Mor og barn hos lægen. Hvordan vi har arbejdet med at forbedre kommunikationen – og hvad vi har fået ud af det Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Advertisements

Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Rejsekort Kundeundersøgelser I Pressebriefing 26. februar 2012 Centerchef Anders Due, Trafikselskabet Movia.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
2 JUNE 2014 COWI POWERPOINT PRESENTATION 1 Evaluering af etableringen af Familieambulatorierne.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Hvad er plejepersonalets og patienters udbytte af coachtræning? Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp.
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
1 Forskningsaktiviteter Forskningsaktiviteter i Klinik for Selvmordstruede Forskningsafdelingen er en del af forskningsenheden i Det Børne og Ungdomspsykiatriske.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Samarbejdet i rehabiliteringsteamet Sundhedskoordinator Afdelingslæge, ph.d. Jens Christian Jensen Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 6 – Kontaktpersonsfunktionen Undervisere:
Disposition for auditgennemgang  Datagrundlag og vurderingen af audit  Journalaudit  Præsentation af resultater  Summe med sidemanden om relevans og.
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Forældres oplevelse af tidlig udslusning Anne Boier Sørensen, Adjunkt, Cand. Cur., Sygeplejerskeuddannelsen i Horsens, VIA Program for Patientologi Internationale.
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Online arbejdsmiljøuddannelse
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
AMU _ FKB 2258 Omfang på HåndværkerAkadmiet 54 virksomheder besøgt
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Kvantitativ undersøgelse om hjerteflimmer 2016
Studieretningsprojektet
Akkreditering i speciallægepraksis
Advokat Thorbjørn Thomsen
Undervisning og formativ feedback
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Elevernes evaluering af grundforløbet
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Webinar om fordringstyper til daginstitution
Anbringelser i familiepleje – hvad ved vi om familieplejeanbragte børn og unge? Cisko konference Mie engen den 10. april 2018.
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Sund Mund til Byens børn
Skolen og praktik Overgangen
En god start på lægelivet
Personlighed og Kompetencer
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Gode råd om ... Referatskrivningen
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Udskrivelsesprocessen - undervisning af patienter og pårørende.
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
Kursus for personer med demens og pårørende
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Hjerneskaderådgivningen CFK
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
INDHOLD I SAMTALEN - BASISINFO
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til Jobsøgning & Kommunikation kurset
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Ældre Sagens Distriktsdag, den
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Mor og barn hos lægen

Hvordan vi har arbejdet med at forbedre kommunikationen – og hvad vi har fået ud af det Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp

Om kommunikationskurset Hvad er det for et kursus?Hvad er det for et kursus? Hvordan er det blevet indført?Hvordan er det blevet indført? Hvad går det ud på?Hvad går det ud på?

Kommunikationskurset 2-3 dages undervisning 4 uger med afprøvning af færdigheder i klinikken og videooptagelser af samtaler 1-2 dages undervisning og feedback på videoer Maquire 1996

Hvordan det blev indført De første tre hold undervist af LægeforeningenDe første tre hold undervist af Lægeforeningen 8 af deltagerne blev herefter uddannet som undervisere8 af deltagerne blev herefter uddannet som undervisere Afholdt kursus for al klinisk personale i børneafdelingenAfholdt kursus for al klinisk personale i børneafdelingen Brush up kursusBrush up kursus

Hvad går det ud på? Få struktur på samtalenFå struktur på samtalen Gøre samtalen patientcentreretGøre samtalen patientcentreret Være opmærksom på optimal kommunikationsteknikVære opmærksom på optimal kommunikationsteknik

Strukturere samtalen Indlede samtale – hvorfor er pt. kommet, hvad er patientens dagsordenIndlede samtale – hvorfor er pt. kommet, hvad er patientens dagsorden Indhente information – faglig udspørgen i forhold til dagsordenIndhente information – faglig udspørgen i forhold til dagsorden Formidle information og udarbejde planFormidle information og udarbejde plan Afslutning - opsummere og checke aftaler (er behandler og patient enige i aftalerne)Afslutning - opsummere og checke aftaler (er behandler og patient enige i aftalerne) Fra start til slut opbygge relation

Gøre samtalen patientcentreret Patienterne skal opleve at: få drøftet de bekymringer /problemer, som de prioritererfå drøftet de bekymringer /problemer, som de prioriterer blive lyttet tilblive lyttet til blive medinddraget i de beslutninger der bliver tagetblive medinddraget i de beslutninger der bliver taget få deres forventninger indfrietfå deres forventninger indfriet blive respekteretblive respekteret

Være opmærksom på optimal kommunikationsteknik

Mor og barn hos lægen

Hvordan vi har evalueret kommunikationskurserne I et randomiseret studie i ambulatorietI et randomiseret studie i ambulatoriet Langtidseffekten i ambulatorietLangtidseffekten i ambulatoriet I en før-efter måling i sengeafdelingenI en før-efter måling i sengeafdelingen

Randomiset studie i børneambulatoriet Et klinisk kontrolleret randomiseret studie Inkluderende læger og sygeplejersker, der arbejder i børneambulatoriet, samt forældre og børn/unge, der har konsulteret disse

Vi undersøgte Læger og sygeplejerskers self-efficacy Forældres og børns oplevelse af kommunikationen og af deres tilfredshed med besøget

Self-efficacy En persons vurdering af hans eller hendes mulighed for at udføre en specifik opgave succesfuldt _____________________________________________________ Bandura 1977

Spørgeskema: self-efficacy Lægers og sygeplejerskers vurdering af, hvor sikre de var på, at de med succes kunne udføre en række opgaver i relation til kommunikationen med børn og forældreLægers og sygeplejerskers vurdering af, hvor sikre de var på, at de med succes kunne udføre en række opgaver i relation til kommunikationen med børn og forældre 13 spørgsmål vurderet på en skala fra:13 spørgsmål vurderet på en skala fra: 1 (slet ikke sikker) til 10 (meget sikker) 1 (slet ikke sikker) til 10 (meget sikker) _______________________________________________________________________________________________________________________ _ Parle & Maquire 1997

Spørgeskema: self-efficacy Besvaret: Før interventionen Lige efter interventionen 3 måneder efter 6 måneder efter

Interventionsgruppen: gennemsnits-score af lægers og sygeplejerskers self-efficacy (n=14) Uddrag af tabel 4a, Ph.d.afhandling

Kontrolgruppen: gennemsnits-score af lægers og sygeplejerskers self-efficacy (n=15) Uddrag af tabel 4b, Ph.d.afhandling

Gennemsnit af mean-score af alle self-efficacy spørgsmål til personalet (n=29)

Forældres og børns oplevelser Der var en tendens til højere tilfredshed blandt både forældre og børn, selvom resultaterne ikke var statistisk signifikante Der var en tendens til højere tilfredshed blandt både forældre og børn, selvom resultaterne ikke var statistisk signifikante Dette giver derfor anledning til en optimisme Dette giver derfor anledning til en optimisme - og til, at det må anbefales at efterprøve resultaterne i andre studier - og til, at det må anbefales at efterprøve resultaterne i andre studier

Langtidseffekten i ambulatoriet Et studie der inkluderede alle forældre, der besøgte ambulatoriet Et studie der inkluderede alle forældre, der besøgte ambulatoriet - fra den 23. okt til 9. jan fra den 23. okt til 9. jan og i hele 2006 og og i hele 2006 og 2007 I alt 8329 patienter I alt 8329 patienter

Vi undersøgte Forældres og børns oplevelse af kommunikationen samt deres tilfredshed med besøget

Metode Spørgeskemaer: Spørgeskemaer: I 2004 (før kurset) på papir skemaer I 2004 (før kurset) på papir skemaer I 2006 og 2007 (efter kurset) på elektroniske spørgeskemaer I 2006 og 2007 (efter kurset) på elektroniske spørgeskemaer

Voksne

Spørgsmål % % OR OR CI CI Lægen/spl prøvede at forstå hvordan jeg oplevede problemet ,2-9,5 Jeg er tilfreds med den information jeg har fået ,6-7,4 Lægen/spl gav mig mulighed for at forklare mine tanker og følelser ,8 Lægen/spl forklarede planen for forløbet ,3-7,1

Børn

Spørgsmål % % OR OR CI CI Lægen/spl var god til at forklare tingene for mig 84942,71,6-4,7 Lægen/spl brugte et sprog jeg kunne forstå 77902,71,6-4,0 Lægen/spl forklarede planen for forløbet 88931,81,0-3,4 Lægen/spl prøvede at forstå, hvordan jeg oplevede problemet 92951,70,9-3,5

Sammenfattende Der var en klar stigning i tilfredsheden både hos forældre og børnDer var en klar stigning i tilfredsheden både hos forældre og børn Den højere tilfredshed har holdt sig to år efter kursusdeltagelsenDen højere tilfredshed har holdt sig to år efter kursusdeltagelsen Tilfredsheden var generelt højere hos forældre end hos børn/ungeTilfredsheden var generelt højere hos forældre end hos børn/unge

Før og efter måling i en sengeafdeling Personalet på én sengeafdeling deltog i kommunikationskurser – først gruppe 1.Personalet på én sengeafdeling deltog i kommunikationskurser – først gruppe 1. Herefter deltog personalet på en anden sengeafdeling i kurset - gruppe 2.Herefter deltog personalet på en anden sengeafdeling i kurset - gruppe 2. Både før og efter kurset undersøgtes forældrenes tilfredsheden.Både før og efter kurset undersøgtes forældrenes tilfredsheden.

Før og efter målingen Der inkluderedes 1248 forældre, der var indlagt med deres barnDer inkluderedes 1248 forældre, der var indlagt med deres barn Før måling: Fra 1/ til 28/2 2006Før måling: Fra 1/ til 28/ Efter måling: Hele 2007 og i 2008 indtil 15/10Efter måling: Hele 2007 og i 2008 indtil 15/10

Vi undersøgte Forældrenes oplevelse af information, medinddragelse og kontinuitet Forældrenes oplevelse af information, medinddragelse og kontinuitet 22 spørgsmål udarbejdet på baggrund af 22 spørgsmål udarbejdet på baggrund af anbefalingerne i ”Patientens møde med sundhedsvæsenet” anbefalingerne i ”Patientens møde med sundhedsvæsenet”

Metode Elektroniske spørgeskemaer besvaret i forbindelse med udskrivelsen

Resultater - sammenfattende Gruppe 1: Andelen af tilfredse forældre var forbedret signifikant i Gruppe 1: Andelen af tilfredse forældre var forbedret signifikant i 11/22 spørgsmål fra 2006 til /22 spørgsmål fra 2006 til /22 spørgsmål fra 2006 til /22 spørgsmål fra 2006 til 2008 Gruppe 2: Andelen af tilfredse forældre var forbedret signifikant i Gruppe 2: Andelen af tilfredse forældre var forbedret signifikant i 2/22 spørgsmål fra 2006 til 20072/22 spørgsmål fra 2006 til 2007 I ingen af spørgsmålene fra 2006 til 2008I ingen af spørgsmålene fra 2006 til 2008

Hvorfor var der kun forbedringer i gruppe 1? -Havde som udgangspunkt signifikant lavere patienttilfredshed end gruppe 2 -Havde undervisere fra kommunikations- kurset ansat i gruppen i hele perioden -Havde mindre udskiftning i personale- gruppen

Konklusion Kommunikations kursus til sundheds- personalet kan forbedre forældres oplevelse af kommunikation og kan styrke personalet self-efficacy Kommunikations kursus til sundheds- personalet kan forbedre forældres oplevelse af kommunikation og kan styrke personalet self-efficacy Forbedringerne forbliver konstante når de evalueres både et og to år efter kurset Forbedringerne forbliver konstante når de evalueres både et og to år efter kurset

Konklusion Det er nødvendigt med kontinuerlig fokus på kommunikation: Det er nødvendigt med kontinuerlig fokus på kommunikation: Ved personale udskiftningerVed personale udskiftninger Gerne ved, at underviserne er en del af personale gruppenGerne ved, at underviserne er en del af personale gruppen