MØDE I AFTAGERPANELET FOR UDDANNELSERNE UNDER SKOLEN FOR ARKITEKTUR, DESIGN OG PLANLÆGNING (SADP) AALBORG UNIVERSITET AALBORG OG KØBENHAVN 4. NOVEMBER.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske universitetssektor
Advertisements

INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
TATIONpRÆSEN 9. Februar 2010 AARHUS UNIVERSITET TILVALG Aarhus Universitet, AU Studieadministration, 9. februar 2010.
Akkreditering Kort fortalt. Baggrund Universitetsloven fastlægger – at alle eksisterende bachelor-, kandidat- og masteruddannelser skal akkrediteres –
GLAD Global Learning – Advanced professionalism – Dialogue Samarbejde med studerende, undervisere og skoler i DK og Kenya om projekter med undervisning.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Kraftvarmeværkens rolle i fremtidens energisystem Lykke Mulvad Jeppesen
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
TNS Gallup - Public Tema: Hjemmehjælpere 23. – 25. august 2010 Public
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
19. oktober 2009Strategisk planlægning 1 Velkommen til møde og seminar oktober 2009 Nordstrat og NVF strategisk planlægning.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers.
Europæiske muligheder
DECEMBER 2016 Rektor Per Michael Johansen og prorektor inger Askehave
Dialogforum - Engrosmodel
Q3 2007/08 præsentation, 27. august 2008 Ved CEO K. E
Præsentationstitel - Ændres via Indsæt>Sidehoved & Sidefod
Videreuddannelse.
Fælleskommunale samarbejde
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Projektgruppe – Projektroller
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Fælles processkabelon
Industritekniker med udviklingsmuligheder til A/S Jydsk Aluminium Industri Har du en teknisk baggrund, og kunne du tænke dig en uddannelse indenfor måleteknik,
Kan EU gøres demokratisk?
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
FTF – Middelfart Oktober 2015
Uddannelsesudvalgenes arbejde
Velkommen til Science and Technology
Fælles ledelsesgrundlag

Informationsindhentning
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
YIT A/S Danmark Præsentation SLA DFM Frank Uffe Jensen / Morten Olsen
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Møde i det danske udvalg D&V 9/ Aarhus, Danmark
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Velkommen til faglærerseminar om Teamorganisering
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Styring af professionshøjskoler – og uddannelsesudvalgenes rolle
Byggeriets nye standardvilkår: AB/ABT/ABR 18
Børne- og undervisningsudvalget den
Status på fælles udbud af telemedicin (FUT)
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
Dialogmøde 7. maj 2018 for medarbejdere vedr
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Hvad sker der med universiteterne? Afskedsforelæsning 1. marts 2019
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Wiki for rammearkitekturen
Træls at være lillesøster. 10
Status på fælles udbud af telemedicin (FUT)
PSK-BYG Projekt ”Nyt klubhus”
Nils Agerhus Direktør Uddannelses- og Forskningsministeriet
Specialuddannelse i borgernær sygepleje - proces og indhold
INTEGREREDE KARRIEREFORLØB PÅ AALBORG UNIVERSITET
Myndighed og velfærd 2025 Substans 29. maj 2019.
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Wiki for rammearkitekturen
Det vi arbejder med på IKT-området – et hurtigt overblik
Vejbelysning – med og uden LED
Præsentationens transcript:

MØDE I AFTAGERPANELET FOR UDDANNELSERNE UNDER SKOLEN FOR ARKITEKTUR, DESIGN OG PLANLÆGNING (SADP) AALBORG UNIVERSITET AALBORG OG KØBENHAVN 4. NOVEMBER 2015 SKOLELEDER MICHAEL TOPHØJ SØRENSEN

Tilbageblik på sidste års møder Sidste års hovedtema: Hvor er der behov for/plads til forbedringer i uddannelserne, som de ser ud aktuelt? Hvordan skal vore kandidaters kompetenceprofil se ud om 5-10 år, så de stadig er en attraktive for arbejdsmarkedet? Studieordningsændringer på bacheloruddannelserne i Landinspektørvidenskab Geografi By-, Energi- og Miljøplanlægning Opbygning af kvalitetssikringssystem med henblik på kvalitetssikring og –udvikling af universitetets uddannelser institutionsakkreditering

AAU’s kvalitetssikringssystem (

Igangværende institutionsakkreditering: To af SADP’s uddannelser ”har været i ilden” Audit trailUddannelse 1: SelvevalueringsprocessenBachelor i by-, energi- og miljøplanlægning, AAL og KBH 2: Forskningsbasering af uddannelser- 3: Sikring af uddannelsernes faglige niveau Bachelor i by-, energi- og miljøplanlægning, AAL og KBH 4: CampusBachelor i by-, energi- og miljøplanlægning, AAL og KBH 5: Beskæftigelse og relevansKandidat i Arkitektur, AAL 6: Studentercentreret læring: Semesterevalueringer og løbende studenterinddragelse Bachelor i by-, energi- og miljøplanlægning, AAL og KBH

Akkrediteringsresultatet betyder noget – og ventes med spænding Akkrediteringspanelets rapport kommer i høring primo 2016 Akkrediteringsrådets afgørelse forventes i juni 2016 Positiv akkreditering: Universitetet har mulighed for at oprette nye uddannelser og nye uddannelsesudbud, når disse er prækvalificeret og godkendt, samt foretage justering af eksisterende uddannelser. Uddannelsesakkreditering bortfalder Betinget positiv akkreditering: Alle nye uddannelser og uddannelsesudbud skal uddannelsesakkrediteres før oprettelsen. Akkrediteringsrådet fastsætter en plan for opfølgning Afslag: Universitetet kan ikke oprette nye uddannelser eller uddannelsesudbud. Eksisterende uddannelser skal uddannelsesakkrediteres efter en turnusplan

Kvalitetsudvalgets anbefalinger? Små uddannelsesudbud (optag < 30 studerende) skal Lukkes, eller Sammenlægges Små uddannelsesudbud (optag < 60 studerende) skal Kun udbydes ét sted i landet

Aktuelle strømninger, der præger universitet og dets uddannelser – nu og i nærmeste fremtid Reducerede udgifter til uddannelsesområdet Uddannelseskvaliteten skal øges, eller i hvert fald fastholdes De studerende skal hurtigere igennem uddannelsessystemet Det skal (kun) uddannes inden for de områder, som arbejdsmarkedet (umiddelbart) har brug for Finanslov 2016 (100 mio. nedgang for AAU) Mere New Public Management (evaluering/akkreditering og incitamenter) SU-/fremdriftsreform (tilmeldingskrav om 30 nye ECTS hvert semester) Nyt uddannelsestaxametersystem på vej… Dimensionering – via adgangsbegrænsning

”Four visions of university organisation and governance” (J. P. Olsen, 2007, s. 30 ) Graden af autonomi Konfliktniveau Stor: Universitetets handlinger og dynamikker er drevet af indre faktorer Lille: Universitetets handlinger og dynamikker er drevet af ydre faktorer Lavt: Aktørerne har fælles normer og ma ̊ l ”Det humboldtske universitet”: Universitetet som et regelstyret fællesskab besta ̊ ende af videnskabeligt personale Konstituerende logik: Fri forskning, sandhedssøgen, rationalitet og ekspertise ”Det instrumentelle universitet”: Universitetet som et instrument for den nationale politiske dagsorden Konstituerende logik: Administrativ: Implementering af fastlagte politiske ma ̊ l Højt: Aktørerne har konfliktende normer og ma ̊ l ”Det demokratiske universitet”: Universitetet som et repræsentativt demokrati Konstituerende logik: Interesserepræsentation, valg, forhandling og flertalsbeslutninger ”Serviceuniversitetet”: Universitetet som en servicevirksomhed på et frit marked Konstituerende logik: I samfundets tjeneste: En integreret del af et system med udveksling af varer og tjenesteydelser på et marked med fri prissætning