Dannelse der virker ”At gøren en forskel – efterskolens innovative kraft” Alexander von Oettingen Christina Hvas Andersen Niels Buur Hansen Leo Komiscke-Konnerup Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016
Undersøgelsesdesign 1. ”At ville dokumentere dannelse” normproblem vs. objektivitet dannelse er livslangt / tidsproblem efterskolens historie / begrebsproblem 2. Menneskets liden af ubestemthed Anerkendelse gennem den anden Sociale interaktions- og praksisformer
Paradoksal dannelse 1. Mødet med de andre og det andet 2. At vælge frit det ufrie 3. Menneskets sociale dannelse
Univeristy College Syddanmark, 20. september Undersøgelsesfelter Efterskolens dannelseserfaringer Efterskolens dannelseshistorie Efterskolen som dannelsesinstitution Efterskolens dannelsesdidaktik
Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016 Dannelsesprocesser Selvtillid gennem venskabelige fællesskaber bevægelige identiteter, ansvarlighed, omsorg Selvværd gennem interessefællesskaber interesseudvidelse, udda. parathed, beslutningssikkerhed Selvagtelse gennem efterskolefællesskabet social myndighed, social integritet
Dannelseshistorien og institutionen 1.Selvtillidens periode – familiens skole At udvide hjemmet 2.Selvværdets periode – uddannelsens skole At lære at lære 3.Selvagtelsens periode At udvide interesser 4. På vej ind i den almen pædagogiske periode – den generationelle skole At skabe og udvide intergennerationelle dialog At deltage i et pædagogiske offentlighed
Efterskoledidaktik Samvær vs. undervisning Dannelsesdidaktik: Strukturerende samvær Undervisende samvær Vejledende samvær Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016
Efterskolepædagogik Almen dannelse vs. efterskoledannelse Venskabspædagogik og livsoplysning Myndighedspædagogik og folkelig oplysning Intergenerationel pædagogik og demokratiske dannelse Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016
Oversigt over efterskolens pædagogik Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016