1 Aktuelle temaer og udfordringer i beskæftigelsesindsatsen i Allerød Kommune Seminar for Det lokale Beskæftigelsesråd og Udvalget for Kultur, Beskæftigelses.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Advertisements

20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Oplæg v/ direktør Niels Kristoffersen, mploy A/S
Beskæftigelsesmæssige udfordringer for Ringsted
Sammenhængende beskæftigelsesindsats FOKUS Gå-hjem-møde, mandag den 7. marts 2005.
Styringskrav for jobcentre
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
”Vi når målet – men hvordan?”
Oplæg til DH’s temadag for nye RBR-medlemmer Oplæg v/Palle Christiansen d. 18. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Randers Kommune Status på Jobcenterreform Oplæg på budgetseminar 28 marts 2009.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Fællesmøde mellem Arbejdsmarkedsudvalget & LBR 6. marts 2013.
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
1 Beskæftigelsespolitiske sigtelinjer og udfordringer i Ringsted Kommune - Beskæftigelsesplan Seminar for Arbejdsmarkedsudvalget og LBR Den 19.
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Kontaktgruppe-seminar D. 29. oktober 2008 Golfhotellet, Viborg.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Den aktuelle rekrutteringssitutation på social- og sundhedsområdet Oplæg v/ Mogens Jensen – Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelses- og erhvervspolitikken i Skanderborg Kommune Konference 26. januar 2012 Det Regionale Beskæftigelsesråd Tale ved Borgmester Jørgen Gaarde.
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem. Hensyn bag finansieringsordningen Kommunalt incitament til at få ledige i job Undgå usikkerhed om den.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Strategier i relation til FØP-reformen, kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen V./ Marianne Sumborg.
Faldende beskæftigelse og stigende ledighed. Udviklingen i beskæftigelsen i Region Midtjylland
Beskæftigelsesregion Syddanmark Udfordringer på arbejdsmarkedet i Syddanmark Oplæg ved Karl Schmidt, regionsdirektør.
OPTIMERING AF EFFEKTER OG INVESTERINGER I BESKÆFTIGELSESINDSATSEN Oplæg på temadag om investeringsstrategier, v/ Mads Kromann Fog, direktør, mploy Den.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ændringer i refusionsordningerne - møde med jobcenterchefer den 2. december 2010.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 4. februar 2010, Tambohus Kro, Thyholm.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Rekruttering til Tønder kommune – er der et problem?
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Sygefravær Dialogmøde, d. 13. november 2008, oplæg v. Karl Schmidt, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
Jobcenterchefmøde 2010 Velkomst og nyt i beskæftigelsespolitikken V/ Karl Schmidt.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Temamøde om flowet mellem a-dagpenge og sygedagpenge Roskilde Hallerne 22. Oktober 2013.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Perspektiver for beskæftigelsesindsatsen i Østdanmark i 2010 v/regionsdirektør Jan Hendeliowitz.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland ”Brug for alle” – velkomst og indledning v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar om indsatsen for forsikrede ledige – kommunernes medfinansiering.
Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
En tidlig og intensiv indsats Syddanmark, Fredericia, juni 2008
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Rekruttering til Nyborg kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kolding kommune – er der et problem?
Rekruttering til Assens kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kerteminde kommune – er der et problem?
Rekruttering til Vejen kommune – er der et problem?
Rekruttering til Ærø kommune – er der et problem?
Refusionsreformen 12. november 2018.
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Præsentationens transcript:

1 Aktuelle temaer og udfordringer i beskæftigelsesindsatsen i Allerød Kommune Seminar for Det lokale Beskæftigelsesråd og Udvalget for Kultur, Beskæftigelses og Erhverv i Allerød Kommune Den 13. maj 2009 Oplæg v/ partner Lars Buchholt Pedersen, mploy A/S

2 Program for den 13. maj 2009 Kl Velkomst v./ formand for LBR, borgmester Erik Lund Kl Kommunalisering af beskæftigelsesindsatsen – og strategiske perspektiver v./ Lars Buchholt Kl Pause Kl Input til strategier for de kommende års beskæftigelsesindsats i Allerød Kommune 1) Håndtering af den aktuelle ledighedsstigning/ arbejdskraftreserven 2) Ungeindsatsen 3) Sygedagpengeindsatsen Kl Afrunding på seminaret Kl Frokost

3 Formål med dagen  Et fælles billede af status for beskæftigelsesindsatsen i Allerød  En fælles drøftelse og identificering af centrale beskæftigelsespolitiske udfordringer og muligheder, herunder som følge af kommunaliseringen  En drøftelse af hvad ministerens udmeldte mål betyder for de kommende års beskæftigelsesindsats  En drøftelse af indsats og strategier for den borger- og virksomhedsrettede indsats – med henblik på input til beskæftigelsesplan 2010

4 Kommunalisering af beskæftigelsesindsatsen

5 Hvorfor kommunalisering af beskæftigelsesindsatsen  Det sidste trin i en flerårig proces frem mod et enstrenget system – ”Flere i arbejde” (harmonisering af lovgivning og samarbejds- forsøg), ”Kommunalreformen (jobcentre og pilotcentre) – nu kommunalisering  Formålet med et enstrenget system er ” at fokusere indsatsen og udnytte ressourcerne mere optimalt”  Gevinster, som ønskes realiseret:  Optimering af indsatsen via fokuseret ledelse (politisk og administrativt) og minimering af dobbeltadministration  Frigøre ressourcer til den borger- og virksomhedsvendte service  Skabe en mere sammenhængende beskæftigelsesindsats overfor både forsikrede og ikke forsikrede ledige  En beskæftigelsesindsats der afspejler de lokale forhold

6 Kommunalisering af beskæftigelsesindsatsen - hvad ændres og hvad ændres ikke  Jobcentrene bliver kommunale – den statslige del af indsatsen overgår til kommunerne 1. august 2009  Myndighedsansvaret for den statslige indsats og det statslige personale flyttes til kommunerne  Budget og udgifter til indsatsen for de forsikrede ledige flyttes til kommunerne (1. januar 2010)  A-kassernes opgaver og roller ændres ikke  Arbejdsmarkedets parters rolle ændres ikke – (dog lovgives om sammensætning af formandskabet i LBR)  Økonomistyringen og de økonomiske incitamenter i indsatsen for forsikrede ledige ændres i forbindelse med at kommunerne overtager det økonomiske ansvar 1. jan. 2010

7 Finansiering

8 Finansieringsmodellen – overordnet  Finansieringsmodellen træder i kraft fra 1. januar 2010  Formålet med modellen er at kommunerne kompenseres for faktiske udgifter – men at de også har et klart incitament til at føre en aktiv beskæftigelsesindsats for forsikrede ledige – indsats og resultater skal kunne betale sig  Finansieringsmodellen regulerer følgende udgifter:  Udgiften til dagpenge  Udgiften til køb/drift af aktivering  Udgiften til drift af jobcentrene (personale, husleje, IT mv.) - overføres til kommunerne via kommunens bloktilskud

9 Finansiering af dagpenge (I) Refusion og nedtrapningsmodel  Statens refusionen til dagpengemodtagere er 75 pct. til ledige i aktivering og 50 pct. til passivt ledige  Incitament til aktiv indsats for de forsikrede ledige  75 / 50 pct. mindsker risiko for kommunen  Kommunen friholdes for at betale dagpenge i de første 18 uger af ledigheden i 2010 (nedtrappes til 4 uger i 2013)  Nedtrapningsmodel for kommunens friholdelse for dagpenge  2010: Staten giver 100 pct. refusion for dagpenge de første 18 uger  2011: Staten giver 100 pct. refusion for dagpenge de første 12 uger  2012: Staten giver 100 pct. refusion for dagpenge de første 8 uger  2013 og frem: Staten giver 100 pct. refusion for dagpenge de første 4 uger

10 Finansiering af dagpenge (II) Beskæftigelsestilskud, budgetgaranti og forsikring  Kommunen betaler et månedligt bidrag til statens udgifter til arbejdsløshedsdagpenge - bidraget er afhængigt af:  Antallet af forsikrede ledige  I hvilket omfang de forsikrede ledige er i aktive tilbud: Jo mere aktivering, des lavere bidrag  Kommunen modtager et beskæftigelsestilskud, der dækker nettoudgiften efter refusion til dagpenge og aktivering.

11 Finansiering af dagpenge (III) Beskæftigelsestilskud, budgetgaranti og forsikring  Budgetgaranti – hvis de forudsatte økonomiske rammer ikke passer  Midtvejs i tilskudsåret og efter tilskudsåret reguleres tilskuddet efter ledighedsudviklingen i landsdelen  Forsikringsordning – hvis mange arbejdspladser nedlægges på én gang  Der suppleres med en særlig tilskudsordning for kommuner med kraftigt stigende ledighed  Målrettes kommuner, hvor ledigheden stiger 5 procentpoint mere end landsdelens gennemsnitlige ledighed

12

13 Køb/drift af aktivering  Udgifter til vejledning, sagsbehandling, det individuelle kontaktforløb, jobplaner og administration i øvrigt, afholdes af kommunen  Øvrige driftsudgifter til aktivering refunderer staten 50 pct. – inden for et rådighedsbeløb på kr. pr. helårsperson  Ved nogle aktiveringsudgifter gives en højere refusion:  Løntilskud refunderes med 75 pct. af udgiften  Voksenlærlinge refunderes med 100 pct. af løntilskuddet  Jobrotationsydelse refunderes med 100 pct. af udgiften.  Kommunen kan opnå 50 pct. refusion på køb af andre aktører – både til aktive tilbud og til at løse sagsbehandlingsopgaver

14 Stærkere statslige styring

15 Stærkere statslig styring  Der bygges videre på principperne i det nuværende styringssystem – lovgivning, økonomiske incitamenter, dialogproces mellem beskæftigelsesregion og jobcentre  Økonomiske incitamenter på alle ydelsesområder, herunder højere refusion, når borgere er i aktive tilbud og krav om rettidighed  Lovkrav om indsats, metoder, IT-registrering, dokumentation m.v.  Mulighed for ”indgreb” fra beskæftigelsesregionen i situationer med resultatproblemer  Nye styringsredskaber:  Beskæftigelsesregionerne styrkes – bl.a via flere medarbejdere  Hyppigere dialog og mere intensiv opfølgning  Rådgivningsfunktion i beskæftigelsesregionerne  Øget fokus på metodeudvikling, erfaringsudveksling, forsøg m.v.

16 Styring af beskæftigelsesindsatsen (I)  Statslige rammeudbud af dele af beskæftigelsesindsatsen  Målrettet områder med resultatproblemer  Kan både være obligatoriske og frivillige at anvende  Beskæftigelsesministeriet kan fastlægge krav til kommunale udbud for at sikre tværgående hensyn i indsatsen  Beskæftigelsesministeriet kan fastlægge krav til kommunale udbud for at sikre et attraktivt og ubureaukratisk marked for andre aktører  Kommunerne har ansvaret for IT-understøtningen – ministeriet kan stille krav til brugen af IT-værktøjer  Jobindsats.dk, jobnet.dk og tilmeldingsmodulet bibeholdes i Beskæftigelsesministeriet regi

17 Styring af beskæftigelsesindsatsen (II) Et element i lovforslaget vedrører plan- og budgetprocessen på beskæftigelsesområdet samt partssamarbejdet: 1. Udarbejdelse af beskæftigelsesplan og resultatrevision  Beskæftigelsesregionerne skal inddrages i udarbejdelsen af beskæftigelsesplanen og resultatrevisionen forud for fremlæggelsen i kommunalbestyrelsen  Begge planer skal drøftes på møde i kommunalbestyrelsen 2. Borgmesteren skal være formand for LBR  Varetages beskæftigelsesindsatsen i et stående udvalg, kan udvalgsformanden overtage formandskabet af LBR for borgmesteren

18 Udfordringer og muligheder ved kommunaliseringen

19 Kommunaliseringen – og perspektiver for beskæftigelsesindsatsen  Sammentænke politikområder: Kommunaliseringen øger mulighederne for at sammentænke indsatsen i forhold til andre kommunale opgaver og politikområder  Investeringstænkning: Kommunalisering og udfordringerne på arbejdsmarkedet øger potentialet og mulighederne  Fokus på at håndtere udfordringer på kort og langt sigt  Kommunen som arbejdsgiver  Samarbejde – jobcenteret kan ikke løse udfordringer alene  Fokus på aktiv indsats og de rette tilbud: Leverandørstyring  Det sammenhængende arbejdsmarked på tværs af kommunegrænser  Statslig styring på beskæftigelsesområdet  Organisatoriske fordele

20 Potentielle udfordringer og ”bekymringer”  Risiko for at kommunerne lukker sig om sig selv  arbejdsmarkedet stopper ikke ved kommunegrænsen  udfordringer kræver indsats og samarbejde på tværs af kommunerne  Risiko for manglende fokus på regionale og landsdækkende udfordringer og mål i beskæftigelsesindsatsen  Risiko for fokus på kortsigtede (økonomiske) gevinster – og mindre fokus på det længere sigt og de problemer som kræver flerårig indsats og investering  Risiko for at beskæftigelsesindsatsen taber i konkurrence med de andre kommunale politikområder  Risiko for stor fokus på optimering af kommunal økonomi – og mindre fokus på beskæftigelsespolitiske resultater  F.eks. i forhold til prioriteringen af aktive tilbud – hvilken økonomi vil man stille til rådighed og hvad betyder det for kvalitet og effekt  Investeringsvillighed i forhold til opkvalificering

21 Beregningseksempler på økonomiske udfordringer og gevinster i Allerød Kommune (II)  Hvis antallet af dagpengemodtagere i kommunen som forventet fordobles i 2009, vil udgifterne til dagpenge stige med ca. 26,4 mio. kr. Desuden vil skatteindtægterne falde med ca. 14,6 mio. kr  Hvis antallet af kontanthjælpsmodtagere i kommunen stiger med 10 pct. i 2009, vil de offentlige udgifter til kontanthjælp stige med ca. 1 mio. kr. Desuden vil de offentlige skatteindtægter falde med ca. 0,8 mio. kr.  Kommunens andel af de stigende udgifter til dagpenge vil afhænge af finansieringsmodellen i forbindelse med kommunaliseringen den 1. august I skatteprovenu skønnes kommunen at miste ca. 3,5 mio. kr. årligt.  Kommunens andel af de stigende udgifter til kontanthjælp skønnes at udgøre ca. 0,5 mio. kr. I skatteprovenu skønnes kommunen at miste ca. 0,2 mio. kr. årligt.

22 Input til strategier for de kommende års beskæftigelsesindsats i Allerød Kommune

23 Beskæftigelsespolitiske udfordringer – på kort og længere sigt

24 Beskæftigelsesregionens prognose for beskæftigelsen i perioden

25 Hvad betyder konjunkturomsvinget for den lokale beskæftigelsesindsats på kortere sigt?  Ledigheden stiger markant (…fra et historisk lavt niveau)  Nye målgrupper for beskæftigelsesindsatsen  ”Rummeligheden” i virksomhederne kommer under pres:  Vender nogle af de svageste grupper (igen) tilbage til ledighed?  Sygemeldte – og fastholdelsesindsatsen?  Fleksjobvisiterede  Praktikpladser  Flere førstegangssøgende kan ikke få arbejde, herunder dimittender  Bliver nogle grupper hårdere ramt – seniorer, etniske grupper?  Virksomhedssamarbejdet skal justeres?  Hvilke brancher og virksomheder rammes af konjunkturen - off/prv  Faglig og geografisk mobilitet – nye mønstre  Samarbejdsaftaler?  Omlægning af den aktive indsats  Hvilke tilbud og fokus skal der til i den aktive indsats for at skabe resultater?

26 Stigende ledighed på kort sigt - mangel på arbejdskraft på lidt længere sigt -

27 Ændringen i antallet af unge, erhvervsaktive og ældre i Allerød fra

28 Den demografisk betingede udvikling i arbejdsstyrken i Allerød og udviklingen i beskæftigelsen hvis væksten er på samme niveau som i de sidste knap 30 år

29 Andelen af arbejdspladser i Allerød, hvor de ansatte er over 55 år fordelt på brancher beskæftigede borgere over 60 år i Allerød!

30 Antallet af offentlig forsørgede i Allerød fra januar 04 til februar 09

31 Antallet af offentlig forsørgede i procent af 16-66årige i Allerød i marts 09, fordelt på ydelser.

32 Kan lavkonjunkturen bruges positivt til at forberede næste højkonjunktur?

33 Input til strategier for de kommende års beskæftigelsesindsats i Allerød Kommune

34 Drøftelse af udfordringer, mål og strategier på tre indsatsområder  Håndtering af den aktuelle og kommende stigning i ledigheden – arbejdskraftreserven (ministerens mål 1)  Ungeindsatsen (ministerens mål 3)  Sygedagpengeindsatsen (ministerens mål 2)

35 Håndtering af den aktuelle og kommende stigning i ledigheden – arbejdskraftreserven (ministerens mål 1)

36 Udviklingen i ledigheden i Allerød fra januar 04 til marts 09

37 Hvilke grupper er ramt af den stigende ledighed? - stigningen i antallet af (brutto)ledige i Allerød fra marts 08 til marts 09 (I alt 33 pct. stigning)

38 Hvor stiger ledigheden i Allerød? - Tilgangen af ledige fordelt på a-kasser fra juni 08 til marts 09

39 Ledigheden fordelt på a-kasser i marts 09

40 Ministerens mål 1 for Indsatsområde: Styrket indsats for at virksom- hederne får den arbejdskraft, de har behov for ” Jobcentrene skal sikre, at antallet af ledige med mere end tre måneders sammenhængende ledighed begrænses mest muligt”

41 Arbejdskraftreserven i Allerød fra januar 06 til marts 09

42 Udviklingen i arbejdskraftreserven i Allerød og øvrige kommuner fra mar 08 til mar 09.

43 Hvordan begrænses tilgangen til arbejdskraftreserven i Allerød – udviklingen i arbejdskraftreserven og antallet af bruttoledige (forskudt 3 måneder frem i tid)

44 Fokus i ft. arbejdskraftreserven  Arbejdskraftreserven er fortsat begrænset, men den kommer under pres p.g.a. konjunktursituationen  To vigtige tilgange til arbejdskraftreserven  Forebygge tilgangen til arbejdskraftreserven (sætte prop i)  Nedbringe størrelsen af arbejdskraftreserven (sikre afgang)  Strategien i 2009 og 2010 kan med fordel planlægges i ft. både at forebygge tilgang og sikre fortsat afgang fra arbejdskraftreserven

45 Fokus i forhold til nyledige og arbejdskraftreserven  Udfordringer i ft. at forebygge tilgangen:  Flere bliver ramt af ledighed  Stort flow ind og ud af jobcentret – flere skal håndteres i opstart  Dominans af særlige grupper - unge, ufaglærte, mænd, m.fl.  Dominans fra visse a-kasser - 3F, HK, byggefagene, TiB, Metalarbejdere, NNF m.fl.  Udfordringer i ft. sikre afgangen:  Dominans af særlige grupper – kvinder, ældre forsikrede ledige, unge kontanthjælpsmodtagere, indvandrere m.fl.  Dominans fra visse a-kasser – 3F, HK, Kristelig a-kasse m.fl.  Fælles udfordring:  Mindre træk fra arbejdsmarkedet i form af job der opslås  Skift i sammensætningen af job – brancher, funktioner, geografi  Ikke altid umiddelbar sammenhæng mellem job og de lediges kvalifikationer og tidligere joberfaringer

46 Fokus og virkemidler i indsatsen?  Synliggørelse af flest mulige job:  Lokalt, regionalt og på landsplan  Job indenfor flest mulige brancher, funktioner og jobområder  Tidlig indsats og aktiv line med fokus på:  Job og jobåbninger  Hurtig afklaring  Målretning af CV’er og jobsøgning  Faglig og geografisk mobilitet  Understøtte den enkelte i at søge bredt – fagligt og geografisk  Rådgivning om jobskift – brug af eksisterende kompetencer og erfaringer indenfor andre brancher og jobområder  Opkvalificere ufaglærte ledige mod gode jobområder  Mv.  Samarbejde på tværs af jobcentre og med a-kasser

47 Drøftelse af elementer til en strategi  Hvad skal en strategi for arbejdet med de nyledige indeholde:  Hvor tidligt skal der sættes ind i ft. nyledige?  Hvad skal der være fokus på i den tidlige kontakt?  Er der grupper der skal prioriteres særlig højt i en tidlig indsats?  Hvem skal der samarbejdes med hvis det skal lykkes?  Forslag til aktiviteter og initiativer i forhold til indsatsen for de nyledige? Hvilke initiativer kan LBR/udvalg/jobcenter tage?

48 2. Ungeindsatsen

49 Ministerens mål 3 for Indsatsområde: Styrket indsats for at få unge kontanthjælps-, starthjælps-, introduktionsydelses- og dagpengemodtagere i arbejde eller i uddannelse ” Jobcentrene skal sikre, at antallet af unge kontanthjælps-, starthjælps-, introduktionsydelses- og dagpengemodtagere under 30 begrænses mest muligt”

50 Udviklingen i antallet af unge på offentlig forsørgelse i Allerød

51 Udviklingen i antallet af unge ydelsesmodtagere (ministermål 3) i Allerød fra januar 06 til marts 09

52 Udvikling i antallet af unge forsørgelsesmodtagere (ministermål 3) i Allerød mv. mar 08 til mar 09.

53 Hvor stor en andel af de unge er på offentlig forsørgelse? - marts 09

54 Udviklingen i unge kontanthjælpsmodtageres afstand til arbejdsmarkedet i Allerød

55 Andelen af børn som har en svag hjemmebaggrund Svag hjemmebaggrund er familier, hvor mindst to af følgende kriterier er opfyldt: 1)Forældrene lever ikke sammen, 2)Ingen af forældrene har uddannelse ud over folkeskolen, 3)Mindst én af forældrene har i 2006 haft en overvejende del af sin indkomst fra kontanthjælp eller førtidspension.

56 Andelen af unge, der afsluttede folkeskolen i 2006, som forventes at opnå en uddannelse inden for hhv. 10 og 25 år.

57 Hovedtyper af ledige unge (maj 2008) 31% 26% 20% 8% 15%

58 Udfordringer i forhold til de unge  Flere ledige unge og det bliver vanskeligere at finde nye job til de unge  Behov for at flere unge gennemfører en kompetencegivende uddannelse  Udfordringer:  De unge rammes hårdt af lavkonjunkturen  Stigende ledighed blandt unge ufaglærte – særligt unge der har været ansat i industrien, bygge og anlæg, mv.  Gruppen af unge i jobcentret bliver mere sammensat – fra den arbejdsmarkedsparate og velfungerende ufaglærte unge til den unge med massive problemer  Virksomhedernes efterspørgsel efter de ufaglærte unge falder – kort sigt pga. konjunktur på lang sigt pga. strukturel udvikling  De unge i jobcentret er ofte ikke uddannelsesmotiverede  Vil virksomhederne åbne for indslusnings- og oplæringspladser for de unge?

59 Fokus og virkemidler i indsatsen? Vigtigt med fokus på:  at sikre en indsats der favner fra de velfungerende unge til de unge med massive problemer  at synliggøre aktuelle og fremtidige job for de unge  at forhindre, at unge nyledige får langvarig ledighed  at rådgive og kanalisere de unge over i områder med mange jobåbninger  at motivere til og understøtte de unge i at påbegynde og gennemføre en uddannelse  at målrette de unges uddannelsesvalg mod de fremtidige mangelområder  samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om indslusningsforløb og lære- og praktikpladser for unge  samarbejde med uddannelsesinstitutioner, UU, andre forvaltninger i kommunen, a-kasser m.fl.

60 Drøftelse af elementer til en strategi  Hvad skal en strategi for ungeindsatsen indeholde?:  Er der problemstillinger i forhold til bestemte grupper af unge som skal prioriteres i indsatsen i 2009 og 2010?  Hvad kan bringe gruppen af svage unge tættere på job eller uddannelse?  Er der behov for at udvikle samarbejdet om ungeindsatsen? I givet fald i forhold til hvem og om hvad? F.eks. ift. folkeskolen, UU, jobcentret, andre kommunale forvaltninger ( socialforvaltningen og børn og unge), uddannelsesinstitutioner, behandlingstilbud, m.fl.  Hvordan kan virksomhederne involveres i ungeindsatsen – offentlige og private?  Forslag til aktiviteter og initiativer i ungeindsatsen? Hvilke initiativer kan LBR/udvalg/jobcenter tage?

61 4. Sygefraværsindsatsen i Allerød Kommune

62 Ministerens mål 2 for Indsatsområde: Styrket indsats for at nedbringe sygefraværet ” Jobcentrene skal sikre, at antallet af sygedagpengeforløb på over 26 uger bliver nedbragt i forhold til året før”

63 Udviklingen i antallet af berørte og varigheden af sygedagpenge i Allerød

64 Udviklingen i antallet af langvarige sygedagpengeforløb (+26 uger) i Allerød

65 Udviklingen i antallet af sygedagpengeforløb over 26 uger fra januar 08 til januar 09

66 Hvorfor stiger sygefraværet?  Højkonjunktur øger sygefraværet - stor betydning  Travlhed på arbejdsmarkedet giver flere fysiske og psykiske sygemeldinger - stor betydning  Flere får adgang til sygedagpenge – nogen betydning  Nybeskæftigede er syge oftere og længere end øvrige beskæftigede - mindre betydning  Lovændringer giver længere forløb. Flere får forlænget deres forløb udover 52 uger og færre går på førtidspension - stor betydning  Flere får sygefravær som følge af det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladserne. Der er dog også tale om, at de psykiske sygdomme italesættes mere end tidligere - nogen betydning.  De ledige er syge oftere og længere end tidligere - nogen betydning.  Nedsat fokus i sagsbehandlingen fra 2. halvår 2006 til 4. kvartal 2007 har efter alt at dømme givet længere forløb – nogen betydning.

67 Det branchefordelte sygedagpengefravær i Allerød i 2007

68 Hyppighed og varighed af sygedagpengeforløb i Region Hovedstaden og Sjælland i 2008

69 Karakteren af sygedagpengefraværet i Allerød i fordelt på a-kasser

70 Sygefraværet fordelt på diagnose- grupper – gennemgang af sager

71 Sygedagpengemodtageres diagnoser fordelt på køn, alder og herkomst, 2008

72 Temaer i den nye lovgivning 1) Sygefravær skal forebygges 2) En tidlig indsats er afgørende 3) Aktiv under sygemelding 4) Sundheds- og beskæftigelsesindsatsen skal spille bedre sammen

73 Aktiv under sygemelding (I)  Jobcentrene vurderer mulighed for gradvis tilbagevenden efter 8 ugers sygdom  Fokus på muligheden for gradvis tilbagevenden eller delvis raskmelding  Udgangspunktet er gradvis tilbagevenden medmindre det konkret vurderes, at det ikke er realistisk  Jobcentrene kan give aktive tilbud til alle sygemeldte  Alle kan få tilbud om vejledning, opkvalificering, virksomhedspraktik og løntilskud  Den syge får pligt til at tage mod tilbud  Sygemeldte med job kan ikke få løntilskud, men delvis raskmelding  Mentorordning gøres mere fleksibel – støtte ud over arbejde  Ledige sygemeldte kan fortsætte i aktiveringstilbud

74 Aktiv under sygemelding (II)  Statens refusion til kommunerne lægges om:  65 pct. hvis den sygemeldte er delvist raskmeldt eller i et tilbud i minimum 10 timer i ugen  35 pct. hvis den sygemeldte ikke er i tilbud eller delvist raskmeldt  Gælder efter 4. syge uge  Kommunen finansierer fortsat den fulde udgift fra og med 53. uge  Jobcentrene får større mulighed for at benytte andre aktører i sygeopfølgningen  Myndighedsopgaver skal kunne udføres af anden aktør

75 Fokus og virkemidler i ft. sygefraværet Vigtigt at:  fastholde det eksisterende fokus på området  sikre implementering af ny lovgivning  tidlig indsats – hvornår og med hvilket fokus  den aktive linie – hvem skal have tilbud, hvad skal være indholdet, hvem kan levere tilbud, brug af delvis raskmelding som det primære redskab mv.  fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet for sygemeldte – tidlig indsats, delvis raskmelding, kontakt til virksomhederne, mv.  udvikling af samarbejdet om sygefraværsindsatsen – hvad skal der samarbejdes om, hvem skal der samarbejdes med mv.  holdninger til sygefravær – hvordan kan der arbejdes med at ændre holdninger til sygefravær  valg af afgrænsning i forhold til forebyggelsesindsatsen

76 Drøftelse af elementer til en strategi  Hvad skal en strategi for arbejdet med sygefraværsindsatsen indeholde:  Hvordan sikres der flere delvise raskmeldinger?  Hvad bliver vigtigt når de syge skal deltage i aktive tilbud?  Hvordan kan der arbejdes med holdninger til sygefravær?  Skal der arbejdes med forebyggelse i forhold til nogle af de arbejdspladser der leverer særlig mange sygemeldte?  Er der behov for at udvikle samarbejdet om sygefraværsindsatsen? – i givet fald i ft. hvem og om hvad?  Forslag til aktiviteter og initiativer i forhold til sygefraværsindsatsen? Hvilke initiativer kan LBR/udvalg/jobcenter tage?

77 Opsamling

78 Proces for beskæftigelsesplanen  25. maj: Beskæftigelsesplanen indsendes til Beskæftigelsesregionen  12. juni: Skriftlig tilbagemelding fra Beskæftigelsesregionen  1. juli: Beskæftigelsesplanen sendes til høring i LBR  31. august: Kommunen modtager LBR’s bemærkninger  15. oktober: Beskæftigelsesplanen behandles i Kommunalbestyrelsen  31. oktober: Beskæftigelsesplanen sendes til RBR

79 Mål i beskæftigelsesplan 2009 for Allerød

80 Mål i beskæftigelsesplan 2009 for Allerød