Beskæftigelsesregion Syddanmark Jobcenterchefmøde 24. September 2009
2 Workshop – Unge - program for formiddagen – Velkomst og ungeindsatsen i beskæftigelsespolitikken – Regeringens ungeudspil v. Karl Schmidt – Udfordringer i ungeindsatsen v. Jesper Pedersen, Discus – Pause – Ungeindsatsen i Middelfart v. Per Rasmussen, jobcenterchef – Gruppedrøftelser om tilrettelæggelse af ungeindsatsen – Frokost
3 Jobcenterchefmøde - program for eftermiddagen – Hvad rører sig i beskæftigelsespolitikken v. Karl Schmidt Siden sidst Den aktuelle situation Hvad går man efter på centralt niveau? m.v – Virksomhedscentre v. Anne-Birte Kylling, Discus – A-kassesamspil v. Lone Nielsen, formand for det regionale a- kasseudvalg – Korte orienteringer Erfaringer fra Leanprojekt i jobcenter Vejen v. Anneth Jensen Status på plan for udrulning af ny matchmodel Initiativer på rettidighedsområdet Aktivitetsplan
4 Er der lys forude? Udviklingen i antal fuldtidsledige i Syddanmark Prognose 2. kvt. 2010:
5 Arbejdsfordelinger og varslinger – indikation på stigende ledighed?? Tilgang af personer på fordeling under 13 uger Tilgang af varslede personer Stigende ledighed Kilde: jobindsats Syddanmark ?
6 ”Selv når konjunktursituationen er dårlig, kan de fleste forlade ledighed. Der er stadig stor jobomsætning. Det ved vi fra tidligere lavkonjunkturer” Påbegyndte ledigheds- forløb i kvartalet Afsluttede ledigheds- forløb i kvartalet *Der er anvendt antal fuldtidsbruttoledige i marts og juni måned 2009 i Syddanmark. Citat af Torben M. Andersen er fra Samspil.info nr. 19 sept Ledighed 2. kvt Ledige ved kvartalets afslutning Ledige ved kvartalets start kvartal 2009 Syddanmark
7 Nu og på lidt længere sigt: demografien vil stadig gøre sig gældende, og især på det offentlige område er der fortsat mangel på arbejdskraft Risiko for at den nuværende lavkonjunktur: presser personer på kanten ud af arbejdsstyrken skaber langtidsledige, som det vil tage mange år at få sluset ind på arbejdsmarkedet igen selv, når konjunkturerne vender igen
8 Ny lovgivning på vej eller under implementering Sygefravær den gl. lægeerklæring erstattes af Mulighedserklæringen pr. 5/10 Unge-reglerne pr. 1/8-09 og regeringens handlingsplan for unge CV-samtaler fremrykkes til 3. uge Arbejdsmarkedskommissionens forslag blev ”skudt til hjørne”, men forude venter finanslovsforhandlingerne: går Fleksjob til de rigtige? ”midlertidig” førtidspension? ??
9 Ny lovgivning på vej eller under implementering Sygefravær pr. 5/10: den gl. lægeerklæring erstattes af Mulighedserklæringen a-kasser afholder samtaler med sygemeldte forsikr. ledige Jobcentret vurderer muligheden for gradvis tilbagevenden efter 8 ugers sygdom - herefter opfølgning hver 3. måned modtagere af kontanthjælp, starthjælp, introduktionsydelse og ledighedsydelse skal ved sygefravær sygemelde sig. Unge-reglerne pr. 1/8-09 og regeringens handlingsplan for unge CV-samtaler fremrykkes til 3. uge Arbejdsmarkedskommissionens forslag blev ”skudt til hjørne”, men forude venter finanslovsforhandlingerne: går Fleksjob til de rigtige? ”midlertidig” førtidspension? ??
10 Hvad har vi på vej? ”Hurtigt i gang” – evalueringsrapport om få dage der er stadig meget at hente ved hyppige samtaler og en fremrykket aktivering. Både som beskæftigelseseffekt og i sparet forsørgelsesudgifter/ekstra skatteindtægter for samfundet Task Force rettidighed er i gang i 4 jobcentre gennemgang af arbejds-/sagsgange med henblik. på effektivisering ”Unge godt i gang” Forsøg med en tidlig og aktiv indsats for unge Kompagne for Virksomhedscentre Ny matchmodel Performance management et pilotprojekt med deltagelse af JC-Esbjerg og JC-Vejle En revideret udgave af økonomimodellen er på vej præsenteret i en 1. udgave på budgetseminaret før sommerferien
11 Target Groups Goals Målgrupper Job hurtigst muligt er altid målet – for unge er uddannelse første prioritet Job er noget man aktivt søger - ikke noget man får Fokus på ledige, der ikke kan og/eller ikke vil i job Aktiv indsats er vejen til job En lille kontakt til arbejdsmarkedet er bedre end ingen Den bedste service, vi kan yde virksomhederne, er at få ledige hurtigt i job Resultater Pejlemærker Strategisk mål Arbejdsudbuddet skal op – mennesker skal fra offentlig forsørgelse til job National Beskæftigelsesstrategi Indsats
12
Den økonomiske krise: Udfordringer og perspektiver for arbejdsmarkedet og beskæftigelsen Michael Rosholm
Nøgletal BNP-fald på ca. 3 pct. i 2009 og kun meget svag vækst i 2010 Beskæftigelsen ventes at falde med ca fra 2008 til 2011 Ledigheden stiger til ca i 2011 En stigning på De sidste forlader arbejdsstyrken (udlændinge, ældre, og unge)
På den lange bane Forsørgerbyrden/finanspolitisk holdbarhedsproblem Udsigt til lavere produktivitetsvækst end handelspartnere =>Forværret konkurrenceevne (oven i den forværring vi har set siden 1990) dels pga. lav produktivitetsvækst dels pga. højere lønstigninger
Hvad betyder krisen for beskæftigelsespolitikken? Tid i ledighed Afgangsrate fra ledighed Opsving Krise Efter krisen
Hvad betyder krisen for beskæftigelsespolitikken? Krisen => faldende afgangsrater fra ledighed = længere ledighedsperioder => flere langtidsledige Langtidsledige har lavere afgangsrater, især når der er mange af dem => når krisen ophører vil vi have mange langtidsledige med lave afgangsrater => det tager længere tid at reducere (langtids-) ledigheden igen end det tog at ’skabe’ den: Vi har en stor gruppe langtidsledige som (derfor) har lave afgangsrater Risiko for permanent (eller i hvert fald meget langvarig) stigning i ledigheden
Hvad kan vi stille op? Begrænse omfanget af langtidsledighed! De udsatte er især de unge, de lavt uddannede, og de uden erhvervserfaring Tidlig intensiv indsats a la Hurtigt i Gang (I og II) kan anvendes for alle ledige eller målrettes dokumenterede gode effekter kræver flere ressourcer i jobcentrene Vismændene: Afsæt flere ressourcer til den aktive arbejdsmarkedspolitik under krisen for at fastholde en intensiv indsats
Hvad kan vi stille op? (2) Tidlig intensiv indsats: Intensive kontaktforløb! Udsigt til tidlig aktivering (for udvalgte grupper?) Jobsøgningskurser Bedre, men ikke for megen uddannelsesaktivering Virker fastlåsende, bør i højere grad målrettes mod behovet Bør ske i det ordinære uddannelsessystem For megen ’uddannelsesaktivering’ er ikke kvalitetssikret
Hvad kan vi stille op? (3) Særlig indsats for de unge – Regeringens initiativ: Flere praktikpladser Ekstra indsats overfor de unge under 30 Straksindsats for de årige Vigtigt med fokus på det ordinære uddannelsessystem, så jobcentrene ikke bare opfinder flere billige kurser for at ’booste’ refusionen Sikre at kommunernes incitamenter til at hjælpe ledige hurtigst muligt i job ikke skævvrides af uhensigtsmæssige økonomiske incitamenter
slut
Produktionsfald både i Danmark og internationalt Længerevarende tilbageslag i vente Faldende beskæftigelse og voksende ledighed frem til 2011 => Faldende boligpriser => Lav hjemlig efterspørgsel Strammere kreditkrav >= færre investeringer i fast realkapital => tilpasning i kapitalapparatet (?) Fald i den internationale efterspørgsel => Lav udenlandsk efterspørgsel Dog tegn på lys forude i den internationale økonomi
Langsigtede udfordringer og beskæftigelsespolitikken? Vi har brug for en beskæftigelsespolitik, som befordrer produktivitetsvækst Uddannelse: højtuddannet arbejdskraft Indvandring: mere fleksibel jobkort ordning Fleksibilitet: fastholdelse af flexicurity elementerne på arbejdsmarkedet højt kvalificerede medarbejderes mobilitet bidrager til vækst i produktiviteten …og sikrer holdbarheden: Afskaffelse af efterlønnen Dagpengereform (men pas på babyen og badevandet)