Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Faglig læsning Dagsorden
Struktur: ”Quiz og byt”
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Elsker DU også at læse lektier?
Det Internationale Område Studieområde 3/
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
Almen studieforberedelse
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Studieretningsprojekt
Engelbert H – og den sidste chance
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Kursus I studie- og notatteknik
En kogebog Synopseprøven i dansk.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Læsestrategier.
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Skriftlighed i biologi
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 2. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Læsning.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Øvelse 1: First Impressions
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Sprogbaseret læring i naturfag
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Notatteknik v. Christina Juul Jensen, pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Københavns Universitet.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
SRO SKRIV!.
Akademisk praksis God citationspraksis.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SSO - Større skriftlig opgave
Litteratur.
Essay.
Hvorfor dansk på GF1?.
SRO 2018 hHx.
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi og læsemåder

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Årsager til at være bagud - Studerende læser for dybtgående, når de bruger tid på at læse tekster i detaljer, selvom de kun har brug for de store linjer. -Studerende læser for tidligt i processen, når de ikke ved til hvad, hvorfor og hvordan de skal bruge det læste. -Studerende læser for overfladisk, når de ikke forholder sig brugende og kritisk til det, de læser. -Studerende læser for fokuseret uden at trække paralleller til andre tekster, som de tidligere har læst, og de risikerer derved at miste fornemmelsen af sammenhæng i det læste. -Studerende læser forkerte tekster, når de ikke har vurderet, om de nu faktisk er relevante.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Faser i læsning Før-læsning Overblik og prioritering Hvad er det for en tekst? Hvad skal jeg have ud af denne tekst? Læsning Variation af læsemåder Efter-læsning Diskussion Repetition

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Spørg inden du åbner bogen: 1. Hvad er det for en tekst? Stil spørgsmål til din lærer/vejleder om teksterne Dan overblik over teksten: Kig på Omslaget Indholdsfortegnelsen, overskrifter, forord, stikordsregister abstract indledninger, afslutninger, tekstbokse, illustrationer, fremhævet tekst sekundær litteratur og opslagsværker àHvor svært bliver det at læse den?

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Genrer – vær bevidst om tekstens formål Undersøgende tekster Videnskabelige artikler Selvstændige opgaver Afhandlinger Synopser Faglige essay Registrerende tekster Rapporter Feltdagbøger Beretninger Datasæt Formidlende/lærende tekster Populariserende artikler Leksikalske tekster Lærebøger

àSvar på de tre spørgsmål: àHvilket fag kan bruge bogen? àHvad handler teksten om? - temaer, navne, begreber m.m. àForventninger om niveau og formidlingsform?

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Spørg inden du åbner bogen: 1. Hvad er det for en tekst? Stil spørgsmål til din lærer/vejleder om teksterne Dan overblik over teksten: Kig på Omslaget Indholdsfortegnelsen, overskrifter, forord, stikordsregister abstract indledninger, afslutninger, tekstbokse, illustrationer, fremhævet tekst sekundær litteratur og opslagsværker 2. Hvad skal jeg have ud af denne tekst? Hvad har jeg brug for at lære? Hvor vigtig er teksten for mig (skal den overhovedet læses)? Hvor meget tid skal/kan jeg sætte af til at læse den?

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Faser i læsning Før-læsning Overblik og prioritering Hvad er det for en tekst? Hvad skal jeg have ud af denne tekst? Læsning Variation af læsemåder Efter-læsning Diskussion Repetition

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Tilpas din læsemåde til formålet med læsning LæsemådeFormål Orienteri ngs læsning Du orienterer dig hurtigt i en tekst ved kun at se på titel, kapitel- og afsnitsoverskrifter, forord, indholdsfortegnelse, modeller, illustrationer, bagsidetekst og konklusioner At finde ud af, hvad teksten generelt set handler om, hvordan den er opbygget, sværhedsgraden, og om du kan anvende den. Orienteringslæsning anvendes for eksempel, når du tager hul på en ny pensumbog eller til en indledende litteratursøgning Skimning Du læser hurtigt og uden at hænge dig i tekstens detaljer ved at lade blikket løbe ned over siderne og kun koncentrere dig om nøgleord og vigtige passager. Du kan og skal ikke tænke over alle tekstens oplysninger At få overblik over indholdet og hovedlinjerne i teksten eller til at finde frem til steder i teksten, som du vil læse grundigere. Skimning anvendes også, når du bevidst søger efter særlige oplysninger i en tekst Normal læsning Du læser det hele for at forstå og tilegne dig tekstens mening. Det er sikkert denne form for læsning, som du umiddelbart forbinder med studielæsning At få fat på det samlede budskab, helheden, tankegangen, argumentationen, problemstillingen og resultaterne. Normallæsning anvendes for eksempel til læsning af fagområdets grundbøger Intensiv læsning Du læser teksten ord for ord, og skriver samtidig noter og margenkommentarer. Du er interesseret i alle detaljer i teksten, og repeterer måske endda stoffet efterfølgende At lære teksten i detaljer for at kunne genkalde indholdet, hente præcise, konkrete informationer, kunne det udenad og være i stand til at gengive nuancer i teksten. Intensiv læsning anvendes for eksempel, når der stilles krav til eksakt paratviden Selektiv læsning Du læser teksten med et særligt fokus, perspektiv eller i forhold til en bestemt problemstilling. Du tolker teksten samtidig med, at du læser ved at holde den op imod dit perspektiv At finde relevansen af teksten ud fra en bestemt synsvinkel, og anvende teksten i en specifik sammenhæng. Selektiv læsning anvendes for eksempel, når du arbejder med projekter eller opgaveløsning

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Skimning Overfladisk læsemåde med det formål – at orientere sig om indhold (omfang, art og niveau) og form (fremstilling og sprog) og – at forberede mere grundig form for læsning (eller at afvise teksten). - Man skimmer ved at lade øjnene glide ned over siderne og gøre stop “interessante steder”.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab “Interessante steder” findes især i begyndelser og slutninger i afsnit af alle størrelser overskrifter fremhævelser, fx kursiverede ord lange ord (som ofte er indholdsmættede) nøgleord som har med tekstens emne at gøre figurerer og tekstbokse

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Øvelse: skimning Skim den omdelte tekst: 2½ min. Læs overskrifter, fremhævet skrift Skim teksten efter nøgleord Når tiden er gået, læg teksten væk Hvad handler teksten om (stikord)?

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Tilpas din læsemåde til formålet med læsning LæsemådeFormål Orienteri ngs læsning Du orienterer dig hurtigt i en tekst ved kun at se på titel, kapitel- og afsnitsoverskrifter, forord, indholdsfortegnelse, modeller, illustrationer, bagsidetekst og konklusioner At finde ud af, hvad teksten generelt set handler om, hvordan den er opbygget, sværhedsgraden, og om du kan anvende den. Orienteringslæsning anvendes for eksempel, når du tager hul på en ny pensumbog eller til en indledende litteratursøgning Skimning Du læser hurtigt og uden at hænge dig i tekstens detaljer ved at lade blikket løbe ned over siderne og kun koncentrere dig om nøgleord og vigtige passager. Du kan og skal ikke tænke over alle tekstens oplysninger At få overblik over indholdet og hovedlinjerne i teksten eller til at finde frem til steder i teksten, som du vil læse grundigere. Skimning anvendes også, når du bevidst søger efter særlige oplysninger i en tekst Normal læsning Du læser det hele for at forstå og tilegne dig tekstens mening. Det er sikkert denne form for læsning, som du umiddelbart forbinder med studielæsning At få fat på det samlede budskab, helheden, tankegangen, argumentationen, problemstillingen og resultaterne. Normallæsning anvendes for eksempel til læsning af fagområdets grundbøger Intensiv læsning Du læser teksten ord for ord, og skriver samtidig noter og margenkommentarer. Du er interesseret i alle detaljer i teksten, og repeterer måske endda stoffet efterfølgende At lære teksten i detaljer for at kunne genkalde indholdet, hente præcise, konkrete informationer, kunne det udenad og være i stand til at gengive nuancer i teksten. Intensiv læsning anvendes for eksempel, når der stilles krav til eksakt paratviden Selektiv læsning Du læser teksten med et særligt fokus, perspektiv eller i forhold til en bestemt problemstilling. Du tolker teksten samtidig med, at du læser ved at holde den op imod dit perspektiv At finde relevansen af teksten ud fra en bestemt synsvinkel, og anvende teksten i en specifik sammenhæng. Selektiv læsning anvendes for eksempel, når du arbejder med projekter eller opgaveløsning

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Intensiv læsning Kræver koncentration Læs i intervaller med stopur? flere sammen? Gør det fysisk Repetér

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Koncentration – gode råd Læs altid med et spørgsmål: Hvad vil du vide? Læs anvendelsesorienteret: Hvad kan jeg bruge det her til? Tag noter, mens du læser. Læs efter én ting ad gangen. Læs i uforstyrrede omgivelser, hvor du ikke så let bliver distraheret. Slå telefonsvareren til og mailboksen fra. Læs på de bedste tidspunkter. Lav dine egne regler/ritualer for din arbejdsproces. Varier dine studieopgaver

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Interval-læsning Overblikslæse hele teksten - 15 minutter Lave mindmap - 10 minutter Normallæse udvalgt afsnit - 40 minutter Pause - 10 minutter Regne opgaver - 40 minutter Intensivlæse udvalgt afsnit - 20 minutter Pause - 10 minutter Diskutér med studiegruppe Deltag i undervisningen osv

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Repetition fremmer hukommelsen Repetition er ikke nødvendigvis genlæsning skriv noter mens du læser gentag stoffet for dig selv i hovedet skriv et referat eller resume tegn modeller lav mindmaps skriv hurtigskrivning genlæs (genindlær) stoffet diskuter med andre om det du laver/læser

Måder at bearbejde en tekst på Læs teksten for at forstå den Læs teksten for at analysere dens argumentation Læs teksten i en teoretisk kontekst Læs teksten ud fra dens historiske samtid Læs teksten og find på eksempler Læs teksten kritisk vurderende Læs teksten for at kunne bruge modellen (Læsegrupper – brug dine medstuderende, s. 12) Pædagogisk Center Samfundsvidenskab

Brug jeres læsegrupper Forslag til procedurer for læsegruppemøder Overkommelig tidsforbrug (f.eks. 2 timer) Snak indledende om jeres forventninger og ønsker Hav en dagsorden Læseopgaverne skal være overkommelige. Præciser gerne læsningens vinkel eller fokus.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Non-stop-skrivning – 5. min. Færdiggør denne sætning: De optimale betingelser, når jeg skal læse er…

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Vores bedste råd til læsning 1.Sæt dig selv i centrum. Du skal ikke lade dig styre af bøgerne og deres forfattere 2. Læs altid anvendelsesorienteret - hvad vil du bruge teksten til? 3. Få overblik over teksten, før du går i detaljer - så har du en fornemmelse af, hvad der venter dig 4. Undersøg hvordan de teksttyper (genrer) du læser normalt er indrettet 5. Stil spørgsmål til din lærer eller vejleder om litteraturen 6.Tilpas læsemåden til den tekst du læser 7. Træn skimningsteknikker 8. Flet læsning og notattagning (kursus 8. oktober)

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Vores hjemmeside: Vores kontor: CSS Pjecer: Læsegrupper - brug dine medstuderende Akademisk Studieteknik – for studiestartere (også om læsning) Film: NÆSTE KURSER: Alle kurser er fredage kl Notatteknik og studieskrivning fredag d. 8. oktober 2010 på CSS i lokale Stresshåndtering fredag d. 12. november 2010 på CSS i lokale

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Referencer Rienecker og Jørgensen m. fl. (2009): Studiehåndbogen Samfundslitteratur Elbro, Carsten og Nielsen, Per (1996): Videregående læsning – Proces-ser, overblik og forståelse. København, Dansklærerforeningen. Hurtiglæsning. Lær at læse dobbelt så hurtigt. Bonnier e- Learning. (u.å.) (Cd-rom). Der findes en gratis tutorial gennem Børsen. Se Jørgensen, Peter Stray med bidrag af Harboe, Thomas (2007): Akademisk læsning. Forlaget Samfundslitteratur (under udgivelse) Jørgensen, Peter Stray (2001): Notatteknik for studerende - lyt, læs - notér - skriv. 2. Udg. Frederiksberg, Samfundslitteratur