Orbit og anvendelsesmuligheder v/ Morten Trock Hilstrøm Chefkonsulent/Økonomi HovedOrtoCentret Rigshospitalet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Lidt om EPJ - igen Kick-Off i dag !!!.
Introduktion ved Anne Reuss
KOMMUNIKATIONSAFTALE
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Identifikation af spild
Udarbejdet af Britt Stissing OP2, august, 2011, (version 1)
Dansk Intensiv Database (DID) Årsrapport 2008
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
Hvordan opnår vi succes? Vision og fællesskab om EPJ i regionen EPJ messedag, den 9. april 2013 Cheflæge, dr. med. Jørgen Schøler Kristensen, Hospitalsenheden.
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
Karen Marie Dalgaard & Jeanette Bech Kræftstyregruppen DASYS temamøde 13. november 2008 Historisk rids Kommissorium for Den Nationale Kræftstyregruppe.
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Kompetencekort til den uerfarne operationssygeplejerske
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Speciallæger i front Superviseret gennemgang i akutmodtagelsen Et prisvindende tiltag i Medicinsk afdeling O og Akutmodtagelsen, Herlev Hospital Sif.
ORBIT arbejdsgangsanalyse seminar
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
Om Bookingprojektet og Orbit i drift nu Velkomst
Patientforløb for onkologiske patienter
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Pakkeforløb for kræftpatienter
1 ▪ Velkommen til Kick-off I dag tager vi et afgørende skridt  Mere sikkerhed for vore patienter  Mere sikkerhed for vores personale.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Er klinikerne gidsler. Overlæge Jannick Frederiksen, Gyn. Afd
Monitorering af behandling og pleje i et accelereret patientforløb
Introduktion Ortopædkirurgisk afdeling XX sygehus.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
KAN ØGET INDSIGT I ENHEDSPRISER KVALIFICICERE ØKONOMISTYRINGEN PÅ SYGEHUSNE ?
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Regionernes resultater 2016 Grafikker fra GF-publikationen.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Omkostninger ved abort Lone Bilde, KORA Årsmøde Dansk Selskab for Gynækologi og Obstetrik 13. november 2015.
OPERATIONSVÆGTE DRG-konference 2015 Annsofie Kocemba.
Kvalitetsarbejde på sygehusene Data og ledelse – ledelse og data Jørgen Schøler Kristensen Lægefaglig direktør, dr.med. Hospitalsenheden Horsens.
FORMÅL OG PROCES MED KLINISK VALIDERING - SAMARBEJDE MED KLINISKE SELSKABER Katarina Bjerg-Holm Afsnit for DRG og Patientregistrering Statens Serum Institut.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
2. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
1 Standardiserede Tidsstyrede Patientforløb (STP) Temadag den 29. april 2011 ”Kvalitet, nytte og specialfunktioner i et sundhedsvæsen under pres.”
Erfaringer med brug af omkostningsdatabasen Ved Morten Højmose Andersen og Karsten Bolvig Hansen.
Hvad fik jeg ud af at deltage? Indlæg KVIS-konf Bjørn Christau praktiserende speciallæge.
Thomas Feveile, hospicechef siden 2007 Sankt Lukas Hospice, Hellerup
Temadag for TR.
Implementering af et opfølgende EORTC 2 skema i Dansk Palliativ Database Mogens Grønvold Forskningsenheden, Palliativ medicinsk afdeling, BFH Afdeling.
Aftale format – Use cases
Forebyggelse af trykskader hos patienter med hoftenære frakturer
Kvalitetsudvikling hvordan
Afgangen fra FAM - stafetmetoden
Forløb fra BOOKING Afd. L, Svendborg til Dagkir., Svendborg (DOS).
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Kvalitetsarbejde på Hospitalerne
Casemix og styringsmodeller- Om Registrering og DRG
Jonas Egebart Forløbsansvarlig vicedirektør
Hospitalsenheden VEST
Stresshåndteringsgruppe
Metoden brugerstyret behandling
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Præsentationens transcript:

Orbit og anvendelsesmuligheder v/ Morten Trock Hilstrøm Chefkonsulent/Økonomi HovedOrtoCentret Rigshospitalet

1. Orbit 1.1. Om Systemet 1.2. Planlægningen 1.3. Resultatet (dataopsamling) 2. Kapacitetsudnyttelse 2.1. Lejeudnyttelsesgrad 2.2. Hvornår starter vi?/Hvornår slutter vi? 2.3. Hvor lang tid går der imellem operationer? 2.4. Hvad så nu? 3. Orbitregistreringer 3.1. Operationskort og DRG 3.2. Operationstid og DRG takster AGENDA

1. Orbit 1.1. Om Systemet 1.2. Planlægningen 1.3. Resultatet (dataopsamling)

Om ORBIT O pe R ation-documentation B y I ntelligent T echnology Region Hovedstadens fælles it-system til operationsplanlægning, dokumentation og afvikling af operationer Giver overblik Ressourcestyringsværktøj Let adgang til information Dokumentation fx Klargøring af patient til OP Peroperativ dokumentation Sikker Kirurgi Tjekliste Dokumentation af udførte indgreb

Yderligere gevinster Dataudveksling på tværs af hospitaler i regionen Mulighed for at tilpasse og justere skabeloner fx Sikker Kirurgi Tjekliste Klargøring af patient til operation/boardingpass Operationsbeskrivelser Mulighed for registrering af implantater Statistik Statistikmodul i Orbit Mulighed for specielt tilpasset datatræk

1. Orbit 1.1. Om Systemet 1.2. Planlægningen 1.3. Resultatet (dataopsamling)

Patientflow i Orbit Operations kort OP bestilling Planlæg- ning. Pt. OP behov / bestilling Planlægning OperationPt. forlader OP Venteliste Direkte booking Opvågning Akutliste Operations dokumentation. Peroperativ dokumentation OP afvikling Præ OP Anæstesi- notat Opvågnings- journal

Operationsbestilling - operationskort

Operationsbestilling – øvrige oplysninger

Foreløbigt program trukket den 23. oktober. Lyseblå er akut booking. Der kommer formentlig flere patienter på frem mod dagen.

Patientflow i Orbit Operations kort OP bestilling Planlæg- ning. Pt. OP behov / bestilling Planlægning OperationPt. forlader OP Venteliste Direkte booking Opvågning Akutliste Operations dokumentation. Peroperativ dokumentation OP afvikling Præ OP Anæstesi- notat Opvågnings- journal

Live status på dagens lejeafvikling/udnyttelse…..

1. Orbit 1.1. Om Systemet 1.2. Planlægningen 1.3. Resultatet (dataopsamling)

Resultatet af en dags dagtidsproduktion – Hvid tid er lejets bemandede åbningstid…..

Rådata - statistikmodulet i Orbit

1. Orbit 1.1. Om Systemet 1.2. Planlægningen 1.3. Resultatet (dataopsamling)

Projekt Flow på OP (2013)

1. Orbit 1.1. Om Systemet 1.2. Planlægningen 1.3. Resultatet (dataopsamling)

Nogenlunde det samme antal patienter igennem per leje over tid……

Udnyttelsesgraden (antal minutter patienten er på lejet i forhold til lejets åbningstid) ser at være lidt faldende for de fleste specialer (næppe signifikant)

1. Orbit 1.1. Om Systemet 1.2. Planlægningen 1.3. Resultatet (dataopsamling)

Det bør være muligt at starte operationerne tidligere.

Pæn gennemsnitlig sluttid, men man skal huske, at der er en del lange lejer og aftenlejer i data, som har sen lukketid.

1. Orbit 1.1. Om Systemet 1.2. Planlægningen 1.3. Resultatet (dataopsamling)

For den utrænede forekommer det formentlig at være voldsomt, at der skal gå 88 minutter fra forrige patientindgreb er slut, til næste patientindgreb sættes i gang. Det kan det også være, og der er flere forhold der spiller ind, som man kan analysere på. Ventetid på opvågning, ventetid på operatør, ventetid på patienten?…

1. Orbit 1.1. Om Systemet 1.2. Planlægningen 1.3. Resultatet (dataopsamling)

Vi arbejder videre med vores forbedringer på operationsgangen Pt er der bl.a. et større analysearbejde i gang, som bl.a. ser på bookingprocesserne, herunder hvor eller hvornår der sker ændringer i operationsbookingerne Noget tyder på, at vi kan blive bedre til at booke rigtigt første gang og slippe for unødige bookingændringer med det støj som følger heraf Vi har en del aktivitet, som er akut, og som kan skubbe afviklingen af det elektive program, meeeeeen…. Sundhedsplatformen?

1. Orbit 1.1. Om Systemet 1.2. Planlægningen 1.3. Resultatet (dataopsamling)

Overvejelse (1)Vi skal være effektive i vores produktionsafvikling (2)Hvis vi skal leve op til vores aktivitetsbudgetter og omsætningskrav, bør vi vide hvor vi ligger i fht Targit, så vi har mulighed for at prioritere eller omprioritere i produktionen (3)Ideelt set bør vide hvad en operation genererer i takstindtægter allerede når vi booker patienten (4)Hvad siger data?

Case To sektioner i Ortopædkirurgien på Rigshospitalet 35 ugentlige dagtidslejer på operationsgangen udførte operationer i dagtid/højaktivitetet i 2014, udførte operationer i 1H 2015 DRG budget udgør ca. kr. 250 mio. i 2015

Sammenkobling af drg-værdi og operationskort for forløbene i ortopædkirurgien. Er der sammenhæng? Kan man sige noget ud fra tallene? Kan de bruges til produktionsstyring/planlægning?

Alloplastiksektionen - orbit data koblet til eSundhed

Rygsektionen - orbit data koblet til eSundhed

Mapping resultateter

Kortlægningen kan helt sikkert bruges som et indspark i vurderingen af om den planlagte produktion er tilstrækkelig til at sikre budgetoverholdelse Da klinikken har en ikke uvæsentlig akutproduktion kan den elektive produktionsplan naturligvis ikke stå alene. Samtidig er der elektive indgreb, som afviger fra det planlagte, ligesom der er mange drg-grupper, hvor diagnoser (og ikke proceduren) er en afgørende grupperingsfaktor……..

Perspektiver:  DRG-gruppering af planlagte operative indgreb, ved lokal anvendelse af grupperingsnøglen, men der mangler a-diagnoser, liggetider, paraklinik  Sundhedsplatformen  ………

1. Orbit 1.1. Om Systemet 1.2. Planlægningen 1.3. Resultatet (dataopsamling)

Overvejelse (1)Kan knivtiden eller operationstiden sige om drg- taksternes størrelse? (2)Kan knivtiden eller operationstiden sige noget om drg-taksternes indbyrdes størrelsesforhold?

GRUNDPRÆMIS Den kirurgiske patients knivtid udgør en anvendelig indikator for de omkostninger, som knytter sig til patientens afdelingsforløb på hospitalet Jo højere knivtid, jo højere takst….

MODEL Aktivitet i Ortopædkirurgisk klinik Orbit og afdelingsudskrivninger i eSundhed Sektionsvis gennemgang af takster og operationstid på de volumenvist tungeste grupper

UDFORDRINGER (ikke kontrolleret) Indlæggelsestid Indlæggelses setup (i.e. intensiv) Paraklinik Tunge driftsudgifter Komplikationer i øvrigt

PERSPEKTIVER Muligvis interessant at stille skarpt på de forløb, hvor knivtiden stiger og taksten falder….. (røde records) Kan sige noget om områder hvor taksterne er ”skæve” og/eller sige noget om områder hvor RH er relativt set mere/mindre effektive? Kan også sige noget om områder, hvor taksterne er for overordnede (behov for flere grupper?) NB! Forudsætter sammenlignelige grupper (ikke tilfældet alle steder) Skal blive spændende at se hvordan taksterne ser ud hvis RH Orbit vægte anvendes på data