Livskvalitet og stress 1. God livskvalitet  Følelsen af at have et godt liv  Kunne også kaldes:  At være lykkelig  ”Det gode liv” 2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Stress En folkesygdom?.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 BUDGET, OPSPARING OG LÅN (Til.
MMO/stressoplæg Stress og stresshåndtering Marita Mortensen, organisationspsykolog.
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
Patientundervisning 7. Session Unipolar depression Familie og netværk.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Temperatur LC Normaltemperatur Normal temperatur er 36,5-37,5 o C Temperatur under 33 o C kaldes hypotermi. Temperatur over 37,5 o C kaldes feber.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Patientundervisning 8. Session Unipolar depression Forebyggelse.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
1 ▪ En familie fødes 2016.
Unipolar depression – Patienter og pårørende 7. Session - sygdomsforløb - forebyggelsesplan.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Blå Kors medarbejderkonference
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
God Alkoholkultur alkoholdialog.dk.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Middellevetid Veluddannede 30-årige københavnske mænd kan se frem til at leve over 7 år længere end en 30-årig med kort uddannelse. Hvis man bor på Nørrebro,
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Behov, motivation og mestring
Børnebakkens Indsatser
I forbindelse med iltmangel nedsættes det tidsrum, hvor man er i stand til at handle fornuftigt (TUC), ved ? Fysisk aktivitet. Indtagelse af væske. Indtagelse.
Forberedelse til eksamen
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
God Filosofi.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Det kan jeg da ik’ Den tabte identitet.
Kærlige hænder brødet nu ta'r
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Statistik, bøder m.m..
Anatomi Lever, nyrer.
Statistik, bøder m.m..
Stresshåndteringsgruppe
Walt Disneys kreativitetsmodel
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Knallertens udstyr.
Kulhydrater Sine Foder Nissen, foråret 2008.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Hvad er meningen med dit liv?
«Livets Ord» Februar 2019.
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Future Vejle-inspiration
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Personaletræf Brogården 2018
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Stress 2019.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
MENSTRUATION OG TRÆNING
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Præsentationens transcript:

Livskvalitet og stress 1

God livskvalitet  Følelsen af at have et godt liv  Kunne også kaldes:  At være lykkelig  ”Det gode liv” 2

Hvad er livskvalitet for dig? 3

Maslows behovspyramide 4

Hvad er god livskvalitet?  Følelsen af at have et godt liv  Faktorer der spiller ind på denne følelse er:  Fysiologiske faktorer:  At kunne få mad nok hver dag  At have et sted, at bo  At kunne få tøj, så man ikke fryser  At man er sund og rask  Det betyder man skal have en indtægt, så man kan købe disse ting  Sikkerhedsbehov:  Bo et sted hvor man føler sig tryg  Have nogle der kan hjælpe en, hvis man føler sig truet  Vide hvad der sker i morgen, og i fremtiden  Have kæreste/familie  Være sikker på at man har en fast indtægt 5

Hvad er god livskvalitet?  Sociale behov:  Familie  Venner  Netværk ________________________________________________  Præstationsbehov:  At have et godt og spændende job  At få ros og få at vide, at det man gør er godt  At turde stå ved hvem man er  At føle, at man er noget og virker spændende for andre  Selvrealiseringsbehov:  Vide hvad man vil med sit liv  Eksperimentere og dyrke sine kreative sider  Opnå personlige resultater  Gøre noget for andre, som man ikke selv opnår noget ved 6

Hvad er god livskvalitet?  Hvis alle behov er opfyldt, i den livsfase man befinder sig i, så siger Maslow, at man har god livskvalitet.  Der kan på nettet og i litteraturen findes andre definitioner, på god livskvalitet. 7

Hvad kan jeg gøre konkret for at få god livskvalitet?  Vær positiv  Pas på dit helbred og lev sundt, dyrk motion  Plej dit netværk  Lav et budget, som er realistisk - og hold det  Vær ærlig overfor dig selv og andre  Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig  Se løsninger, frem for problemer  Lad ikke problemer hobe sig op, men få dem løst, på en konstruktiv måde  En hver beslutning du træffer er både et valg og et fravalg, men man kan ikke få det hele, altid  Find ud af hvad du vil med dit liv, lav en realistisk plan for hvordan du kommer dertil og før planen ud i livet 8

Manglende livskvalitet  Hvis der er manglende opfyldelse af behov, gennem længere tid, bliver livskvaliteten dårligere, mest hvis behov på nederste trin i behovspyramiden ikke opfyldes. 9

Dette kan føre til stress! 10

God og dårlig stress  God stress: Kortvarig stress, hvor man i en kort periode skal yde en ekstra indsats  Dårlig stress: Stress gennem længere tid (måneder eller år), hvor niveauet af stresshormoner i lang tid er højt i blodet 11

Hvad er stress  Definition:  Spændinger i vores organisme, når vi overbelaster den.  Stress er en fysiologisk proces som sætter os i stand til, at klare krisesituationer:  Flugt fra rovdyr eller fjender  I kroppen bliver der frigivet forskellige kemiske stoffer, som gør at vi kan løbe hurtigere, blive mere aggressive eller får flere kræfter  Det kan være:  Adrenalin (”Kamphormon”)  Kortisol (Hæver blodsukkerniveau, trækker blod til muskler)  Noradrenalin (”Smertehormon”)  Andre Hormoner (Serotonin og Dopamin)  Sukkerfrigivelse, som brændstof til muskler, fx fedt- og kulhydratforbrænding 12

Nutidens stressfaktorer I dag er vi ikke truet af fx rovdyr, så hvad kan give stress i den dagligdag vi befinder os i, i dag? 13

Nutidens stressfaktorer  Psykologiske sterssorer  Tab/dødsfald i nærmeste familie  Manglende forventningsopfyldelse  Konflikter  Trusler  Arbejdslivets stressorer  Fysiske stressorer  Støj, rod/uorden, muskelbelastninger, kemikalier, for højt arbejdstempo, stor ulykkesrisiko  Psykologiske stressorer  Søvnforstyrrelser, Monotoni, trusler om fyring, lav akkord, dårlig organisering, manglende indflydelse, manglende anerkendelse, manglende respekt  Sociale stressorer  Problemer i forhold til andre, problemer i forhold til ledelsen, mobning 14

Nutidens stressfaktorer  Forventningspres:  Skole  Familie  Kolleger  Job  Venner  En selv 15

Stress reaktioner  Kroppen reagerer ens uanset om der er tale om en fysisk trussel eller en psykisk trussel  Det der sætter gang i stressreaktionen er nerveimpulser der styres af hjernen  Følgende reaktioner ses ofte ved stress:  Hjertet slår kraftigere og hurtigere  blodet løber hurtigere ud til muskler  Man sveder, uanset temperaturen i lokalet (angstens kolde sved)  Blodårer trækker sig sammen i huden og tarme mv.  Blodet sendes til hjernen og muskler  Binyrebark aktiveres, der produceres adrenalin og noradrenalin  Muskler bliver kampklare, over lang tid  muskelspændinger, spændingshovedpine  Fordøjelsesprocesser forstyrres af det adrenalin, noradrenalin og andre hormoner maven modtager  Tynd mave og over lang tid evt. mavesår 16

Hvordan kan jeg selv opdage stress?  I forhold til hvordan man normalt er:  Man hurtigere bliver irritabel og opfarende  Bliver lettere forkølet og får lettere influenza  Føler sig træt hele tiden  Har svært ved at koncentrere sig  Har svært ved at huske ting  Får negative tanker  Bliver opgivende 17

Hvordan kan jeg selv forebygge stress?  Undgå stressorer, gennem længere tid, der sker ikke noget ved de kommer en gang imellem!  Lyt til din krop, stop op når den begynder at vise tegn på stress og tænk dig om!  Dyrk motion og lev sundt, det mindsker stressrisikoen!  Hav et godt netværk!  Dyrk fritidsinteresser/hobbies, som du går op i!  Giv dig selv lov til at stresse af fx Gå en tur, dyrk yoga, læs en god bog, tag en powernap eller lav noget kreativt med dine hænder!  Druk, piller og rusmidler er IKKE vejen frem. De er kun med til at udskyde problemerne og evt. gøre dem værre!!!!!! 18