Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ungestrategi- møde Dagens tema: Det attraktive Ungemiljø

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ungestrategi- møde Dagens tema: Det attraktive Ungemiljø"— Præsentationens transcript:

1 Ungestrategi- møde Dagens tema: Det attraktive Ungemiljø
Tirsdag den 20. november 2018 Dagens tema: Det attraktive Ungemiljø

2 Dagens program 8.30-9.00 Ankomst og kaffe
Præsentation af AMU-Nordjylland v/ Jen Hoelgaard Christensen, EUD-chef Hvad konstituerer et aktivt læringsmiljø i en erhvervs- pædagogisk kontekst, der formår at fastholde og tiltrække flere unge? v/ Lasse Thorst Vestergaard, Lektor UCN Pædagoguddannelsen Vi summer over oplægget   Pause

3 Program fortsat   Hvad er vigtigt for de unge for at trives og komme videre? v/ Amalie Sofia Pajkes-Jensen og Maja Linnemann Nielsen Ungebyrådets formandskab Drøftelse i plenum Orientering om FGU´en og den Sammenhængende Ungeindsats v/ Ole Ervolder og Jette Frederiksen, Ledere i Uddannelseshuset Gensidig orientering 12.15 Frokost

4 Attraktive ungdomsmiljøer
Eleverne skal opleve, at der bliver taget godt imod dem, at ungdomsmiljøet er levende, elevinddragende og aktivt, og at de kan se en sammenhæng gennem hele uddannelsesforløbet. Ungdomsmiljøet skal være identitetsskabende og styrke fællesskabet. Der igangsættes en indsats for at udvikle og udbrede god praksis om ungdomsuddannelsesmiljøer inklusive et forslagskatalog til den gode modtagelse og afslutning. Samtidig afsættes der midler til udvikling af ritualer og traditioner for afslutning, herunder medaljer, i forbindelse med for eksempel svendeprøver.

5 v/ Lasse Thorst Vestergaard, Lektor UCN pædagoguddannelsen
Hvad konstituerer et aktivt læringsmiljø i en erhvervspædagogisk kontekst, der formår at fastholde og tiltrække flere unge? v/ Lasse Thorst Vestergaard, Lektor UCN pædagoguddannelsen

6 Vi summer over oplægget

7 Pause

8 Hvad er vigtigt for de unge for at de trives og kommer videre?
ved/ Amalie Sofia Pajkes-Jensen og Maja Linnemann Nielsen Ungebyrådets formandskab

9 Drøftelse i plenum Hvad tager vi med os?
Hvad giver det anledning til? Handlinger …? Fremtidens unge – hvad kalder det på?

10 Orientering om FGU´en og den Sammenhængende Ungeindsats
v/ Ole Ervolder og Jette Frederiksen, Ledere i Uddannelseshuset

11 Hvad sker der lige nu: De første bestyrelsesmøder i den nye FGU bestyrelse er afholdt, og der er valgt formandskab Der er stillingsopslag til FGU rektor. Der arbejdes med fagbilag, bekendtgørelser til fagene mv. Der gøres klar til målgruppevurderinger fra 1. januar Nedjustering af det samlede elevtal To arbejdsgrupper arbejder omkring ”Den kommunale ungestrategi” Organisering Kontaktpersonordningen

12 Rektor - FGU institution Rektor til FGU Aalborg Vil du være med til at skabe den nye FGU institution? Vi søger en rektor, der kan sikre, at en ny uddannelse og en nyskabende institution bygges op. FGU Aalborg estimeres at få årselever, og 75 til 90 medarbejdere Den Forberedende Grunduddannelse (FGU) er en helt ny uddannelse for unge op til 25 år, som har brug for et samlet uddannelsestilbud efter grundskolen for at blive klar til en erhvervsuddannelse, gymnasial uddannelse eller beskæftigelse. Uddannelsen tilbyder en bred vifte af uddannelsesmuligheder, som er tilpasset de unges behov og interesser og skal være forankret på nye selvstændige selvejende statslige institutioner, hvor der udvikles en stærk ny profession. Vi forventer, at du brænder for de unge i Aalborg Kommune og vil være med til at ændre deres liv, så de, uanset deres muligheder og udfordringer, sikres de bedste vilkår i deres videre færd i livet ind i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. FGU Aalborg bliver en afgørende medspiller for, at dette kan lykkes. Du skal, sammen med de dygtige og engagerede medarbejdere på de to produktionsskoler i Aalborg og ved VUC-Nordjylland, udvikle en ny fælles profession og et fagligt felt, som har et indbyrdes fællesskab om at udvikle rammer og metodiske tilgange, som kan løfte målgruppen. FGU Aalborg skal være klar til at modtage de første elever til august 2019. FGU Aalborg estimeres at få årselever, og 75 til 90 medarbejdere

13 Overgange til FGU  • Elever der starter produktionsskoleforløb før 1. august 2019, har følgende muligheder: De kan gøre forløbet færdigt på “gammel ordning”, dvs.ca. et års varighed, på de nye FGU institutioner De kan også vælge at afbryde deres produktionsskoleforløb, og i stedet bede om en målgruppevurdering til den nye FGU uddannelse. Her vil det så være en målgruppevurdering, der afgør tiden i FGU. En elev der f.eks. har gået næsten et år på en produktionsskole, vil nok have svært ved at få 2 år mere på FGU, selvom der selvfølgelig er forskel på de to uddannelser • Det samme gælder EGU og KUU. De kan gøre det færdigt på gamle ordninger. Ønsker de FGU, skal de afbryde. En mulighed er jo også at gøre deres igangværende forløb færdigt, og derefter tage stilling til evt. dele af FGU. • Men der er ingen automatik i tingene. De unge bliver ikke “automatisk” FGU elever når vi passerer den 1. august 19. Elever der er i gang med AVU, FVU eller OBU, gør fag og niveauer færdige på VUC inden 1. august, og skal målgruppevurderes før de kan “fortsætte” på FGU. Her i overgangen vil vi dog lave en “lempelig” målgruppevurdering.

14 Billedet i Aaborg Kommune
12 og under 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 og over Folkeskolens almene klasser Folkeskolens specialklasser Specialskoler 10. klasse (kommunal, privat, efterskole) Ung Aalborg FGU Jobcenter - LAB VUC TAMU Daghøjskoler, oplysningsforbund Gymnasier Erhvervsskoler

15 Målgruppevurdering til FGU

16 Målgruppevurdering § 2 k. Kommunalbestyrelsen foretager målgruppevurdering med henblik på forberedende grunduddannelse og eventuelt med henblik på øvrige tilbud, jf. stk. 2, af: unge under 25 år, som ikke er omfattet af undervisningspligten, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, jf. dog 2. pkt., eller som minimum er i halvtidsbeskæftigelse, og som har behov for en særlig forberedende indsats for at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Gennemførte STU elever kan også målgruppevurderes Stk. 2. Målgruppevurderingen efter stk. 1 foretages på grundlag af en samlet afvejning af mulige tilbud og indsatser, som kan bringe den unge tættere på job og uddannelse, herunder mulige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og tilbud om uddannelse. Stk. 10. For en elev, som er vurderet ikke uddannelsesparat efter 9. klasse, og som i løbet af 10. klasse stadig er vurderet ikkeuddannelsesparat, foretager kommunalbestyrelsen, hvis eleven ønsker at gå på forberedende grunduddannelse, en målgruppevurdering efter § 2 k.« »Stk. 3. Kommunalbestyrelsen sørger for, at der for elever i folkeskolens 9. og 10. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde eller gennemføre en ungdomsuddannelse, etableres en særlig indsats i overgangen til en ungdomsuddannelse, herunder foretages målgruppevurdering med henblik på forberedende grunduddannelse, jf. § 2 k, og tildeling af kontaktperson, jf. § 2 l.

17 Målgruppevurdering Stk. 4. Målgruppevurderingen efter stk. 1-3 foretages ud fra en helhedsvurdering af faglige, sociale og personlige ressourcer og udfordringer, karakterer fra grundskolen, erfaringer fra brobygning, praktik i virksomheder og afsøgningsforløb på forberedende grunduddannelse. Til brug for vurderingen af, om den unge har sociale og personlige ressourcer og udfordringer, som har indflydelse på den unges videre uddannelse, tages udgangspunkt i følgende: Motivation for uddannelse og lyst til læring. Generel viden om forventninger og krav til at gennemføre en uddannelse. Selvstændighed og ansvarlighed, herunder om den unge kan tage initiativ til opgaveløsninger. Mødestabilitet, herunder rettidighed og fravær. Samarbejdsevner. Respekt, herunder forståelse for andre mennesker.

18 Gensidig orientering

19 Frokost


Download ppt "Ungestrategi- møde Dagens tema: Det attraktive Ungemiljø"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google