Mobility Management i Novo Nordisk Trafikstyrelsen 16. maj 2013 Presentation titleDate 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Advertisements

Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler Økonomi- og energieffektivisering af.
Supported by Ændring af borgernes transportvaner.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Klimapartnerskaber Trippel Helix. Strategiske hovedspor.
Strategiplanen er fundament og retning.
Arbejdsglæde.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Velkommen til TEMA om Arbejdsmiljø-uddannelse
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Hvad er mål/resultat (output)?
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Mobility Management Virkemidler, tiltag teknologier Lise Drewes Nielsen Roskilde Universitet
Disposition.
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Quality Management Systems
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Kaizen tavle Forbedringstavlen.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Google Glasses på hospitals- skadestuer i Region A.
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Byen og den kollektive trafik Med tog og bus i den spredte by Jan Jørgensen, Trafikstyrelsen Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
KAMPAGNEN – I FORM PÅ FARTEN I FORM PÅ VEJEN – DET SUNDE BUSSTOPPESTED Forbedring af livskvaliteten ved at skabe bedre adgang.
Trafik & Byrum, Simon Wrisberg Kollektiv trafik i et helhedsperspektiv – d. 11. januar 2012 Kollektiv trafik i Helsingør.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
1 Smart Mobility in Loop City Aalborg Trafikdage 2016 Emma Liisberg, Gate 21.
Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder Koordineret kørsel i Danmark Trafikstyrelsens konference 20. november 2012, Chefkonsulent Henrik.
Årskursus i Hjertemotion
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Anja Transportundersøgelser på virksomheder Anja Puggaard, Søren Fischer Jepsen Movia.
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Gaffeltruck konference Koldingfjord 22 August 2017
Statistik, bøder m.m. Statistik
Kryds og rundkørsler.
Forhold for cyklister i Kalundborg 2
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Baggrund for præsentationen
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
Informationsundervisning og læring i en global virksomhed
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Øveprøve – lille knallert
Tæt trafik.
Smart Mobility in LOOP CITY
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Hvad er Gør det lettere? Nationalt udviklingsprojekt mellem Gladsaxe og Vejle Bibliotekerne og 8 deltagerbiblioteker + en række samarbejdspartnere, herunder.
Akutteam Brøndby – Hvidovre Planlægning og opstart af Brøndby-Hvidovre Akutteam – set fra en leders perspektiv. Jens Jørgen Lemvig Leder Akutteam Brøndby-Hvidovre.
Informationsundervisning i en global virksomhed
Kollektiv trafik - frem i lyset
Præsentationens transcript:

Mobility Management i Novo Nordisk Trafikstyrelsen 16. maj 2013 Presentation titleDate 1

Mobility Management i Novo Nordisk Hvorfor er det interessant for Novo Nordisk? Projektet Mobility Management i Måløv Status Resultater Perspektiver Slide no 2

Hvorfor Mobility Management i Novo Nordisk Del af NN Essentials Nyttig for Facillity mgt. 1.We create value by having a patient centred business approach. 2.We set ambitious goals and strive for excellence. 3.We are accountable for our financial, environmental and social performance. (Tribble bottom line) 4.We provide innovation to the benefit of our stakeholders. 5.We build and maintain good relations with our key stakeholders. 6.We treat everyone with respect. 7.We focus on personal performance and development. 8.We have a healthy and engaging working environment. 9.We optimise the way we work and strive for simplicity. 10.We never compromise on quality and business ethics. Slide no 3

Tribble bottom line: financial, environmental and social På den finansielle bundlinjen handler det om Sparede anlægsudgifter Sparede transportomkostninger På den miljømæssige bundlinjen handler det om Der har været energi effektivisering af produktion og bygninger Nu udfordre vi persontransporten, ved at hjælpe medarbejderne til selv at vælge Reduktion af klimapåvirkningen På den sociale bundlinjen handler det om Bedre sundhed for os alle, når det er lettere ikke at bruge bil… Piloten giver erfaringer videre til Transportministeriet og til alle andre sites. Slide no 4

Transportplanen er klar. Kortlægning Kørselsgodtgørelse, infrastruktur, survey Analyser Fokusgruppe interview Planlægning Workshop Transportplan Prioriteret idekatalog Implementering Bus på Site Cykel faciliteter Samkørselsklubber Genkortlægning Opfølgende Survey Slide no 5

Kortlægning: Survey Fordeling 2012 Slide no 6

Planlægning: Workshop - udbytte Samkørsel: På baggrund af erfaring fra pendlerklubben for svenskbosatte ansatte blev der peget på at personlig kontakt inden for klubbens rammer inden man forpligter sig er vigtig. Det må ikke være farligt. Off. Transport: Der er generelt ønske og behov for yderligere forbedring af betjeningen især mellem stationer og site. Novo Nordisk kan løse noget, men andet er andres domæne. Cykel: Det gælder om at bryde vaner, så derfor er el-cykler på prøve en god ide. Slide no 7

Hvad blev konklusionerne i transportplanen? Ud fra effektvurdering er følgende tiltag prioriteret i transportplanen: Samkørsel: Samkørselsklubber og portal/IT platform, som kan understøtte klubberne Afmærkede P- pladser/afsætningspladser Informationsmøder/markedsføring (som støtte til implementeringen) Slide no 8 Cykling: Fokus på omklædning (tydelig skiltning og evt. opgradering af faciliteter) Oplysning om stimuligheder og ruter El-cykler på prøve Tjenesterelateret transport Flere elbiler Koordineret taxakørsel Bus/tog: Forbedring af busrute fra station App med rejseplan

Hvad gjorde/gør vi i Måløv Bus på site, og udvikling af Information om kollektiv trafik Samkørselsklubber Opgradering af cykelparkering faciliteter Evt. udvidelser: Undersøgelse af forbedring af busdrift, etablering af Quickchange faciliteter for cyklister, udvidelse af el-bil flåden, koordinering af taxaforbrug Slide no 9

Bus på Site Etablering af stoppesteder med realtid Etablering af bom med fjernbetjning 5 kampagner App med guide Slide no 10

Cykel forbedringer 200 nye aflåste cykel p-pladser Løbende opgradering af omklædningsfaciliteter Sikre cykelstier på site Initiativer indarbejdet i Site Master Plan. Slide no 11

Samkørsel Velfungerende klub fra Malmö. Tydeligt økonomisk incitament. Gruppe på i alt ca. 50 medarbejdere og mange daglige ture. Forsøg fra Køge-egnen. Stor umiddelbar opbakning Hurtigt praktiske udfordringer for de 6 kørehold. Efter en måned var der blot et hold tilbage. Slide no 12

Gen-kortlægning Fordeling 2013 (1½ år efter første survey) Nogle flere busbrugere… Offentlig transport og cykel supplere hinanden begge veje i forhold til bil, bevægelserne mellem de to er mindre end til bil. Ny medarbejdere har i højere grad benytte bus og tog. Slide no

Gen-kortlægning Det dækker over at 8-12% har skiftet transportvaner. Ca. 55 ud af 550 der har svaret på begge survey har skiftet vaner. Ca. 21 nye bilister, netto er tallet 7 Ca. 17 nye cyklister, netto er tallet 8 Ca. 7 nye kollektive trafikanter, netto er tallet -15 Konklusionen er at vi har godt fat i de ca ”nye” medarbejdere i Måløv. Især i forhold til kollektiv trafik. Men CO2 effekten er til at overse, og umulig at måle for ”tilflyttere” Slide no 14

Perspektiver Det lange træk. Vi tror på at vaner er svære at ændre. Det tager tid, så man skal være tålmodigt. Vi vil følge op mindst hvert andet år. Rejsetiden med det offentlige begrænser brugen, så det er her man skal sætte ind. Det virker. Næste mobilitetsplan er i Kalundborg i efteråret Mon ikke Hillerød følger efter? Slide no 15

Novo Nordisk vil mere Mobility Management Der er gennemført MM plan på Sitet i Bagsværd. Kalundborg sitet er budgetsat til i år. Det er forventningen af sitene i Gentofte og Hillerød skal have udarbejdet en transportplan. Store udfordringer: I Kalundborg er der mulighed for at få en station, samt mulighed for at medarbejderne kan samkøre. Store potentialer: I Gentofte er der trængsel, og knapt så gode off. forbindelser Store udfordringer: I Hillerød er der gode veje, og dårlig off. betjening Slide no 16

Tak for opmærksomheden Afslutter med en de gode klager fra en medarbejder: En del Novo medarbejdere (vi kan som regel fylde hele bussen) lander på Måløv st. kl Bussen kører præcist kl. 7.54, og det giver ikke meget luft hvis der skulle komme eventuelle forsinkelser på vejen… Slide no 17