Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Tosprogede elever i Greve Kommune Vinie Hansen Pædagogisk konsulent.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg for Integrationsrådet 10. april 2013
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Med særlig fokus på de tosprogede forældre
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Et væksthus for børn og voksne
Sprogvurderinger af 3-årige
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Fra integration til inklusion
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Kursus for jobpakkeambassadører
Velfærdsstaten Samfundsfag.
International Linje.
Skolereform august 2014………………
Afslut med at henvise til Modstrøm
Ordblindhed Hvad er det?.
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet. Hvad ved vi
NAP konference 7. juni Århus Workshop Integration.
Frihed, ansvar, privat initiativ og en begrænset statsmagt Geert Laier Christensen Forskningschef.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Samarbejde med kommunerne
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Skolereformen og ”FUF”
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Velkommen. Dagens Program Velkomst og præsentation Gennemgang af Værktøjskassen Pause med kaffe og kage Erfaringer med Værktøjskassen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Kulturelle mønstre – assimilation eller forskellighed?
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Oplæg om danskuddannelse
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Vision mission værdier handleplaner
Tosprogede elever og integration Maren Ottar Hessner, pædagogisk konsulent Efterskoleforeningen.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Sådan – gør vi… Sådan gør vi med modtageunge i Aarhus Kommune. Samarbejdet mellem Børn.
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Tosprogede elever Maren Ottar Hessner, pædagogisk konsulent Efterskoleforeningen.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Tilskud til ansattes efteruddannelse i Europa
Beskæftigelsesstrategi i Furesø
Silkeborg Kommune i tal
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Greve Team Skole Solrød Køge Stevns Afdelingsleder.
Your First EURES Job / SIDE 1.
Det handler om eleverne
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Greve Kommune Ledelsesniveauer Byråd Kommunaldirektør Direktør
Præsentationens transcript:

Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Tosprogede elever i Greve Kommune Vinie Hansen Pædagogisk konsulent

Side Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014

Side 3 Greve tæt ved havet og 20 km fra København Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014

Side Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Om Greve Kommune indbyggere elever i folkeskolen 986 elever fra andre lande, ca.17% 10 folkeskoler fra 1. – 10. klasse børn i daginstitutioner 348 fra andre lande, ca. 16%

Side 5 Integrationspolitikken Greve Kommune vil arbejde for: at nye borgere med anden etnisk baggrund fra 3. lande - indvandrere og flygtninge - bliver integreret i Greve Kommune med respekt for deres kulturelle identitet således: Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014

Side 6 Værdigrundlag Således: at de nye borgere skal tilegne sig viden og kunnen om det danske samfund, det danske sprog og dansk kultur. at de nye borgere bliver i stand til at leve og arbejde i Danmark og bruge deres evner og resurser til gavn for dem selv og samfundet at integrationsprocessen sker i dialog med de nye borgere at information om de almene tilbud er tilgængelige for de nye borgere at borgere, arbejdsgivere, kommunalt ansatte, m.fl. bliver informeret om deres muligheder for at støtte integrationen af de nye borgere at Greve Kommune som arbejdsgiver har en etnisk ligestillingspolitik Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014

Side 7 Overordnede formål Borgere med anden etnisk baggrund end dansk bidrager med deres resurser og kulturelle baggrund til det danske samfund og skal gennem integrationsprocessen: Hurtigst muligt bliver selvforsørgende Få kendskab til og forståelse for det danske samfunds værdier og normer Bidrage aktivt i integrationsprocessen Hurtigst muligt få kontakt med danskere og andre indvandrere, så den enkelte får etableret netværk, der kan bidrage til den sociale integration Kun deltage i særlige tilbud, når det er en nødvendig forudsætning for integrationsprocessen Greve Kommune etablerer dialog og gensidig udveksling af synspunkter og viden om integrationsprocessens mål og forløb mellem borgere med anden etnisk baggrund, lokalsamfundet og Greve Kommune Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014

Side 8 Indsatsområder Information og dialog Boligformidling Danskundervisning Beskæftigelse Daginstitutioner Skoler Familieområdet Uddannelse Kultur og fritid Greve Kommunes personalepolitik Ældreområdet Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014

Side Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Tosprogede elever i Greve skoler Skolenavn: Samlede AntalAntal tosprogede elevtaltosprogede eleverelever i procent Arenaskolen ,5 Krogrådskolen ,8 Tjørnelyskolen ,8 Damagerskolen ,6 Hedelyskolen ,3 Holmeagerskolen ,7 Mosedeskolen ,8 Karlslunde skole Strandskolen ,3 Tune Skole , ,1

Side 10 Mange nationaliteter i skolerne Ca. 120 elever fra de nordiske lande og andre EU-lande Ca. 150 elever fra Østeuropa Ca. 190 elever fra Tyrkiet Ca. 300 elever fra Irak, Syrien, Pakistan m.m. Ca. 100 elever fra Vietnam, Thailand, Filippinerne m.m Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014

Side Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Polske elever i Greve Kommune Der er 53 polske elever i skolerne fra klasse. Det svarer til 5,3% af alle tosprogede elever. De har ret til modersmålsundervisning !

Side Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Lovgrundlaget Kommunalbestyrelsen skal tilbyde børn, som forsørges af en i Danmark bosiddende person, der er statsborger i en anden medlemsstat i Den Europæiske Union, undervisning i den pågældende stats officielle sprog

Side Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Modersmålsundervisning i polsk Der er 29 polske elever, som modtager undervisning i det polske sprog hver onsdag efter skoletid

Side 14 Polsk modersmålsundervisning Et hold skal bestå af mindst 12 elever Timerne skal så vidt muligt gives på aldersinddelte hold Undervisningen omfatter 2-3 timer om ugen Sprog og fag, Hundigeskolen den 1. november 2008 – Vinie Hansen

Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Tak for ordet Vinie Hansen Pædagogisk konsulent