Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

GLAD Global Learning – Advanced professionalism – Dialogue Samarbejde med studerende, undervisere og skoler i DK og Kenya om projekter med undervisning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "GLAD Global Learning – Advanced professionalism – Dialogue Samarbejde med studerende, undervisere og skoler i DK og Kenya om projekter med undervisning."— Præsentationens transcript:

1 GLAD Global Learning – Advanced professionalism – Dialogue Samarbejde med studerende, undervisere og skoler i DK og Kenya om projekter med undervisning og praktik Af Gabriella Dahm, Lektor LpF & Niels Larsen, Ph.d. Kijani Institute

2 Agenda for workshop  Skolen og det globale/ internationale  Projektets baggrund  Indholdet  Aktuelle initiativer  Employability – men også dannelse  Spørgsmål og diskussion

3 “More than 30 million jobs already depend on exports outside the EU. In the future, 90% of world growth is going to happen outside Europe. We need to be connected to that growth.” Pressemeddelelse Europa Kommisionen, 2015

4 Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=174218 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=174218 § 24 stk. 9) Muligheden for deltagelse i internationale aktiviteter, herunder studieophold og praktik i udlandet, i internationale udviklingsprojekter og i samarbejde med udenlandske studerende.

5

6 Aftagermarked for studerende på Læreruddannelsen: Folkeskolen Eksempel på interessen for det globale perspektiv er Folkeskolens forenklede Fælles Mål, der trådte i kraft for nogle år siden.  De internationale vejledere har i samarbejde med læringskonsulenter kortlagt forenklede Fælles Mål i fagene dansk, engelsk, historie, samfundsfag, geografi, natur/teknologi og idræt  Elever i dag vil møde krav om at kunne begå sig i en mere og mere internationaliseret og globaliseret verden.  En tværgående forståelse af globale udfordringer og muligheder forudsætter færdigheder, viden og kompetencer relateret til globale forhold - forankret i de enkelte fag.  Interkulturelle kompetencer og viden om andre lande er både et spørgsmål om almen dannelse, men også et spørgsmål om færdigheder, som er essentielle i en global verden og på arbejdsmarkedet i dag. http://www.emu.dk/modul/kortl%C3%A6gning-af-det-globale-perspektiv-i- ffm

7 Nedsættelse af projektgruppe Støtte fra Danidas Oplysningsbevilling Faglig udvikling – for eksempel geografi (UF) Samarbejde med grundskoler Interkulturel kompetence og praksistilknytning (FM) Formidling og oplysning om globale temaer: sundhed, bæredygtighed, demokrati, osv. Praktik for studerende i Kenya – praktik i Danmark Udveksling af lektorer/lærere mellem Kenya og DK Aktiv brug af ICT og læremidler Co-learning Integration af BA projektet GLAD projektets indhold

8 Eksempel på international – global lærerprofil med læreruddannelsen 2013 Lærernes grundfaglighed Praktikken Professionsbachelor projektet Undervisningsfag GEOGRAFI Undervisningsfag GEOGRAFI Undervisningsfag MUSIK Undervisningsfag MUSIK Undervisningsfag MATEMATIK Undervisningsfag MATEMATIK Undervisningsfag ? Undervisningsfag ? Biesta – postmoderne pædagogik Klafki – epoketypiske problemstillinger Etc. Muranga TTC (3 uger) Praksistilknytningen på folkeskolerne Integrering af empiri fra Kenya Refleksion over f.eks. Classroom management Fordybelsesmodul Læremidler Fordybelsesmodul Interkulturelle møder Kulturbegrebet Faglighed i globalt perspektiv Interkulturelle kompetencer Interkulturel didaktik

9 Samarbejdspartnere i GLAD Ekstern konsu- lent LpF Grundud- dannelsen Hunderup skole & Holluf Pile skole Kenya Institute of Curriculum Development Ekstern Evaluator DPU Muranga Teacher Training College Andre afdelinger af UCL

10 Aktuelle initiativer  Ny ansøgning til Danida ifølge en 3 – 5 årsplan  Konference med samarbejdspartnere i efteråret: 9 november 2016  Nye fag kobles på  Evaluering af fase 2  Samarbejde med LOMA og andre i UCL regi?  Nye studerende i Kenya  Udvikling af materialer  Udvidelse af samarbejdet med skolerne

11 GLAD og employability? Fra uddannelse til job, men husk lige dannelsen, refleksion og fordybelse Af Hanne Løngreen, institutleder for Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet (Asteriks 2012)

12 »Begrebet employability betyder den enkeltes evne til at opretholde sin beskæftigelse. Og det er jo vanskeligt, for arbejdsmarkedet er så dynamisk. Ingen af os kan rigtig vide, hvad arbejdsmarkedet fremover byder på. Der bliver en modsætning mellem på den ene side at planlægge sin uddannelse og på den anden side et arbejdsmarked, der bliver stadig mere flydende,« siger Camilla Hutters. Camilla Hutters Udviklingsleder og lektor ved Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet. Cand. scient. soc og ph.d. Hendes forskningsområde er unge og videregående uddannelse, dvs. erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter. Hun har arbejdet med unges studievalg og vejledning i en årrække.

13 Co-learning som et ligeværdigt samarbejde – er det muligt? Employability - er der plads til dannelse? Hvad skal uddannelsesinstitutioner facilitere i forhold til interkulturelle kompetencer for de kommende dimittender, der skal have job? Hvad ser aftagerne og professionsuddannelserne som samarbejdsmuligheder, når den internationale dimension skal styrkes, og på hvis præmisser? Hvordan kan vi arbejde på en forankring af et projekt som f.eks. GLAD projektet på tværs af uddannelser og aktører? Hvilke udfordringer er der i forhold til en intern og ekstern projektfinanciering? Co-learning som et ligeværdigt samarbejde – er det muligt? Employability - er der plads til dannelse? Hvad skal uddannelsesinstitutioner facilitere i forhold til interkulturelle kompetencer for de kommende dimittender, der skal have job? Hvad ser aftagerne og professionsuddannelserne som samarbejdsmuligheder, når den internationale dimension skal styrkes, og på hvis præmisser? Hvordan kan vi arbejde på en forankring af et projekt som f.eks. GLAD projektet på tværs af uddannelser og aktører? Hvilke udfordringer er der i forhold til en intern og ekstern projektfinanciering?


Download ppt "GLAD Global Learning – Advanced professionalism – Dialogue Samarbejde med studerende, undervisere og skoler i DK og Kenya om projekter med undervisning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google