Styr på logistikken Kend din skoles årsplan Sammenhængende timer på linjen i skemaet OSO-forløb Deadlines for valg af uddannelsesønsker Kendskab til dine.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Roskilde Tekniske Gymnasium
Advertisements

Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Fakta om unge Alle skal have en uddannelse 96% starter
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Netværk Nordjylland - erhvervsrettet uddannelse AMU Nordjylland Erhvervsskolerne Aars EUC Nord EUC Nordvest Frederikshavn Handelsskole Handelsskolen Minerva.
Opbygning og struktur 10.kl Et center, to adresser Koordineret ledelse Forskelligt udbud Pædagogisk samarbejde Fælles arrangementer.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Turen går til fremtiden Erhvervsorienterede overgange – et koncept som styrker eleverne Fremtidens koncept.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Mål & vej Årskonference 2014 Vi er de bedste Og hvis ikke så bliver vi det.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet for Teknologi Uddannelse Velfærd undervisnings planlægning.
Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
Ollerup Efterskole Fagligt dygtige elever Mange vælger STX pga musikken Nogle har en musiker i maven Sociale udfordringer Personlige udfordringer Skolens.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
Uddannelse i forhold til produktivitet Herningsholm Erhvervsskole Per Sørensen Uddannelsesleder Industritekniker og Teknisk design.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Februar 2011 Klimaråd - Grøn vækst Image size: 7,94 cm x 25,4 cm Grøn vækst Energi og bæredygtighed Buisiness og arbejdspladser Alternative title slide.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner. Eksempler på udvalgte overgangsvejledninger. Udfordringer, lokalt og nationalt. Oplæg til work-shop.
UUV Køge Bugt Hvem er vi? Hvad er UUV?
Midtvejskonference Naturvidenskabelig inspirationsordning Naturvidenskab i et uddannelsesmæssigt og erhvervsmæssigt perspektiv Odense den 7. nov 07.
Online arbejdsmiljøuddannelse
Brobygning – EUD og efterskolerne
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Social Kapital på Spil Et læringsspil til bedre samarbejde og kvalitet i det daglige arbejde. Spillet er kendetegnet ved at udvikling sker i dagligdagen.
Børne- og Uddannelsesudvalget Assens kommune
- Vejledningen frem til sommer
Dagens program Du skal have kendskab til:
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2012* 2012 % 2013*
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Velkommen til TECHCOLLEGE
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Ekspertudvalgets anbefalinger - et forsøg på overblik set med UU øjne
FÆLLES målstyring i matematik
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Reformen.
Forældremøde.
Dagens program Du skal have kendskab til:
Undervisningspligten
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Nye forstander på efterskoler 2016
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Kristina Thybo, sygeplejerske og klinisk vejleder SD ved Øjenklinikken, Sygehus Sønderjylland Sønderborg.
Kvalitet i SKP EUC Nordvestsjælland
Kurset er gratis og foregår i Herning.
Innovation i humanistiske fag
Innovation i praktisk-musiske fag
Innovation i praktisk-musiske fag
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Biologi, geografi og kemi på HF
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner.
NATURMÆLK Naturmælk A.m.b.a & Øllingegaard Økologisk Mejerier
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Styr på logistikken Kend din skoles årsplan Sammenhængende timer på linjen i skemaet OSO-forløb Deadlines for valg af uddannelsesønsker Kendskab til dine elevers kompetencer Overblik over lokalsamfundets muligheder – ”win-win” er en vigtig pointe Forslag til virksomhedsforløb udarbejdes af læreren og udvikles sammen med virksomheden

Teams og planlægning på efterskolen: Naturvidenskabelig linje: Matematiklærer, fysiklæreren og vejlederen. For Sproglig-samfundsfaglig linje: Engelsklærer, samfundslærer og vejlederen Iværksætter-linjen: Matematiklærer, dansklæreren og vejlederen Fælles for linjerne: tilrettelæg ud fra den aktuelle elevgruppes faglige forudsætninger

Samarbejdsgrupper for 10 N i år Arla (Tistrup Mejeri), HTX, DE´s kemilærer – 4 elever Herning Sygehus (røntgenafdelingen), DE´s fysiklærer – 4 elever Vestas: HR-afdelingen, Vingeafdelingen, Laboratoriet, Malerafdelingen – i alt 12 elever fordelt Global Casting (industritekniker), EUD – 3 elever IPL: Laboratoriet, Svejseafdelingen, Industriteknikeren, Salg og økonomiafdelingen, EUD – 2 elever Stoko Plast (familievirksomhed): ingeniøren, fysiklæren, HTX – 3 elever

Eksempel 1: Biokemi HTX: Teori om enzymer mm. (4 timer) Besøg på Tistrup Mejeri (3 timer) HTX: laboratorieøvelser med ostefremstilling (4 timer) Dejbjerglund: efterbehandling af teori, flere laboratorieøvelser – innovationstankegang (forbedring af osten) dialog med både mejeriet og htx Fremlæggelser for involverede: Laborant, efterskolens elever, HTX

Eksempel 2: Biofysik Teori om lys, bølger, røntgen ved fysiklæreren. Besøg på røntgenafdeling på Herning Sygehus CT-scanning Røntgen-scanning MR-scanning Traume Samarbejde mellem faggrupper Besøg på Instituttet for Fysik på Århus Universitet partikelfysik Efterbehandling på efterskolen.

Eksempel 3: Ingeniør, laborant eller HR- medarbejder på Vestas HTX/ Efterskolen: Grøn energi, forsøg og teori 4 besøg på Vestas med fire forskellige caseforløb – HR-afdelingen var primusmotor Innovation: teoretiske forbedringer på specifikt problem Fremlæggelse af resultat for ingeniørerne og andre interessanter

Eksempel 4: Industriteknikeren på IPL Teknisk skole: § 26 – kursus gennemføres og bestås Teknisk skole: svejsekursus og drejekursus. Produktorienteret, robotteknologi IPL (4 x 4 timers besøg): cnc-maskiner, små svejseforløb (skills afprøves i virkeligheden) Fremlæggelse for interessanter

Eksempel 5: Ingeniøren på den lille familievirksomhed, Stoko-Plast Entreprenørskab/ iværksætteri – hvordan starter man en virksomhed op? Teoretisk/ praktisk på Dejbjerglund: organisk kemi, plastegenskaber Stoko-Plast: kendskab til virksomheden, praktik i produktionen og laboratoriet. Stillet opgave fra virksomheden: Hvordan udnyttes spild fra produktionen? Dejbjerglund Efterskole: fremstilling af produkter ud fra spild Fremlæggelse af resultater for direktøren

Gode råd: Tag udgangspunkt i din efterskoles dagligdag og rytme! Forvent meget af eleverne! Start op med få virksomheder, samarbejdet udvikles Overskuelighed for virksomhederne, eleverne og ungdomsuddannelserne. Kort er godt! Vær klar til ændre undervejs – du kan ikke vide det hele, og der vil komme ups´er

Nytter det noget? Teorien på skolebænken kan bruges til noget uden for ”efterskoleøen” Familietraditioner for uddannelsesveje brydes Uddannelsesplanerne ændres undervejs – refleksive valg giver mindre frafald på ungdomsuddannelserne Vejlederen klædes bedre på til viden om erhvervslivet Faglærerens kompetencer vokser i samarbejde med ungdomsuddannelserne Virksomhederne finder lærlinge/ bliver attraktive at vende hjem til 10. klasse på efterskolerne retfærdiggøres