Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Folkeskolereformen - fokus på faglighed
Skolereform august 2014………………
Opfyldelse af lovmæssige bestemmelser Med udgangspunkt i bestemmelserne i Dagtilbudsloven vurderes øvrig lovgivnings forpligtigelse i forhold til opgaven.
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Fra pædagogisk servicecenter til læringscenter
Informationsaften Aftenens program:
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Ny Dagtilbudslov – og hva´ så?
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Velkommen til Nytårskur..
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Skolereform august 2014………………
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
En god skole er en inkluderende skole.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
SportHouse Værdier og leveregler i Judoklubben Mitani.
Undersøgelsens omfang
Sunds skole Evaluering
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Målstyret læringsreform
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Velkommen til Hjortebroskolen
Slides på Velkommen Slides på
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Vision mission værdier handleplaner
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
T INDERHØJ SKOLE SKOLEBESTYRELSENS ÅRSBERETNING 2014/
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
”Vi er trygge ved Møllevangskolen” Billedet er velkendt: Med bopæl i det vestlige Aarhus er der mange overvejelser forud for valg af skole til børnene.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Skolernes kvalitetsrapport
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
- Kom tættere på dit barns skolegang
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Trivselsmålingens resultater
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Lyt, Leg og Lær Vær den du er Ordrup Skole Årsberetning
Ledelsens handleplan: Skolen lige nu  Formål og proces.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Kilde: Kvalitetsrapport og Undervisningsministeriets Skoletal
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Præsentationens transcript:

Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer, udvikling og udfordringer i forhold til at drive god skole Kvalitetsrapporten er afsæt til eftersyn og udsyn

Type Navn Kvalitetsrapport 2009/2010 Skolernes fokus områder : Økonomi besparelser rengøring interaktive tavler Struktur den skolepolitiske proces Skole/hjem samarbejde fravær elevplaner Pædagogik/faglighed: læsevejledning opfølgning på nationale test læsning faglig læsning visionsprocesser værdidebatter Personale sygefravær trivsel uddannelse

Type Navn Kvalitetsrapport 2009/2010 Skolerne iværksætter, udvikler og handler på nationale, kommunale og lokale udfordringer. Håndteringen af udfordringerne afspejler, at skolerne lever op til lovgivning, vejledninger, den kommunale styrelses- vedtægt og andre lokale regler og samtidig tager afsæt i skole, skoledistrikt, forældre og elever. SFO sørger for pædagogisk udvikling og omsorg i SFO timerne, så eleverne i indskolingen udvikles særligt i forhold til fysik og sociale kompetencer. SFO giver børnene mulighed for at være sammen med kammerater efter undervisningen. I SFO og skole er roller og forventninger forskellige. SFO har fokus på udviklende og sociale fællesskaber gennem aktiviteter, leg og opgaver. Klare mål og valg af aktiviteter styrker børnenes relationskompetencer og evne til at indgå i forpligtende fællesskaber Skoleledelsen fastholder og har fokus på udviklingen af og kvaliteten på skoleområdet Skoleledelsen er præget af et stort engagement, lederkompetence og interesse for opgaver og udfordringer.

Type Navn Kvalitetsrapport 2009/2010 Den geografiske spændvidde En skole på landet En skole i byen En skole i den vestligste del af kommunen Skolestørrelse Mindste skole/færrest elever = 85 elever Største skole/flest elever = 753 elever Den pædagogisk spændvidde En skole for elever med særlige behov En skole for kommunes ældste elever. Den økonomiske spændvidde Den dyreste skole = kr. pr elev Den billigste skole = kr. pr elev

Type Navn

Kvalitetsrapport 2009/2010 Opfølgning fra sidste års kvalitetsrapport Klassekvotientudviklingen En stigning af antallet af elever pr. klasse fra 17,5 til 18,3, hvilket er 0,8 mindre end landsgennemsnittet Antallet af elever pr. lærer En stigning på antallet af elever pr. lærer fra 11,7 til 12,1, hvilket er 1,3 mere end landsgennemsnittet Elevfravær En stigning af antallet af elevfraværsdage samlet fra til Udviklingen på SFO-området Andelen af elever,der går i SFO er konstant. Viser en meget lille stigning fra 69.1 til 69.3 Udgiften pr. elev Udgiften pr elev er steget fra 1620 kr til 1785 kr pr elev.

Type Navn Kvalitetrapport 2009/2010 Brobygning mellem dagtilbud og skole Der er fokus på overgangen lokalt, men der har ikke været kommunale tiltag Personalets efter- og videreuddannelse En stigning fra 21,2 timer pr. lærer til 26,9 timer pr lærer Fortsat opmærksomhed på dansk-området Ved folkeskolen afgangsprøver forbedredes det samlede resultat sig for danskområdet: 08/09 09/10 Læsning5,25,8 Mundtlig dansk77,4 Orden5,15,6 Retstavning5,16,2 Skriftlig fremstilling5,86.0

Type Navn Kvalitetsrapport 2009/2010 Kvalitetsrapporterne for 2010 skal vedtages af kommunalbestyrelsen senest den 31.marts Skolernes kvalitetsrapporter og den samlede kvalitetsrapport for skoleområdet viser, at skolerne tager hånd om udfordringerne - beslutter og udvikler på baggrund af faglige, pædagogiske og økonomiske overvejelser, der støtter en sikker drift. Skolerne skaber og forbedrer gode resultater ved afgangsprøven. Der bør være en særlig opmærksomhed på elevfraværet på skolerne – stigningen er markant og bør være et fælles fokus område. Nærværende giver ikke anledning til at udarbejde handleplaner for enkelte skoler eller skoleområdet i Haderslev Kommune.