SRP I DANSK 2014 - 2015. HVAD KAN DANSK I SRP? - Indgå sammen med studieretningsfag - Indgå som fagligt formidlende fag Gunvor Severinsen, 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Artikelskrivning Baggrundsartikel.
Advertisements

Journalistiske virkemidler
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Praktisk om opgave og oplæg
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Synopsis VIP3/2012.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Rubrik. Rubrik Rubrik Artiklens overskrift hedder i avissprog rubrikken. Rubrikken fortæller, hvad artiklen handler om og giver læseren lyst til at.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP 2014.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Synopsis VIP13 HH3.
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
SRP SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SRP SKRIV!.
Udkast til justering af KS
Studieretningsprojektet!
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Teoretisk pædagogikum
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Karrierelæring i dansk på HF
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
SRO SKRIV!.
Dansk-historieopgaven
Præsentationens transcript:

SRP I DANSK

HVAD KAN DANSK I SRP? - Indgå sammen med studieretningsfag - Indgå som fagligt formidlende fag Gunvor Severinsen, 2014

HVAD ER FAGLIG KOMMUNIKATION OG FAGLIG FORMIDLING? Gunvor Severinsen, 2014 Kilde: Haslev Gymnasium

DET RETORISKE PENTAGRAM Gunvor Severinsen, 2014

SRP I DANSK SOM STUDIERETNINGSFAG ENGELSK OG DANSK: Muligheder: -komparative analyser, hvor både engelske og danske tekster indgår Eksempel Minimalisme Gør rede for centrale træk ved den minimalistiske skrivestil. Foretag med afsæt i din redegørelse en sammenlignende analyse og fortolkning af selvvalgte noveller i Raymond Carver: What we talk about when we talk about love (1981) og Pia Juul: ….. Analysen skal fokusere på teksternes minimalistiske træk og undersøge, hvilken rolle skrivestilen betyder for vores oplevelse af teksterne. Diskutér, hvorfor den minimalistiske skrivestil har domineret dele af litteraturen i de seneste år. Gunvor Severinsen, 2014

 analytisk fokus på en engelsksproget tekst, og med obligatorisk perspektivering til en dansk tekst Eks. Billy Elliot Gør kort rede for den samfundsmæssige situation i England i 1980’erne – med særligt fokus på kulminestrejken. På baggrund heraf ønskes en analyse og fortolkning af Lee Halls roman Billy Elliot fra filmversionen kan eventuelt også inddrages. Billy Elliots udviklingshistorie ønskes sat i perspektiv til H.C. Andersens "Den grimme ælling" fra  analytisk fokus på en engelsksproget tekst, og med brug af teorier eller metoder, som alene er danskfagligt kernestof. Der kunne eksempelvis være tale om et medieanalytisk fokus på nyhedskriterier eller brugen af fiktions- og faktakoder Gunvor Severinsen, 2014

DANSK - KEMI Eks. DANSK - KEMI Alkohol Der ønskes en redegørelse for alkoholers opbygning og kemiske egenskaber samt en diskussion af ethanols biokemiske omdannelse i kroppen ethanols virkning som rusmiddel. Hos … (reference til ekstern institution) skal du foretage en syntese af antabus. Vurder det syntetiserede stofs renhed og sammenlign praktisk og teoretisk udbytte. Du skal i besvarelsen redegøre for de anvendte eksperimentelle metoder, og der skal ligeledes fore­tages en grundig gennemgang af de udførte beregninger. Desuden ønskes en analyse og fortolkning af Tom Kristensen: Hærværk (1930). Analysen skal især have fokus på Ole Jastrau og udviklingen af hans alkoholforbrug samt dettes betydning for hans liv og selvopfattelse. Sluttelig ønskes en vurdering af fiktionens skildring af alkoholens indvirkning på mennesket samt en vurdering af antabussens fordele og ulemper i behandlingen af alkoholisme. Gunvor Severinsen, 2014

DANSK OG SAMFUNDSFAG Eksempel: Medier og politik Gør rede for mediernes rolle i formidlingen af politiske sager. Kom herunder ind på teorien om medierne som den fjerne statsmagt. Analysér en selvvalgt politiks sag med fokus på, hvordan medierne håndterer sagen. Du skal i din analyse undersøge, hvordan sagen vinkles og iscenesættes i medierne. Diskutér styrker og svagheder ved det moderne mediebillede. Gunvor Severinsen, 2014

DEN POPULÆR VIDEN- SKABELIGE ARTIKEL Er en journalistisk tekst, der formidler videnskabelig viden til ikke-fagfolk. Fx En universitetsforsker der formidler sine resultater til den brede befolkning En gymnasieelev der præsenterer et emne i en lokalavis eller i skolens webavis En fagekspert der formidler sin viden i et populærvidenskabeligt tidsskrift som fx Illustreret Videnskab, Helse, Samvirke, UD & SE, I Form; Natur og Miljø ( Efter Fagkonsulent Sune Weile) Gunvor Severinsen, 2014

KRAV TIL EN POPULÆRVIDENSKABELIG ARTIKEL En populærvidenskabelig artikel skal opfylde tre krav: Populærvidenskab skal være let at forstå. Svære begreber skal forklares, og komplicerede sammenhænge skal eksemplificeres (gerne med hverdagseksempler,) eller illustreres. Den skal forholde sig ærligt til videnskabelig viden. Da det er et videnskabeligt emne, som skal formidles, ved man også, at der altid er usikkerheder forbundet med ens viden. Den tvivl skal også på banen, selvom det kan undergrave enkelte af ens pointer. I sidste ende får det artiklen til at fremstå mere troværdig, når man viser, man er opmærksom på egne svagheder Den skal være underholdende. (Efter Fagkonsulent Sune Weile) Gunvor Severinsen, 2014

KRAV, FORTSAT Layout: Opbygningen minder ofte om nyhedsartiklen, fx med rubrik, underrubrik og mellemrubrikker. Det gør den overskuelig for læseren, og interessante overskrifter kan vække interesse. Sprogligt: Brug journalistisk sprog, og undgå fx for mange svære begreber. Dem, man anvender, skal forklares. Modeller, illustrationer m.m.: Brug modeller og illustrationer til at forklare vanskelige pointer. Billedmateriale: Brug billedmateriale som illustration. Husk at forklare og inddrage billederne i dine forklaringer. Billeder må aldrig stå ukommenteret. ( Efter Fagkonsulent Sune Weile) Gunvor Severinsen, 2014

FREMSTILLINGSFORMER: 3. persons fortæller, som det fx ses i nyhedsartikler. Den forholder sig objektivt til begivenhederne og forklarer eventuelle sammenhænge objektivt og fagligt præcist. ”Fortællende journalistik”. Den er karakteriseret ved at blande stilistiske elementer fra skønlitteraturen med den journalistiske objektive skrivestil. Fx kan man anvende billedsprog, scenisk beskrivelse (dvs. en konkret beskrivelse af en situation, der udspiller sig, som journalisten ikke nødvendigvis selv har overværet), følelsesladede beskrivelse, fortælling m.m. ( Efter Fagkonsulent Sune Weile) Gunvor Severinsen, 2014

LAY-OUT OG OPBYGNINGSIDEER Anvend fx: ‐ Faktabokse ‐ Billeder - Illustrationer ‐ Tidslinjer ‐ Ordbøger: oplistning af vigtige begreber, personer etc ‐ Geografiske kort -Forsøgsopstillinger -Grafer -Diagrammer Gunvor Severinsen, 2014

EKSEMPEL PÅ FORDELING AF OPGAVENS DELE: Gunvor Severinsen, 2014 Kilde: Haslev Gymnasium

HUSK Gunvor Severinsen, 2014 Kilde: Haslev Gymnasium

DANSK – BIOLOGI/BIOTEK/FYSIK/S AMFUNDSFAG Eksempel: Kost, sundhed og fedme Gør rede for appetitreguleringen og forklar hvordan ændringer i appetitreguleringen kan føre til udvikling af overvægt hos mennesker. Forklar hvilken betydning kostens sammensætning og energiindhold har for kroppens sundhed, hvor du fokuserer på fedtstoffernes betydning; inddrag herunder egne eller andres kostundersøgelser. Med udgangspunkt i ovenstående biologiske arbejde skal du udarbejde en populært formidlende artikel på 3-4 sider. Artiklens målgruppe skal være en typisk læser af tidsskriftet Helse. Opgaven skal endelig indeholde en meta-opgavedel, hvor du – primært ud fra en danskfaglig vinkel – redegør for dine formidlingsmæssige overvejelser i forbindelse med artiklens indhold og udformning. Gunvor Severinsen, 2014

LINKS EMU dansk SRP Udenlandske tekster i dansk SRP S-Toget Kilder: Fagkonsulent Sune Weile, Haslev Gymnasium, EMU om SRP Gunvor Severinsen, 2014