Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det vi arbejder med på IKT-området – et hurtigt overblik

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det vi arbejder med på IKT-området – et hurtigt overblik"— Præsentationens transcript:

1 Det vi arbejder med på IKT-området – et hurtigt overblik
1. juni 2017 Uffe Kjærulff

2 Emner Diverse nyt fra andedammen Kvalitetssikring
Strategi på uddannelsesområdet Uddannelsesporteføljetilpasninger Ny bevillingsmodel (taxameter) Overgang til arbejdsmarkedet for IKT-dimittender

3 Diverse nyt fra andedammen
Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet opdelt pr. 1/ i Det Tekniske Fakultet for IT & Design (TECH) 4 institutter (CREATE, CS, ES, PLAN) og 2 skoler (SADP, SICT) Det Ingeniør og Naturvidenskabelige Fakultet (ENGINEERING) 6 institutter (BIO, BYG, ET, MAT, MTECH, SBI) og 1 skole (SES) Prodekan for uddannelse på TECH: Jakob Stoustrup TECH- og ENG-skoler fra institutter til fakultet pr. 1/7 2017 Synergi i opgaveløsning og styrket strategisk fokus Effektivisering af studieadministration på AAU (Rambøll-analyse) Meget tid bruges på kvalitetssikring af uddannelser og undervisning afledt af betinget positiv institutionsakkreditering... (næste slide)

4 Kvalitetssikring Institutionsakkreditering
Betinget positiv akkreditering i 2015 Genansøgning i 2017 Afgørelse ventes i 2018 Gennemsyrer (næsten) alt Selvevaluering Omfattende – alle uddannelser hvert 3. år efter 8 kriterier Frafald / fastholdelse Monitorering af og samtale med frafaldstruede Stimulering af studerendes motivation Skærpede adgangskrav, studiestartsprøve, ekstra matematik, ... Overgang til arbejdsmarkedet (mere senere)

5 Strategi på uddannelsesområdet
Talentarbejde med studerende – udmøntning af bekendtgørelse fra 2014; pilotforsøg i 2018 Forskning – ny viden (forskningsartikler) Innovation – overførelse af viden (arbejdsprocesser i virksomheder) Entreprenørskab – fra viden til nye løsninger (egen virksomhed) PBL – eksplicitere og brede ud Gøre de studerende bevidste om PBL-kompetencer Progression Ekstra kompetencer; fx projektledelse, tværfagligt samarbejde, business plan, ... It-understøttelse af læring Robuste uddannelser (læs: færre uddannelser) – se næste slide

6 Uddannelsesportefølje
Nye uddannelser (forhåbentlig) Bachelor- og kandidatuddannelse i data science Samarbejde mellem Datalogi og Matematik (Statistik) Udbydes formodentlig på dansk – engelsk er svært i disse tider... Kandidatuddannelse i robotteknologi Bacheloruddannelse startede i 2014 (første dimittender i år) Udbydes på engelsk Fusionerede uddannelser (pr. 1/9 2017) Datalogi (it) – samling af fire uddannelser (DE, ESS, MI og DAT(IT)) Signalbehandling og akustik – samling to uddannelser (AAT og SPC) Robusthedsanalyse (færre uddannelser) – IKT-uddannelser til fase 2: Informatik (bachelor og kandidat) Internetteknologier og computersystemer (bachelor) Netværk og distribuerede systemer (kandidat) Trådløse kommunikationssystemer (kandidat) Lyd- og musikteknologi (Aalborg) (kandidat) Nuværende portefølje: 12 bachelor, 2 dip.ing., 18 kandidat, 2 master

7 Ny bevillingsmodel (taxameter) – fra kvantitet til kvalitet

8 Reformens mål og konsekvens
Regeringens mål med reformen: ”Det er regeringens forventning, at det nye bevillingssystem samlet set vil give uddannelsesinstitutionernes ledelser en bedre ramme for at fremme kvalitet i uddannelserne, styrke koblingen til efterspørgslen på arbejdsmarkedet samt understøtte en hurtig gennemførelse af uddannelserne.” Konsekvens for AAU med brede penselstrøg: Sørg for at få dimittenderne hurtigt i job Fasthold den høje effektivitet (bl.a. via fastholdelse) Træder i kraft fra 2019

9 Overgang til arbejdsmarkedet for IKT-dimittender
Ofte for lang tid fra dimission til 1. job – også for uddannelser med lav ledighed – nogle (mulige) årsager Det nordjyske arbejdsmarked er ikke stort nok Ukendskab til kompetencer for kandidater fra visse tværfaglige uddannelser (fx medialogi, produkt- og designpsykologi) Manglende kendskab blandt dimittenderne til arbejdsmarkedet (fx hvilken type job kan en nyuddannet forvente, hvilke virksomheder er relevante, etc.) Manglende kendskab blandt dimittenderne til egne kompetencer, og dermed evne til at ”sælge sig selv”

10 Ledighedsgrader for IKT-dimittender: DAT + SW

11 Ledighedsgrader for IKT-dimittender: SPA, CA

12 Ledighedsgrader for IKT-dimittender: VGIS + PDP

13 Ledighedsgrader for IKT-dimittender: MEDA + MEDK

14 Vejen til dimittendernes 1. job

15 Tid fra dimission til 1. job

16 NB: Multiple svar

17 Hvor søgte kandidaterne efter job og hvor er de ansat?

18 Hvordan vurderer dimittenderne universitetets information om erhvervs- og karrieremuligheder?


Download ppt "Det vi arbejder med på IKT-området – et hurtigt overblik"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google