Tilbud på KompetenceCenteret 2013. Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Advertisements

Ny Førtidspension og fleksjob reform
mangfoldighedens søgelys
Kommunale Indsatsområder Oplæg til beskæftigelsesudvalgets møde d
Tværgående indsats for unge årige
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Kontanthjælpsreformen
Uddannelsesafklarende samtaler
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Jobcenter Århus Udbud af Beskæftigelsesfremmende tilbud til job- og indsatsklare borgere d. 26. august 2010.
Partnerskabsaftaler Virksomhedspraktik og opkvalificering med henblik på rekruttering til ordinære eller støttende job.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
De socialt udsatte, match 4 og 5 Ingen uddannelse Lidt eller ingen arbejdsmarkedserfaring Mangelfuld skolegang Kriminalitet Dårlige boligforhold – eller.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Insert picture in this frame Grid Projekt Go-For-It Oktober Securitas, Morten Enghave.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Introduktion til ny matchmodel Gitte Rønde - Beskæftigelsesregion Nordjylland 21. januar 2010.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Systematisk og opsøgende kontakt med virksomhederne v /Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Små fleksjob i Aarhus Jobcenter Aarhus. Fællesinformationsmøde: Struktur fra Nyfleks Virksomheds kontakt Kompetence afklaring Netværks café Samtale Jobsøgning.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Beskæftigelses- og erhvervspolitikken i Skanderborg Kommune Konference 26. januar 2012 Det Regionale Beskæftigelsesråd Tale ved Borgmester Jørgen Gaarde.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Nytteaktivering i Kolding Kolding Kommune Politisk ønske om at iværksætte nytteaktivering igennem flere år, men mødt med skepsis fra fagbevægelsen. Koldings.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Parallele indsatser i Frederikssund - målgruppen med problemer udover ledighed.
Efteruddannelse om hjerterehabilitering Marts 2010 Kontakt: Forløbskoordinator Tove Sommer, Faaborg- Midtfyn Kommune, mobil: ,
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ændringer i refusionsordningerne - møde med jobcenterchefer den 2. december 2010.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.
UNGE I FOKUS – VIBORG KOMMUNE. MÅLGRUPPEN MÅLGRUPPEN ER ØVRIGE UDDANNELSESPARATE MED MERE KOMPLEKSE BARRIERER OG AKTIVITETSPARATE MODTAGERE AF UDDANNELSESHJÆLP,
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Hurtig i gang – 2 Jobcenter Esbjerg Udfordringer og opnåede erfaringer.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Kontrolleret forsøg På rette vej i job Projektperiode: – Målgruppen er kontant- og starthjælpsmodtagere i match gruppe 2 På landsplan.
SOLRØD KOMMUNE | JOB- OG SOCIALCENTER Visitation til rehabiliteringsteam og ressourceforløb i Solrød Kommune Dorthe Torstensen, Leder af Social Service.
Straksaktivering i Hillerød Kommune Disposition Baggrund og formål med straksaktiveringen Målgruppe og organisering Indhold Justeringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Forsøg med ny samarbejdsmodel - opkvalificering af ledige.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Om Evidens i Jobevidens.dk
Præsentationens transcript:

Tilbud på KompetenceCenteret 2013

Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen – nemlig kompetenceløft af ledige borgere i Haderslev Kommune…. Aktiveringsbegrebet skal afskaffes og igennem handling skal læringsmiljø indføres og opleves.

Aktiveringsstrategi 2011 Kandidaterne i KompetenceCenter Haderslev skal tilbydes et fagligt, personligt og socialt kompetenceløft via en målrettet indsats. Der arbejdes ud fra princippet Hjælp til selvhjælp. Der prioriteres en coachende tilgang og en anerkendende kommunikation i dialogen med kandidaterne. I afklaringer fokuseres på muligheder frem for begrænsninger og barrierer.

Match 1 Disse kandidater skal i videst mulige omfang ud i den virksomhedsrettede aktivering. Matchgruppe 1 er pr. definition ”jobklar” og disse kandidater skal derfor ikke aktiveres mere end højst nødvendigt. Vi tror dog stadig på, at det er berigende at holde mennesker aktive. Derfor er der i den nye struktur også tilbud til de match 1’ere, der endnu ikke har fundet/blevet visiteret til, en virksomhedsrettet aktivering. Disse tilbud har ét forkromet sigte – og det er JOB. Aktiveringsområdet vil forventeligt få langt færre match 1-kandidater fremadrettet. Derfor er antallet af aktiveringspladser for match 1- kandidater væsentligt reduceret i den nye struktur.

Match 2 Fremadrettet er aktiveringsområdets primære sigte match 2-kandidater. Denne match gruppe er pr. definition indsatsklare, hvilket vil sige, at de er egnende til at modtage en beskæftigelsesrettet aktivering. Det er denne målgruppe, vi fremadrettet skal prioritere at arbejde med, og bruge kommunale aktiveringskroner på. Den nye struktur lægger op til, at der skal ydes en kvalificeret hjælp til et større antal match 2-kandidater, og strukturen indeholder derfor primært tilbud og værkstedspladser til denne målgruppe. Der tilbydes væsentlig større fleksibilitet i forhold til, at yde individuel og målrettet udvikling. Det skal her fremhæves, at succeskriteriet for denne metode, og for at kunne ”arbejde” med og ”flytte” kandidaten nærmere beskæftigelse, kræver at der er en væsentlig anden medarbejdersammen-sætning.

Match 3 Matchgruppe 3 er kandidater der har så alvorlige problemer, at det vurderes, at de pt. hverken kan arbejde eller deltage i en beskæftigelsesrettet aktivering. I den nye struktur er denne målgruppe derfor ikke en prioriteret gruppe, og de tilbydes ikke beskæftigelsesrettet aktivering. Som hidtil kan denne gruppe naturligvis visiteres til væresteder og lignende. Med rette kan det diskuteres om denne målgruppe ”falder mellem to stole”. Som offentlig myndighed har Haderslev Kommune et socialt ansvar og et økonomisk incitament til at yde en indsats for denne gruppe. Aktivitet og målrettet sagsbehandling vil, trods matchningen øge muligheden for selvforsørgelse og hermed mulighed for en mindre tilgang til varig forsørgelse. Sidst men vigtigst, så er der også andre end (match 3) kandidaten selv, som bliver berørt, hvis ikke vi yder en indsats. Dette kunne være børn, øvrig familie og samfundet som helhed. Men fakta er, at det ikke er en beskæftigelsesrettet aktivering der kan/skal ydes. Aktiviteter skal igangsættes jf. lov om aktiv socialpolitik eller bevilgede puljemidler.

Aktiveringsstrategi 2013 Aktiveringsstrategien som den blev vedtaget i april 2011 kan med enkelte justeringer stadig beskrive den kommunale aktivering i Haderslev Kommune. Justeringerne sker primært i forhold til match 3. Med tiltaget Brug for alle blev match 3 inddraget i den kommunale aktivering allerede i efteråret 2012,. KompetenceCenteret andel er i første omgang tilrettelæggelsen af mentor forløb. Den nye aktiveringsstrategi skal udvides, således netop med det opmærksomhedspunkt, som blev nævnt i april 2011, at en målrettet sagsbehandling og aktivitet for match 3 borgere trods matchningen vil øge muligheden for selvforsørgelse og hermed mulighed for en mindre tilgang til varig forsørgelse. Den nye FØP- og fleksreform lægger op til en videre udvikling af tiltagene i Brug for alle via ressourceforløbene.

Erfaringer fra Erfaringerne gennem de seneste 1½ år og den ændrede lovgivning viser, at det er match 2 og og nu også match 3 som visiteres til KompetenceCenteret. Det er indsatsklare borgere med en større tyngde af udfordringer, der ikke alene hidhører fra ledighed. Det kræver en mere individuelt tilrettelagt og håndholdt indsats. Ventelisterne til de individuelle og håndholdte forløb på KompetenceCenteret peger også på dette ændrede fokus i aktiveringsindsatsen

Indsats Fast kontaktperson Alle borgere vil have en fast kontaktperson, som er ansvarlig for at koordinere forløbet for borgerene på KompetenceCenteret, samt ansvarlig for kontakten til Jobcenteret / sagsbehandleren Individuelle samtaler Der vil for alle borgere være individuelle samtaler, formen og indholdet vil tilrettelægges ud fra den enkelte borgers behov, kan være vejledende, coachende eller konkluderende

Indsats 2013 Holdforløb Der vil være tilrettelagte undervisningsforløb på faste hold gennem en længere periode Ressourceudvikling Ressourceudvikling på variable tilbud, kan afvikles individuelt, på faste hold eller på hold hvor deltagerne løbende skifter Værkstedstræning Faglig opkvalificering samt afdækning og optræning af ressourcer

Hvorfor denne justering af indsats Sammenhængende og helhedsorienteret indsats via individuelt tilrettelagt forløb Fast kontaktperson som sikre, at borgeren er motiveret gennem forløbet Sikre flow og proces for borgerne Optimering af ressourcer – lokaler og medarbejdere Bedre samarbejde på tværs af værksteder og forløb Ingen ventelister til de enkelte forløb

En indgang Visitationsudvalg Består af 2 ledelsesrepræsentanter og 2 medarbejdere Afholder møde en gang om ugen Med udgangspunkt i en konkret bestilling: Tilknyttes borgeren en kontaktperson Får et foreløbigt uge skema Indkaldes borgeren til 1. dag på KompetenceCenteret 1. dag på KompetenceCenteret Afhængig af bestilling og dermed forløb kan 1. dag på KompetenceCenteret være en visitationssamtale

Konkret tilbud Oversigten indeholder 4 søjler Værksteder Holdforløb Ressource opkvalificering Mentor / forløbskoordinator

Værksteder Der er nye værksteder i oversigten REVA er væk og vil fremover optræne ressourcer og kompetencer i Bogbinderiet og Montagen Vi har købt et glasværksted ganske billigt, her kan også optrænes ressourcer Rengøring og service er samlet, da der opgavemæssigt er større sammenhæng

Holdforløb Der er kendte forløb og forslag til nye forløb. Holdforløbene kan omstilles hurtigere end værkstederne, dels fordi værksteder har et produktionsredskaber, dels da medarbejdere tidligere blev ansat med en konkret værkstedserfaring Forforløb til virksomhedscentre og virksomhedspraktik Jobsøgning – CV Uddannelsesforløb

Ressource opkvalificering Tilvalgsfagene som de blev introduceret med KompetenceCenteret udvides. Med introduktion af ugeskema for den enkelte borger vil der kunne tilrettelægges så ressourcerne udnyttes optimalt. Emnerne vil løbende kunne tilpasses de behov borgerne aktuelt har

Mentor Her er behov for en afklaring af Jobcenteret behov og ønske i forhold til brug af mentorer i den beskæftigelses- rettede indsats. Hjælp uden for arbejdspladsen/uddannelsesinstitutionen Mentoren kan desuden yde personen hjælp med forhold, der ligger uden for arbejdspladsen/uddannelsesinstitutionen, hvis det er nødvendigt for at understøtte den beskæftigelsesrettede indsats. Det kan fx være hjælp til at komme op om morgenen og møde på arbejdspladsen, støtte til at kontakte jobcentret eller lægen mv. Det kan også være støtte til at fjerne praktiske hindringer for, at personen kan begynde et arbejde, fx hjælp til jobsøgning, besøg på virksomheden inden ansættelse, eller hjælp med benytte offentlig transport mv. Opremsningen er ikke udtømmende, og der kan ikke sættes klare grænser for mentorens støtte, så længe den hænger sammen med det beskæftigelsesfremmende formål.