Møde i forældrebestyrelsen den 9. maj 2016 Bu Grindsted Vest.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Advertisements

Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Den danske regerings kvalitetsreform og de pædagogiske institutioner - et overblik over rammen og de nye initiativer Oplæg 25. august på LO-skolen i Helsingør.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
HANDLING OG PLAN1 Brancheskolernes nye styrelsesordning NOTAT Vedr. OVERGANG TIL SELVEJE.
Kursus for skolebestyrelsesmedlemmer 27. oktober 2014.
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
Søren Smidt UCC  De pædagogiske aktiviteter  De pædagogiske rutiner  Leg og børnekultur.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
EVALUERING AF LÆREPLANER SKRUPSAKKERNE Barnets alsidige personlige udvikling.
Bestyrelsesmøde Frederiksbjerg Dagtilbud 9.December 2015.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Krop og bevægelse for de ½ - 2 årige Barnet skal tilegne sig verden, ikke kun mentalt men også fysisk. Børnenes kropsbevidsthed skal styrkes, så de oplever.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
At styrke barnets selvstændighed
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Ungdommens Folkemøde
Præsentation af resultaterne fra
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Antal besvarelser: 52.
Forældrebestyrelser den 1. oktober 2009.
Otte forsøgsrammer Infoaften 2017 Flemming Vium Jensen, Politisk chef
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Børnehuset Peblingevej
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
MUDP handlingsplan for december 2017
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
Central kontra decentral
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Kursus for nye efterskoleledere
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Tendenser i forældresamarbejdet
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Er græsset også grønt om natten.
Skolebestyrelsens årsberetning
Børne- og undervisningsudvalget den
Dialog mod Vold som business-case
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Formålet med kommunikationsstrategien
Velkommen til Risskov Skole
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
professionsideal for lærere
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
MUDP handlingsplan for december 2017
Socialtilsyn Nord - Årsrapport 2018.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Grundkursus i at være plejefamilie
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Møde i forældrebestyrelsen den 9. maj 2016 Bu Grindsted Vest

Program: Indledning Hvad siger dagtilbudsloven om: 1.forældrebestyrelsesarbejde 2.formål med dagtilbudsloven samt 3.pædagogiske principper for institutionens virke Kompetenceforhold mellem kommunalbestyrelsen, forældrebestyrelse og leder jf. Billund Kommunes styrelsesvedtægter

Dagtilbudsloven Formålsbestemmelse for alle dagtilbud efter dagtilbudsloven §1: Fremme børns og unges trivsel, udvikling og læring. Give familien fleksibilitet og valgmuligheder i forhold til forskellige typer af tilbud og tilskud Forebygge negativ social arv og eksklusion ved, at de pædagogiske tilbud er en integreret del af det samlede tilbud til børn og unge Skabe sammenhæng og kontinuitet mellem tilbuddene og gøre overgange mellem tilbuddene sammenhængende og alderssvarende udfordrende for børnene

KOMMUNEN: Overordnet ansvar Fastsætter og offentliggør mål og rammer Fører tilsyn med institutionerne Optagelseskompetencen Fastsætter forældrebetalingen Fastsætter standard for det kommunale frokostmåltid LEDEREN: Har den daglige pædagogiske og administrative ledelse Træffer enkelt beslutninger Garant mod ulovlige beslutninger Udmønter budgettet Inddrager bestyrelsen i udarbejdelsen, evalueringen og opfølgningen af læreplanen og Børnemiljøvurderingen Ansætter personalet / afskedigelseskompetencen BESTYRELSEN: Handler indenfor mål og rammer Fastsætter principper for daginstitutionens arbejde Fastlægger principper for anvendelse af budgetrammen Beslutter fravalg af frokostmåltid Inddrages i udarbejdelsen, evalueringen og opfølgningen af læreplanen Inddrages i udarbejdelse af bmv Indstiller og deltager i ansættelsen lederen Indstiller ansættelse af fast personale Placering af Åbningstiden på 50,5 Modullukket/låst tid

Kompetenceforhold Tredeling: Kommunalbestyrelsen (byråd) Lederen Bestyrelsen Kommunalbestyrelsen Har ansvaret for dag-, fritids – og klubtilbud, samt andre socialpædagogiske fritidstilbud Skal fastsætte og offentliggøre kommunens mål og rammer fastsætter optagelseskriterier for børn i dagtilbud fastsætter forældrebetalingen fastsætter den ugentlige åbningstid fastsætter kriterier for lavt fremmøde i forbindelse med lukkedage fastsætter principperne for tildelingen af personaleresurser fastsætter antallet af pladstyper.

Kommunalbestyrelsen Skal sikre, at tilbuddene medvirker til udmøntningen af kommunens sammenhængende børnepolitik: -Skabe indbyrdes sammenhæng mellem tilbuddene efter denne lov og andre relevante love og -yde særlig støtte til de børn og unge under 18 år, der har behov herfor. Skal offentliggøre takster for de kommunale tilbud samt satser for tilskud til privat pasning og pasning af egne børn. Skal sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids – og klubtilbud samt andre socialpædagogiske fritidstilbud.

Kommunalbestyrelsen Skal sikre, at børn og unge under 18 år, der har behov for støtte i et dag-, fritids – eller klubtilbud m.v. for at kunne trives og udvikle sig, tilbydes en sådan støtte i dagtilbuddet. Skal føre tilsyn med indholdet af tilbuddene efter denne lov og på den måde, hvorpå opgaverne udføres, herunder at de mål og rammer, der er fastsat efter §3, efterleves. Skal fastsætte og offentliggøre rammerne for tilsynet. B og K udvalget inviterer til dialog - og temamøder

Lederen Lederen af det enkelte kommunale dag-, fritids- eller klubtilbud m.v. har: Den pædagogiske og administrative ledelse af tilbuddet og er ansvarlig over for kommunalbestyrelsen eller institutionsbestyrelsen. Lederen leder og fordeler arbejdet mellem medarbejderne. Lederen er bestyrelsens sekretær – herunder sikrer mod ulovlige beslutninger. Udmønter bestyrelsens beslutninger Træffer enkelt beslutninger Har ansættelses og afskedigelseskompetence

Lederen Har ansvaret for at udarbejde og offentliggøre den pædagogiske læreplan. Når væsentlige ændringer i dagtilbuddet, evalueringen (mindst hvert andet år) eller kommunalbestyrelsens drøftelser tilsiger det, skal lederen reviderer læreplanen. Lederen dokumenterer om de valgte metoder, aktiviteter og børnemiljøet fører til opfyldelsen af de stillede mål. Lederen angiver, hvordan dagtilbuddet følger op på resultaterne.

Forældrebestyrelsen Bestyrelsen udøver sin virksomhed inden for de politisk fastsatte mål og rammer og kan indenfor disse rammer fastsætte principper for daginstitutionens virke på følgende områder: - principper for dagtilbuddets arbejde og virke. (Samarbejde og pædagogisk profil) - principper for anvendelse af budgetrammen vedr. børnerelaterede konti som udgifter til forplejning, legetøj, materialer, inventar mm. Bestyrelsen inddrages i udarbejdelse, evalueringen og opfølgningen af den pædagogiske læreplan. Forældrebestyrelsen har hørings ret i forhold til styrelsesvedtægten og andre forhold som kommunalbestyrelsen ønsker høring omkring

Forældrebestyrelsen Bestyrelsen har indstillingsret og ret til deltagelse i ansættelse af personer med ledelsesansvar Forældrebestyrelsen er med i ansættelsesudvalget Forældrebestyrelsen bidrager til stillingsannoncen Forældrebestyrelsen får adgang til gennemsyn af ansøgningerne Forældrebestyrelsen deltager i udvælgelse af ansøgere til samtale Forældrebestyrelsen deltager i ansættelsessamtaler - Har indstillingsret ved ansættelse af fastansat personale.

Kompetenceforhold Laver retningslinjer for indtægter. (sekretær) Fastlægger den daglige åbningstid. Fastlægger ”lukket tid”. Er det demokratiske bindeled til forældrene. Beslutter fravalg af det kommunale tilbud om madordning. Respektere tavshedspligten

Forældrebestyrelsen /opsummering Forældrebestyrelsen har ikke kompetence i forhold til at: Være arbejdsgiver og ledelse Fastlægge visitationsregler og betaling Påtage sig økonomisk og juridisk ansvar Føre tilsyn Behandle enkeltsager Bestyrelsesvalg, sammensætning og funktion: Ikke et borgerligt ombud Forældreflertal Medarbejderrepræsentant Forretningsorden (lokalt) – mødehyppighed, deadline mm Lederen er ”sagsbehandler” Demokratisk bindeled til ALLE forældrene (forældreperspektiv) Arbejde for dialog, samarbejde og kompromisser (ambassadør)

Formål for dagtilbud Dagtilbudsloven § 7 Stk 1: Børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk, og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring Stk 2: Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst. Stk 3: Dagtilbud skal fremme børns læring og udvikling af kompetencer gennem oplevelser, leg samt pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der giver børn mulighed for fordybelse, udforskning og erfaring Stk 4:Dagtilbud skal give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati. Dagtilbud skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber samt samhørighed med integration i det danske samfund Stk 5: Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene sikre en god overgang til skole ved at udvikle og understøtte grundlæggende kompetencer og lysten til at lære. Dagtilbud skal i samarbejde med skolerne skabe en sammenhængende overgang til skole og fritidstilbud.

Mandat til det pædagogiske arbejde Hvordan får lederen et mandat til i samarbejde med personalet at vælge de pædagogiske metoder og udøve det pædagogiske arbejde? Dagtilbudsloven Kommunalbestyrelsens mål og rammer Pædagogisk linje / særlige profil eller kendetegn Den pædagogiske læreplan Pædagogisk praksis Bestyrelsens principper Uddannelse / medarbejderne kompetencer

Principper Noget der skaber forbindelse mellem mål og valg af metoder / pædagogiske aktiviteter Mål Princip Metode Principper er værdier og grundholdninger, som signalerer nogle ønsker om nogle metoder og praktiske konsekvenser ( pædagogik og økonomi) Et værktøj til at transformere mål over til beslutning om metoder og praktiske handlinger En rammer der giver mulighed for forskellige handlinger Principper skal ikke konkret fortælle hvad og hvor meget, der skal gøres, og indeholder ikke udsagn som aldrig, altid, forbud eller lignende.

Eksempler på mål, principper til praksis MålPrincipperPraksis Tæt samarbejde mellem institution og hjem Tæt sammenhæng mellem barnets hjemme og institutionsmiljø Vi går ofte på tur i børnenes nærmiljø og besøger deres hjemme adresse Forældrene opfordres til at deltage i den pædagogiske hverdag Børnene skal udvikle samhørighed med integration i det danske samfund Lokalmiljøet bruges aktivt specielt i forhold til kultur og natur oplevelser Børnene er på tur væk fra institutionen en gang ugentligt Børnene skal udvikle deres selvstændighed Et anerkendende miljø, hvor selvhjulpenhed prioriteres Børnene skal ved egen hjælp eller venners hjælp selv tage tøj af og på Børnene hjælper med at lave mad og dække bord

Eksempler på mål, principper og metoder MålPrincipMetode Børnene skal kunne indgå i forpligtende fællesskaber Respekten for det enkelte barns integritet Børnene skal udvikle lysten til at lære Børnene skal anerkendes for deres nysgerrighed og have mange forhåndsoplever Gøre og røre oplevelser