Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
UUV’s repræsentantskabsmøde den
Advertisements

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Præsentation til forældremøder
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense.
Uddannelsesparathed i Skive Kommune
Roskilde Produktionsskole
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
før Uddannelsesmessen
Forældremøde 8.klasse.
Realkompetencevurdering i Danmark
Præsenterer for 8. klasse. Præsenterer for 8. klasse.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Til 8. klasse før Uddannelsesmessen Ungdommens Uddannelsesvejledning UUVest Region Hovedstaden
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Hvad er realkompetencevurdering?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Forældremøde 7. klasse.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
KUU – kombineret ungdomsuddannelse
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Informationsmøde 9. klasse
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Velkommen til forældremøde
Vejledning der gør en forskel Konference om vejledning af personer med handicap, Nyborg Strand den 26. marts 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Vejledning og fremtid Ranum Efterskole 1.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Vejledning og fremtid Ranum Efterskole. MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder © Studie og Erhverv 2009 Hvorfor tage en uddannelse? Fordi uddannelse:
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
IKT-hjælpemidler i rehabiliteringen Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Erik Häuser og Pernille Missel Danielsen – IKT-konsulenter.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Lov 564 af 6. juni 2007)Lov 564 af 6. juni 2007 Lovens indhold, perspektiver og implementering.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Velkommen til NP- netværkstemadag
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
FGU og kommunal ungeindsats
Nyt fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Ungestrategi- møde Dagens tema: Det attraktive Ungemiljø
Præsentationens transcript:

Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar adgang til at fortsætte i en erhvervskompetencegivende uddannelse, dels giver grundlag for beskæftigelse på arbejdsmarkedet. Erhvervsgrunduddannelsen skal tillige bidrage til at udvikle den unges interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger i samarbejde med de lokale uddannelsesinstitutioner erhvervsgrunduddannelse for unge under 30 år, der 1) bor i kommunen, 2) ikke er under uddannelse, herunder i produktionsskoleforløb, eller i beskæftigelse og 3) ikke har forudsætninger for umiddelbart at gennemføre en anden kompetencegivende ungdomsuddannelse. Stk. 3. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om uddannelsen efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, der er nedsat i medfør af lov om erhvervsuddannelser, herunder regler om, hvilke elementer uddannelsen kan bestå af, jf. § 2, stk. 1. Stk. 4. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om samarbejde mellem kommuner og de lokale uddannelsesinstitutioner om tilvejebringelse af skoleundervisning, jf. § 3, stk. 4. Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan overlade til institutioner for erhvervsrettet uddannelse og produktionsskoler at tilrettelægge erhvervsgrunduddannelse eventuelt i samarbejde med andre institutioner og skoler. Kommunalbestyrelsen kan i så fald overlade til den tilrettelæggende institution eller skole at udøve de beføjelser og varetage de funktioner, som er tillagt kommunalbestyrelsen ved denne lov, dog bortset fra de beføjelser og funktioner, der er nævnt i § 13, stk. 1, 2 og 4. Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.

Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar adgang til at fortsætte i en erhvervskompetencegivende uddannelse, dels giver grundlag for beskæftigelse på arbejdsmarkedet. Erhvervsgrunduddannelsen skal tillige bidrage til at udvikle den unges interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger i samarbejde med de lokale uddannelsesinstitutioner erhvervsgrunduddannelse for unge under 30 år, der 1) bor i kommunen, 2) ikke er under uddannelse, herunder i produktionsskoleforløb, eller i beskæftigelse og 3) ikke har forudsætninger for umiddelbart at gennemføre en anden kompetencegivende ungdomsuddannelse. Stk. 3. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om uddannelsen efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, der er nedsat i medfør af lov om erhvervsuddannelser, herunder regler om, hvilke elementer uddannelsen kan bestå af, jf. § 2, stk. 1. Stk. 4. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om samarbejde mellem kommuner og de lokale uddannelsesinstitutioner om tilvejebringelse af skoleundervisning, jf. § 3, stk. 4. Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan overlade til institutioner for erhvervsrettet uddannelse og produktionsskoler at tilrettelægge erhvervsgrunduddannelse eventuelt i samarbejde med andre institutioner og skoler. Kommunalbestyrelsen kan i så fald overlade til den tilrettelæggende institution eller skole at udøve de beføjelser og varetage de funktioner, som er tillagt kommunalbestyrelsen ved denne lov, dog bortset fra de beføjelser og funktioner, der er nævnt i § 13, stk. 1, 2 og 4. Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.

Møde til tiden Stabil 37 timer om ugen Vilje Håndelag

20-40 ugers skole 2 år ugers praktik

Erhvervsuddannelser, jf. lov om erhvervsuddannelser Landbrugsuddannelser, jf. lov om landbrugsuddannelser 1 Social- og sundhedsuddannelser, jf. lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser inden for bistands-, pleje- og omsorgsområdet m.v. 2 Søfartsuddannelser, jf. lov om søfartsuddannelse 3 Arbejdsmarkedsuddannelser, jf. lov om arbejdsmarkedsuddannelser Enkeltfagsundervisning på gymnasier og hf-kurser, jf. lov om gymnasiet m.v. og lov om højere forberedelseseksamen og enkeltfagsundervisning 4 Enkeltfagsundervisning til højere handelseksamen og højere teknisk eksamen, jf. lov om erhvervsgymnasiale uddannelser 5 Almen voksenuddannelse (AVU), jf. lov om almen voksenuddannelse 6 Højskolekurser, jf. lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler Husholdningskurser, jf. lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler Håndarbejdskurser, jf. lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler Efterskoleundervisning, jf. lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler Heltidsundervisning på ungdomsskoler, jf. lov om ungdomsskoler Daghøjskolekurser, jf. lov om daghøjskoler og produktionsskoler 7 Produktionsskoleundervisning, jf. lov om daghøjskoler og produktionsskoler 8 Amtskommunal indvandrerundervisning, jf. lov om undervisning af voksne indvandrere 9 Specialundervisning for voksne, jf. lov om specialundervisning for voksne Kurser mv., jf. § 1, stk. 3, jf. stk. 2, i lov om ungdomsvejledning og brobygningsforløb til ungdomsuddannelse 10 Kurser i henhold til § 1, stk. 2, i lov om erhvervsskoler 11.

Skole/virksomhedstype Periode fra/tilIndhold (elementer, mål m.v.)Varighed (antal uger) Svendborg Museum Praktik 34 AMU Rengøringsmidler og overflader2 Svendborg Museum Se ovenstående7 SDE Besøg på SDE1 dag Svendborg Museum Se ovenstående5 SDE Kørekort B4 Svendborg Museum Se ovenstående5 AMU Stillads3 dage Svendborg Museum Se ovenstående14 Svendborg Erhvervsskole Specielt EGU forløb – maler grundforløb 11 Svendborg Museum Se ovenstående34 Sydfyns ErhvervsForskole Evaluering af uddannelsesforløb 1 dag Uddannelsesplan