Dannelse der virker ”At gøren en forskel – efterskolens innovative kraft” Alexander von Oettingen Christina Hvas Andersen Niels Buur Hansen Leo Komiscke-Konnerup.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hierarki for styringsredskaber
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Lærerprofessionen.
Almen dannelse vs. skoledannelse
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Lærerprofessionen - en definition.
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole.
Hovedsigte med analysen:
Den brændende platform
Hvad render vi rundt og laver?
Status fra Fremtidslinjen
Mad, Måltider og Pædagogik
Mellem forandringer og trægheder - hvor er daginstitutionen på vej hen? Peter Østergaard Andersen 28. Februar 2014.
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Velkommen til pædagogisk dag!
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
SÅDAN BRYDER VI DEN SOCIALE ARV SFU’S UDDANNELSESPOLITISKE PAPIR LM ’11 Christian Vedersø Østergaard, martstræf ’11.
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
”Om den nye læreruddannelse”
UU vejleder Lene Skovgaard.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Udviklingsprojektet: Deltagelse for alle – også i uddannelsessystemet
Lærerprofessionen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Pædagogisk forår i København
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Af OVE K. PEDERSEN Copenhagen Business School DANNELSENS HISTORIE.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Hvad er det lige med de der Venstrefolk og VU’ere…… 2. februar 2013.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.
Hvorfor kultur og kulturpolitik? Nye kommuner Nye identiteter og fællesskaber Ny udvikling Ny målrettet indsats Kultur med børn Kultur af børn Kultur for.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter.
FOA – Den offentlige lederuddannelse Torsdag den 10. december 2009 Lektor, cand. pæd. og studieleder på DOL Peter Rod 18. september 2016Emnenavn.
Vejleder i en foranderlig tid 2004 Vejledning til gavn for individet 2007 Vejledning til gavn for den enkelte og for samfundet 2011 Vejledning målrettet.
Dannelse der virker ”At gøren en forskel – efterskolens innovative kraft” v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark,
Dannelse i efterskolen v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016.
At gøre en forskel Dannelse der virker. Efterskolens pædagogik ved Alexander von Oettingen med fl.
DANNELSE DER VIRKER – efterskolens pædagogik
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Sanne Lorentzen Status, NLS Lederforum Folkeskolereformen Flere undervisningstimer i skolen Mindre tid i fritidstilbud Pædagoger deltage i undervisningen.
Århus Efterskole 21/
Konferenceoplæg om frafald på efterskoler
Skolen og dannelsen Alexander von Oettingen Prorektor, dr.pæd.
Hvem er vi?.
Vejledning i et ledelsesperspektiv
Kursus for nye efterskolelærere
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Alexander von Oettingen (Red.)
Alexander von Oettingen (Red.)
- det negative og negationer
Litteratur review – Trends og tendenser Dansk forskning om Højskoler
Efterskolen - Regler og rammer
Præsentationens transcript:

Dannelse der virker ”At gøren en forskel – efterskolens innovative kraft” Alexander von Oettingen Christina Hvas Andersen Niels Buur Hansen Leo Komiscke-Konnerup Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016

Undersøgelsesdesign 1. ”At ville dokumentere dannelse” normproblem vs. objektivitet dannelse er livslangt / tidsproblem efterskolens historie / begrebsproblem 2. Menneskets liden af ubestemthed Anerkendelse gennem den anden Sociale interaktions- og praksisformer

Paradoksal dannelse 1. Mødet med de andre og det andet 2. At vælge frit det ufrie 3. Menneskets sociale dannelse

Univeristy College Syddanmark, 20. september Undersøgelsesfelter Efterskolens dannelseserfaringer Efterskolens dannelseshistorie Efterskolen som dannelsesinstitution Efterskolens dannelsesdidaktik

Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016 Dannelsesprocesser Selvtillid gennem venskabelige fællesskaber bevægelige identiteter, ansvarlighed, omsorg Selvværd gennem interessefællesskaber interesseudvidelse, udda. parathed, beslutningssikkerhed Selvagtelse gennem efterskolefællesskabet social myndighed, social integritet

Dannelseshistorien og institutionen 1.Selvtillidens periode – familiens skole At udvide hjemmet 2.Selvværdets periode – uddannelsens skole At lære at lære 3.Selvagtelsens periode At udvide interesser 4. På vej ind i den almen pædagogiske periode – den generationelle skole At skabe og udvide intergennerationelle dialog At deltage i et pædagogiske offentlighed

Efterskoledidaktik Samvær vs. undervisning Dannelsesdidaktik: Strukturerende samvær Undervisende samvær Vejledende samvær Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016

Efterskolepædagogik Almen dannelse vs. efterskoledannelse Venskabspædagogik og livsoplysning Myndighedspædagogik og folkelig oplysning Intergenerationel pædagogik og demokratiske dannelse Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016

Oversigt over efterskolens pædagogik Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016