Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
TRIOENS OPGAVER.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Erfaringer med AMO-reformen
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
SSID´s årskonference Arbejdstilsynet v/ Jens Jensen
Arbejdsmiljøpolitisk konsulent
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
PR Kampagne for folkeskolen
Ændring af arbejdsmiljøloven
MIA I DAG Sekretær for MIA Projekt X Projekt Y Bar jord til bord Projekt Z Mejeriindustriens Arbejdsmiljøudvalg (MIA) Bar jord til bord.
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Vi bygger videre på sidste års dialogmøder….. Bestyrelsens opgaver  At sikre en kompetent daglig ledelse  Gå efter den bedste – evt. forfra flere gange.
Den offensive arbejdsmiljørepræsentant Fra politibetjent til brobygger
AMO-reformen og dens ambitioner Anders Kabel SAM’s bestyrelse
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Kommunikation og konflikthåndtering. Baggrund : Stigende produktion på grund af større affaldsmængder: Afgrænset tid Afgrænset kundeservice Afgrænsede.
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
Velkommen til TEMA om Arbejdsmiljø-uddannelse
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Foreløbige resultater fra AMO-projektet
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Center for selvejende dagtilbud : værdigrundlag TRO Er det vi ved, vi er og vil!
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Handleplaner Odsherred Kommune. Indledning Hvem er vi Kort præsentation.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
TR UDDANNELSE. Tillidsrepræsentantuddannelsen i Kost & Ernæringsforbundet Som valgt tillidsrepræsentant, skal du gennemføre Kost & Ernæringsforbundets.
29. april 2014, Albertslund Kommune
Logo lagt på Masterside
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Fra sidevogn til mainstream Organiseringen af virksomhedernes arbejdsmiljøarbejde ( ) AMO projektet Niels Møller Aalborg Universitet.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
HVORDAN ER ARBEJDSMILJØ VIGTIGT? KLAUS T. NIELSEN CENTER FOR ARBEJDSLIVSFORSKNING ROSKILDE UNIVERSITET.
MED-aftale forhandling Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA 1.
Arbejdsmiljøorganisationen - nye regler, forandringer og udfordringer Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning Roskilde Universitet Pernille Birk.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Samarbejdsaftale Badminton
Temadag for TR.
Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA
MED- systemet er dit – brug det!
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
§ 72 - Planlægning af infrastrukturarbejder
Velkommen Udvikling og teknologi i transporterhvervene
Vidensbaseret praksis i botilbud
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
APV - Arbejdspladsvurdering
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010

Baggrund og idé Ikke mere sidevogn SR har ringe status Mindre hovsa planlægning Ufleksibel organisering For bred basis uddannelse Små virksomheder et problem Ind i kernen af virksomheden AR mere indflydelse Mere forebyggelse ved strategier Fleksibel organisering af AMU Målrettet uddannelse Styrke små virksomheder

Arbejdsmiljø skal drøftes de steder, hvor virksomheden i forvejen taler om strategi, værdigrundlag, planlægning, produktion, kvalitet, drift, økonomi mm Langsigtet planlægning giver bedre forebyggelse Strategisk arbejdsmiljøarbejde

For alle virksomheder Arbejdsgiveren skal hvert år i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne tilrettelægge …  indholdet af samarbejdet om AM i det kommende år  hvordan samarbejdet konkret skal foregå  om sidste års mål er nået  om der er viden om AM i virksomheden – hvis ikke erhverves denne viden, eller den hentes eksternt  Udarbejde årlige kompetenceplaner  Antallet af yderligere årlige møder aftales internt  Krav om dokumentation/synliggørelse over for AT Årlig drøftelse

Kende til strategi som begreb og arbejdsmetode Sætte dagsordenen ved den årlige drøftelse Udarbejde kompetenceplaner der styrker arbejdsmiljøarbejdet Skabe bevægelse og opbakning hos kolleger Samarbejde med TR om fælles mål Vide hvornår hjælp skal hentes udefra At arbejde forebyggende Kommunikation og gennemslagskraft generelt Fremtidens kompetencer til det strategiske arbejde?

Antallet af grupper og medlemmer i AMO fastsættes af arbejdsgiveren i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne Antallet af AM-grupper

Guide for dannelse af udvalg og grupper 1.Virksomheden - virksomhedens størrelse - ledelsesstruktur - geografiske forhold - ensartet eller forskelligt arbejde i virksomheden 2.Virksomhedens arbejdsmiljøforhold - vurdering af arbejdets art og farlighed - tilstrækkelig tid, resurser til og praktisk mulighed for til at udføre opgaverne i AMO 3.Sikring af ansattes kontakt til medlemmerne af AMO Medlemmerne af AMO skal kunne koordinere deres samarbejde Nærhedsprincippet

Have solidt kendskab til "nærhedsprincippet" Forhandlings teknik At gøre organiseringen af arbejdsmiljøarbejdet til en naturlig del af den årlige drøftelse Fremtidens kompetencer til organiseringen?

 Arbejdsmiljøuddannelsen 3 basis dage gennemført inden 3 måneder efter valg 2 supplerende dage gennemført inden 12 måneder Stadig 5 dages arbejdsmiljøuddannelse ialt  Efteruddannelse betalt af arbejdsgiver 1 ½ dag som skal tilbydes hvert år Uddannelse

At indgå i dialog om hvad nyvalgte arbejdsmiljø- repræsentanter skal bruge de 2 dages supplerende uddannelse til? At matche 1 ½ dags uddannelse med den årlige kompetenceplan At vurdere behovet for egen uddannelse At synliggøre behov for fælles AMU uddannelse At indgå i konstruktivt samarbejde med TR båret af gensidig respekt, fælles sprog og fælles mål Fremtidens kompetencer til uddannelse?

Strategisk arbejdsmiljøarbejde -Årlig drøftelse, kompetenceplaner, sætte dagsorden, langsigtet planlægning, kollegial opbakning, samarbejde med TR Organiseringen af arbejdsmiljøarbejdet -Antallet af AR, nærhedsprincippet, forhandling Uddannelse - Arbejdsmiljøuddannelsen, egne behov, 1 ½ dag, fælles uddannelse i AMU, uddannelse med TR Opsummering