Forandringsteori i praksis Udviklingsprojekt omkring den nye ungeenhed i Jobcenter Horsens.
Hvorfor ? Nuværende måleregime Nedbringe langtidsledighed Spare millioner hvis….. Irrelevante klynger Irrelevant dialog Nyt måleregime ? Merværdi for borgeren Synliggørelse af effekt Differentieret indsats Relevant information Relevant dialog
Performance Management MålIndsatsMålingevaluering MålForandingindsatsmålingevaluering
Forandringsteori En forandringsteori er en beskrivelse af sammenhængen mellem en organisations aktiviteter og den virkning man ønsker at opnå for brugerne.
Forandingsteori Forberedelse Fastlæggelse af målgrupper Fastlæggelse af resultatkrav og delmål Fastlæggelse af indsatser Fastlæggelse af målinger Implementering Opfølgning samt fastlæggelse af nye mål
Fastlæggelse af målgrupper: Grupper af unge kontanthjælp Match 2. Velfungerende ”Midlertidige ude af drift” – Depressioner, Indlæringsproblemer, Fysiske problemer Psykisk Gruppe – Svær ADHD, Borderline, Skizofrene, Angst, Asperger, Svær depression, lav selvværd Netværks Målgruppen – Negativt socialt netværk (familie og/eller venner), Uden netværk, boligløs, kulturelle barrierer Meget Unge – Særligt udsatte under 18 år iflg. LAB. Farlig gruppe – Svært kriminelle, Tung skizofren, Psykopater, stærkt voldelige STU-Målgruppen – Autister (STU) Mentalt retarderede (STU) Alvorligt handicappede – Alvorligt fysisk syge Misbrugergruppen – Tungt misbrug, Misbrugere mellemgruppen Utilpassede – Let misbrug, plettet straffeattest, ny-løsladte, unge mødre, unge på vej opad fra tidligere misbrug
Kontaktforløb LAB-lov Kontaktforløb LAB-lov 4 mdr. Kontaktforløb LAB-lov 1 mdr. Holde uddannelses- perspektivet Fritidsnetværk: Sport, madlavning, Ungdomsskole, Ungdomsskolekoncepter, fritidspas Ungdomsuddannelse - Accepteret - En del af en gruppe 4. Partssamtale Evt. støtte- kontaktperson 4 partssamtale: UU, Rådgiver, virksomheds- center, borger 26 uger tilbud/plan: Job-, uddannelses-, Udviklings-perspektiv Netværksopbygning inkl. tovholderfunktion Evaluering tilbagemelding Udd. vejleder Grov match Møde med beskæftigelse 3. Uge 3 partssamtale Støtte kontaktpersoner Mentorer Rollemodeller: -Storebrødre -Ressource- personer JC UU Mål Tværfagligt Andre aktører Jobcenter UU
Langsigtede mål Mellemlange mål Kortsigtede mål Opstilling af mål og progressionstrappe
Eksempel på målfastlæggelse unge i netværksmålgruppen. Langsigtet mål: Selvforsørgelse Gennemført erhvervsuddannelse Mellemlange mål: Uddannelsesparat Gennemført virksomhedspraktik Kortsigtede mål : 1) Har den unge i sit netværk 3 personer på samme alderstrin der er i gang med en uddannelse ? 2) Er den unge medlem af en fritidsorganisation, eks. idræt, spejder, ungdomsklub etc…. ? 3) Har den unge et arbejdsrelateret netværk ? 4) Har den unge velfungerende voksne rollemodeller i sin omgangskreds ? 5) Har den unge prøvet et fritidsjob ?
Hvordan måler vi ? Problem: 1)Registrering hvordan ? 2)Score på værditilvækst ? 3)It-understøtning ?