ELVISK ELev VIrksomhed Skole Samarbejde om uddannelse
Ib W. Haubo House of Technology En del af Mercantec
ELVISK begyndelsen. Ønsket om at klæde en virksomhed bedre på i forhold til at have en elev/lærling. Ønsket om at blive bedre til at håndtere stærke, normale og svage elever i samme lokale. Bedre kommunikation mellem virksomhed og skole vedrørende den enkelte elev.
Udgangspunktet. Virksomheden skulle tage stilling til: Praktikerklæring Eleven kan opbygge, installere, konfigurere, afprøve, vedligeholde, opgradere, fejlfinde og fejlrette pc er, servere og netværk med tilhørende perifere enheder på system- og modulniveau, samt brugertilpasse og opgradere operativsystemer og applikationer.
Set fra virksomheden Svært for virksomheden og den oplæringsansvarlige, at overskue praktikmålene. Hvordan sikrer virksomheden at eleven har nået praktikmålene. Kan vi løfte opgaven med at have en elev. ELVISK
Skolens Ønsker Forbedre undervisningen. – Modtage viden om den enkelte elev, inden eleven møder på skolen. – Differencering af undervisningen fra første dag. – Udvikling af materialer, der både understøtter svage elever, uden at begrænse den stærke elev. – Gøre undervisningen virkelighedsnær.
Organisering Lærergruppen er organiseret i Team. Beslutninger der kan træffes af teamet. Arbejdstidsaftalen for teamet. Forberedelse af undervisning. Virksomhedskontakt.
Open Learning Center. 2 formidlingsrum. Op til 4 forskellige forløb. Bemanding af OLC området (Team beslutning) OLC Vagt – har konsulent opgaven i OLC, når der formidles.
God forberedelse Tid til forberedelse for alle. Frihed til egen forberedelse Team forberedelse (fælles projekt forberedelse) 5 dage 10 dage5 dage8 dage ComputerteknologiIT Service managementNetværkOperativsystemer 1 Teori og øvelser 2 dage projektTeori og øvelser 2 dage projektTeori og øvelser 2 dage projektTeori og øvelser 2 dage projektProjekt
Undervisningen Der gives 2 oplæg til alle elever hver dag. Der gives mindre vejledninger i OLC. Der gives støtte materialer til alle elevgrupper eksempel på en opgaveeksempel på en opgave OLC vagten er i området.
Teammøde dagsorden Fokuselever(Alle udfylder relevant info under eleven) – Elev. Deltager ikke i undervisningen. Ib tager en snak. – Elev. Kommer for sent. Ib tager en snak. – Elev. Se fane Skema – Javascript udfordring. Vi mangler lærerdækning til Webgame i uge 45 og 46. Vi bliver nødt til at have en ekstra lærer. Giver besked til xxxxxx og xxxxxxxx – xxxxxxx har to fag samtidig begge på højt niveau så der er brug for tid til forberedelse. Hvad gør vi? Opfølgning fra sidste uge – Evalueringsvejledning og fagbeskrivelser rykkes til HeTh kommer tilbage fra ferie. – Skal vi kører socialt arrangement med de nye HF1. Carsten finder en dato i uge 43 hvor det køres som frokost arrangement for at få flest muligt med. OLC – Skubbes til teamet er bedre repræsenteret Nye bygninger – Watt pr. elev. xxxxxl har undersøgt energi forbruget per elev for at undersøge påvirkningen på indeklimaet. En svendeprøve opstilling bruger 3kW og den er de typisk 3 elever om. Det giver 1kW pr elev. – Vi har ikke fået noget referat fra mødet. Men her er et par detaljer Der kommer projektor, tavler og audio udstyr i alle formidlingsrum Der kommer kanaler i gulvet men ikke faste gulvbokse Der bliver antistatiske gulv men kun et lille demo område med ESD gulv Der kommer rack små skabe i alle formidlingsrum men ikke netværksinstallation her må vi anvende wifi Der er en betænkning om serverrum og støjafskærming Evt. – xxxxxx skulle kører fagkommunikation men det løb i vasken. Vi bliver nødt til at aftale sådan noget bedre. Samme kommer til at ske med teknisk innovation. – IT Kravspec ligger på H5 men kan vi gøre noget så de prøver at lave kravspec. inden H5. Kunne være i forbindelse med H2 projektet i en light udgave. – Vi trænger til nye projektorer. Speciel den i Navi 1 er ringe.
Ledelsen Synlig og deltagende ledelse. Regelmæssige samtaler med den enkelte. Supervision af undervisning. Tilbagemelding på supervision. Deltagelse i team beslutninger og opbakning.