"Anmeldere og ledere skriver Powertool...evidensforankret...letlæst.. konkret og brugbar..." Anmeldt af 16 ledere 6* i Danske Kommuner.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Social Kapital – rig på relationer
LEDERE DER LYKKES hvad er det, succesfulde ledere i danske kommuner kan? En præsentation baseret på KL/KTOs Væksthusprojekt om generationsskiftet i kommunerne.
Social kapital – rig på relationer
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Arbejdspladsudvikling
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
MAKING A DIFFERENCE Investor in people Janne & Malene.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Ledelse af innovative medarbejdere
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Vejledning i projektarbejde
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
GNU - projektet projektmetode og design
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Diskussion, løsningsforslag, det videre forløb. Hvor kommer dokumenter fra? Intern produktion –På grundlag af skabeloner? –Uden brug af skabeloner? –Skabes.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Hele mennesker skaber hele løsninger.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Velkommen til MED- uddannelsen del 3. Præsentation af underviser og deltagere.
Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere
Best paper Boston 2012 Uddrag bragt i... 6* i Danske Kommuner 5* i JP Prisvindende praktisk teori til samarbejde om hurtig udvikling.
Forandringsledelse – et paradigmeskifte Torben Mangaard Frandsen, teamleder Byggeri Dabyfo, 19. juni 2014.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
New Nordic Leadership  Udfordringer og fokus - hvorfor NNL?  NNL principper & dynamikker  Udfordringer og fokus - hvorfor NNL?  NNL principper & dynamikker.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Implementering i en behandlingsinstitution - overvejelser og daglig drift NICMI April 2013 Anette Søgaard Nielsen, Enheden for Klinisk Alkoholforskning,
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Uddrag bragt i... Best paper
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Landemærket 11, - den 25. januar 2017
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Tværgående samarbejde –
Handlingsplan 2015.
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Digital forandringsledelse
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

"Anmeldere og ledere skriver Powertool...evidensforankret...letlæst.. konkret og brugbar..." Anmeldt af 16 ledere 6* i Danske Kommuner 5* i Jyllandsposten Best paper Boston 2012 Uddrag bragt i... 6* i Danske Kommuner 5* i JP "Fair proces er et konkret svar på hvordan ledere og medarbejdere samarbejder om at udvikle kerneydelsen og styrker organisationens sociale kapital. Læs den,- og fremfor alt - brug den." Tage Søndergård Kristensen. Tidligere arbejdsmiljø-professor og forfatter til hvidbogen om virksomhedens sociale kapital. Prisvindende praktisk teori til samarbejde om hurtig udvikling løsninger på vigtige udfordringer Prisvindende praktisk teori til samarbejde om hurtig udvikling løsninger på vigtige udfordringer

3:10 8:10 Se fx. Smith: Success Rates for Different Kind of Organizational Change. Performance Improvement vol. 41. No.2. January McKinsey Quarterly: Creating Organizational Transformations. July IBM Making Change Work. McKinsey Global Survey 2012, 2014 & McKinsey How to Beat the Transformation Odds Edwards Evalueringsrapport. Projekt relationel koordinering The Economist Intelligence Unit (2013): Why Good Strategies Fail.

Ramme og retning Involvering Forklaring Ledelsen overtræder mindst et princip Tillid til: Lederen Beslutningen Strategien Aktiv og frivillig i udvikling og afprøvning af løsninger Mistillid til: Lederen Beslutningen Strategien Mistillid til: Lederen Beslutningen Strategien Passiv eller modvillig i implementering af beslutninger ProcesHoldningAdfærd Fair proces dynamikken. Baseret på Kim & Mauborgne 1997,1998, 2005 samt Colquitt 2001; Cohen-Charash 2001 og Dirks 2002 Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2013): Fair proces: fra upopulære forandringer til medarbejdere, der udvikler løsninger.

Mulighedsrum Rammer- og retning Vilkårsrum Involvering Analyse af problemer/ønsket tilstand. Udvikling og afprøvning af løsninger Model: Vilkårs- og mulighedsrum Lederens styring M e d a r b e j d e r n e s i n d f l y d e l s e Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2013): Fair proces: fra upopulære forandringer til medarbejdere, der udvikler løsninger. Retning: Hvad skal lade sig gøre bagefter som ikke kan lade sig gøre nu? Fælles mål? Rammer: Hvad ligger fast/er ikke til diskussion?

Retning:Hvad skal lade sig gøre, som ikke kan lade sig gøre nu? Hvorfor er det vigtigt? Rammer: hvad ligger fast/er ikke til diskussion? Involvering: Hvad kan/skal der involveres i? Sammenhæng: Hvordan hænger det sammen med/skal hænge sammen med organisationens strategi og øvrige indsatser? Tid: Hvad skal være sket hvornår? Involver i udvikling Sæt kontekst Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2013): Fair proces: fra upopulære forandringer til medarbejdere, der udvikler løsninger.

Lederen beder medarbejderne udvikle løsninger Forslag vejleder lederens beslutning Lederen alene udtænker og formulerer løsning Lederen fremsætter påtænkte løsning(er) og beder medarbejderne kvalificere dem Forslag vejleder lederens beslutning Design 3Design 2Design 1 Design af beslutningsproces Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2013): Fair proces: fra upopulære forandringer til medarbejdere, der udvikler løsninger.

Sæt kontekst Retning:Hvad skal lade sig gøre, som ikke kan lade sig gøre nu? Rammer: hvad ligger fast/er ikke til diskussion? Hvad kan der involveres i? Kontekst: Hvordan hænger det sammen med organisationens øvrige strategi? Involver i udvikling af løsninger. Skab dialogisk kommunikation. Små overskuelige mål Beslut & forklar Forklar rationale bag beslutning og kriterier for at revidere, til- og fravælge forslag. Forklaring viser lederen har reflekteret over forslagene ift. ramme og retning Involver i afprøvning Udtryk klare forventninger til at medarbejderne gør deres bedste for at få løsningerne til at virke i praksis. Hold hyppige, korte møder for at støtte fremskridt: Hvad skete der? Hvordan giver det mening, at gå videre herfra? Hvem Gør til drift Løsninger der skaber værdi overgår til drift. Involver i udvikling Strategisk procesdesign Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2013): Fair proces: fra upopulære forandringer til medarbejdere, der udvikler løsninger.

Borger Pårørende/ netværk Fag-funktion 1 Fag-funktion 2 Fag-funktion 7 Fag-funktion 6 Fag-funktion 5 Fag-funktion 4 Fag-funktion 3 Type af borgerforløb Faglige funktioner i forløbet Sammenhængende borgerforløb: En koordinationsudfordring

Hvad skete der? Tid: 15 minutter Det korte møde Hold mødet kort=stram struktur+stå op Hvordan giver det mening at gå videre herfra? Sæt kontekst (Formål, form og længe på møde) Hvem gør hvad hvornår? Feed forward (Hvad kommer nu til at lade sig gøre? Tydelige tegn vi skal se efter) Forskningen bag: Scott Tannenbaum and Christopher Cerasol. Do Team and Individual Debriefs Enhance Performance? A Meta-Analysis. Human factors. The Journal of the Human factors and ergonomics Society. June Amabile and Kramer (2012): The Progress Principle. Harvard Business Press Må deles med angivelse af kilden: Bo Vestergaard (2013): Fair proces: fra upopulære forandringer til medarbejdere, der udvikler løsninger.

Connect med mig på Linkedin eller (mailliste ) og få updates med artikler, slides og værktøjer Bo Vestergaard Konsulent. Partner i Relational Coordination Research Collaborative, Brandeis University fairproces.dk Ny bog på vej: “Byg bro mellem siloerne”