Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Jobcenterchefmøde Velkomst og nyt i beskæftigelsespolitikken V/ Karl Schmidt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Jobcenterchefmøde Velkomst og nyt i beskæftigelsespolitikken V/ Karl Schmidt."— Præsentationens transcript:

1 Jobcenterchefmøde Velkomst og nyt i beskæftigelsespolitikken V/ Karl Schmidt

2 2 Dagens program  Kl. 9.30 – 9.45 Velkomst v. Karl Schmidt  Kl. 9.45 – 10.30Nyt i beskæftigelsespolitikken, herunder bl.a. enstrenget beskæftigelsesindsats, regional kontrakt, ny beskæftigelsesplanproces samt ny model for resultatrevision v. Karl Schmidt  kl. 10.30 – 10.45 Pause  Kl. 10.45 – 12.15De beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og lang sigt  v. Niels Christoffersen m-ploy og Peter Graversen »Øvelse om lokale beskæftigelsespolitiske udfordringer  Kl. 12.15 – 13.00Frokost  Kl. 13.00 – 13.15Dorthe, Marianne og Pia  Kl. 13.15 – 14.45Målgrupper på regional og lokalt niveau samt særlige målgrupper på tværs af forsørgelsesydelser v. Beskæftigelsesregionen »Øvelser om jobcentrenes målgrupper (karakter og udvikling) »Øvelser om prioriteringer (model for økonomisk effektivitet)  kl. 14.45 – 15.15Pause  Kl. 15.15 – 16.15Præsentation af metoder til fastlæggelse af måltal v. Beskæftigelsesregionen »Øvelse om fastsættelse af lokale resultatmål  Kl. 16.15 – 16.45Pause med sandwich  Kl. 16.45 – 17.30Resultater, indsats og plan – dialogproces og samspil v. Peter Graversen  Kl. 17.30 – 18.00Opsamling og afrunding v. Karl Schmidt  Kl. 19.00 Middag

3 3 Fra Christiansborg (I)  Bankpakker  Moms- og skatteudskydelsespakke  Skattereform  ??

4 4 Fra Christiansborg (II)  Finanspolitiske næste skridt ? og/eller  Beskæftigelsespolitiske skridt ?

5 5 Lidt teori (Skaksen)  Teori 1:  Beskæftigelse = arbejdsudbud – strukturel ledighed  Teori 2:  Beskæftigelse = arbejdskraftefterspørgsel  Helt kort sigt: teori 2  Lang sigt: teori 1  Økonomisk ideologi: hvor lang tid er helt kort sigt og lang sigt  Pragmatiker: I praksis tæller begge dele ”altid”, men med forskellig vægt

6 6 Den langsigtede udfordring  Der bliver flere ældre i forhold til arbejdsstyrken  Der er behov for mere arbejdskraft for at få velfærdsstaten finansieret  Arbejdsmarkedskommissionens (og velfærds- kommissionens) ”opgave” at skaffe arbejdskraft  Skattekommissionen har også ”påtaget” sig denne opgave

7 7 Den langsigtede udfordring  Meget lidt forståelse for problemet indtil slutningen af 2006 – indtil da var der jo ledige (velfærdskomm. ”problem”)  Fra slutningen af 2006 og indtil sidste sommer: en noget større forståelse (for sent for velfærdskomm).  Forklaring: både det langsigtede og konjunktursituationen pegede i retning af ”mangel på arbejdskraft”

8 8 Den langsigtede udfordring  Pt er forståelsen for den langsigtede udfordring vigende (problem for arbejdsmarkedskommissionen og måske også skattekommissionen)  Forklaring: konjunktursituation og det langsigtede peger i forskellig retning

9 9 Løses den langsigtede udfordring ikke lettest i højkonjunktur?  Jo – da efterspørgslen ”samarbejder” Men  Beskæftigelsen reagerer også på et øget arbejdsudbud i en lavkonjunktur – men den slår langsommere igennem  Der bliver hele tiden skabt nye job – også i lavkonjunkturer - og jo hurtigere vi får dem besat, jo højere beskæftigelse  Der er meget inerti i politik og administration: en arbejdsudbuds- begrænsende reaktion på en lavkonjunktur vil have længerevarende (negativ) effekt  Skrækeksemplet: efterlønnen

10 10 Arbejdsudbud giver beskæftigelse

11 11 Ledighed og strukturel ledighed Kilde: DØRS Den lave strukturelle ledighed er en arbejdsmarkedspolitisk succes – og en lav strukturel ledighed er værdifuld i både lavkonjunktur og højkonjunktur. Det giver niveauet som ledigheden svinger omkring.

12 12 Nogle tal til eftertanke  Det finanspolitiske holdbarhedsproblem: 14-25 mia. kr.  1 procent lavere strukturel arbejdsløshed mindsker dette problem med ca. 7 mia. kr.  En lavere strukturel arbejdsløshed på 1% i 10 år kan finansiere en finanspolitisk pakke (engangsudgift) på 60 mia. kr.

13 13 Konklusion (Skaksen)  Arbejdsmarkedspolitik bør fokusere på den langsigtede udfordring  Finanspolitik kan benyttes i forhold den aktuelle konjunktursituation

14 14 Fra Christiansborg (III)  Brede politiske aftaler  Ungeregler og sanktioner – afbureaukratisering  Målretning af aktiveringsindsatsen (DA/LO-forslag fra sommeren 2008)  Forsøg med uddannelse (6 uger) i forbhindelse med ansættelse i ordinært arbejde  Målretning og forenkling af opkvalificerings- og vejledningsindsatsen  Målretning af jobplaner  Fremrykning af tidspunkt hvor den ledige skal have et godkendt CV i CV-banken (3 uger)  Varslinger – national varslingstrategi  Indikatorsystem som supplement til balancemodellen  Andet – bl.a. LO og A-kasserne  DA, LO og andre laver egne målesystemer og vil fremhæve gode og dårlige jobcentre – og råbe højt herom !

15 15 Fra Christiansborg (IV)  Arbejdsmarkedsudvalget og Kommunaludvalget høring om enstrenget beskæftigelsessystem  Meget om økonomi  Incitamenter – budgetsikkerhed  Kommunegrænser  Indhold i beskæftigelsespolitikken – masser om uddannelse  Krisen – ressourcer  Strukturen i forhold til konjunkturer  Parternes syn – retssikkerhed og kommunegrænser  KLs syn  Jobcentersyn (Odense)  Beskæftigelsesregionernes syn  Politiker-spørgsmål som kilde til hvad de tænker

16 16 Fra Christiansborg (V)  Beskæftigelsespolitikken ligger fast  Uændret fokus  Der er de redskaber og værktøjer der skal til  Ministermål, personer på kanten samt rettidighed  Indsats følges meget nøje  Benchmark og gå tættere på indsats og resultater  Gennemsigtighed og vidensbaserede beslutninger  Statslig vinkel og fokus på beskæftigelsespolitikken helt central for landet  Kommunal ansvar under disse rammer

17 Salmevers

18 18 Aktiv beskæftigelsesindsats under stigende ledighed  hurtigste vej fra ledighed i job  Samtaler, jobsøgning og aktivering skal rettes mod områder med jobmuligheder  Individuel tilgang. Det afgørende er hvad den enkelte har behov for.  Ikke vende tilbage til 2001 med hovedløs aktivering  Aktiveringsindsatsen bør have fokus på det virksomhedsnære  Hjælp til jobsøgning, virksomhedspraktik, løntilskud, opkvalificering, uddannelse, som kan gives fra 1. dag.  Der er også under en lavkonjunktur mange jobåbninger

19 19 Særlig udsatte grupper under lavkonjunkturen  De unge uden uddannelse  Nyuddannede uden erhvervserfaring  Udsatte gruppe udstødes fra arbejdsmarkedet  Seniorer forlader arbejdsmarkedet  Risiko for at langtidsledigheden stiger for ledige i de konjunkturfølsomme brancher

20 Kommunal rettidighed

21 21 Det startede med en handlingsplan i okt. 2009 for at hæve den kommunale rettidighed  Handlingsplanen blev udarbejdet i samarbejde med beskæftigelsesregionerne med det sigte at hæve rettidigheden for kontant- og starthjælpsmodtagere ved udgangen af marts 2009  De opstillede mål:  90 % for jobsamtaler  80 % for aktiveringstilbud for arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere  75 % for aktiveringstilbud for ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere.  Midler: Dialog og handlingsplaner

22 22 Så blev interessen for kommunal rettidighed stor på Christiansborg… Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 12. december 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 81: ”Hvad får ministeren til at tro, at de kommunale jobcentre i højere grad end hidtil vil være i stand til at løfte opgaverne i forbindelse med den aktive beskæftigelsesindsats” Endeligt svar: Kommunerne har i høj grad været i stand til at løfte opgaverne i den aktive beskæftigelsesindsats. ……. Det er rigtigt, at færre tilbud afgives til tiden for kontanthjælpsmodtagere end dagpengemodtagere. Det er ikke tilfredsstillende, og jeg har derfor bedt Arbejdsmarkedsstyrelsen om at iværksætte en intensiv opfølgningsindsats netop i forhold til kommunernes rettidighed, hvor forventningen er, at der til foråret 2009 nås et tilfredsstillende niveau.

23 23 - Og hos rigsrevisionen….  Rigsrevisionen har i februar 2009 anmodet om BM's bemærkninger til et revisionsnotat om jobcentrenes sagsbehandlingsskridt i beskæftigelsesindsatsen over for kontanthjælpsmodtagere.  BR er derfor blevet bedt om en status for processen med dialogen til jobcentrene og udarbejdelsen af de jobcenterspecifikke handlingsplaner.  Handlingsplanerne skal indeholde en redegørelse for:  Organiseringen og styringen af det individuelle kontaktforløb  Fritagelsespraksis for borgere fra tilbud  Ledelsesmæssig fokus på rettidigheden  It-understøtning  Datadisciplin  Uddannelse af medarbejdere  Jobcenterledelsens opfølgning på handlingsplanen og rettidigheden

24 24 Punkter til opmærksomhed (foreløbige)  Beskæftigelsesindsats er på flere punkter ikke tilstrækkelig  Registreringsproblemer  Op mod ¼ af kontanthjælpsmodtagerne får ikke deres lovpligtige samtale til tiden –  Forsinkelser i en del tilfælde ganske betydelige  Store forskellige fra jc til jc  Rettidighed bør korrigeres for fritagelser (sker i ny matchmodel)  Opfølgning af jobsøgning bør styrkes og indholdet af opfølgningen bør registreres  Mere end 40 % får ikke de obligatoriske aktiveringstilbud til tiden – stor spredning. Selv om en vis usikkerhed i opgørelserne basis for forbedring  Et problem at fritagelser ikke registreres og opgøres. Samt meget store forskellige i jc-praksis og niveauer for fritagelser – årsager bør undersøges nøjere  Forskellig praksis for korrektioner af konteringen af kontanthjælp ved manglende rettidighed – ikke uberettiget modtage statsrefusion


Download ppt "Jobcenterchefmøde Velkomst og nyt i beskæftigelsespolitikken V/ Karl Schmidt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google