Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Madkamp - DM i madkundskab
Madkamp - DM i madkundskab MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Beate Laubel Boysen, | ungdomsuddannelserne| marts 2011 Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN KONKURRENCEN.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Madkamps relation til Madkundskab. Madkamps didaktik
SEO – sådan bliver din hjemmeside synlig for nye kunder
Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Fordybelse i et projekt
Madkamp - DM i madkundskab
Madkamp - DM i madkundskab
Brobygning – EUD og efterskolerne
AMU _ FKB 2258 Omfang på HåndværkerAkadmiet 54 virksomheder besøgt
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
THY Business Breakfast.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Madkamp - DM i madkundskab
Studieretningsprojektet
Velkommen.
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
FagLudo Ludo på en helt ny måde.
Madkamp - DM i madkundskab
Det gode møde i folkeskolen
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
ÅRHUS AFDELING.
Professionsidentitet og teori/praksis
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Skoleudvikling i Praksis 1
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Møde FLIOE Kolding, 22. maj 2018.
Skolebestyrelsesmøde
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Innovation i humanistiske fag
Hvor kan jeg hente hjælp?
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Alle rettigheder forbeholdes
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Uddannelsesudvalgsmøde Institut for Læreruddannelse
Ambassadør for udsatte børn og unge
Bliver jeg en bruttotrup fægter?
Præsentationens transcript:

Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP

Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp INDHOLD 1. Præsentationsrunde Skole / madkundskabshold / deltagelse i Madkamp 2. Introduktion til Madkamp – DM i madkundskab Historien bag / formål / indsatsområder 3. Følg med Hjemmeside/ facebook / instagram 4. Spørgsmål?

PROJEKTETS FORELØBIGE UDVIKLING Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp FOKUS PÅ RÅVAREN Projektet på Fyn ved Kirsten Marie Pedersen og John Kofoed PILOTPROJEKT I Fem professions- højskoler deltog i pilotprojektet med temaet ”Æblet” TRE ÅRIGT PROJEKT MED FONDSMIDLER Bevilling fra Nordea- fonden til at gennem- føre i tre år med seks professionshøjskoler

PROJEKTETS PARTNERE Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp DE DANSKE GRUNDSKOLER UCLUCCUCSydUCNUCSJ VIA UC Madkulturen udgør et projektsekretariat med den overordnede projektledelse. Projektet udvikles i tæt samspil med seks af landets professionshøjskoler, der bl.a. sikre den faglige tyngde i projektet. University College Lillebælt udvikler hvert år undervisningsmaterialer og faglige oplæg til lærerkurserne.

HVAD ER MADKAMP? Vision Madkundskabsfagets position og status skal styrkes, så danske grundskoleelever kan udvikle og styrke deres madhåndværk, deres fødevarebevidsthed og ikke mindst deres madglæde. Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp

HVORFOR MADKAMP? Madkamp - DM i madkundskab skal skabe synlighed af fagligheden i faget madkundskab. Projektet skal vise fagets potentiale og muligheder. Projektet skal sætte fokus på, hvordan børn og unge kan udfordres og arbejde innovativt, eksperimenterende og undersøgende. Projektet skal arbejde for større opbakning omkring faget madkundskab nationalt, kommunalt og på de enkelte skoler. Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp

MADKAMPS TRE SPOR Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp LÆRERKURSER UNDERVISNINGS- FORLØB KONKURRENCE

Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp Der afholdes lærerkurser hvert år i september-oktober på seks af landets professionshøjskoler. Lektorerne i madkundskab er udvikler og afholder lærerkurserne. Lærerkurserne teoretiske og fagdidaktiske oplæg samt praktiske forløb i madkundskabslokalet. Lærerkurserne har fokus på en eksperimenterende, innovativ og elevmedbestemmende tilgang til undervisningen i madkundskab. Lærerkurserne klæder dig på til at deltage i konkurrencen Madkamp – DM i madkundskab med dit madkundskabshold. LÆRERKURSER

Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp ”Vi hjemkundskabs- lærere kommer sjældent på kursus, hvor vi får mulighed for at træne det praktiske” Lærer i evaluering ”Jeg har måske ikke selv været så innovativ, men når jeg sidder her og ser på alle retterne og høre på de andre, så får jeg virkelig meget inspiration” Lærer på kursus ”Det er meget lærerigt at møde andre madkundskabslærere og kunne sparre med hinanden” Lærer på kursus

Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp Et undervisningsforløb varer typisk fire til seks uger og kan placeres i perioden mellem lærerkurserne og konkurrencen. Eleverne arbejder kreativt og innovativt, er aktivt deltagende og er entreprenører på deres eget projekt. Der udvikles hvert af læremidler til undervisningsforløbene med udgangspunkt i årets tema. Eleverne er med til at definere deres egen læring, de kan udfolde sig kreativt og tage ejerskab over undervisningen. Elevernes formidling af deres arbejde er en essentiel del af Madkamp. UNDERVISNINGS- FORLØB

Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp ”Jeg troede, at korn bare var det man spiste til morgenmad, altså cornflakes og sådan” Elev i undervisningen ”Jeg kan bedste lide at få lov til at eksperimentere, så vi selv skal finde på, hvad vi skal lave” Elev i undervisningen ”Det koster at eksperimentere, derfor bliver jeg nødt til at have nogle gratis teoritimer” Lærer i undervisningen

Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp Alle madkundskabshold, der har gennemført et Madkamp undervisningsforløb, kan deltage i kvalifikationen om at komme med i en semifinale. Der afholdes seks semifinaler på seks af landets professionshøjskoler. Lektorerne i madkundskab udvikler og afholder semifinaler og den nationale finale. Fra hver semifinale går to hold videre til finalen, hvor 12 hold dyster om at blive Danmarks bedste madkundskabshold. Dommerne lægger vægt på idé, formidling, måltidet smag samt arbejdsmetode. KONKURRENCE

Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp ”Det har været med til at styrke et fællesskab. Deres horisont er helt klart blevet udvidet” Lærer til finalen ”Det har været rigtig, rigtig, rigtig sjovt at være med i Madkamp. Man har lavet en masse retter og det var spændende med dommerne” Elev til finalen ”De er blevet dygtigere til at tænke eksperimenterende og udvikle og prøve sig frem med forskellige smage. Det tror jeg, de har lært mest af” Lærer til finalen

FØLG MED … Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp madkamp.nu madkulturen.dk

Madkamp - DM i madkamp madkamp.nu #madkamp

Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT Brødtekst MADKAMP-DM I MADKUNDKSKAB SPØRGSMÅL?

Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT Brødtekst Madkamp støttes af Nordea-fonden