Historiebrug – hvorfor og hvordan? Historielærernes dag 21. okt. 2015

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeopardy – Hit med Historien! 7. klasse [Kampen om Norden]
Advertisements

Håbets folk. Møde Jesus igen for første gang Er vi tro mod dét, han var tro imod? Prædiker vi det evangelium, han prædikede? Lever vi evangeliet, som.
Praktikprojekt 2008 Historie
Fagets formål, fokus og fagmål
Historie klasse CFU 25. februar 2010 Lene Norup.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Formidling af historie og kulturarv – uden for skolen?
Forenklede Fælles Mål - historie
Forenklede fælles mål - historie
Den fagdidaktiske situation – bl. a
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
De nye kompetencemål i historie og kort om den nye prøveform CFU-VIA tirsdag 22. september kl v/Jens Aage Poulsen HistorieLab – Nationalt.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Erindringshistorie & erindringspolitik
Samarbejdspartnerne Simon Kirk Mikkelsen, Elise Smith Skole Elever, Elise Smith Skole Morten Harbo Torp Harald Brandt, Læreruddannelsen, VIA Aarhus Studerende,
7. juni 2016 i spejderhuset. Dagsorden Hvem skal afsted – Ringsted og Rungsted på tur sammen Inden vi skal afsted - forberedelse og pakkeliste Når turen.
817_Kristus, Konge, du regerer 1, S1 Kristus, Konge, du regerer, al vor styrke er fra dig. Jomfrusøn, som triumferer, lydigt gik du korsets vej. Med dit.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Esajas 53 Hvad ser du?. Esajas 52:13 – 52:15 GUD Se, Min tjener handler vist, han stiger, han løftes op og ophøjes såre. Som mange gyste over ham – så.
Multimedier i historie Kick off dag – 07. sep Jens Aage Poulsen HistorieLab - Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling.
Livets Ord Januar 2016 Kommentar af Fabio Ciardi (OMI)
1. Mos 1:1-2 I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.
Livets fyrste dræbte I… Ap.G. 3,12-26 Nicolaifællesskabet d. 2/
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
ÆLDRE LITTERATUR Folkeeventyr & Kunsteventyr. Definition: Eventyr Kommer af ‘adventure’ (latin: Hændelse eller Hvad der kan ske) To hovedgrupper: Folkeeventyr.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
KÆRT BARN HAR MANGE NAVNE
Folkeskolen anno 2016: Hvad skal eleverne lære?
S1.
KLAUS RIFBJERG: BERLINERDAGE
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Livets Ord Marts 2017.
Undervisningsministeriet
UU-OS værdier Åbenhed Mangfoldighed Ordentlighed Mod
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
UNDERVISNINGENS FORLØB
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Du skal elske byggepladsen!? EUC Nord 13/ FBK 2258
Åndens Frugter – Åndens Gerninger Gal.5v22
Fælles ledelsesgrundlag
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Balkortmetoden De enkelte grupper/funktioner vurderer kvaliteten af deres vigtigste samarbejdsrelationer De vigtigste samarbejdsrelationer tegnes med tusch.
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Politisk kommunikation
Kultur på recept i Aalborg
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Er KRAM en skam? Signild Vallgårda
Livets Ord November 2018.
Vi udfordres til at leve i opstandelsens frihed
Arbejde med pædagogisk stemning på Egmont Højskolen
Erfaringer fra virksomhedsbanken
SUCCES MED SALG 1.
I jomfruer, I kloge, o, tænder lamper, ser, hvor det i verdens kroge
Lev livet bedre At lære er at leve.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Bordtennis Et OL i børnehøjde Kun for 4. og 5. klasser
WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?
En introduktion af Otto
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
- En genre som alle andre
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Fra byggesten til praksis
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Historiebrug – hvorfor og hvordan? Historielærernes dag 21. okt. 2015 Jens Aage Poulsen – jeap@ucl.dk HistorieLab – Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling

Elever og historiefaget Historie handler om, hvad der skete i fortiden Store og afgørende begivenheder – hvilke defineres af læreren/læremidlerne Få elever ser umiddelbart sammenhænge mellem faget og deres hverdagsliv Hvorfor er historie et fag i skolen: Man skal lære noget om fortiden, så man ikke begår de samme fejl Vi er blevet klogere – akkumulering af viden Det har myndighederne bestemt Noget man skal/bør vide (klassik dannelse) Bruges i senere uddannelsesforløb – erhverv Viden til at diskutere aktuelle forhold

Historiebrug - FFM At eleverne skal opleve en umiddelbar relevans og nytteværdi af historieundervisningen. Færdigheds- og vidensområder (arbejdsområder) Historiske scenarier Historiske fortællinger – Konstruktion og historiske fortællinger Historisk bevidsthed

Historiebrug (fortidsbrug) Levede historie – Fortiden som sådan er væk Fortalte historie (tolkning – iscenesættelse af fortiden) Historiekultur Spor fra fortiden: artefakter, byrum, ritualer, adfærd, normer osv. Knytter fortid og nutid sammen Historiebrug = anvendelse af/omgang med historiekultur Historiske bevidsthed - identitet

Klas-Göran Karlsson – Niels Kayser Nielsen Brug Aktører Funktion Videnskabelig Historikere - historielærere Tolkning Eksistentiel alle Erindring, glemsel, orientering, identitet Moralsk Veluddannede/ intellektuelle Genodragende, rehabilitering, restaurering, forsoning Ideologisk Intellektuelle og politiske eliter Legtimering og rationalisering Ikke-brug Glemsel , fortrængning og udslettelse, legitimering Politisk-pædagogisk Intellektuelle og politiske eliter og pædagoger Offentliggørende, debatterende, politisering, legitimering Kommerciel - underholdende Reklame- og underholdningsbranchen Indtjening - underholdning

Historiebrug – hvordan? Kort ideudveksling Find eksempler på brug af historie, som vil være relevant at behandle i undervisningen. Hvad er målet? - Midlerne

Eksempler på historiebrug Ideologisk-pædagogisk Ekstitentiel – politisk - historiebrug Sthyrske Cirkulære 1900: At fremhjælpe en sund og kraftig Fantasi i Forbindelse med en varm og levende Følelse, særlig for vort Folk og Land, er Historieundervisningens Opgave

Eksempler på historiebrug Politisk-ideologisk historiebrug

Eksempler på historiebrug Historie – styrke/legitimere – kultur/samfunds ideologi og værdigrundlag Museer, mindesteder Ex D-dagen - Normandiet Sejren over Danmark – stormen på Dybbøl – 18. april 1864

Eksempler på historiebrug Dybbøl – Arnkil – Als - Knivsbjerg

Maj 1945 – eksempel på ikke-brug Arnkil Knivsbjerg Dybbøl

Ikke-brug 1950’erne 1960’erne – samarbejdspolitiken forties Minerydningen langs Vesterhavet – 250 døde – 600 lemlæstede Fortiet – Spillefilm ”Under Sandet” 2014

De gode gamle dage

Visby 27. juli 1361 Baggrund: Valdemar Atterdag 1340-1375 1320’erne -1330’erne – pantsætning af store dele af DK Skåne – Öland – Gotland – fra svenskekongen Magnus Eriksson

Visby 27. juli 1361 1.800 gotlandske bønder – ved Visbys mure 2.000 danske krigere Ingen førstehåndsberetninger Olav Svedelid: Kampen ved Ringmuren, 1980 Gun Westholm: Visby 1361 – Invasionen Historiker – Gotlands historiske museum

Visby 27. juli 1361 Rasmus Christiansen (1863-1941) Valdemar Atterdag indtager Visby, 1891

Visby 27. juli 1361 Rigdomme fra byen bringes i sikkerhed Solberga kloster Symbolsk billede Olle Hagdahl (1910-91) 1943 Den danske hær Gotlandske bondehær Rige købmænd i Visby overværer slaget

Visby 27. juli 1361 Sven Erixon: ”Vi på muren” – oliemaleri 1942. 1963 – Gobelin

Visby 27. juli 1361 Carl Gustaf Hellqvist (1851-1890): Valdemar Atterdag brandskatter Visby 1361 (1882) (2 x 3,3 m)

Hellqvists konstruktion Jøde – I Sverige optræder jødiske navne først i 1600-tallet Familie – alt er tabt – Gifte kvinder havde ikke udslået hår Manden – hat med strud Gravhunde blev først importeret til Sverige i 1700-tallet Valdemar Atterdag – 40 år - barbar Ikke blomsterkasser og urtepotter i middelalderen

Hellqvists konstruktion Manden: Bernt Notkes ”Dødedansen” – Lübeck Bygningerne: Lüneburg og Hildesheim – rådhuset i München (nygotisk stil) Personer – borgere fra München Kritik – historiemaleriet Karl Wåhlin (Nationalmuseet) 1891: Som en scene fra en operaforestilling Selma Lagerlöf – novellerne ”Valdemar Atterdag brandskatter Visby” og ”Osynliga länkar” (1894) – moralsk Visbyborgernes egoisme

Hellqvists konstruktion Budskabet: Grusomme og ondskabsfulde Valdemar Atterdag Vender ryggen til kirken Den korsfæstede Jesus vender kongen ryggen er

Visby 2011

Historiske scenarier - Scenariekompetence som historiebrug Scenario/scenarie – organisering af en række begivenheder til en fortælling om en mulig fremtidig situation. Metoder/fremgangsmåder – engangere eleverne i historisk tænkning.

Eksempler historiske scenarier Historiske spil (ex Saxos Rejse – Global Conflicts …) Rollespil Dilemmaspil (ex 9. april) Historisk værksted Kontrafaktiske metoder Eksperimenter Forholde sig museers tableauer og iscenesættelser Mindesteder

Murens Fald – eksempler på afgørende situationer   August 1989: Ungarn åbner grænsen til Østrig. Hvad nu, hvis det ikke var sket? September-november 1989: DDR-styret gav ikke ordre til at åbne ild mod de såkaldte mandagsdemonstrationer i de østtyske storbyer. Hvad nu hvis 9. november 1989 kl. 18:57: DDR-styrets talsmand Günter Schabowski fortalelse. Hvad nu, hvis det ikke var sket? 9. november 1989 kort før midnat: Oberstløjtnant Harald Jäger, Bornholmer Strasse vælger at åbne grænsen – ikke åbne ild.