Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light NOVEMBER 2015 AU HR, ORGANISATIONSUDVIKLING OG ARBEJDSMILJØ AARHUS UNIVERSITET AU ARBEJDSMILJØSTATISTIKKER.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Arbejdsskader i Tandplejen
ARBEJDSSKADER Personkredsen - hvem er omfattet af loven?
- en kort introduktion.
Sygefraværspolitikker
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
15. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET HK-MØDE DEN 15. MARTS 2011.
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
H. Lundbeck A/S20-Nov-141 Hvorfor og hvordan Lundbeck, Lumsås, har arbejdet med sikkerhedskulturen. Winnie Løfquist H. Lundbeck A/S.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Regler og opgaver vedrørende sygefravær
»Vi åbner os for verden over nettet«
Målrettet sygefraværsindsats Sag Målrettet sygefraværsindsats.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Håndtering af Sygefravær
Informationsmøder om rengøring
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
Forebyggelsespakken om hygiejne. Vejen Kommune på vej Proces med implementering af forebyggelsespakkerne udsendt af Sundhedsstyrelsen. Indarbejdes i temaplanen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 12. FEBRUAR 2015 AARHUS UNIVERSITET DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI AU DCE – NATIONALT CENTER.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Beregninger Hvornår skal der laves udregninger? I skal kunne beregne:
Stormøde for økonomi på AU
MIE JOHANNESEN AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY MIE JOHANNESEN VELKOMMEN TIL ATU ÅRGANG 2014.
Temadag FOA Brønderslev Arbejdsskader & Arbejdsmiljø 1.februar 2012 I FOA Brønderslevs lokaler, Grønnegade 21, 2. sal, 9700 Brønderslev Program Temadag.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 31. AUGUST 2015 AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN PÅ DE SUNDHEDSVIDENSKABELIGE KANDIDATUDDANNELSER OPLÆG.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STIPENDIESTRUKTUR - VERSION 2 LISE WOGENSEN BACH, PRODEKAN TALENT, PH.D.-SKOLELEDER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ORGANISERINGEN AF AKUTMODTAGELSER OG RISIKO FOR DØD INDEN FOR 7 DAGE Anders Brøns.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Temadage med SJH. Arbejdsskade Ulykke En fysisk eller psykisk skade, som opstår efter en hændelse eller en påvirkning, der er sket pludseligt eller inden.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. NOVEMBER 2015SYSTEMADMINISTRATOR METTE VIGEN AARHUS UNIVERSITET AU Tidshåndtering i AU Brugertest.
2. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Regionshospitalet Randers/Grenaa Det er ok at være syg – og ok at ledelsen forholder sig til det Oplæg ved personalechef Mette H. Dehlendorff, november.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Arbejdsskader i Tandplejen Trygve Engen © Arbejdsskadestyrelsens (ASS) tal fra
Arbejdsskader og Nær-ved ulykker Registrering og dokumentation.
Sygefravær i Ballerup Kommune 1-4. kvartal 2013 & 2014.
1. Psykologisk Rådgivning
Temamøde om vold og trusler den 1. februar 2017
Rekruttering til Nyborg kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kolding kommune – er der et problem?
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Hvordan implementerer man ”i bund” – den kommunale vinkel
Overordnede bestemmelser
Energierhvervsanalyse
Rekruttering til Assens kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kerteminde kommune – er der et problem?
Rekruttering til Vejen kommune – er der et problem?
Rekruttering til Ærø kommune – er der et problem?
Mere MOST - mindre fravær
Den kriminelle fødekæde i bander og
Energierhvervsanalyse
Arbejdsmiljøstatistik 1. og 2. kvartal 2018
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Virksomhedsinitierede kliniske forsøg i Danmark i 2013
Hovedresultater af Trivselsundersøgelse 2019
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light NOVEMBER 2015 AU HR, ORGANISATIONSUDVIKLING OG ARBEJDSMILJØ AARHUS UNIVERSITET AU ARBEJDSMILJØSTATISTIKKER Q PSYKOLOGISK RÅDGIVNING - ARBEJDSSKADER - SYGEFRAVÆR

NOVEMBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU 1. PSYKOLOGISK RÅDGIVNING Kommentarer I Q er der indledt 47 rådgivningsforløb, hvilket afspejler niveauet for tredje kvartal 2014, hvor 46 forløb blev igangsat. I de tre første kvartaler af 2015 er der igangsat 140 rådgivningsforløb. I 2014 gjorde AU’s medarbejdere brug af 260 rådgivningsforløb. Sammenlignes der med forbruget af ordningen i 2014, må det forventes, at der i 2015 vil være færre henvendelser end i En tidlig henvendelse om psykologisk rådgivning, hvor problemer håndteres i opløbet, vil oftest være forbundet med mindre gener og eventuelt fravær end, hvis problemerne ikke håndteres og eskalerer eller håndteres på et senere tidspunkt. Brugen af ordningen er imidlertid et udtryk for, at der er forhold, der har krævet psykologisk rådgivning. Det lokale kendskab til den visiterede del af ordningen omkring psykologisk rådgivning, hvor lederen informeres om, hvorfor ordningen benyttes, kan kaste yderligere lys over udviklingen i rådgivningsforløb. 2 RådgivningsforløbARTSBSSHEST AU ADMØvrigeAU Q Q Q Q RådgivningsforløbARTS Aarhus BSSHEST Enheds- adm.Øvrige 1 AU Q Q Q Øvrige: Omfatter pt. Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS).

NOVEMBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU FORDELINGEN AF RÅDGIVNINGSFORLØB 3 Kommentarer Ovenfor er der afbilledet to diagrammer, hvor der skelnes mellem Enhedsadministrationen og Fællesadministrationen. I årets tre første kvartaler har der været væsentlige udsving i det procentvise forbrug på tværs af fakulteter, administrationscentre og i Fællesadministrationen. I tredje kvartal 2015 var der et rådgivningsforløb på både Administrationscenter Arts og Administrationscenter HE, mens der blev igangsat tre forløb på henholdsvis Administrationscenter Aarhus BSS og Administrationscenter ST. De fem hovedområder anvendte i 2014 følgende procentandele af det samlede forbrug: AU ADM (Enhedsadministrationen) 29 %, ST 32 %, Health 19 %, BSS 7 %, Arts 13 %. Det foreløbige forbrug i 2015 fordeler sig på følgende måde: Enhedsadministrationen 27 %, ST 25 %, HE 14 %, Aarhus BSS 11 %, Arts 23 %.

NOVEMBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU RÅDGIVNINGSOMRÅDER - AU Kommentarer Som i de foregående statistikker dominerer rådgivningsområdet ‘Stress/udbrændthed’ tredje kvartal Fra andet til tredje kvartal i 2015 er antallet af forløb omhandlende stress steget fra 27 til 34 henvendelser. Stressproblematikker udgjorde 72 % af henvendelserne i tredje kvartal 2015, hvilket sammenlignet med andet kvartal 2015 er et fald fra 75 %. To rådgivningsforløb har vedrørt ‘Afskedigelse’ i tredje kvartal. Henvendelser vedrørende ‘Samarbejdsproblemer’ er steget fra en til fem til ni henvendelser fra første til tredje kvartal. Anvendes antallet af ansatte (Headcount) fra sygefraværsstatistikken for Q fremgår forskellen på fakulteternes og Enhedsadministrationens brug af ordningen i Q3 2015: AU: 47 forløb/8647 ansatte = 0,54 henvendelse pr. 100 ansatte. ARTS: 11 forløb/971 ansatte = 1,13 henvendelse pr. 100 ansatte. BSS: 3 forløb/917 ansatte = 0,33 henvendelse pr. 100 ansatte. HE: 9 forløb/2389 ansatte = 0,38 henvendelse pr. 100 ansatte. ST: 11 forløb/2587 ansatte = 0,43 henvendelse pr. 100 ansatte. Enhedsadm.: 13 forløb/1751 ansatte = 0,74 henvendelse pr. 100 ansatte. 4 RådgivningsområderQ3 2014Q4 2014Q1 2015Q2 2015Q Funktionsproblemer (fx faglige problemstillinger)58721 Afskedigelse20002 Samarbejdsproblemer45159 Voldsomme hændelser Stress/udbrændthed Angst/Depression01000 Misbrug00000 Relationsproblemer11000 Helbredsproblemer11000 AU

NOVEMBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU FORDELINGEN AF RÅDGIVNINGSFORLØB Q Enhedsadministrationen13 Administrationscenter Arts1 Administrationscenter Aarhus BSS3 Administrationscenter HE1 Administrationscenter ST3 AU IT2 Uddannelse2 Økonomi og Bygninger1 Aarhus BSS3 Institut for Psykologi1 Institut for Økonomi2 Arts11 Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier4 Institut for Kultur og Samfund1 DPU3 Institut for Kommunikation og Kultur1 Øvrige2 Health9 Institut for Biomedicin4 Institut for Klinisk Medicin4 Institut for Odontologi1 ST11 Center for Bioinformatik (BiRC)2 Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO)1 Institut for Bioscience1 Institut for Fysik og Astronomi2 Institut for Husdyrvidenskab1 Institut for Ingeniørvidenskab1 Institut for Kemi1 Institut for Molekylærbiologi og Genetik1 Øvrige1 Enheder med under 20 medarbejdere er af anonymitetshensyn placeret i kategorien ‘Øvrige’.

NOVEMBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU 3. ARBEJDSSKADER Kommentarer I Q er der anmeldt 10 arbejdsskader, hvorved der er anmeldt 28 arbejdsskader i de tre første kvartaler af Aarhus BBS er det eneste fakultet, hvor der ikke er anmeldt arbejdsskader i 2015, mens både Arts og Enhedsadministrationen ikke har fået anmeldt arbejdsskader i tredje kvartal På ST er der i tredje kvartal 2015 anmeldt ni arbejdsskader, hvilket er flere anmeldelser end, der blev anmeldt på ST i første halvår af % af de anmeldte skader i 2015 er sket på ST. Imidlertid er der anmeldt væsentligt færre arbejdsskader på AU i forhold til tidligere år. Af de følgende sider fremgår det desuden, at der i 2015 er anmeldt væsentligt færre arbejdsskader med under én dags fravær, hvilket måske kan bidrage til at forklare, hvorfor ST’s andel af anmeldte skader er steget i forhold til de foregående år. Af ‘Arbejdstilsynets Årsopgørelse for 2013’ – udarbejdet november 2014 – fremgår det, at der i branchegruppen ’Universiteter og forskning’ er anmeldt 186 arbejdsulykker i AU anmeldte således forholdsvist mange arbejdsskader (78) i På trods af de lave anmeldelsestal i 2015 er det vigtigt, at man i de lokale ledelsesteams, arbejdsmiljøudvalg og -grupper løbende drøfter forebyggelse for at sikre, at medarbejderne ikke får kort- og langvarige gener i forbindelse med deres arbejde. 6 Anmeldte arbejdsskader ARTSBSSHEST AU ADMAU *Antallet af ulykker kan adskille sig fra tidligere oplyste tal, da medarbejdere kan anmelde arbejdsskader op til et år efter ulykkestidspunktet. Anmeldte arbejdsskaderARTSBSSHEST Enheds -adm.AU kvartal* kvartal* kvartal

NOVEMBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU FRAVÆRSDAGE VED ARBEJDSSKADE Kommentarer En ulykke kan ifølge Arbejdsskadestyrelsen anerkendes som en arbejdsskade, hvis skaden er sket på grund af arbejdet eller de forhold, arbejdet er foregået under. Der skal være sammenhæng mellem arbejdet og årsagen til skaden. Hvis en medarbejder får en skade, mens medarbejderen er på arbejde, skyldes skaden ikke nødvendigvis arbejdet. Et ulykkestilfælde, fx hvor medarbejderen rejser sig fra en stol og får en diskusprolaps, skyldes ikke nødvendigvis arbejdet. Når der er sket en arbejdsulykke, har AU pligt til at anmelde ulykken senest ni dage efter ulykken, hvis medarbejderen er fraværende mere end en dag ud over tilskadekomstdagen. Ulykker med under en dags sygefravær anmeldes i tilfælde af efterfølgende gener samt ved udgifter til behandling, lægeerklæringer mv. Udover de rapporterede arbejdsskader modtager HR også en mindre mængde anmeldelser af ulykkestilfælde og nærved-ulykker, som ikke opfylder Arbejdsskadestyrelsen og Arbejdstilsynets kriterier for anmeldelse. Den lokale arbejdsmiljøorganisation bør imidlertid give tilstrækkelig opmærksomhed til nærved- ulykkerne, så fremtidige ulykker forebygges. I 2014 var knap 60 % (45/74) af de anmeldte arbejdsskader forbundet med under en dags fravær, hvilket adskiller sig fra 2015, hvor under 15 % af arbejdsskaderne har været forbundet med mindre end 1 dags fravær. 7 Fraværsdage ved arbejdsskade 2014 ARTSBSSHESTAU ADM AU Under 1 dag dage dage dage dage dage måneder måneder 11 Fraværsdage ved arbejdsskade 2015 ARTSBSSHESTEnheds- adm. AU Under 1 dag dage dage dage dage dage måneder måneder 0

NOVEMBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU ARBEJDSSKADENS ART Kommentarer De anmeldte skader omhandler som tidligere ofte led-skader, forstrækninger, brud og forstuvninger samt sår-skader. Henholdsvis 57 % og 14 % af arbejdsskaderne i 2015 vedrører således disse kategorier, der i 2014 udgjorde 50 % og 25 % af de anmeldte arbejdsskader. Mange af ulykkerne skyldes formentlig uopmærksomhed, men ledelsen og arbejdsmiljøorganisationen kan bidrage til, at mængden af disse og andre former for ulykker mindskes igennem påvirkning af medarbejderadfærd samt tydeliggørelse og ændring af kendte og mulige fareforhold. 8 Skadens art 2015ARTSBSSHESTEnheds- adm. AU Overfladiske sår eller skader Åbne sår 224 Luksation, forstuvning, forstrækning, brud Forgiftning, infektion 11 2 Tandskader Hjernerystelse1 1 Forbrænding, skoldning, kontakt med røg 1 1 Andet 1214 Total 28

NOVEMBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU FORDELINGEN AF ARBEJDSSKADER ARTS1 Institut for Kommunikation og Kultur 1 Aarhus BSS0 HE5 Institut for Biomedicin2 Institut for Folkesundhed1 Institut for Retsmedicin1 Institut for Klinisk Medicin1 ST16 Institut for Husdyrvidenskab 5 Institut for Agroøkologi 1 Institut for Bioscience4 Institut for Datalogi1 Institut for Kemi1 Institut for Fødevarer4 ADM6 Administrationscenter Arts1 Administrationscenter HE1 Administrationscenter ST1 AU Uddannelse1 AU IT og Digitale Medier2

NOVEMBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU 3. SYGEFRAVÆR Kommentarer I forhold til tredje kvartal 2014 er det samlede fravær på AU i tredje kvartal 2015 faldet fra 1,5 dage til 1,1 dage. BSS, HE og ST havde i tredje kvartal ,7-0,8 fraværsdag pr. medarbejder, mens det registrerede fravær er dobbelt så hørt eller højere på henholdsvis Arts og i Enhedsadministrationen. På tværs af fakulteter og internt på fakulteter er der en betydelig forskel i det registrerede fravær. Sammenholdes tredje kvartal 2014 med tredje kvartal 2015 er der sket forskellige udviklinger i det registrerede fravær på fakulteterne. Fraværet på Aarhus BSS er således faldet med 0,6 dag. På HE er fraværet faldet med 0,1 dag, mens det på ST er faldet fra 1,4 dage til 0,7 dag. Det gennemsnitlige fravær på Arts er på samme niveau i tredje kvartal i begge år – 1,6 dage. På de fire administrationscentre er det registrerede gennemsnitlige sygefravær henholdsvis 1,8 dage i Administrationscenter Arts og Administrationscenter Aarhus BSS og 2,8 dage på Administrationscenter HE og Administrationscenter ST, hvilket giver et gennemsnitligt fravær på 2,4 dage (2479 sygedage /1054 ansatte) i administrationscentrene. Fællesadministrationen havde et gennemsnitligt fravær på 1,4 dage (957 sygedage /697 ansatte) i tredje kvartal Udvalgte oplysninger om datagrundlag mv.: Sygedage omfatter fraværstyperne: Sygdom, Graviditetsbetinget sygdom, Arbejdsskade, Delvis syg nedsat tid, Delvis syg opgavefritagelse, Sygdom §56 refusion. Sygedage er opgjort som arbejdsdage og ikke som kalenderdage. Sygedage for ansatte, der ikke har 37 timer pr. uge, er medtaget som hele dage (100 %). Antal ansatte pr. kvartal er opgjort ved at udregne gennemsnittet af antal månedslønnede ansatte på kvartalets første og sidste dag. 1 Øvrige: Omfatter pt. Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS). SygefraværARTSBSSHEST Enheds- adm.ØvrigeAU Sygedage Q Antal ansatte Q Antal sygedage pr. ansat Q ,60,80,7 2,00,01,1 Sygefravær ARTSBSSHEST Enheds adm.ØvrigeAU Antal sygedage pr. ansat 20136,84,43,14,610,4-5,6 Antal sygedage pr. ansat 20147,05,93,95,411,4-6,5 Antal sygedage pr. ansat Q ,61,40,81,42,5-1,5 Antal sygedage pr. ansat Q ,11,61,21,83,1-1,9 Antal sygedage pr. ansat Q ,01,61,11,23,21,61,7 Antal sygedage pr. ansat Q ,41,00,80,92,10,31,2