Foredrag, Daginstitution Gedved, d.08.06.2016 ’ Hvem er jeg?’ John Aasted Halse  Cand.pæd. & psych. autoriseret psykolog  Privatpraktiserende psykolog.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Skoleparathed.
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Bokstav børn.
Jeg støtter barnet ved:
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
DE UROLIGE BØRN OG RUMMELIGHED PSYKIATRIFONDEN ’Psykiske problemer og sygdomme i skolen John Aasted Halse.
- Hvad kan I forvente som forældre?
forældre og klassens sociale liv.
Pædofili Pædofili.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Seksualpolitik.
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
 Barnet fortæller 47,1 %  Forældre 35,0 %  Andet familiemedlem 1,8 %  Andre børn 1,7 %  Hospital/læge 2,4 %  PPR/socialforvaltning 1,3 %  Institution/skole.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Case eksempler Seksuelt bekymrende adfærd. Gruppearbejde Vurder og drøft de to cases ud fra Bekymringsbarometret ? Hvilke områder ville være relevante.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Oplæg, Mødrehjælpen, København d
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Hvordan motiverer vi de unge?
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Foredrag Forårskonferencen, Silkeborg d
At være ung med en synsnedsættelse
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Fra anledning til udvikling
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Præsentationens transcript:

Foredrag, Daginstitution Gedved, d ’ Hvem er jeg?’ John Aasted Halse  Cand.pæd. & psych. autoriseret psykolog  Privatpraktiserende psykolog og konsulent  Underviser og foredragsholder  Forfatter  8 år medlem af regeringens børneråd  16 år formand for foreningen Børns Vilkår

- Om BØRN OG SEXUALITET Foredrag, Daginstitution Gedved, d Boller mor og far?

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste,  Baggrund  Om børns seksualitet  Børns seksuelle udvikling  Børn som seksuelle væsener  Mulige handlinger  At tale med børn om seksualitet  Seksuelle krænkelser  Forudsætninger  Afsluttende bemærkninger og spørgsmål TEMAER

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste,  Baggrund

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, Børns seksualitet og samfundet:  Vi har svagere fællesnormer i vort samfund  Den generelt større åbenhed  Der er ’mindre familie – mere institution’ Andre end forældrene opdrager på børnene Børn er tæt på hinanden hver dag  Mange påvirkninger gennem medierne TV´s og andre mediers eksponering af seksualitet Popkulturen Pornoficering

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, HVOR KOMMER BØRNS ADFÆRD – HERUNDER DEN SEKSUELLE - FRA?  De voksne Modeller Opdragelse, eller manglende opdragelse  Medierne  Kammeratskabsgruppen Gruppepres  Negative dominanter  Grænseoverskridende handlinger mellem børnene

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, ’Og hvad kan det så betyde for børn?’  Usikkerhed  Afstandtagen  Pirring af nysgerrighed  Mange spørgsmål  Risiko for at bruge forkert adfærd og sprog  Fejlinformation  Overskridende udforskning

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste,  Om børns seksualitet

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste,  De små børn stimulerer ofte sig selv i en eller anden grad Børnene kender forskel på dreng/pige  Når børn bliver 3 – 4 år, er de mere sociale, og begynder at lege seksuelle lege som ”doktor” og ”far, mor og børn” Via legen lærer børn, at andre har en seksualitet I denne alder vil børn ofte sige mange frække ord og synge frække sange. Der stilles mange spørgsmål  I 4 – 5 års alderen og frem: skal børn stadig kun have helt enkle svar på spørgsmål med seksuelt indhold Mange børn leger kønsidentitetslege, hvor de klæder sig ud som det modsatte køn Børns generelle seksuelle udvikling

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, Børn er seksuelle væsner  De er optagede af, hvor de kommer fra  De er interesserede i kønsforskelle  ’Boller’ far og mor?  ’Gør man sådan?  De kan lide at ’røre ved sig selv’  De er nysgerrige

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste,  Mulige handlinger

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, Hvordan kan vi reagere?  Når det falder naturligt, tal med børnene om deres egne grænser Men også om glæde ved kys og kærtegn  Understøt børnene i at sige til og fra: ’Ja følelser og nej følelser’  Mød børnene åbent og fordomsfrit, når de taler om deres kønsdele og sex  Respekter, hvis et barn vil være alene på toilettet  Vær opmærksom på, hvad der sker mellem børnene, hvis de i en periode leger længe alene sammen Hvis børn har en leg med seksuelt indhold må man i situationen vurdere, om legen grænseoverskridende  Snak med barnet i ”børnehøjde" med passende sprogbrug.  Overreagerer voksne fx med vrede og fordomme, vil barnet opleve at seksualitet er uønsket og skamfuldt

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, Hvad er seksuelle overgreb? "at barnet inddrages i seksuelle handlinger, som det ikke udviklingsmæssigt er i stand til at forstå, og som barnet derfor er ude af stand til at give et kvalificeret tilsagn om at ville være med til eller ej - eller hvor der ofte mellem de involverede børn er en tydelig ubalance i magtforholdet."

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, Mekanismer når der er grænseoverskridende seksuelle handlinger  ’Social smitte’  Svækkelse af almindelige barrierer mod hvad ’god social adfærd’ er  Gradvis ændring i opfattelsen af den man krænker  Den der bliver krænket gentagende gange ender med at tro, at der ér noget i vejen med ham/hende Men under forudsætning af, at barnet OPLEVER det som en krænkelse

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, To slag  Selve begivenheden – oplevelsen  Barnets reaktioner på de voksnes reaktioner Og dét betyder ’nødvendigheden’ af, at de voksnes har ’tilpasse’ reaktioner  Altså ikke for meget og ikke for lidt  Pas på med overreaktioner

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, At tale med børn om overgreb  Svar på det barnet spørger om – ikke mere!  Pres ikke barnet til at snakke oplevelsen  Justér dig i forhold til barnet og følg dets udspil og initiativ, gi´ det lov til at reagere  Tal til barnet om de ting, det er optaget af  Prøv at få en samtale i gang, pas på ikke at være afvisende  Vær direkte og konkret

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, NOGLE FORUDSÆTNINGER

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, Temaer i opdragelse og sex  Vejledning  Vurdering  ’Klar melding’ – indgriben  ’Kontrol – overvågning’

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, SOM VOKSEN MÅ MAN ALTID STILLE SIG SELV SPØRGSMÅLET: ”ER BØRNENE KLAR OVER, HVILKE FORVENTNINGER JEG HAR TIL DEM OG DERES ADFÆRD?”

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, Forudsætningerne for opdragelse  Kontakt Tid Nærvær  Krav, til Overholde spilleregler  Kærlighed Anerkendelse Lydhørhed

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, ”DEN RØDE TRÅD ER, AT DET DREJER SIG OM SAMVÆR OG NÆRVÆR PRIMÆRT MELLEM BØRN OG FORÆLDRE, MEN OGSÅ ANDRE VOKSNE ER VIGTIGE”

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste,  Afsluttende bemærkninger

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste,  Opdrag børnene, ikke for at begrænse dem, men for at de kan udvikle sig  Opdrag børnene for deres egen skyld, men også for fællesskabets bedste  Begynd mens børnene er små, vi lægger tidligt ’spor’  Hold fast, indtil børnene når en alder, hvor de kan holde fast i sig selv. Hvorfor opdrage i forhold til sexualitet?

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, DEBAT BLANDT DE VOKSNE OM:  Hvad skal vi altid gribe ind overfor  Hvilke krav skal vi altid fastholde, hvad skal vi til enhver tid påtale  I hvilke sammenhænge er det relevant at lade børnene prøve sig frem

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, ’Enhver beskyttelse af børn kan nemt slå over i en begrænsning’

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, Hvis du vil vide mere Kan du gå ind på min hjemmeside: hvor du kan læse Artikler og se om andre foredrag, rådgivning mv. Eller kigge på min Facebookprofil Du kan også kontakte mig på:

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste,

LITTERATUR  Halse, John Aasted: Dilemmaer i den moderne familie – om stifindere i en ny tid, Hans Reitzels forlag 2006  Halse, John Aasted: Den nødvendige opdragelse – ér opdragelse nødvendig, Forlaget Frydenlund 2014  Halse, John Aasted: Børn og Stress, Dafolo 2008

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste,  Hvad er jeres dilemmaer i forhold til emnet?  Case: børn lukker døren for at lege – hvad gør du?  Din datter ’piller ved sig selv’ – hvad gør du?  Hvad svarer du til spørgsmålet: gør i det, far og mor?  Og hvad hvis spørgsmålene bliver nærgående?  Bader du sammen med dit barn?  Må de bade nøgne, på stranden… på legepladsen?  Hvad mener du overgreb er?  Reaktioner, hvis barnet har været udsat for noget, fx en blotter?  Må der være mænd i børnehaven?  Skal der være regler for, hvordan børn og voksne må være sammen i børnehaven?

HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, Børns mulige reaktioner ved seksuelt overgreb  Ændring af adfærd,  Umotiveret gråd  Søvnløshed – mareridt  Nervøse, fysiske symptomer  Aggressivitet – hyperaktivitet  Passivitet  Tristhed – depression  Manglende koncentration  Spiseforstyrrelser  Påfaldende aktiv seksuel adfærd  Modvilje mod at være sammen med et bestemt barn  Unaturlig rødmen, mærker/irritation/blødninger ved kønsorganer, munden eller endetarmsåbning  Ubehag, når barnet tisser eller har afføring  Tvangspræget masturbation  Mange seksuelle lege med fx dukker  Tilbud om seksuelle ydelser