Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kryds og rundkørsler.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kryds og rundkørsler."— Præsentationens transcript:

1 Kryds og rundkørsler

2 Kryds og rundkørsler Farten ned i kryds
Du skal være særlig forsigtig, når du nærmer dig et vejkryds. Du må først fortsætte over krydset, når det kan ske uden fare eller ulempe. Du skal kende reglerne for, hvem der har vigepligt i kryds og rundkørsler, og du skal kende de færdselstavler og den afmærkning på vejen, som viser, hvem der har ubetinget vigepligt. Du skal også vide, hvilke steder du har højrevigepligt.

3 Kryds og rundkørsler Farten ned i kryds
Når du nærmer dig et kryds, skal du sætte farten så langt ned, at du kan nå: 1. at orientere dig om, hvilken type vigepligt der gælder: Er det dig eller er det de andre, som skal holde tilbage? 2. at give tydeligt tegn og placere dig korrekt, så de andre trafikanter kan se, om du skal lige ud, til højre eller til venstre. 3. at handle hurtigt, hvis de andre trafikanter har overset eller overtræder deres vigepligt.

4 Kryds og rundkørsler Farten ned i kryds
Hold øje med signalet Pas på, at du ikke bliver ”trukket med” af andre cyklister eller knallerter, hvis de fx kører ud i et lyskryds, inden der bliver grønt. Du skal selv holde øje med lyssignalet og først køre, når der bliver grønt for dig, og der er fri bane.

5 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Hajtænder (vigelinje)

6 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt

7 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt
Ubetinget vigepligt med undertavle

8 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt
Ubetinget vigepligt malet på vej

9 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Fuld stop

10 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Lyssignal

11 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Cyklistsignal

12 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Når lyssignalet ikke virker

13 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Når lyssignalet ikke virker 2

14 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Kørsel over niveau

15 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Brudt belægning

16 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Rødt lys

17 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Gult lys

18 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt Grønt lys

19 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt
Hvis der er en undertavle med teksten ”Cyklister undtaget” eller ”Gælder ikke cyklister”, må du gerne køre frem for rødt. Men husk at holde tilbage for fodgængere. Overvej: Hvornår skal du holde tilbage for fodgængerne i et kryds?

20 Kryds og rundkørsler Ubetinget vigepligt
Du skal til højre her. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg svinger til højre med det samme. (NEJ) Jeg svinger først til højre, når det store lyssignal for ligeud skifter til grønt. (NEJ) Jeg svinger først til højre, når cyklistsignalet skifter til grønt. (JA) Det er forbudt at svinge til højre her. (NEJ)

21 Kryds og rundkørsler Farligt vejkryds
Selvom de trafikanter, der kommer på tværs i et kryds, har ubetinget vigepligt, kan du ikke være sikker på, at de overholder den. Din fart betyder meget for, om du kan nå at bremse op eller undvige. Nogle steder er tavlen ”Farligt vejkryds” sat op, netop for at advare dig om, at en tværgående trafikant kan overse sin vigepligt. Overvej: Hvilke steder vil man typisk sætte sådan en tavle op?

22 Kryds og rundkørsler Højresvingsbane
Når du skal lige ud i et kryds med en højresvingsbane for bilister, har du flere muligheder: Du kan placere dig helt til højre i højresvingsbanen. Bilerne, som skal svinge til højre, skal holde tilbage for dig, men pas på – det er ikke sikkert, at de har set dig. Du kan også placere dig til venstre for højresvingsbanen. Du skal først orientere dig grundigt og sikre, at du kan skifte vognbane uden fare før krydset. Du må placere dig på begge sider af linjen, så tæt på den som muligt.

23 Kryds og rundkørsler Højresvingsbane
Bilerne må lukke af for dig Når en bilist skal svinge til højre i et kryds, hvor der ikke er en særlig bane til cyklister, må bilisten gerne køre helt ind til højre side og ”lukke af” for cyklister og knallerter. Det står i færdselsloven. Du skal vente med at køre frem, til bilen (eller bilerne) er drejet til højre. Det kan være irriterende, men det skal du respektere.

24 Kryds og rundkørsler Bilisters blinde vinkel
Når du skal lige ud i et kryds, og der er trafikanter, som skal svinge til højre, skal du være meget opmærksom på, at du kan være i deres blinde vinkel. Du kan fx være skjult i det øjeblik, en bilist ser sig over højre skulder. Så tror bilisten, at der er fri bane og svinger til højre.

25 Kryds og rundkørsler Bilisters blinde vinkel
Vær sikker på, at du er blevet set Varebiler, lastbiler og busser har ofte flere blinde vinkler end personbiler. Derfor er de meget afhængig af det, som de kan se i spejlene. Men selvom de har flere sidespejle, kan du være i en blind vinkel og blive overset. Fortsæt kun, hvis du er helt sikker på, at chaufføren har set dig og holder tilbage. Ellers skal du blive bag lastbilen/bussen. Overvej: Hvordan vil du sikre dig, at chaufføren har set dig?

26 Kryds og rundkørsler Bilisters blinde vinkel
Du kører 20 km/t og skal ligeud i dette kryds. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg fortsætter med samme fart, for den højresvingende bil skal holde tilbage for mig. (NEJ) Jeg sætter farten ned for at sikre mig, at den højresvingende bil holder tilbage for mig. (JA)

27 Kryds og rundkørsler Bilisters blinde vinkel
Tilbagetrukket stoplinje I flere kryds er bilisternes stoplinje 3-5 meter længere tilbage end stoplinjen på cykelstien. Det betyder, at du bliver mere synlig for bilister, som skal svinge til højre, fordi du ikke er i deres blinde vinkel. Det betyder også, at du ofte kommer før ud i krydset end bilerne. Men du skal stadig sikre dig, at bilisterne holder tilbage for dig, som de skal, ved at se dig over venstre skulder.

28 Kryds og rundkørsler Dobbeltrettet cykelsti
Når du kører på en dobbeltrettet cykelsti modsat vejens køreretning gennem et kryds, skal du være særlig opmærksom på, om de bilister, som skal svinge ind over eller krydse cykelstien, har set dig. Bilisterne er vant til at kigge efter trafikanter, der følger den normale køreretning. Den følger du ikke, så derfor skal du passe særlig godt på. Overvej: Hvad vil du gøre for at passe på dig selv og andre, hvis du kører her?

29 Kryds og rundkørsler Dobbeltrettet cykelsti
Du kører 30 km/t og skal ligeud her. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg sætter farten lidt ned. (JA) Jeg kører over i venstre cyklistbane. (NEJ) Jeg sikrer mig, at biler bagfra, som skal svinge til venstre, holder tilbage for mig, inden jeg fortsætter. (JA)

30 Kryds og rundkørsler Højrevigepligt
I mindre kryds, hvor der ikke er lyssignal, stoplinje, hajtænder eller vigepligttavle, er der højrevigepligt. Det betyder, at alle trafikanter skal holde tilbage for dem, der kommer fra deres højre side. På dette billede er det knallerten, som skal holde tilbage for den blå bil.

31 Kryds og rundkørsler Højrevigepligt
Her har bilisten knallerten på sin højre side. Bilisten skal derfor holde tilbage for knallerten. Der er mange, som ikke kender reglerne om højrevigepligt. Derfor skal du være særlig forsigtig i kryds med højrevigepligt. Hold selv tilbage, hvis det er nødvendigt for at undgå en ulykke – også selv om du har ret til at køre først. Overvej: Hvorfor tror du, at der er så mange bilister, som ikke kender reglerne om højrevigepligt?

32 Kryds og rundkørsler Højrevigepligt
Du kører 30 km/t og skal ligeud her. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg fortsætter med samme fart. (NEJ) Jeg bruger hornet for at sikre mig, at bilisten har opdaget mig. (NEJ) Jeg sætter farten så meget ned, at jeg tydeligt viser, at jeg vil overholde min vigepligt. (JA) Jeg lader bilisten køre, før jeg fortsætter. (JA)

33 Kryds og rundkørsler Oversigt i kryds
Kryds med god oversigt Der sker også ulykker i kryds, hvor der er god oversigt. Det skyldes, at det kan være svært at bedømme, hvor hurtigt andre kører, når de er langt væk. Du kan også let komme til at undervurdere din egen fart, hvis der ikke er nogle ting i vejsiden, som kan give dig en fornemmelse af, hvor hurtigt du kører. Kryds, der virker helt ufarlige, kan snyde, så trafikanterne ikke er forsigtige og opmærksomme nok - eller har opmærksomheden på det forkerte.

34 Kryds og rundkørsler Oversigt i kryds
Du kører 30 km/t og skal ligeud her. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg fortsætter med samme fart, for den hvide bil skal holde tilbage for mig. (NEJ) Jeg sætter farten ned for at sikre mig, at den hvide bil holder tilbage for mig. (JA) Jeg fortsætter, når jeg er helt sikker på, at den hvide bil holder tilbage for mig. (JA)

35 Kryds og rundkørsler Oversigt i kryds
Kryds med dårlig oversigt Når du kører ligeud på en vej, hvor der er sideveje på tværs, skal du være særlig opmærksom. Især hvis sidevejene er svære at se på grund af huse, træer og hække. Selvom det er de andre trafikanter, som har ubetinget vigepligt, kan du ikke se dem, og de kan ikke se dig. Overvej: Hvordan vil du køre på steder, hvor oversigtsforholdene er dårlige?

36 Kryds og rundkørsler Oversigt i kryds
Nogle kryds har så dårlige oversigtsforhold, at du ikke kan se, om der er fri bane, før du holder helt stille. Det betyder, at de fleste kører med lav fart. Husk, at selvom det er de andre trafikanter, som skal holde tilbage for dig, skal du aldrig selv køre hurtigere, end at du kan nå at reagere, hvis de overtræder deres vigepligt.

37 Kryds og rundkørsler Højresving
Når du skal svinge til højre, skal du i god tid inden krydset orientere dig bagud. Når du er tættere på krydset, sætter du hastigheden så langt ned, at du kan nå at orientere dig godt i alle retninger.

38 Kryds og rundkørsler Højresving
Du skal vise andre i trafikken, når du vil svinge til højre. Det gør du ved at blinke til højre i god tid inden krydset. Hvis du kører på en gammel knallert uden blinklys, skal du række højre arm ud, præcis som når du kører på cykel.

39 Kryds og rundkørsler Højresving
Mens du svinger, skal du have begge hænder på styret. Husk at slå blinklyset fra, når du er færdig med svinget. Hold så langt til højre som muligt gennem hele svinget.

40 Kryds og rundkørsler Højresving
Når du vil svinge til højre i et lyskryds, skal du holde tilbage for fodgængere, der er på vej over.

41 Kryds og rundkørsler Højresving
Du kører 30 km/t og vil til højre her. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg sætter farten ned og holder tilbage for fodgængeren. (NEJ) Jeg bruger hornet for at få fodgængeren til at blive stående på fortovet. (NEJ) Jeg giver tegn til sving og svinger, når der er fri bane. (JA) Jeg kører ligeud, for det er kun cyklister, som må svinge til højre her. (NEJ)

42 Kryds og rundkørsler Venstresving
Når du skal til venstre i et kryds, krydser du trafikken i alle retninger. Det betyder, at du skal holde øje med meget på en gang. Et venstresving er den sværeste manøvre, som du kan foretage dig i trafikken. Derfor skal du være ekstra opmærksom.

43 Kryds og rundkørsler Venstresving
Når du skal svinge til venstre, skal du køre ligeud to gange: 1. Når der er grønt lys for dig (eller fri bane i kryds uden lysregulering), kører du lige frem til modsatte side, giver tegn til at stoppe og bremser så. 2. Du vender knallerten og venter på, at der er fri bane eller grønt lys i den nye retning. 3. Du fortsætter lige over, når der er fri bane/grønt lys. Overvej: Du behøver ikke vente på grønt i den nye retning, hvis der er fri bane. Men det kan alligevel være en god idé. Nævn nogle eksempler.

44 Kryds og rundkørsler Venstresving Når du nærmer dig krydset

45 Kryds og rundkørsler Venstresving Når du krydser første gang

46 Kryds og rundkørsler Venstresving Når du stopper og vender

47 Kryds og rundkørsler Venstresving Når du venter på fri bane

48 Kryds og rundkørsler Venstresving Når du krydser anden gang

49 Kryds og rundkørsler Venstresving
Når du ser forbudstavlen ”Venstresving forbudt”, må du ikke svinge til venstre. En undtagelse er dog, hvis det står på en undertavle, at det ikke gælder cyklister/lille knallert.

50 Kryds og rundkørsler Venstresving
Du skal til venstre i krydset her. Hvor må du placere dig? Ja / Nej Jeg må placere mig til venstre for højresvingsbanen. (JA) Jeg kan blive i højre side. (JA)

51 Kryds og rundkørsler Venstresving
Du skal til venstre her. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg kører over i venstresvingsbanen med pilene. (NEJ) Jeg bliver i højre side af vejen helt frem til krydset. (JA)

52 Kryds og rundkørsler Venstresving
Kør ikke i bilernes venstresvingsbane På knallert må du ikke køre i bilernes venstresvingsbane og svinge til venstre sammen med bilerne. Overvej: Hvorfor tror du, at cyklister og knallertkørere ikke må svinge til venstre sammen med bilerne?

53 Kryds og rundkørsler Rundkørsler
Rundkørsler er placeret på steder, hvor flere veje krydser hinanden. Rundkørsler får trafikken til at glide på en anden måde end kryds. I en rundkørsel skal trafikanterne holde øje med mange ting, samtidig med at de kører. Bilisterne har nemmere ved at få øje på de andre biler end på dig, der kører på knallert. Vær derfor ekstra opmærksom.

54 Kryds og rundkørsler Rundkørsler
Før en rundkørsel kan du møde advarselstavlen ”Rundkørsel” eller vigepligtstavlen i kombination med en påbudstavle eller en undertavle. Når du ser tavlerne, så sæt farten så langt ned, at du kan nå at orientere dig godt, inden du kører ind i rundkørslen. I rundkørsler skal alle trafikanter køre højre om. Det vil sige mod urets retning. Kørselsretningen er vist på en påbudstavle.

55 Kryds og rundkørsler Rundkørsler
Når du skal ind i en rundkørsel, har du vigepligt over for både cykler og biler, der er på vej rundt i rundkørslen. Hvis du skal over et fodgængerfelt på vej ind, skal du holde tilbage for fodgængere. Hvis der ikke er cykelsti i rundkørslen, skal du holde dig i højre side. Hvis der er cykelsti, skal du køre på den - og så må du gerne køre ind, selvom der er biler på vej rundt.

56 Kryds og rundkørsler Rundkørsler
Når du kører rundt i rundkørslen, skal du både være opmærksom på dem, der er inde i rundkørslen, og dem der er på vej ind. De trafikanter, der krydser din bane, skal holde tilbage for dig. Men du kan ikke være sikker på, at de gør det. Kør med så lav hastighed, at du kan nå at stoppe, hvis de overser dig. Se dig over venstre skulder, før du krydser et af rundkørslens ben (veje). Er der en bil, som blinker ud, så fortsæt først, når du er sikker på, at den holder tilbage for dig.

57 Kryds og rundkørsler Rundkørsler
Når du skal ud af rundkørslen, ser du dig tilbage over venstre skulder og giver tegn til at svinge til højre. Hvis du skal krydse et fodgængerfelt, skal du holde tilbage for fodgængere.

58 Kryds og rundkørsler Rundkørsler
Blink i rundkørslen Hvis du skal ud ad rundkørslen ad den første vej, er det en god idé at blinke til højre, allerede når du kører ind i rundkørslen. På den måde fortæller du de andre i rundkørslen, at de ikke skal holde tilbage for dig. Hvis du skal ud ad den sidste vej i rundkørslen, kan du vise de andre trafikanter det ved at blinke til venstre, mens du kører rundt. Lige før den vej, du skal ud ad, blinker du til højre.

59 Kryds og rundkørsler Rundkørsler
Du skal køre videre rundt i rundkørslen. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg sætter farten ned og lader bilen foran mig fortsætte sit højresving. (JA) Jeg sætter farten op, så jeg kan komme foran bilen. (NEJ) Jeg kører i en stor bue bag om bilen. (NEJ)

60 Kryds og rundkørsler Rundkørsler
Bilister, der skal ud af en rundkørsel, har meget svært ved at se cyklister og knallertkørere på deres højre side. Det er, fordi vejens runding gør det svært at bruge spejlene. Lastbiler og varebiler har endnu sværere ved det på grund af deres blinde vinkler. Overvej: Hvad kan du gøre for at undgå, at der opstår farlige situationer, når du er på vej rundt?

61 Kryds og rundkørsler Rundkørsler
Før nogle store rundkørsler er der et oversigtskort, der viser, hvor de forskellige veje fører hen. Det gør det lettere at finde ud af, hvilken vej man skal køre ud ad.


Download ppt "Kryds og rundkørsler."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google