ARBEJDSFASTHOLDELSE AF SYGEMELDTE AMK Øst 12.05.16.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Advertisements

Attester Mulighedserklæringer har erstattet sygemeldinger
Temagruppen Sundhed på arbejdspladsen K RONIKERE PÅ ARBEJDSPLADSEN T EMAGRUPPEN
Langvarigt sygefravær
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Sygefraværspolitikker
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Grænser for rummelighed
Virksomhedernes rolle i den nye reform Onsdag den 3. juni 2014 Chefkonsulent Signe Tønnesen Lederne
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
Virksomhedsnetværksmøde 11. juni 2014
Synshandicap og beskæftigelse
Gå-hjem-møde 17. april 2007 Joachim Boll og Bodil Damgaard
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Ny sygedagpengereform
Ny sygedagpengereform:
Klinisk Socialmedicin Når læger involveres i sygemelding Kenneth Kibsgård Klinisk Socialmedicin.
Det Sociale Kapitel
1 © Copyright AK-Samvirke – juli 2009 L165 vedtaget 29. maj 2009 som lov 480 af 12. juni 2009 Bekendtgørelse 891 af 21. september 2009.
De nye regler på sygefraværsområdet – set i et virksomhedsperspektiv FOKUS v/ Markedsleder Mette Skou Rasmussen CABI.
Regler og opgaver vedrørende sygefravær
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Målrettet sygefraværsindsats Sag Målrettet sygefraværsindsats.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Status for et moderne arbejdsskadesystem
Tilknytning til arbejdsmarkedet har en sundhedsfremmende effekt – Hvilke muligheder er der for anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering for personer.
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Sænk fraværet i samarbejde med Jobcenteret Udviklingschef Ib Thieme Rasmussen, Jobcenter Odense.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
LFS TR møder nov Ændringer af Sygedagpengeloven L /2010 samt Implementering af trepartsaftalen.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
Systematisk og opsøgende kontakt med virksomhederne v /Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Kontaktgruppe-seminar D. 29. oktober 2008 Golfhotellet, Viborg.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
HOVEDSTADENS REKRUTTERINGSSERVICE. HVEM ER HRS? Hovedstadens Rekrutteringsservice (HRS) er et samarbejde mellem 18 kommuner (16 jobcentre) i Hovedstadsområdet.
Ophør af JAF Inden ophør af et JAF skal kommunen foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne og dennes muligheder for at komme tilbage i beskæftigelse,
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Jobcenter Helsingør indsats i forhold til flowet mellem A – dagpenge og sygedagpenge Indsatsen begyndte i oktober 2012 Indsatsen blev iværksat da vi havde.
Virksomhedsservice Mariagerfjord. Hvorfor? Det skal være NEMT og OVERSKUELIGT. Vi gør det HURTIGT og EFFEKTIVT for din virksomhed at håndtere personalemæssige.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Sygefravær Dialogmøde, d. 13. november 2008, oplæg v. Karl Schmidt, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
HOVEDSTADENS REKRUTTERINGSSERVICE. OM OS Hovedstadens Rekrutteringsservice (HRS) er et samarbejde mellem 18 kommuner (16 jobcentre) i Hovedstadsområdet.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Tema for dagen: Hvordan kommer min sag videre i Jobcentret, og hvad er mine rettigheder Gennemgang af generelle rettigheder Kontanthjælp Sygedagpenge Jobafklaringsforløb.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Fastholdelse: Jane Mogensen, fastholdelseskonsulent. Arbejdet med sygedagpenge siden 1984.
IT-værktøjer i Jobrettet indsats
Marselisborg rapporten
Oplæg om fastholdelsesindsatsen i Glostrup Jobcenter
Mere MOST - mindre fravær
Efterskoleforeningen
Introduktion til ”Tidlig indsats”
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Vision Det skal være let at etablere og udvikle sin virksomhed på HR-området i Mariagerfjord Kommune Det gør vi på følgende måde: Du får hurtig og effektiv.
Bilag 1c: Visitationsproces
Præsentationens transcript:

ARBEJDSFASTHOLDELSE AF SYGEMELDTE AMK Øst

ARBEJDSFASTHOLDELSE AF SYGEMELDTE STARs undersøgelse STAR ønsker at sætte fokus på jobcentrenes indsats for at fastholde sygemeldte Derfor har mploy for STAR gennemført en undersøgelse STAR ønsker at formidle viden og erfaringer om hvordan jobcentrene, virksomhederne og den sygemeldte sammne kan bidrage til arbejdsfastholdelse Program Undersøgelsens indhold Analysen De gode eksempler Drøftelse

UNDERSØGELSENS INDHOLD

Indledende bred net-baseret dataindsamling via spørgeskemaundersøgelse til alle landets jobcentre Analyse af data Indsamling af gode eksempler fra jobcentre på arbejdsfastholdelses indsats Udarbejdelse af katalog med eksempler tilgængelig på STARs hjemmeside (snart) Temamøder i alle AMK

ANALYSEN

Fokuspunkter for spørgeskemaundersøgelsen: Omfanget og betydningen af den forebyggende indsats Den interne organisering af arbejdet i jobcentret (myndigheds- og virksomhedsdel) og ydelsescentret i forbindelse med underretning fra arbejdsgiver om sygefravær via Nemrefusion. Graden af struktur og smidige arbejdsgange og procedure, der kan sikre hurtig kontakt til arbejdsgiveren efter underretningen og eventuel hurtig ”udrykning” af fastholdelsesmedarbejder til arbejdspladsen. De services og servicepakker jobcentret tilbyder til virksomhederne i forbindelse med fastholdelsesindsatsen. Samarbejdet med den syges leder på arbejdspladsen – fx vedrørende besvarelse af ”de tre spørgsmål” i forbindelse med underretningen. Samarbejdet med andre nøglepersoner, som er/kan blive involveret – fx egen læge, speciallæge, sundhedskoordinator, klinisk funktion, fysio- og ergoterapeut, psykolog mv.

ANALYSEN Fokuspunkter for spørgeskemaundersøgelsen: Fastholdelsesmedarbejderens opgavesammensætning (eventuelt både myndigheds- og vejlednings- og fastholdelsesopgaver). Fastholdelsesmedarbejderens faglige profil og viden om sammenhængen mellem et givet funktionstab på grund af sygdom, og den syges konkrete jobmæssige muligheder og begrænsninger. Fastholdelsesmedarbejderens fokus på mulighederne for delvis syge-/raskmelding Fastholdelsesmedarbejderens kompetence – her i betydningen økonomiske og redskabsmæssige råderum. Jobcentrets anvendelse af trappe-modellen og fastholdelsesværktøjerne. Jobcentrets vejledning til arbejdsgivere om fast-track, fraværssamtaler, fastholdelsesplaner og mulighedserklæringer.

ANALYSEN - SPØRGESKEMAUNDERSØGELSEN Spørgeskema ud til alle jobcentre Antal besvarelser: 80 jobcentre ud af 94 = 85% Fritekst muligheder

ORGANISERING, FAGGRUPPER OG REDSKABER I FASTHOLDELSESINDSATSEN

HVOR FORHOLDER KOMMUNEN SIG FØRST TIL ARBEJDSGIVERENS EVENTUELLE BESVARELSE AF ’DE TRE SPØRGSMÅL’? I seks ud af ti kommuner er det Sygedagpengeafdelingen, der først forholder sig til arbejdsgivernes svar på de tre spørgsmål  I knap 60 pct. af kommunerne er det i Jobcentrets Sygedagpengeafdeling, man først forholder sig til arbejdsgiverens eventuelle besvarelse af muligheder for fastholdelsesinitiativer (de tre spørgsmål).  I hver fjerde kommune er det i Ydelsesafdelingen, og for knap 5 pct. er det i Virksomhedsservice, man først forholder sig til arbejdsgivernes svar.  Derudover er det i 5 pct. af kommunerne i samarbejde mellem to afdelinger (fx Jobcentrets Sygedagpengeafdeling og Virksomhedsservice eller Ydelsesafdelingen).

ER DER, EFTER DIN VURDERING, KLARE ARBEJDSGANGE OG PROCEDURER I JOBCENTRET OM.. Størstedelen af kommunerne vurderer, at der er klare arbejdsgange og procedurer i Jobcentret  Mere end 90 pct. af kommunerne vurderer, at der i høj eller nogen grad er klare arbejdsgange og procedurer forbundet med igangsættelse af fastholdelsesindsatsen. I alt 60 pct. siger, at det i høj grad er tilfældet.  For den forebyggende indsats angiver knap 90 pct., at der er klare arbejdsgange.  For fast track indsatsen vurderer mere end 90 pct., at der er klare arbejdsgange. Mere end 60 pct. siger, at det i høj grad er tilfældet.

SAMARBEJDE MED SYGEMELDTES LEDER OG ANDRE NØGLEPERSONER

HVOR OFTE BESVARER DEN SYGES LEDER/ARBEJDSPLADS, EFTER DIN VURDERING, ”DE TRE SPØRGSMÅL” IFM. MEDDELELSE OM SYGEFRAVÆRET? (KUN SAGER I JOBCENTER OG SAGER MED EN ARBEJDSGIVER) Meget få arbejdspladser besvarer de tre spørgsmål  I knap 90 pct. af kommunerne er det i mindre end halvdelen af sagerne, at den sygemeldtes arbejdsplads besvarer de tre spørgsmål.  Kun 1 pct. af kommunerne vurderer, at arbejdspladserne besvarer de tre spørgsmål i mindst tre ud af fire sager.

I HVOR STOR EN DEL AF SAGERNE HAR JOBCENTRET, EFTER DIN VURDERING, KONTAKT MED DEN SYGEMELDTES LEDER/ARBEJDSPLADS MED TILBUD OM FASTHOLDELSESINDSATS? (KUN SAGER MED EN ARBEJDSGIVER) Der er en del sager, hvor kommunerne vurderer, at der ikke er kontakt mellem arbejdspladsen og Jobcentret  I godt 15 pct. af kommunerne er der kontakt til arbejdsgiverne i mindre end en fjerdedel af sagerne.  Omkring en tredjedel af kommunerne har kontakt til arbejdsgiver i mellem halvdelen og tre ud af fire af sagerne.  Omkring en femtedel af kommunerne har kontakt til arbejdsgiveren i mindst tre ud af fire sager.

FOREBYGGELSE

I HVOR HØJ GRAD VEJLEDER JOBCENTRET, EFTER DIN VURDERING, ARBEJDSGIVERNE OM.. (IFT. FOREBYGGELSE?) Næsten 85 pct. vejleder om delvis raskmelding og arbejdspladsindretning som en del af deres forebyggelsesindsats  Næsten 85 pct. af kommunerne vejleder om delvis raskmelding og næsten 85 pct. om arbejdspladsindretning.  Samtidig vurderer omkring 60 pct. af kommunerne, at de i høj eller nogen grad vejleder om forebyggelse af sygefravær, brugen af mulighedserklæringer og fraværssamtaler.  I forbindelse med forebyggelse vejleder en fjerdedel af kommunerne ikke om udarbejdelse af sygefraværspolitik.

FASTHOLDELSESMEDARBEJDEREN – OPGAVER, VIDEN OG KOMPETENCER

HVILKE OPGAVER VARETAGER FASTHOLDELSESMEDARBEJDEREN? I størstedelen af kommunerne har fastholdelsesmedarbejderen vejledningsopgaver  I knap 95 pct. af kommunerne varetager fastholdelsesmedarbejderen vejledningsopgaver som led i fastholdelsesindsatsen.  Knap 60 pct. af kommunerne angiver, at fastholdelsesmedarbejderen har myndighedsopgaver ift. sygedagpengeloven, mens fastholdelsesmedarbejderen i tre ud af fire kommuner derudover har myndighedsopgaver ift. anden lov fx bevilling af hjælpemidler.

DE GODE EKSEMPLER

FORRETNINGSOMRÅDER

DE GODE EKSEMPLER – 4 HOVEDOMRÅDER Organisering af indsatsen: Modtagelse af oplysningsskema Samarbejde mellem jobcenter og ydelse 1. kontakt til arbejdsgiver Fast Track Samarbejde med arbejdsgiveren Besvarelsen af de 3 spørgsmål Fastholdelse på virksomheden

DE GODE EKSEMPLER – 4 HOVEDOMRÅDER Fastholdelsesmedarbejderens kompetencer: Fastholdelsesmedarbejderens faglige kompetencer Dobbeltrollen – myndighed/fastholdelse Forebyggelse: Fokusområde ”Hjælpende hænder”

DE GODE EKSEMPLER – ET PAR EKSEMPLER Favrskov Kommune: Indsats overfor egne ansatte, der bor i kommunen En person tager sig af dem, der bliver sygemeldt Har både myndighedsrollen og fastholdelsesopgaven Tidlig – og indimellem forebyggende indsats Vil udvide til flere virksomheder Forventer fravær nedsat med 1 uge

DE GODE EKSEMPLER – ET PAR EKSEMPLER Vordingborg Kommune: ”Stuegang med Kommunen” Møde mellem sagsbehandlere og praktiserende læger hver 3. uge Finansieret af JC Både sygemeldte og borgere i risiko for sygemelding Bedre attester, fælles sprog, god effekt ift. borger Bevirker tidlig indsats

DE GODE EKSEMPLER – ET PAR EKSEMPLER Mariagerfjord Kommune: Stort fokus på arbejdsgiverne Hjemmeside særligt rettet mod arbejdsgiverne: Redskaber Lovgivning Forslag til forebyggende samtale, fraværssamtale mv Mulighedserklæring Underviser arbejdsgivere – 50 stk. i 2015

DE GODE EKSEMPLER – ET PAR EKSEMPLER Frederiksberg Kommune: Samarbejde JC og Sundhedscenter Borgere på et ”lænderyg forløb” i ordinær job og ikke sygemeldte ”Screenes” af fysioterapeut ved hjælp af en dialogguide – i risiko for sygemelding Tilbydes samtale med en fastholdelseskonsulent fra JC Samtale med borger – og herefter rundbordssamtale på virksomheden

DE GODE EKSEMPLER – ET PAR EKSEMPLER Jammerbugt Kommune: Pilotprojekt på SOSU området Aftale med organisationerne på området Ved ”skrantende” medarbejdere kontaktes JC`s fastholdelsesteam Fastholdelsesteamet kontakter Ledighedsteamet, der udsøge en ledig indenfor området En ledig i praktik/løntilskud kommer ud og aflaster den ”skrantende” medarbejder, der bl.a. har mulighed for at gå til træning Ordningen gælder også medarbejdere, der genoptager jobbet delvist Gevinst: medarbejderen får hjælp til at klare sine opgaver i en periode. Den ledige får kendskab til jobområdet og får konkret joberfaring

DE GODE EKSEMPLER – ET PAR EKSEMPLER Aabenraa Kommune: Ringer til arbejdsgiveren om ”de 3 spørgsmål” Har procedure, hvor en sygedagpengesag åbnes meget hurtigt efter at ydelsesafd. har modtaget en anmodning om sygedagpenge Sagsbehandleren ringer til arbejdsgiver inden LÆ285 indhentes for at denne kan kvalificeres Gode erfaringer – kan nogle gange undgå fuldtidssygemelding, får kvalificeret LÆ285, ser større interesse i samarbejdet fra arbejdsgiverne

DRØFTELSE Hvilke tanker/refleksioner giver undersøgelsen anledning til? Hvordan kan der sættes ind ift. kontakten til arbejdsgiverne? Hvad er ellers udfordringerne i fastholdelse?

MPLOY A/S GOTHERSGADE 103,STUEN 1123 KØBENHAVN K TEL