FORÆLDREMØDE HVOR ER VI PÅ VEJ HEN ?. Agenda ♦Årsberetning  v. Skolebestyrelsesformand Susanne Friis ♦Bistrupskolen status  v. Skoleledelsen ♦Kontaktforældre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om skolebestyrelsesarbejdet
Advertisements

Skolereform august 2014………………
I må endelig stille spørgsmål undervejs !!
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Forældremøde på Stestrup Skole
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen - gør en god skole bedre MEN HVORDAN?
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Velkommen til valgmøde
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Skolebestyrelsens årsberetning 2008
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereform på Sortedamskolen
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Skolebestyrelsens skriftlige beretning skoleåret 2014/2015 Lindebjergskolen Lindebjergskolen beretning 2014/2015.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Præsentation til forældremøde 2016 Skolebestyrelsen Præstø Skole.
Skolebestyrelsens beretning 2018
Princip for kontaktforældre
Lyt, Leg og Lær Vær den du er Ordrup Skole Årsberetning
Skolebestyrelsens Årsmøde 2017
Hvad laver Skolebestyrelsen
Årsberetning for Gjessøs Børn
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

FORÆLDREMØDE HVOR ER VI PÅ VEJ HEN ?

Agenda ♦Årsberetning  v. Skolebestyrelsesformand Susanne Friis ♦Bistrupskolen status  v. Skoleledelsen ♦Kontaktforældre  v. Forældrerepræsentant Mads Aagaard Winter

ÅRSBERETNING Ved skolebestyrelsesformand Susanne Friis

Emner behandlet i skolebestyrelsen ♦Skolereformen ♦Elevtrivsel ♦Skolens budget - Punkterne vil ledelsen komme ind på senere

Emner behandlet i skolebestyrelsen - fortsat ♦Medarbejdertrivsel ♦Emner fra elevrepræsentanterne ♦Forældrehenvendelser ♦Visionsarbejde / Principper / fremtidige indsatsområder

Bistrupskolens vision Skolebestyrelsen på Bistrupskolen er på sit seneste visionsmøde d. 12.maj 2015 blevet enige om denne formulering for Bistrupskolens vision: Bistrupskolen – det naturlige skolevalg Sammen udvikler vi elevernes fulde potentiale Den mangfoldige skole – med engagerede elever, forældre og medarbejdere

Fremtidige indsatsområder ♦Faglighed / Undervisning ♦Trivsel / Inklusion ♦Kommunikation – internt og eksternt ♦Læringscafe ♦Forældreinddragelse ♦Nye borde og stole ♦Traditioner

Principper – Bestyrelsens retningsværktøj ♦Fagfordeling / årgangsteam ♦Valgfag ♦Holddannelse / placering af elever i klasserne ♦Undervisningstimetal ♦Skemalægning ♦Skoledagens længde ♦Understøttende undervisning ♦Læringscafe ♦Elevudbytte ♦Samarbejde med det omliggende samfund ♦Udbud af valgfag ♦Specialundervisning ♦Lejrskoler / skolerejser ♦Vikardækning ♦Sammenlægning af klasser ♦Deltagelse i elite- / musikundervisning ♦SFO / SFK ♦Skole- hjem samarbejde

Principper / indsatsområder.. ♦Vi er i gang …. ♦I skal nu høre om Skole – hjem samarbejdet

BISTRUPSKOLEN - STATUS Ved skoleledelsen Stieg Eriksen, Thomas Kamstrup Mikkelsen, Stine Ramsing Thunbo

Opnået karaktergennemsnit i bundne prøvefag i alt og socioøkonomiske referencer, 9. klasse, Rudersdal

Karaktergennemsnit i bundne prøvefag pr. skole og køn, 9. klasse

Karaktergennemsnit i dansk pr. skole og køn, 9. klasse

Karaktergennemsnit i matematik pr. skole og køn, 9. klasse, Rudersdal

Andel elever med mindst 02 i både dansk og matematik pr. skole, 9. klasse, Rudersdal

Bistrupskolens mål - 1.Vedvarende fokus på kerneopgaven - forbedring og styrkelse af de faglige resultater – især i dansk/læseforståelse og matematik – skal ses fra skoleåret 2015/16 2.Tydelig implementering af folkeskolereformens elementer – bevægelse, fordybelse, læsebånd mm. 3.Balance i skolens økonomi senest i skoleåret 2017/18 4.Øget trivsel for elever og det pædagogiske personale 5.Kommunikationsstrategi og tæt forældresamarbejde 6.Åbning af skolen udadtil

Trivselsmåling 2015

Bistrupskolens mål 1.Vedvarende fokus på kerneopgaven - forbedring og styrkelse af de faglige resultater – især i dansk/læseforståelse og matematik – skal ses fra skoleåret 2015/16 2.Tydelig implementering af folkeskolereformens elementer – bevægelse, fordybelse, læsebånd mm. 3.Balance i skolens økonomi senest i skoleåret 2017/18 4.Øget trivsel for elever og det pædagogiske personale 5.Kommunikationsstrategi og tæt forældresamarbejde 6.Åbning af skolen udadtil 7.Synlig læring

Reformens øvrige elementer ♦Bevægelse og motion ♦Understøttende undervisning, faglig fordybelse, læringscafe skal være en del af teamets opgaver ♦Læsebånd, matematikbånd, bevægebånd… ♦Udnytte skolens store areal i læring ♦Fælles forberedelse og efterbehandling/feedback i teamet ♦Åben skole

Økonomi ♦Bistrupskolens økonomi skal være stabil og positiv  Skolens underskud reduceres fra ca. 4 mio. i efteråret 2014 til ca. 1.3 mio. med udgangen af  Skolens underskud reduceres yderligere i løbet af Samtidig kan den samlede personaleressource øges, idet der planlægges med én lærer mere til en klasse mindre i det kommende skoleår.

Kommunikationsstrategi – internt og eksternt ♦Tydelig og klar løbende information fra skolens ledelse og skolebestyrelse til medarbejdere ♦Faste tidspunkter for skriftlig- og mundtlig kommunikation til og fra ledere/medarbejdere ♦Alle team bidrager til en sikker og tydelig kommunikation om skolens opgaver og aktiviteter – internt i huset og ud til forældre og lokalsamfund

AKTIVE KONTAKTFORÆLDRE Ved forældrerepræsentant i skolebestyrelsen Mads Aagaard Winther

Aktive kontaktforældre ♦ Udfordring:  Valgt i de fleste klassen  Ingen kender rollen  Aktivitetsudvalg i de fleste klasser  Ingen kommunikation med kontaktforældre  Ingen kommunikation fra kontaktforældre  Generelt kan og skal kommunikationen styrkes

Aktive kontaktforældre ♦ Agenda  Definere princip  Definere fast agenda og mødetidspunkter  Forventning  Udmelding og indkaldelse

Aktive kontaktforældre – definere princip ♦ Alle klasser vælger to kontaktforældre, der vælges for en toårig periode ♦ Kontaktforældrenes rolle er:  at være bindeled mellem klassens forældre og skolen, og samtidigt kan tage kontakt til skolen, herunder skolens daglige ledelse og bestyrelse, når dette er nødvendigt  at sikre og foranledige, at der bliver planlagt sociale aktiviteter, herunder legegrupper såfremt dette ønskes, for klassens børn og evt. forældre. Det anbefales, at kontaktforældrene uddelegerer opgaver til flere af klassens forældre, og at der etableres et aktivitetsudvalg  at tage aktivt del i at planlægge forældremøder i samarbejde med klasselæreren  at være sparringspartner for klassens forældre og lærere omkring skole-hjem-samarbejdet. Herunder at tage debatemner og temaer op til forældremøder (også uden lærere), f.eks. at lave fælles retningslinjer for fødselsdage, brug af mobil, alkohol, rygning og fester.  at tage kontakt til nye børn og forældre i klassen, så alle føler sig velkomne.  at repræsentere klassens forældre over for resten af skolens kontaktforældre til fælles møder

Aktive kontaktforældre – fast agenda og mødetidspunkter ♦Skolens daglige ledelse og bestyrelsen indkalder alle kontaktforældre til halvårlige møder ♦Møderne afholdes fast sidste tirsdag i September og Februar ♦Der udarbejdes referatet, men det er kontaktforældrenes ansvar at videreformidle detaljeret information fra disse møde til klassens øvrige forældre ♦Der drøftes som udgangspunkt ikke enkelte klasse- eller årgangsrelaterede emner på møderne!

Aktive kontaktforældre – fast agenda ♦Bistrupskolen i dag - statusrapport v. skolens daglige ledelse ♦Generel skoleinformation – lovgivning etc. v. skolens daglige ledelse ♦Implementering af initiativer v. skolens daglige ledelse og bestyrelse ♦Bestyrelsen primære fokuspunkter v. skolens bestyrelse ♦Kort økonomioversigt v. skolens daglige ledelse og bestyrelse ♦Temapunkt – pædagogik / trivsel / motion ♦Evt. punkter fra kontaktforældre

Aktive kontaktforældre – forventning ♦ Det er skolens ledelses forventning og håb at dette vil lede til:  Fast to-vejs kommunikationsforum  Mere detaljeret kommunikation  Mere nuanceret kommunikation  Bedre indblik i vores børns skole  Mere indflydelse i vores børns skole  En større lyst til at deltage aktivt i vores børns skole

Aktive kontaktforældre – Udmelding og indkaldelse ♦Udmelding efter dette møde ♦Første indkaldelse umiddelbart efter sommerferien ♦Gode ideer er velkomne