MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II Title slide EVALUERING AF DET FÆLLES ANSVAR II ERFARINGER OG PERSPEKTIVER
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II FORMÅLET MED DET FÆLLES II ”Med handlingsprogrammet Det Fælles Ansvar II lægger regeringen sporene til en flerstrenget og målrettet indsats, der skal lette vejen og gøre det muligt for de mest udsatte grupper i samfundet at tage de nødvendige skridt hen mod en bedre og mere aktiv tilværelse, hvor den enkelte er en del af et fællesskab, og hvor en plads på arbejdsmarkedet indgår som mål for flest mulige.”
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II FORMÅLET MED DET FÆLLES II
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II LANGT FLERE DELTAGERE END FORVENTET I har fået fat i langt flere borgere end man havde forventet. For langt de fleste initiativer er der langt flere deltagere end man havde som mål Dokumentationen viser på den, at der er en stor søgning mod de aktiviteter i laver for målgruppen OmrådeMål for deltagere Faktiske deltagere Væresteds- projekter Udvidet åbningstid besøg Udsatte teams
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II OPSØGENDE, KONTAKTSKABENDE OG STØTTENDE INDSATS
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II MÅLGRUPPEN
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II SAMLET MEGET SVAG BESKÆFTIGELSESUDVIKLING Det er svært at bringe de mest udsatte helt tæt på arbejdsmarkedet Konjunkturerne har været i mod os Ser man nærmere på målgruppen er der ikke noget at sige til, at det er rigtigt vanskeligt: De fleste deltagere har været udenfor arbejdsmarkedet i mange år. Mange andre undersøgelser peger på, at det er rigtigt svært at komme tilbage.
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II UDVIKLING I LIVSKVALITET - DET GÅR OP OG NED
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II ET KLART BESKÆFTIGELSESSIGTE Projekt Antal proje kter Antal delta gere Gennemsnitlig andel, der oplever positiv udvikling på beskæftigelsesproble matik Projekter med mest positive udvikling pct. Projekter med mindst positive udvikling pct. I alt pct.
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II VÆRESTEDER MED UDVIDET ÅBNINGSTID Over besøg på en 14- dags periode Der er her tale om indsatser for nogle af de allermest udsatte i Danmark, som får et sted at være, en kop kaffe og en bid brød uden at der stilles store krav og forventninger til den enkelte. Brugerne angiver, at de kommer for at få socialt samvær, få noget at spise og for at være i trygge omgivelser
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II FORBEDRET SAGSBEHANDLING – UDASTTE TEAMS OG SATELLITKONTORER
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II HAR BORGEREN KONTAKT TIL DEN INSTANS, SOM BORGERENS SAG BLEV GIVET VIDERE TIL? FORBEDRET SAGSBEHANDLING
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II KRYSTALKUGLEN… Stram økonomi i de kommende mange år Endnu mere behov for at vise at indsatserne virker og kan betale sig Behov for et klar afgrænsning – er det primært omsorg og hvilke udviklingsmuligheder er realistiske? Hvordan sikres overgange mellem væresteder og kommunens øvrige tilbud?
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II TAK FOR ORDET Endslide.