StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Introduktion til dansk/historie-opgaven
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Fagprøve - en kort oversigt.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Studieretningsprojekt
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Studieretningsprojekt
Sso SKRIV!.
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Studieretningsprojektet!
Studieretningsprojekt
Studieretningsprojektet 2017
StudieRetningsOpgaven
Introduktion til dansk/historie-opgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
StudieRetningsOpgaven
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Introduktion til dansk/historie-opgaven
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
StudieRetningsOpgaven
Krav til informationsformidling
Flerfagligt Forløb 4/SRO
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Informationssøgning og referencer
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Formelle forhold ved arbejdet med SSO
Informationssøgning og referencer
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016

De større skriftlige opgaver Opgaven er 2. trin i en tretrinsraket med indbygget progression. 1. Sommer 2015 DHO En opgave med en faglig problemstilling i dansk, historie eller dansk-historie 2. Vinter 2016 SRO Studieretningsopgaven 3. Efterår 2016 SRP Studieretningsprojektet

Studieretningsopgaven O Videre arbejde med erfaringerne fra DHO O Generalprøve til studieretningsprojektet (SRP) O Til forskel fra SRP er fagene givet på forhånd O Skrive i to studieretningsfag O Lærerne leverer en opgaveformulering via Lectio

Tidsplan og frister Dato 2015Indhold 7/1Introduktion til opgaven Uge 4Opgaveformuleringen kan ses i Lectio Uge 3-7Vejlednings- og skrivefase. To lektioner med vejledere til at -søge materiale -gennemføre forsøg -modtage vejledning -modtage respons på din opgave. 10/2Skrivedag Uge 8En skrive og responstime 2/3Opgaven afleveres elektronisk i Lectio

Dette skal du kunne efter SRO (Kompetencemål) O Besvare en opgaveformulering ved hjælp af fagets/fagenes metoder. O Disponere en opgave ud fra opgaveformuleringen. O Beherske opgavens tredeling (indledning, hoveddel og konklusion). O Sørge for der er sammenhæng i opgaven. O Arbejde tværfagligt med de to deltagende fag. O Arbejde på forskellige taksonomiske niveauer. O Finde materiale og vurdere dets brugbarhed. O Bruge dokumentation (citater, indsamlede data og andre kildehenvisninger). O Skrive et engelsk abstract. O Beherske formalia, opgavetekniske krav. O Overholde tidsplan og frister i en vejledningsproces. O Spille en aktiv rolle i vejledningsprocessen

Taksonomiske niveauer

Solo taksonomi

Opgaveformulering O Opgaveformuleringen er tilgængelig som en pdf for den enkelte elev via forsiden på Lectio.

Opgavens opbygning O Forside (fag, opgaveformulering, navn, klasse, vejleder/e, årstal) OBS: Genereres automatisk af Lectio! O Abstract (et fokuseret resumé af opgavens problemstilling, metoder og konklusioner på engelsk). O Indholdsfortegnelse (angiv hoved- og underafsnit samt sidetal for hele opgaven). O Indledning ( skrives bedst til sidst, skal kunne læses i direkte sammenhæng med konklusionen). O Opgavens hovedafsnit. O Konklusion (skal kunne læses som svar på indledningens problemstilling). O Noter. O Litteraturliste. O Eventuelle bilag.

Sammenhæng i opgaven O Indledning og konklusion er markeret med rødt. O De gule afsnit er opgavens hovedafsnit.

Sammenhæng i opgaven O Indledning og konklusion er markeret med rødt. O De gule afsnit er opgavens hovedafsnit. O Indledningens problemstilling skal behandles og kunne aflæses i opgavens hovedafsnit.

Sammenhæng mellem problemformulering og konklusion O Indledning og konklusion er markeret med rødt. O De gule afsnit er opgavens hovedafsnit. O Konklusionen skal kunne læses som et svar på indledningens problemformulering. O Indledningen skrives derfor bedst til sidst. O Husk den røde tråd hele vejen gennem opgaven.

Opgavens omfang og layout O Max. 10 sider. O 15 timers elevtid. O Skriftstørrelse 12, Times New Roman. O 1½ linjeafstand. O Margin 2-3 cm. O Ikke indeholdt i siderne: O Indholdsfortegnelse. O Illustrationer. O Litteraturliste. O Noter. O Eventuelle bilag.

Citat indrykket fra begge sider mindre skrifttype mindre linjeafstand

Litteraturliste Opstilles alfabetisk efter forfatternes efternavne O Forfatterens navn (efternavn, fornavn, mellem- navn). O Titel på bog eller artikel O Udgave af bog (hvis det ikke er den første). O Forlag eller udgivelsessted. O Årstal for udgivelse. O Internetadresser, forsynet med overskrift og dato for materialehentning. EKSEMPEL Amalienborg Slot: Ruslands skatte – kejserlige gaver. København, Christiansborg Slot: Kejserinde Dagmar, Maria Fjodorovna. København, Clausen, H.C.: Kejserinde Dagmar. Poul Kristensens Forlag, Jensen, Bent: Zarmoder blandt zarmordere. Gyldendal, Tisdall, E.E.P.: Kejserinde Dagmar. Sesam, Ulstrup, Preben: Kejserinde Dagmars fangenskab på Krim. Gyldendal, Kejserinde Dagmars genbegravelse KejserindeDagmar/ (Download d. 1/3 2009)

Dokumentation Ved hjælp af henvisninger og citater skal du undervejs i opgaven orientere læseren om, hvor du har din viden fra. Det gælder alle opgavens niveauer: O Resuméer. O Redegørelser. O Analyser. O Perspektiveringer. Det at henvise til sine kilder er et vigtigt element i videnskabelig metode

Kildehenvisninger O Gennem opgaven gives ved hjælp af fodnoter henvisninger til den benyttede litteratur, som optræder i litteraturlisten. O En fodnotes nummer anbringes efter det relevante afsnit og i fodnoten angives det benyttede værk (i forkortet form) samt sidetal, f.eks. Møller, 1927, 135. O Dette gælder også ved citater.

Afsluttende korrektur og revision af opgaven O Besvarer jeg opgaveformuleringen? O Har jeg anvendt passende faglige analyser og arbejdsmetoder i besvarelsen? O Arbejder de to fag sammen? O Er fagene vægtet i passende grad? O Er alle oplysninger, facts, tal osv. korrekte? O Dokumenterer jeg i forhold til opgaveformuleringen? O Har jeg en klar og sammenhængende struktur? O Er afsnitsinddelingen meningsfuld, og er der sammenhæng mellem mine afsnit? O Er indledning, delkonklusioner og endelig konklusion klare? O Har jeg husket abstract? O Skriver jeg klart og sammenhængende? O Er sproget korrekt? (Husk at bruge stavekontrol) O Er mine kildehenvisninger i overensstemmelse med de akademiske normer? O Er opgavens layout i orden? Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009) Eva Heltberg: Skriv løs – slet og ret (2009)

HUSK: Det skal være dit eget arbejde

Litteraturliste O Heltberg, Eva: Skriv løs – slet og ret. Dansklærerforeningens Forlag, 2009 O Jensen, Claus: Studieforberedende skriftlighed, EMU. skriftlighed.html (hentet ). skriftlighed.html O Rienecker, Lotte og Stray Jørgensen, Peter: Studiehåndbogen, Samfundslitteratur O Om dokumentation og kildehenvisninger (hentet ).