftigelse –
Hvor mange skal i beskæftigelse? personer KILDE: Arbejdsmarkedskommissionen
Brug for en Velstandskommission Retningen for Arbejdsmarkedskommissionens arbejde er rigtig – men sigtet bør være hele samfundets velstand En mangel på arbejdskraft fører til lavere vækst og dermed mindre rum til højere lønninger og bedre standarder i den offentlige sektor
Vækst i offentligt forbrug på næsten 2 pct. Gennemsnitlig årlig realvækst i offentligt forbrug, pct. Forudsætning Vækst i hele perioden
Arbejdstid stiger i den private sektor Årlig præsteret arbejdstid, timer Beskæftigede i det private Beskæftigede i det offentlige
Større fleksibilitet i den offentlige sektor Arbejdsmarkedskommissionen bør Vurdere effekt for arbejdstiden og løndannelse i den offentlige sektor, hvis der var samme fleksibilitet som i de private overenskomster Pege på barrierer, der kan være for at udnytte den eksisterende fleksibilitet
Meget forskellige arbejdsløshedsforsikringer Periodelængde, år KILDE:Oplysninger fra de nordiske arbejdsgiverorganisationer. Anm.: For S, er der tale om ikke-forsørgere. Hvis forsørger da 1,7.
Et mere fleksibelt dagpengesystem For at understøtte en større fleksibilitet bør dagpengesystemet ændres på følgende punkter –Kortere periode –Faldende ydelser –Højere loft
Boom i udenlandske medarbejdere i Irland Udstedte arbejdstilladelser, personer, 2006
Vækst gennem udenlandsk arbejdskraft Indvandring af kompetent arbejdskraft skaber job – også for medarbejdere på lavere kompetenceniveau Danmark bør invitere kompetent udenlandsk arbejdskraft – i stedet for at møde disse mennesker med begrænsninger og barrierer Kompetent udenlandsk arbejdskraft er også en gevinst for statskassen
Erhvervsfrekvenser for mænd Andel af befolkningen, pct. KILDE: Danmarks Statistik, Statistikbanken
Islændinge arbejder også efter 60 år Erhvervsfrekvens, pct., 2006 SOURCE: OECD (2008a)
Efterlønnen koster beskæftigelse En afvikling af efterlønnen er den bedste kilde til at sikre virksomhederne den nødvendige arbejdskraft Som minimum bør en højere efterlønsalder indføres tidligere end 2019 Mere end 20 mia. kr. kan frigøres til vækstskabende formål
Flere på førtidspension eller fleksjob personer primo året KILDE: Danmarks Statistik
Førtidspensionen ekskluderer for mange Kommunerne skal økonomisk ansvarliggøres for mange fejl Psykisk syge skal som udgangspunkt ikke have en permanent førtidspension – evt. tidsbegrænset pension Under 40-årige bør kun i meget begrænsede tilfælde have ret til førtidspension Fleksjobordningen er for attraktiv – alene løn for arbejdstid. Øvrige arbejdstimer kan f.eks. udløse ledighedsydelse
Markant forskel i sygefravær Antal årlige sygedage for sammenlignelige grupper KILDE: Specialkørsel fra Danmarks Statistik og DA’s FraværsStatistik.
Større indsats for lavere sygefravær Der bør være særlig fokus på den offentlige sektor – hvis samme fravær som den private sektor, så flere i beskæftigelse Sygedagpengeloven skal moderniseres, så den understøtter virksomhedernes indsats i stedet for at modarbejde den