26-05-20151 Ny lov om tilskud til specialundervisning (Version ”Især for specialefterskoler”) Orienteringsmøder 2015 Vartov 26. maj kl. 12.30-14.30 Vrigsted.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Specialundervisningens rammer
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
specialpædagogisk støtte
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Faglig inklusion. De politiske vinde Ca elever af de ca elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Muligheder og rettigheder
Evaluering på dagtilbuds- og skoleområdet BKF Regionsformandsmøde 23. Maj 08.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Kursus for skolerevisorer Hotel Comwell, Middelfart 23. oktober 2012 Det aktuelle på efterskolefronten v/Jørgen Lycke.
SPS-ordningen Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand v. Sine Eggert, Økonomisk- Administrativt Center.
Overordnede juridiske rammer Overordnede økonomiske rammer ved Jørgen Lycke Kursus for Kursus for bestyrelsesmedlemmer Hornstrup Centret 5. – 6. november.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
NOGLE SUPPLERENDE OPSAMLINGER FRA KURSUS FOR NYE FORSTANDERE HJEMMESIDEKRAV OG LIDT OM INKLUSIONSTILSKUD OG SPS OBJ Oktober 2014Baggrundsinformation1.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Efterskoleforeningen Kursus for nye forstandere Liselund 2014 Anette Ingemansen Vicedirektør Nye forstandere 2014.
Ny lov om tilskud til specialundervisning (Version ”Især for almene efterskoler”) Orienteringsmøder 2015 Vartov 26. maj kl Vrigsted.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Inklusion og specialundervisning Nyt lovgrundlag vedr. specialundervisning: Betingelser, indfasning, administration, økonomi Opdatering om.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tilskud.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober Kursus for nye efterskoleledere 1 Kursusugebegrebet og årsplan V. konsulent Ole Bjerring,
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Kursus for skolerevisorer Hotel Comwell, Middelfart 23. oktober 2012
Tilskud til inklusion og specialundervisning på almene efterskoler
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Nyt fra Efterskoleforeningen
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Det frie Gymnasium.
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober 2017
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Ny ferielov –samtidighedsferie set i feriefond perspektiv
Et kortfattet overblik over direkte statstilskud 2018
Rehabilitering og hjemmehjælp
Tilskud Kursus for nye efterskolesekretærer
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Specialundervisningens rammer
Camilla Green Schwarzbach og Signe Rørdam Thomsen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

Ny lov om tilskud til specialundervisning (Version ”Især for specialefterskoler”) Orienteringsmøder 2015 Vartov 26. maj kl Vrigsted 27. maj kl og Nyborg 1. juni kl og Bjergsnæs 3. juni kl V. Anette Ingemansen og Ole Bjerring, Efterskoleforeningen Orienteringsmøder om SPS

Indhold Efterskolernes elevgruppe Baggrund og historik Efterskoleforeningens rolle Gennemgang af det nye lovgrundlag Indfasning af taxametertilskud Perspektiver og overvejelser Andre lovændringer Orienteringsmøder om SPS2

Efterskolens elevgruppe Orienteringsmøder om SPS3 Skoleformen og den enkelte skole Værdigrundlag Indholdsplan Inklusionspolitik Lærerkompetencer Skolens rammer

Folkeskolens inklusionslov Vedtaget april 2012 Virksom fra skoleåret 2012/13 Fra lovbemærkninger: ”Den foreslåede ændring af afgrænsningen af folkeskolens specialundervisning har afledte konsekvenser for specialundervisningen på frie grundskoler og frie kostskoler” Orienteringsmøder om SPS4

Folkeskolens begreber Definition af inklusionselever Definition af specialundervisningselever Afledte konsekvenser for efterskoler Støtte efter kategorier som: §25,1 (”Specialundervisning”) og §25,2 (”Svært handikappede”) afskaffes Orienteringsmøder om SPS5

Folkeskolens specialundervisningsbegreb Til børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, gives der specialundervisning og anden specialpæ- dagogisk bistand i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpæ- dagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt Orienteringsmøder om SPS6

Efterskolernes inklusionslov, 1 Vedtaget dec og virksom fra august Orienteringsmøder om SPS7 § 3a. Efterskoler skal tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af under- visningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning. § 24 a. Staten yder til efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler tilskud til støtte til elever, der er omfattet af § 3 a, til inklusion af disse elever i den almindelige undervisning.

Efterskolernes inklusionslov, Orienteringsmøder om SPS8 Vigtige principper og betingelser: Taxameter Forenkling Ikke cpr-baseret tilskud Udgiftsstyring/loft Accountability PPR’s rolle

Efterskoleforeningens rolle Orienteringsmøder om SPS9 Overordnet målsætning at sikre efterskolen som et tilbud til flest mulige unge at bevare og videreudvikle efterskolernes specialpædagogiske miljøer Samspil med UVM generelt i forløbet Ikke forvaltningsopgaver Baggrundsgruppe

Ny lovgivning - skoletype Orienteringsmøder om SPS10 Godkendelse af efterskole som specialefterskole/”Samlet særligt tilbud” er løftet op fra § 25 stk. 1 til lovens § 1. ”§1 stk. 4. En skole godkendt efter stk. 1, kan af undervisningsministeren godkendes som en skole med et samlet særligt undervisningstilbud. Godkendelse af en skole med et samlet særligt undervisningstilbud sker på grundlag af skolens indholdsplan, jf. § 17, stk. 2. Skolens godkendelse som skole med et samlet særligt undervisningstilbud skal fremgå af skolens vedtægt, jf. § 6, stk. 2, 4 og 5, og af skolens hjemmeside.«

Ny lovgivning - skoletype Orienteringsmøder om SPS11 Betydning for specialefterskoler: -Ingen ændring af praksis for godkendelse -Indføres i vedtægter ved første lejlighed -Ny § 26 Stk. 7. ”Skoler godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud, jf. § 1, stk. 4, kan alene modtage tilskud til kurser omfattet af den enkelte skoles godkendelse efter § 1, stk. 4, og kan ikke modtage tilskud efter bestemmelserne i § 24 a og i § 25, stk. 1.” -

Ny lovgivning - skoletype Orienteringsmøder om SPS12 Fra lovbemærkningerne: Ministerens beføjelse til at også fremover at kunne fastsætte et maksimum for det antal elever, der ydes tilskud til på det enkelte kursus på en skole, jf. den nugældende § 25, stk. 1, sidste pkt. videreføres uændret. Hjemmelen er ikke udnyttet for efterskoler og frie fagskoler, men foreslås videreført, da den sikrer mulighed for at sikre afgrænsningen til skoler med et samlet særligt undervisningstilbud og dermed også sidstnævnte skolers karakteristika.

SPS-midler - i alt ca. 236 mio. kr. til efterskolerne SB-skoler104,5 OB-skoler43,5 Inklusion, almene45,0 SPS, almene38,0 Medhjælp + midler5, Orienteringsmøder om SPS13

Tilskudsgrupper – mulig fordeling Elevgruppe ->”Almene”Inklusion Grundtakst SST-skoler Specialudv.I alt Særlig beh. Efterskoler (575+75) Ordblindeefterskoler Almene efterskoler Alle efterskoler Orienteringsmøder om SPS Inklusionstilskud SPS-tilskud på almene efterskoler, én takst SPS-tilskud på efterskoler godkendt med samlet, særligt tilbud (SST) Grundtakst + evt. specialundervisningstakst 1 eller 2 14

Tilskud, special Orienteringsmøder om SPS15 § 26 stk. 1. Staten yder til skoler godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud, jf. §1, stk. 4, følgende tilskud pr. årselev: 1.Grundtakst, hvor alle elever indgår i beregningen af årslevtallet, og 2.tillægstakst 1, hvor elever omfattet af § 3, stk. 1 indgår i beregningen af årselevtallet, eller 3.tillægstakst 2, hvor elever omfattet af § 3, stk. 1 med særligt omfattende støttebehov indgår i beregningen af årselevtallet

Tilskud, special Orienteringsmøder om SPS16 Fra § 26, stk. 3: Der skal på skolen foreligge en aktuel skriftlig udtalelse fra pædagogisk-psykologisk rådgivning i elevens tidligere skolekommune om, at elevens støttebehov er mindst 9 ugentlige undervisningstimer Kommentar: PPR skal blot udtale, at støttebehovet er mindst 9 timer. Derudover sættes der – som udgangspunkt – ikke timetal på.

Tilskud, special Orienteringsmøder om SPS17 Tilskudsrytme Alle tre typer tilskud beregnes ud fra antallet af årselever i det skoleår, Der slutter i året før finansåret. Kommentar: Betyder f.eks., at tilskuddet i 2018 beregnes ud fra årselev-tallene i skoleåret 2016/17. Taksterne fastættes på de årlige finanslove.

Tilskud, special Orienteringsmøder om SPS18 Generelle betingelser: Vedtægt Indholdsplan Hjemmeside Skolen redegør særskilt i ledelsesberetningen i årsrapporten for tilskuddenes anvendelse. Kursusudbud (Nævnt ovenfor:§ 26. stk. 7: ”Skoler godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud, jf. §1, stk. 4, kan alene modtage tilskud til kurser omfattet af den enkelte skoles godkendelse efter §1, stk. 4……”)

Tilskud, special Orienteringsmøder om SPS19 Særlige betingelser, tillægstakst 1 og 2: Skriftlig plan for indsatsen for den pågældende elev Systematik og løbende evaluering af indsatsen over for eleven Opbevarer PPR-udtalelse

Tillægstakst 2 - arbejdstekst/foreløbig beskrivelse Orienteringsmøder om SPS20 Støtten gives til elever, der har massiv behov for støtte, i en sådan grad, at det ikke kan forventes dækket af takst 1. Der er tale om elever, der vil have brug for støtte både i undervisningen og før/efter undervisningen for at sikre progression i læringen. Det kan f.eks. dreje sig om elever med psykisk udviklings- hæmning, elever, der har meget svage sproglige kompe- tencer, så der f.eks. anvendes tegn til tale samt elever, der har meget stort støttebehov på grund af en kombination af nedsat fysisk og psykisk funktionsevne.

Redegørelse til årsrapport. Ikke nogen vejledning endnu! 21 Tjekliste:  Tilskudsbeløb - finansår  Årselevtal vedr. aktiviteterne – finansår, evt. opgjort i skoleår  Foranstaltninger  Aktiviteternes organisering  Evaluering -Omfang: F.eks. en halv side! Orienteringsmøder om SPS

Skriftlig plan Orienteringsmøder om SPS22 Ikke krav om at bruge et bestemt skema, men forslag  Data om elev, forældre, skole og skoleår  Beskrivelse af elevens behov  Hvad er inddraget af dokumentation?  Hvad er målsætningen er for eleven?  Særlige tiltag, inklusionstilbud i forhold til eleven  Omfanget af støtten  Hvordan evalueres?

Indfasning, special, Orienteringsmøder om SPS23 Skoleåret 2015/16 Hidtidig ordning. Der søges til den enkelte elev OBS. For PPR-betjening af skolerne se skrivelser til PPR og skoler fra 15. januar 2015.

Indfasning, special, 2 a Orienteringsmøder om SPS24 August til december 2016, overgangsordning 1 Tilskud – samme beløb – som givet til den enkelte skole i perioden august til december 2015 efter § 25,1 plus tilskud givet i § 25,2 lærertimer. Opregnet til 2016-priser. Forventeligt som fem rater. Ingen regulering.

Indfasning, special, 2 b Orienteringsmøder om SPS25 Elevoptagelse og bestemmelse af tilskud fra august 2016 og frem Grundtakst-elever: Skolen etablerer selv beslutnings- grundlag og dokumentation Tillægstakst 1 elever, elever med støttebehov på mindst 9 timer ugentligt: Der skal foreligge en PPR-udtalelse. Aktuel = rettet mod det pågældende skoleår! Tillægstakst 2 elever: PPR-udtalelse for elever med et særligt omfattende støttebehov. Der skal ikke søges i UVM til den enkelt elev.

Indfasning, special, Orienteringsmøder om SPS26 Finansåret 2017 Tilskud – samme beløb – som givet til den enkelte skole til specialundervisning i hele skoleåret 2015/16 efter § 25,1 plus tilskud givet til lærertimer efter § 25,2. Opregnet til 2017-prisniveau Forventeligt som endeligt tilskud i 12 lige store rater Der skal ikke søges i UVM til den enkelte elev.

Indfasning, special, Orienteringsmøder om SPS27 Finansåret 2018 Tilskud til specialundervisning gives på baggrund af de indberettede årselevtal for 2016/17 1.Grundtakst for 2018 * skolens samlede årselevtal i 2016/17, OG 2.Tillægstakst 1 for 2018 * skolens årselevtal vedr. tillægstakst 1 i skoleåret 2016/17, ELLER 3.Tillægstakst 2 for 2018 * skolens årselevtal vedr. tillægstakst 2 i skoleåret 2016/17 Eventuelt et supplerende tilskud. Nyordning er nu fuldt indfaset.

Antal årselever,OB-skole - Lillekøbing Efterskole Orienteringsmøder om SPS28 Altid afsluttede, hele kursusuger Grundtakst/alle elever 2016/ uger/40 = 71,075 åe Tillægstakst 1, 2016/17 Simon, Ali, Sørine, Bo á 42 uger = 168 uger Jasper 24 uger Cirkeline 5 uger I alt 197 uger/40 = 4,925 åe

Tilskudsberegning 2018,OB-skole - Lillekøbing Efterskole Orienteringsmøder om SPS29 Takstbeløbene er tænkte eksempler, hvor taksten for specialundervis- ning er sat til kr og tillægstakst 1 er sat til kr Takster fastsættes på den enkelte finanslove! Grundtaksttilskud 71,075 åe á kr. = kr. Pr. måned fra januar kr. Tilskud efter tillægstakst 1 4,925 åe á kr. = kr. Pr. måned fra januar kr. I alt i kr.

Antal årselever, ex. SB-skole - Lillekøbing Efterskole Orienteringsmøder om SPS30 Altid afsluttede, hele kursusuger Grundtakstelever 2016/ uger/40 = 71,075 åe Tillægstakst 1, 2016/17 28 elever á 42 uger = uger Ali 24 uger Cirkeline 5 uger I alt uger/40 = 30,125 åe Tillægstakst 2, 2016/17 Louise, Nikolaj, Jens á 42 uger = 126 uger Nick27 uger alt 153 uger/40 = 3,825 åe

Tilskudsberegning 2018, SB-skole - Lillekøbing Efterskole Orienteringsmøder om SPS31 Takstbeløbene er tænkte eksempler, hvor taksten for specialundervis- ning er sat til kr , tillægstakst 1 til kr og tillægstakst 2 til kr Takster fastsættes på den enkelte finanslove! Grundtaksttilskud 71,075 åe á kr. = kr. Pr. måned fra januar kr. Tilskud efter tillægstakst 1 30,125 åe á kr. = kr. Pr. måned fra januar kr. Tilskud efter tillægstakst 2 3,825 åe á kr. = kr. Pr. måned fra januar kr. I alt kr.

§ 25 a Orienteringsmøder om SPS32 § 25 a. Staten yder tilskud til dækning af ekstraudgifter, der er godkendt af undervisningsministeren, til personlig assistance, jf. § 3 a, 2. pkt., og hjælpemidler til elever i tilfælde, hvor der er et særligt behov herfor. Fortsat 1.Ansøges der til den konkrete elev 2.Tilskuddet tilgår skolen, mens eleven er på skole 3.Der kan søges til alle elever uanset støttebehov.(Ikke et krav, at eleven skal have et behov på mindst 9 timers støtte for at der kan ydes tilskud)

Revisor kan f.eks. interessere sig for Orienteringsmøder om SPS 33 Skriftlig plan PPR-udtalelser for specialundervisning Beregning af årselevtal Redegørelse til årsrapport Hjemmeside Indholdsplan

Perspektiver Orienteringsmøder om SPS 34 Inklusionspolitik Undervisning og samvær Frihed og selvforvaltning Grænsedragning mellem tilskud til specialundervis- ning og kommunalt tilskud til samværsdelen.

Andre lovændringer Orienteringsmøder om SPS 35 Nye forsøgsmuligheder til specialefterskolerne: Skoler med samlet særligt tilbud har mulighed for at iværksætte forsøg, hvor de udelukkende tilbyder eleverne prøve i dansk og matematik Mulighederne på de almene skoler: Her er det fortsat et ”enten – eller” Dog er der stadig mulighed for at blive fritaget for prøve i historie og kristendom. Omlagt tilsyn med historieprøvefrie skoler.