Forandringsledelse – et paradigmeskifte Torben Mangaard Frandsen, teamleder Byggeri Dabyfo, 19. juni 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Om brugervenlighed -og venlige brugere. Agenda  Fokus på brugerne – ikke på brugervenlighed!  10 år med brugervenlighed – har fokus flyttet sig?  Evidensbaseret.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Velfærdsteknologi 3 eksempler på resultater og erfaringer fra Danmark
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Ledelse og menneskesyn
Status for byggesagsbehandling
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
”5 skarpe” – om udvikling af løsningerne Spørg kun borgerne om det, der er behov for – og genbrug data Skriv så det kan forstås – men kun når det er nødvendigt.
Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL
Hvem er vi? Fra PROSA - Forbundet af IT-Professionelle Peter Ussing - Formand –over 25 års erfaring i branchen, senest som systemarkitekt hos CSC Henrik.
Pressemøde mandag den 29. august Kl Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor Mission.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Oplæg – Aalborg Kommune, Jette Jensen Hvordan løfter vi mængden af overtrædelsessager affødt af Naturstyrelsens § 3 opdatering ?
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
Digital Post – kommunikationen til borgerne
»Vi åbner os for verden over nettet«
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Ny regering, nye tider – dag 1
Digitalisering af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Ved vicedirektør Betina Hagerup.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Fusioner og forandringsledelse: The real thing, 1. akt Thomas Fredenslund, SKAT.
Viborg Kommune - frikommune Aktiviteter på beskæftigelsesområdet.
"Anmeldere og ledere skriver Powertool...evidensforankret...letlæst.. konkret og brugbar..." Anmeldt af 16 ledere 6* i Danske Kommuner.
Decentral lønadministration i Roskilde Kommune v/Theis Dankert Theis Dankert Lønkoordinator i Roskilde kommunes HR -afdeling. Projektleder på decentral.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Camilla Kring, PhD Feut. Camilla Lohmann, Skuespiller Hvad er balance?
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Konflikter og kommunikation
SUF - gevinstrealisering
Udvikling af nye dialogformer
Gevinsttræ BBR 1.8 AKTIVITETER (Forudsætninger)
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
Konfronterende, passiv eller aktiv?
Min Digitale Byggesag. Byggelovsdage 2011.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lars Frelle-Petersen Direktør, Digitaliseringsstyrelsen
Introsidernes betydning
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Tag snakken – bryd vanerne
Tværgående samarbejde –
Forandringsagenter.
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
torsdag den 11. april 2019 Basen
Digitale læringsmidler – Ideer og udvikling
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Forandringsledelse – et paradigmeskifte Torben Mangaard Frandsen, teamleder Byggeri Dabyfo, 19. juni 2014

Hvorfor nu det? Kan vi ikke bare forsætte? Det går jo godt…. Ja, ja, ja – den har vi hørt før: Afbureaukratisering – den sang har de sunget længe Regionalisering – det bliver aldrig. Det har de forsøgt 3-4 gange før. Sagsbehandlingstiden ned – tja, vi løber jo hurtigere og hurtigere. Ansæt nogle flere Husk nu, at vi er myndighed og beslutninger danner præcedens……

Udefra Ledelse og medarbejdere: råderum – så vi kan løse nye opgaver attraktiv arbejdsplads Indefra Borgere og virksomheder 24 / 7 hvor som helst effektivitet øget selvhjælp differentiering Ovenfra Fællesoffentlig Digitalise- ringsstrategi.

10% hard-ware 10% soft-ware 80% sam-ware Digitalisering – en ledelsesopgave !

How to doo? Se udvikling udefra og ind Vær selvkritisk på arbejdsgange mv. Sprog er en lygte – kommunikation en mulighed Arbejd med den mentale model

Platformen: Effektivitet = komplette byggeansøgninger Kommunikationskanaler og måder En arbejdskultur – bevæger os væk fra at være normstyret til at være rammefortolkende Myndighed Vejleder Myndighed

Søren Skaarup, PhD. Stud. SDU Pr. brev når det er meget alvorligt: –Vielsesattest, frifindelse, mv. Telefon eller digitalt: –Til det velkendte –Til det gennemskuelige –Til det trygge Ansigt til ansigt: –Til det ukendte –Til det ugennemskuelige –Til det utrygge

Sæt kontekst Involver Forklar Overtræd mindst et princip Tillid til: Lederen Beslutningen Strategien Aktiv og frivillig i udvikling og afprøvning af løsninger Mistillid til: Lederen Beslutningen Strategien Mistillid til: Lederen Beslutningen Strategien Passiv eller modvillig i implementering af beslutninger ProcesHoldningAdfærd Dynamikken i fair og unfair proces

Vilkårsrum Mulighedsrum Selvbetjent låneansøgning Ejendomsskat Selvbetjent boligbyggeprocents beregning BBR register vedligehold. Ejer eller os. Styr på det eller guide? Digital ansøgning Landzone? Byggesagsbehandli ng eller egen tilladelse og vor stikprøvekontrol? Anden arbejdsstruktur – færre forstyrrelser Who knows? Her skal vi finde løsninger!!!

Det lange seje træk…… Kultur og vaner tager lang tid at ændre på Nogle siger SMUT, andre SNIF, nogle måske HA og andre siger HÆM* Det er ikke en ledelsesmæssig venstrehåndsopgave Vær stædig og robust, men åben og modtagelig… *) Johnson, Spencer: Hvem har flyttet min ost

Resultaterne: Sager oprettes direkte i ESDH Giv 30 min – høst min. Lav straksafgørelser Få glade brugere Den mentale rejse tager fart….